Μέρα με τη μέρα συρρικνώνεται όλο και περισσότερο η αγορά με την οικονομική κρίση να γονατίζει επιχειρήσεις και νοικοκυριά.
Οι επιχειρηματίες σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη εναποθέτουν πλέον τις ελπίδες τους στον τουρισμό, το ηλεκτρονικό εμπόριο και τα νέα μέσα, προκειμένου να δουν μια αχτίδα φωτός στην άκρη του τούνελ της κρίσης.
Αυτά έδειξε έρευνα που πραγματοποιήθηκε με την μεθοδολογία των online συνεντεύξεων, μέσω διαδικτύου, από τις 5 ως τις 17 Οκτωβρίου, για λογαριασμό της ηλεκτρονικής εφημερίδας «ka-business», σε 100 επιχειρηματίες και διευθυντικά στελέχη μεσαίων και μεγάλων επιχειρήσεων με έδρα στους νομούς Αττικής και Θεσσαλονίκης.
Όπως προκύπτει από την έρευνα, η οποία παρουσιάστηκε στο 1ο Πολυσυνέδριο για την καινοτομία και την ανάπτυξη, στη Θεσσαλονίκη, οι κλάδοι που έχουν πληγεί περισσότερο έως σήμερα από την κρίση είναι αυτοί των αυτοκινήτων, των κατασκευών, του λιανεμπορίου και των ΜΜΕ.
Η δυσμενής οικονομική κατάσταση έχει επηρεάσει όλες τις επιχειρήσεις και ιδιαίτερα αυτές που εδρεύον στη Θεσσαλονίκη.
Για να αντιμετωπίσουν την οικονομική κρίση οι επιχειρήσεις αναγκάζονται να προβούν σε μείωση των εξόδων (88%), του προσωπικού (49%) και των μισθών (44%) καθώς τα κυριότερα προβλήματα που αντιμετωπίζουν είναι η έλλειψη ρευστότητας (92%) και κεφαλαίων κίνησης (78%) και το ασταθές περιβάλλον (73%) λόγω φορολογίας.
Σε ό,τι αφορά τις δυνατότητες ανάπτυξης στο μέλλον, οι σημαντικότερες διέξοδοι που αναφέρονται στις απαντήσεις των επιχειρηματιών είναι η ανάπτυξη καινοτόμων προϊόντων και υπηρεσιών (85%), η αποτελεσματικότερη παραγωγή (70%), η προστιθέμενη αξία σε προϊόντα και υπηρεσίες (67%) και η επέκταση σε ξένες αγορές (68%). Στο πλαίσιο αυτό, η περιφέρεια φαίνεται να διαδραματίζει σημαντικό ρόλο, καθώς θεωρείται ότι μπορεί να συμβάλει στην ανάκαμψη της οικονομίας, αφού κρύβει μεγάλες ικανότητες που δεν έχει ακόμη αναπτύξει.
Για να γίνει, όμως, αυτό, χρειάζονται συγκεκριμένες προϋποθέσεις, η βασικότερη από τις οποίες, σύμφωνα με τις απαντήσεις των ερωτηθέντων, είναι η ανάγκη μείωσης της γραφειοκρατίας (75%). Ακολουθούν η ανάγκη εφαρμογής προηγμένης τεχνολογίας (60%), η ευνοϊκή φορολογία (46%), η προσέλκυση στελεχών (46%) και η βελτίωση επιχορηγήσεων (25%) παράλληλα με την προβολή των επιτυχημένων παραδειγμάτων (25%).
Ιδιαίτερα για τον τομέα των «πράσινων» επιχειρήσεων, μόνο ένας στους δέκα επιχειρηματίες δηλώνει ότι γίνονται ικανοποιητικές προσπάθειες για την υιοθέτηση ενός μοντέλου πράσινης ανάπτυξης.
Τόσο στην Αθήνα όσο και τη Θεσσαλονίκη οι επιχειρηματίες, θεωρούν τις ίδιες τις επιχειρήσεις υπεύθυνες για τη δημιουργία «πράσινων» επιχειρήσεων, αλλά με υποστήριξη από το κράτος. Δηλώνουν τέλος ότι σημαντικά μέτρα που θα τους οδηγούσαν να υιοθετήσουν την «πράσινη ανάπτυξη» είναι οι φοροαπαλλαγές, αλλά και η ευαισθητοποίηση του κόσμου.