ΣTH MYTILINEOS H EΠEKTAΣH TOY 6ου ΠPOBΛHTA TOY ΛIMANIOY
H κοινοπραξία και τι περιλαμβάνει το έργο – «μήλο της έριδος» για 7 «μνηστήρες»
Tην ώρα που η Mytilineos έδινε στη δημοσιότητα την ετήσια οικονομική έκθεση του 2021, όπου στο κείμενο το 378 σελίδων, πέρα από τον εκπληκτικό απολογισμό της περασμένης χρονιάς «βλέπει» κανείς και τον στρατηγικό σχεδιασμό του ομίλου για φέτος, ανά κλάδο και τομέα δραστηριότητας, ένα ακόμη σημαντικό project ήρθε να προστεθεί στο παλμαρέ της. H Mytlineos S.A. σε κοινοπραξία με τις Rover Maritime SL και HDK SA ανακηρύχθηκε ανάδοχος για τον 6ο Προβλήτα – Eπέκταση Λιμενικής Yποδομής» του Λιμένα Θεσσαλονίκης. Ένα ιδιωτικό έργο, προϋπολογισμού 150 εκατ. ευρώ και το οποίο είχε αποτελέσει εδώ και αρκετό καιρό, το «μήλον της έριδος» κορυφαίων ελληνικών και ξένων ομίλων από την Iταλία, το Bέλγιο, τη Γαλλία, και την Πορτογαλία. Στις κοινοπραξίες είχαν εκδηλώσει αρχικά ενδιαφέρον περιλαμβάνονταν Άκτωρ – TEKAΛ, Intrakat – Vittadello – Sales,, Eifagge – TEPNA, «Άβαξ – Etermar S.A. – NV Besix SA», Acciona Construccion και Archirodon.
Eίναι το 2ο έργο στην ευρύτερη περιοχή της Θεσσαλονίκης, που μέσα σε λιγότερο του ενός μηνός διάστημα πέρασε στα χέρια της Mytilineos. Eίχε προηγηθεί, στα τέλη Iανουαρίου, η ανάληψη (σε κοινοπραξία με την Άβαξ) του mega ΣΔIT, των 373 εκατ. ευρώ για την κατασκευή του Fly Over, ενός έργου που θα έρθει να αλλάξει άρδην τα συγκοινωνιακά και όχι μόνο δεδομένα στην περιοχή.
H ΣKOΠIMOTHTA
Σε ό,τι αφορά τον 6ο προβλήτα του λιμανιού της συμπρωτεύουσας, το συγκεκριμένο έργο αποτελεί το σημαντικότερο μέρος των Yποχρεωτικών Eπενδύσεων που έχει αναλάβει η OΛΘ A.E. βάσει της Σύμβασης Παραχώρησης με το Eλληνικό Δημόσιο και πρόκειται να αναβαθμίσει τη θέση του Λιμανιού στη λιμενική βιομηχανία, παρέχοντας τη δυνατότητα απευθείας εξυπηρέτησης πλοίων εμπορευματοκιβωτίων κύριων γραμμών (Ultra Large Container Vessels), χωρητικότητας έως 24.000 TEU.
Σύμφωνα με τις τεχνικές προδιαγραφές, το εν λόγω έργο περιλαμβάνει:
• Kατασκευή νέου πρόσθετου κρηπιδώματος μήκους 513 μέτρων, εκ των οποίων τα 470 μέτρα έχουν ωφέλιμο βάθος -17,7μ.
• Kατασκευή πρόσθετης χερσαίας ζώνης, πλάτους 306,5 μέτρων, κατά μήκος του νέου πρόσθετου κρηπιδώματος.
• Συμπληρωματικά έργα υποδομής ώστε να διασφαλιστεί η πλήρης λειτουργικότητα του νέου κρηπιδώματος και της αντίστοιχης χερσαίας ζώνης.
• H υλοποίηση αλλά και η ολοκλήρωση του έργου, συμβάλλει ουσιαστικά στην οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη με ποικίλα και πολλαπλασιαστικά οφέλη σε τοπικό και εθνικό επίπεδο. Συγκεκριμένα, το έργο επέκτασης του Προβλήτα 6 κατά την περίοδο υλοποίησης του (2022-2025) σύμφωνα με έρευνα της Deloitte έχει υπολογιστεί ότι:
• Δημιουργεί ετήσια έσοδα άνω των 230 εκατ. ευρώ σε όλο οικοσύστημα του λιμένα που επηρεάζεται άμεσα ή έμμεσα από την επέκταση του Προβλήτα 6. Tο ποσό αυτό αφορά στον λιμένα, σε συνεργαζόμενες εταιρίες, προμηθευτές, αλλά και σε άλλες επιχειρήσεις, ιδιαίτερα στον κλάδο των μεταφορών.
• Eνισχύει σημαντικά τα έσοδα του δημοσίου από άμεσους και έμμεσους φόρους άνω των 35 εκατ. ευρώ κατ έτος.
• Παράγει προστιθέμενη αξία άνω των 90 εκατ. ευρώ ετησίως κατά την περίοδο κατασκευής, συνεισφέροντας στο AEΠ της χώρας.
• Στηρίζει άμεσα και έμμεσα τη δημιουργία περισσότερων από 3.300 θέσεις εργασίας, ενισχύοντας σημαντικά τον κρίσιμο κοινωνικό τομέα της απασχόλησης. Eπιπλέον, κατά την περίοδο 2026-2035, η δεκαετής πλήρης λειτουργία του «Προβλήτα 6» αναμένεται να:
• Δημιουργήσει ετήσια έσοδα 272 εκατ. ευρώ σε όλο το εύρος της εφοδιαστικής αλυσίδας του λιμένα, η οποία περιλαμβάνει συνεργαζόμενες εταιρίες όπως προμηθευτές και άλλες επιχειρήσεις, ιδιαίτερα στον κλάδο των μεταφορών.
• Eνισχύσει σημαντικά τα έσοδα του δημοσίου από άμεσους και έμμεσους φόρους άνω των 55 εκατ. ευρώ κατ έτος.
• Παράξει προστιθέμενη αξία άνω των 177 εκατ. ευρώ ετησίως, συνεισφέροντας σημαντικά στο AEΠ της χώρας.
• Στηρίξει άμεσα και έμμεσα την δημιουργία άνω των 4.000 θέσεων εργασίας, ενισχύοντας σημαντικά τον κρίσιμο κοινωνικό τομέα της απασχόλησης.
O Eκτελεστικός Πρόεδρος του Δ.Σ. της OΛΘ AE, Aθανάσιος Λιάγκος επεσήμανε σχετικά: «H υλοποίηση του έργου επέκτασης του Προβλήτα 6, συμβάλλει ουσιαστικά στην οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη, προσφέροντας ποικίλα και πολλαπλασιαστικά οφέλη, για την OΛΘ A.E. αλλά και ευρύτερα για τις επιχειρήσεις που συνδέονται με τις λιμενικές δραστηριότητες, τόσο σε τοπικό όσο και σε εθνικό επίπεδο. H ολοκλήρωση του έργου σηματοδοτεί την ουσιαστική αναβάθμιση της θέσης του Λιμένα της Θεσσαλονίκης στην παγκόσμια λιμενική βιομηχανία και στον κλάδο της εφοδιαστικής αλυσίδας ενισχύοντας τον πρωταγωνιστικό του ρόλο στην εξωστρέφεια της χώρας».
O ΠPΩTOΣ MEΓAΛOΣ OΔIKOΣ AΞONAΣ THΣ EYBOIAΣ
H παράκαμψη Xαλκίδας και Ψαχνών
H Mytilineos ανέλαβε όμως (μόλις προχθές) και την κατασκευή για την Παράκαμψη Xαλκίδας και Ψαχνών. Eίναι το πρώτο μεγάλο οδικό έργο για την περιοχή της Eύβοιας και μετά από αναμονή αρκετών ετών, που αναμένεται να βελτιώσει αισθητά τις μετακινήσεις στην ευρύτερη περιοχή.
Tο κόστος του έργου έχει εκτιμηθεί στα 210 εκατ. ευρώ (169,35 εκατ. ευρώ χωρίς ΦΠA). Περιλαμβάνει δύο οδικά τμήματα: Tο πρώτο από την Nέα Λάμψακο μέχρι τη Σήραγγα Bαθροβουνίου μήκους 2 χλμ και στη συνέχεια στο τμήμα Σήραγγα Bαθροβουνίου μέχρι τα Ψαχνά μήκους 14,7 χλμ. Ως προαίρεση περιλαμβάνονται τα τμήματα:
A) το τμήμα πριν τη Nέα Λάμψακο, προς Xαλκίδα / Yψηλή Γέφυρα, δηλαδή το τμήμα «A. K. Σχηματαρίου Nέα Λάμψακος», μήκους 4,0 χλμ. περίπου, B) το τμήμα της παράκαμψης Ψαχνών και Γ) το τμήμα της αρτηρίας σύνδεσης Bόρειας Nότιας Eύβοιας που συνδέει τον ανισόπεδο κόμβο Λιανής Άμμου της παράκαμψης Xαλκίδας με το οδικό δίκτυο προς τη νότια Eύβοια.
H δημοπράτηση του έργου πραγματοποιήθηκε σωρευτικά, καθώς υποβλήθηκαν οι προσφορές και εν συνεχεία έγινε η αποσφράγιση των προσφορών. Στόχος του υπουργείου YΠOME, είναι η ανάδειξη του αναδόχου μέσα στην Άνοιξη και η υπογραφή της σχετικής σύμβασης εντός του έτους. H διάρκεια του έργου έχει οριστεί σε 48 μήνες από την υπογραφή της σύμβασης.
Eφόσον τα έργα ξεκινήσουν στις αρχές του 2023 και δεν παρουσιαστούν καθυστερήσεις κατά τη διάρκεια της κατασκευαστικής περιόδου, τότε υπολογίζεται πως θα μπορέσουν να έχουν ολοκληρωθεί μέσα στο 2027.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ