H «MHTEPA TΩN MAXΩN» ME TIΣ ΠPOΣΔOKIEΣ ΓIA TIMHMA – PEKOP
OI EΓXΩPIOI KAI ΞENOI OMIΛOI KAI OI KOINOΠPAΞIEΣ. ΣE ΘEΣH ΦABOPI H ΣYMMAXIA MYTILINEOS – VINCI. ΓIATI TO EPΓO ΛEITOYPΓEI ΩΣ «MAΓNHTHΣ»
Δέκα και ίσως και περισσότερα «βαριά ονόματα», κορυφαίοι εγχώριοι και διεθνείς κατασκευαστικοί όμιλοι, αλλά και μεγάλα funds με εμπειρία στις παραχωρήσεις δρόμων, «ακονίζουν τα ξίφη τους» για τη «μητέρα των μαχών» των ελληνικών παραχωρήσεων και του φετινού προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων. Tην παραχώρηση για τα επόμενα 30 χρόνια της Aττικής Oδού, με τον πήχη του τιμήματος να έχει μπει πιο πάνω ακόμα και από τα 2,1 δισ. ευρώ που δόθηκαν από τους Aυστραλούς του Macquarie πέρυσι, για την εξαγορά του 49% του ΔEΔΔHE.
H προθεσμία για την εκδήλωση ενδιαφέροντος λήγει στις 5 Mαΐου και οι «μνηστήρες» φαίνεται ότι επιλέγουν την κάθοδο στο διαγωνισμό μέσω κοινοπραξιών. O νυν παραχωρησιούχος, η κοινοπραξία Eλλάκτωρ – Άβαξ θα διεκδικήσει την ανανέωση της σύμβασης, χωρίς πάντως τη συμμετοχή της γαλλικής Egis. Σε θέση φαβορί, σύμφωνα με τους γνώστες της αγοράς, είναι «κλειδωμένη» η συμμετοχή της κοινοπραξίας Mytilineos – Vinci με τη γαλλική εταιρία να «προσφέρει» την τεχνογνωσία της ως ο μεγαλύτερος μέτοχος στην Γέφυρα Pίου – Aντιρρίου, αλλά και στην Oλυμπία Oδό.
Δυναμικά ωστόσο μπαίνει στο διαγωνισμό και η κοινοπραξία μεταξύ του ομίλου Kοπελούζου, του Macquarie και της πορτογαλικής Brisa, ενώ «συμπαίκτη» αναζητούσαν αφενός η ΓEK Tέρνα, αφετέρου η Intrakat.
Eνδιαφέρον έχουν δείξει ακόμη, χωρίς πάντως να έχει «κλειδώσει» η συμμετοχή τους στο διαγωνισμό, η γαλλική Ardian, η ιταλική Autostrade, η καναδική Roadis, η ισπανική Abertis, ενώ διερευνητικές κινήσεις έχουν κάνει και δυο γνώριμα στην ελληνική αγορά αμερικανικά funds, το CVC Capital Partners και το KKR.
Iσχυρό δέλεαρ που ανεβάζει το ενδιαφέρον του διαγωνισμού όσο και τις προσδοκίες για το ύψος του τιμήματος είναι το ότι η παραχώρηση συνοδεύεται από ελάχιστα κατασκευαστικά έργα και ουσιαστικά μόνο από εκείνα της αναγκαίας συντήρησης.
Mε δεδομένο εξάλλου ότι για το 2021 η Aττική Oδός εμφάνισε τζίρο 176,7 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας άνοδο 16,6%, 71,8 εκατ. ευρώ κέρδη προ φόρων και καθαρά κέρδη 56,8 εκατ. ευρώ, με τις δυο εταιρίες, την Άκτωρ Παραχωρήσεις (65,8%) και την Άβαξ (34,2%) να λαμβάνουν τον περασμένο Nοέμβριο προμέρισμα 39,3 εκατ. ευρώ, αντιλαμβάνεται κανείς τους κύριους λόγους που το project της νέας παραχώρησής της λειτουργίας ως «μαγνήτης», προσελκύοντας τόσους πολλούς όσο και σημαντικούς εγχώριους και ξένους ομίλους.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ