Τηλεπικοινωνιακοί και κατασκευαστικοί όμιλοι διεκδικούν το έργο των 14 εκατ.
Πέντε μεγάλες κοινοπραξίες τόσο από τη χώρα μας όσο και από τη διεθνή αγορά διεκδικούν το έργο της τοποθέτησης ηλεκτρονικών διοδίων στην Εγνατία .Οι όμιλοι που έχουν μπει στο κυνήγι για την ανάληψη του έργου σε αυτή την ιδιαίτερα κρίσιμη οικονομική συγκυρία είναι «ΟΤΕ – Q Free ASA – IBM Hellas – EGIS Projects SA», «IBI – Άκτωρ», «Autostrade Tech – J&P Άβαξ», «ΓΕΚ – Τέρνα – Efkon – Sice» και «ΑΕΓΕΚ Κατασκευαστική – ΕΝΕΤ».
Το έργο θεωρείται ιδιαίτερης σημασίας, καθώς θα περιορίσει το ελευθέρας των διελεύσεων επί της Εγνατίας οδού, η οποία στοίχισε σε εθνικούς και κοινοτικούς πόρους πάνω από 7 δισ. ευρώ, αλλά προς το παρόν αξιοποιείται με ελάχιστο αντίτιμο όχι μόνο από Έλληνες οδηγούς, αλλά κυρίως από επαγγελματίες του κλάδου των μεταφορών από γειτονικές χώρες της Βαλκανικής και κυρίως την Τουρκία To έργο είναι ύψους 14 εκατομμυρίων ευρώ, που υπέστη αρκετές τροποποιήσεις και καθυστερήσεις, δημοσιεύτηκε τελικά την Τετάρτη στην Εφημερίδα τη Ευρωπαϊκής Ένωσης ενώ οι προσφορές κατατίθενται μέχρι τις 17 Μαρτίου. Ο ανάδοχος θα υπογράψει το Δεκέμβριο και θα έχει στη διάθεσή του δύο χρόνια μέχρι να ολοκληρώσει την εγκατάσταση του συστήματος. Πρακτικά, μέχρι το τέλος του 2013 το σύστημα θα είναι έτοιμο προς χρήση.
Έτσι παράλληλα μετά συμβατικά διόδια που εγκαθίστανται σε επιλεγμένες περιοχές προχωρά από το ελληνικό δημόσιο και η υπόθεση των ηλεκτρονικών διοδίων με βάση χρέωση ανά χιλιόμετρο.
Σύμφωνα με την προκήρυξη, προβλέπεται ότι το νέο σύστημα θα είναι πλήρως ηλεκτρονικό, θα ακολουθεί την τεχνολογία Multi Lane Free Flow που επιτρέπει στα αυτοκίνητα να κυκλοφορούν χωρίς να ανακόψουν ταχύτητα και χρεώνει αυτόματα το αντίτιμο στο χρήστη μέσω της ανάγνωσης των στοιχείων της ειδικής κάρτας (pass) που φέρει στο όχημα. Αντίστοιχα θα υπάρχει το σύστημα ANPR για οχήματα που δεν έχουν σχετική κάρτα, οπότε αναγνωρίζεται η πινακίδα τους.
Οι προδιαγραφές του έργου προβλέπουν την εγκατάσταση 35 ηλεκτρονικών σταθμών ανά κατεύθυνση που θα είναι μεταξύ τους διασυνδεμένοι ηλεκτρονικά με δίκτυο οπτικών ινών και θα χρεώνουν το σύνολο του οδικού άξονα. Το σύστημα θα είναι επεκτάσιμο και υπάρχει πρόβλεψη ακόμη και για διπλασιασμό αυτών των σταθμών στο μέλλον. Παράλληλα θα είναι συμβατό με τα συστήματα που λειτουργούν στους υπόλοιπους δρόμους της χώρας τα οποία όμως εκμεταλλεύονται από ιδιώτες σε αντίθεση με την Εγνατία, γεγονός που ερμηνεύεται ποικιλοτρόπως.
Μέχρι την 1.1.2013 οι πολίτες της Ε. Ε. θα πρέπει να μπορούν να πληρώνουν σε όσους δρόμους των κρατών-μελών έχουν διόδια χρησιμοποιώντας μια και μόνο ηλεκτρονική συσκευή. Αυτό προβλέπει η οδηγία 2004/52/ΕΚ, με την οποία η Ελλάδα εναρμονίστηκε το 2007 (Π. Δ. υπ. αρ. 177/11 Σεπτεμβρίου 2007).
Τέσσερα χρόνια αργότερα όμως έχει κάνει ελάχιστα για την εφαρμογή της. Ποια είναι σήμερα η κατάσταση; Η Αττική Οδός ήταν η πρώτη που έδωσε δυνατότητα ηλεκτρονικής καταβολής διοδίων στην Ελλάδα (e-pass). Ωστόσο, η παροχή αυτή παραμένει ακόμα και σήμερα αποσπασματική, καθώς δεν αφορά τα φορτηγά και τα λεωφορεία, αλλά μόνο τα Ι. Χ.
Πάντως, η ίδια η προκήρυξη της Εγνατίας Οδού αναφέρει με ακρίβεια τους φόρτους οχημάτων που δέχεται κάθε τμήμα της Εγνατίας Οδού, γεγονός που οδηγεί σε συμπεράσματα για το ύψος των κεφαλαίων που θα αντληθούν από τα διόδια και θα είναι αρκετά μεγάλος. Αναλυτικά η προκήρυξη αναφέρει:
• Ηγουμενίτσα-Καστοριά: 6.000 – 10.000 οχήματα
• Καστοριά – Κλειδί (ΠΑΘΕ): 10.000-23.000 οχήματα
• Κλειδί – Σέρρες
(Κάθετος Άξονας):
28.000 – 70.000 οχήματα
• Στρυμόνας – Κήποι:
6.000 – 15.000 οχήματα”
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ