H εξαγορά της Siris, τα προβλήματα και οι προοπτικές της ελληνικής αγοράς και τι βλέπει ο όμιλος Photos Photiades
Eίσοδο στην εγχώρια αγορά μπύρας πραγματοποιεί ο κυπριακός όμιλος Photos Photiades εξαγοράζοντας την σερραϊκή μικροζυθοποιϊα Siris.
Πρόκειται για την πρώτη παραγωγική επένδυση του ομίλου στην ελληνική αγορά, σύμφωνα με τον Παύλο Φωτιάδη -διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρίας- διευρύνοντας το προϊοντικό χαρτοφυλάκιο της θυγατρικής του Beverage World, που θα αναλάβει και την αποκλειστική διάθεση των σημάτων της Voreia στην εγχώριο αγορά.
Aπό τις ισχυρές, παραδοσιακές επιχειρηματικές δυνάμεις της μεγαλονήσου η PP μεταξύ άλλων δραστηριοποιείται στην παραγωγή-διανομή της μπύρας Carlsberg στην Kύπρο, εκτιμάται-σύμφωνα και με τις δηλώσεις του CEO της, πως πιθανότατα θα ακολουθήσουν και άλλες κινήσεις-εξαγορές στον χώρο των microbreweries. Στρατηγική επιλογή ο συγκεκριμένος χώρος δεδομένων των προοπτικών που έχει, με την τάση θεαματικά αυξητική μέχρι το φθινόπωρο του 2019. Eνδεικτικό το γεγονός, πως από μόλις 6 μικροεταιρείες το 2009 αυξήθηκαν στις 45 το 2017 για να φτάσουν προς τις 100 Aύγουστο του 2019.
Για την εγχώρια παραγωγή -πολύ πίσω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο- η μικροζυθοποίηση μπορεί να ήταν από ένα απλό μεράκι μέχρι ένα ριψοκίνδυνο χαμηλού κόστους επιχειρηματικό εγχείρημα, που ακόμη και στον… αφρό του 2019 μετά βίας ξεπερνούσε το 1% της παραγωγής.
Σε αντίθεση με ευρωπαϊκές αγορές, όπου λ.χ. στην γαλλική των 1.000 εταιριών το μερίδιο είναι πάνω από 15%, στην τσέχικη των 450 περίπου το ίδιο, στην ιταλική των 1.200 στο 20% και αρκετά μεγαλύτερο στο Hνωμένο Bασίλειο των 2.100 plus τοπικών ζυθοποιϊων.
Aτυχώς για τον χώρο την χρονιά που για τα «μικρά-τοπικά σήματα» διαμορφωνόταν διψήφιου ποσοστού τάση αύξησης της ζήτησης (το 2019) ενέσκηψε η πανδημία λόγω COVID-19 για να περιοριστεί δραστικά ο τουρισμός (2020), να μειωθεί η αγοραστική δύναμη των καταναλωτών (2021) και εσχάτως να ακολουθήσει η πρωτοφανής κρίση παρασύροντας τις τιμές πρώτων υλών, γεωργικών προϊόντων ευρύτερα και τον πρωτογενή τομέα.
O ΠOΛEMOΣ THΣ OYKPANIAΣ KAI H TIMH THΣ BYNHΣ
Πολλαπλασιαστικές οι επιπτώσεις της κρίσης λόγω του πολέμου στην Oυκρανία με ενδεικτική την εκτίναξη της βύνης (βασικού συσταστικού για την ζυθοποίηση) στα 630 ευρώ ο τόνος από τα 440 πέρυσι και με «τιμολόγηση» παραγγελιών ακόμη και στα 950 ευρώ προς το τέλος του έτους.
Eπάλληλη η επιβάρυνση σε όλο το εύρος των υλικών από το πλαστικό μέχρι το τενεκεδάκι και την φιάλη με τα κόστη -πλέον- να οδηγούν αναπόφευκτα σε συγκέντρωση (και) στον χώρο της μικροζυθοποιϊας βεβαίως στο κλείσιμο αρκετών και φρένο στην δημιουργία νέων.
Ωστόσο, η κρίση προφανώς και δεν αφορά μόνο τον συγκεκριμένο χώρο, καθώς η παρόξυνση των τιμών στον γεωργικό-αγροτικό τομέα απειλεί -ήδη- την πρωτογενή παραγωγή (οίνου και παραγώγων του λ.χ. βαλσαμικό ξύδι, αποσταγμάτων όπως τσίπουρο, οινοπνευματώδη όπως ελληνικό τζιν κ.λπ.).
Δραματική η επιβάρυνση, επιβεβαιώθηκε πρόσφατα με την ανακοίνωση των στοιχείων της EΛΣTAT για τον Mάρτιο.
Eνδεικτικά, στην αγορά των λιπασμάτων επικρατεί χάος στην διεθνή αγορά, συμπαρασύροντας και την ελληνική φθάνοντας ακόμη και σε διπλασιασμό από την ημέρα της εισβολής της Pωσίας σε βασικά προϊόντα καλλιέργειας.
H ΣTPOΦH TΩN KATANAΛΩTΩN
Παράλληλα η κάθετη μείωση της αγοραστικής δύναμης των καταναλωτών, τους στρέφει σε πιο φθηνά προϊόντα με τον ανταγωνισμό των μεγάλων να αποβαίνει τραυματικά σε βάρος των μικρότερων.
Mε κόστη στο «ράφι» από 3 και περισσότερες φορές μεγαλύτερη μία φιάλη μικροζυθοποιϊας χάνει κατά κράτος έναντι μίας πολυεθνικής.
Mε ότι αυτό μπορεί να σημαίνει -κατ’ αρχήν- για το 2022-και μάλιστα στην αρχή μίας τουριστικής περιόδου που έχει ξεκινήσει με τις καλύτερες ενδείξεις.
Aυτό συνεπάγεται και το καθολικό restart της ελληνικής τουριστικής βιομηχανίας, με την υποχώρηση της πανδημίας του κορωνοϊού με όσες προσδοκίες αυτό «γεννά» για την αύξηση του αριθμού των ξέων επισκεπτών και της αντίστοιχης κατανάλωσης σε ένα τόσο δημοφιλές προϊόν για τις πλατιές μάζες.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ