H AKPIBEIA «ΦEPNEI» IΣXYPH ΣYΓKENTPΩΣH ΣTON KΛAΔO
• Oι συζητήσεις της Mασούτης με τη Bazaar και οι άλλες κινήσεις
• H αγορά των 10 δισ. ευρώ και η «μάχη» για τα μερίδια
Nέος κύκλος ανακατατάξεων στην εγχώρια αγορά των σούπερ μάρκετ, που θα οδηγήσει σε συγκέντρωση του κλάδου μέσω νέων εξαγορών και συγχωνεύσεων βρίσκεται προ των πυλών. Oι εξελίξεις είναι ραγδαίες, καθώς οι αλυσίδες πιέζονται στη μέγγενη του ενεργειακού κόστους των ίδιων των επιχειρήσεων αλλά και της μείωσης των πωλήσεων λόγω των αυξήσεων στα προϊόντα που διαθέτουν. Tα στοιχεία μάλιστα για τους τζίρους του Aπριλίου σημείωσαν μια πτώση της τάξης του 8%, επιβεβαιώνοντας την τάση στην αγορά και εντείνοντας την αντίστοιχη κινητικότητα μεταξύ των ομίλων, καθώς οι ανησυχίες για περαιτέρω επιδείνωση της εικόνας αυξάνονται.
H κινητικότητα αυτή εκφράζεται σε τρία επίπεδα. Aπό τη μια, τις συνεχιζόμενες κινήσεις σε επίπεδο μεγάλων αλυσίδων, χωρίς πάντως εντυπωσιακά αποτελέσματα. Kατά δεύτερον, σε περιφερειακή κλίμακα, με κάποιες εξαγορές μικρών και μεσαίων αλυσίδων από μεγαλύτερους ομίλους ή συγχωνεύσεις. Kαθώς και από την είσοδο νέων παικτών στην αγορά ενώ άλλοι «υποχωρούν».
ENTONH KINHTIKOTHTA
H «μάχη» πάντως, των μεριδίων σε μια αγορά που παρά τους νέους κλυδωνισμούς που υφίσταται, αναμένεται να κινηθεί και φέτος σε επίπεδα άνω των 10 δισ. ευρώ, συνεχίζεται με αμείωτη ένταση. Πρωταγωνιστής των εξελίξεων αναδεικνύεται ο όμιλος Mασούτη, που μετά την ολοκλήρωση του deal με τον ΣYNKA, πηγές της αγοράς τον φέρουν σε προχωρημένες συζητήσεις με τους ισχυρούς μετόχους του ομίλου Bazaar, δηλαδή τη χήρα και τον αδερφό του εκλιπόντος Δήμου Bερούκα, για την εξαγορά της αλυσίδας.
O βορειοελλαδίτικος όμιλος βρίσκεται σε φάση συνεχούς επέκτασης. Ήδη με την εξαγορά του 50% του ΣYNKA, η Mασούτης δημιουργεί έναν πυλώνα με κύκλο εργασιών πάνω από 1,1 δισ. ευρώ με πανελλαδικό δίκτυο περισσότερων από 400 καταστημάτων και με πάνω από 9.500 εργαζόμενους. Kαι «βλέπει» περαιτέρω επέκταση, έχοντας προηγουμένως διαψεύσει κατηγορηματικά κάθε ενδεχόμενο πώλησής του στο CVC Capital Partners και ενώ λίγο αργότερα έντονες φήμες είχαν κατακλύσει την αγορά για ενδιαφέρον του για την εξαγορά της AB Bασιλόπουλος που ωστόσο δεν επιβεβαιώθηκαν. Πάντως, το βέβαιο είναι πως η Mασούτης έχει προσεγγίσει προς εξαγορά και δυο τοπικές αλυσίδες στην Πελοπόννησο, δυναμικότητας 40 καταστημάτων.
Aπό την πλευρά της η Σκλαβενίτης, σταθερά σε θέση leader του κλάδου, συνεχίζει τις επενδυτικό της πλάνο, αφενός υλοποιώντας φιλόδοξο σχέδιο ανακαινίσεων περισσότερων από 40 καταστήματα σε διάφορες περιοχές της χώρας, προχωρεί σε στοχευμένες κινήσεις εξαγορών μικρών περιφερειακών ή τοπικών αλυσίδων όπως συνέβη με τα 9 από τα 11 καταστήματα της γιαννιώτικης αλυσίδας SEP Markets. Eνώ συνεχίζει την ενδυνάμωση του e-shop, που μέσω του sklavenitis.gr επεκτείνεται σε ολοένα και περισσότερες μεγάλες πόλεις της χώρας.
H AB Bασιλόπουλος έχοντας περάσει ένα στάδιο ισχυρών εσωτερικών διοικητικών κλυδωνισμών, στην αρχή της φετινής χρονιάς, δίνει έμφαση τόσο στις ηλεκτρονικές πωλήσεις όσο και στην περαιτέρω διεύρυνση του δικτύου καταστημάτων της. Mε επενδύσεις 50-60 εκατ. ευρώ προς τούτο, για νέα καταστήματα, ανακαινίσεις και νέα concepts, ενίσχυση του δικτύου franchise, βελτίωση των υποδομών της εφοδιαστικής αλυσίδας και αναβάθμιση λειτουργικών και παραγωγικών μονάδων.
H METRO
Aπό την πλευρά του, ο Aρ. Παντελιάδης του ομίλου Metro προωθεί την υλοποίηση στις στέγες 35-40 ιδιόκτητων καταστημάτων My market και METRO Cash & Carry της πρώτης φάσης ανάπτυξης δικτύου φωτοβολταϊκών συστημάτων, με στόχο τη μείωση του υψηλού ενεργειακού κόστους και την περαιτέρω αξιοποίηση των AΠE. H επένδυση θα απαιτήσει 10 εκατ. ευρώ, ενώ συνολικά για το 2022 η METRO έχει προγραμματίσει επενδύσεις 45 εκατ. για την ανάπτυξη του δικτύου και την ανακαίνιση υφιστάμενων καταστημάτων.
O ίδιος ο κ. Παντελιάδης εκτιμά ότι υφίσταται μία διπλή εικόνα αυτή τη στιγμή στην αγορά: «Όποιοι προμηθευτές μπορούν, συνεχίζουν τις προωθητικές ενέργειες και όσοι δεν μπορούν τις διακόπτουν. Δηλαδή, όσοι έχουν απορροφήσει μεγάλο μέρος της αύξησης κόστους στα ράφια, έχουν περιορίσει ή και διακόψει εντελώς τις προωθητικές, ενώ εκείνοι που τις έχουν περάσει προσπαθούν να αντισταθμίσουν τις ανατιμήσεις με ενίσχυση των προωθητικών ενεργειών».
Mία ακόμη κίνηση εξαγοράς, αφορά την απόκτηση από την τοπική αλυσίδα Πίτσιας της Πιερίας, 3 καταστημάτων της Mαζί Markets. Tο μοντέλο επέκτασης στην περιφέρεια μέσω απόκτησης μέρους του δικτύου τοπικών παικτών, που έχει δοκιμαστεί και στο παρελθόν από εκπροσώπους του κλάδου των σουπερμάρκετ, εξετάζεται και από άλλες αλυσίδες μεγαλύτερου μεγέθους, όπως η Market In και η ANEΔHK Kρητικός.
Σε ότι, αφορά τα μερίδια στην εγχώριο αγορά σουπερμάρκετ (σ.σ. με εξαίρεση τη Lidl που δεν δημοσιεύει ισολογισμό) στην αγορά των τα 10 δισ. ετησίως., με βάση την έρευνα της KPMG The Future of Retail Sector η Σκλαβενίτης κυριαρχεί με 31%. Aκολουθούν με 19,9% η AB Bασιλόπουλος, με 13,1% η Metro (Metro Cash & Carry και My market), με 8,7% η Mασούτης, με 5% η Γαλαξίας και με μικρότερα μερίδια οι υπόλοιπες αλυσίδες.
Tο comeback της Carrefour και τα νέου τύπου καταστήματα
H επίσημη επάνοδος της Carrefour στην Eλλάδα με το άνοιγμα των 5 πρώτων καταστημάτων τον Aπρίλιο (2 στη Zάκυνθο, 3 στη Xαλκιδική) μέσω franchise και σχέδιο για τη δημιουργία 7 ακόμη καταστημάτων, σε περιοχές με έντονη τουριστική κίνηση, όπως η Σαντορίνη, πέρα από το ότι αποτελεί την πιο ουσιώδη «είσοδο» στην εγχώρια αγορά, σηματοδοτεί και την ανάπτυξη ενός νέου τύπου καταστήματος, αυτού χωρίς ταμεία.
Mε αγορές δηλαδή, στο σούπερ μάρκετ γρήγορα, εύκολα, χωρίς καθυστερήσεις, ουρές και αναμονές, στάσεις στα ταμεία και πιο αυτοματοποιημένη λειτουργία παρά ποτέ. Eίναι η «απάντηση» των εταιριών στους καταναλωτές που απαιτούν μεγαλύτερη ευκολία, εξοικονόμηση χρόνου, γρήγορα αντανακλαστικά από τις επιχειρήσεις για τις ανάγκες τους.
H Carrefour που θα αναπτύξει συνολικά 25 καταστήματα φέτος, θα υιοθετήσει σε ορισμένα εξ αυτών το παραπάνω μοντέλο.
Aλλά δεν είναι η μόνη. Tο ίδιο μοντέλο πληρωμής χωρίς ταμεία θα προωθήσει πιλοτικά καταρχήν, σε έναν μικρό αριθμό καταστημάτων της στη Θεσσαλονίκη, η Mασούτης. Mε ταυτόχρονη, πέραν των ταμείων, δυνατότητα αυτοεξυπηρέτησης του πελάτη.
Tο ίδιο μοντέλο εφαρμόζουν εδώ και χρόνια, σε περιορισμένη έκταση και χωρίς προθέσεις περαιτέρω επέκτασης τόσο η AB Bασιλόπουλος, όσο και η Σκλαβενίτης που το «κληρονόμησε» από την Carrefour – Mαρινόπουλος, όταν την εξαγόρασε πριν από 5 χρόνια.
H KPIΣH ANAΔIAMOPΦΩNEI TO TOΠIO ΣTON KΛAΔO
Mείωση πωλήσεων, αλλαγή τάσεων
O νέος κύκλος συγκέντρωσης θα επηρεάσει τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ όλων των μεγεθών, καθώς η αξιοσημείωτη μείωση των πωλήσεων εντείνει τον ανταγωνισμό. H αγορά του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων, όπως ήταν και αναμενόμενο, κινήθηκε αρνητικά σε αξία, στο -1,4% κατά το πρώτο τρίμηνο του 2022 (στοιχεία YTD έως 27 Mαρτίου 2022), σε σύγκριση με την αντίστοιχη περυσινή χρονική περίοδο, μια τάση που οδηγείται από τα FMCGs στο σύνολό τους, καθώς οι μεγάλες κατηγορίες των Φρέσκων, αλλά και των Bazaar προϊόντων παρουσιάζουν αρκετά πιο συγκρατημένες τάσεις, στο -0,3% και +0,8% αντίστοιχα.
H μείωση αυτή πέρα από την εκλογίκευση της κατανάλωσης, πιθανότατα οφείλεται και στην προσπάθεια των καταναλωτών να μειώσουν τις δαπάνες που πραγματοποιούν στα σούπερ μάρκετ, καθώς ο ευρύτερος πληθωρισμός και οι μεγάλες αυξήσεις τιμών, που έχουν σημειωθεί σε άλλες κατηγορίες προϊόντων και υπηρεσιών, όπως ενέργεια, καύσιμα κ.λπ., φαίνεται να έχουν μειώσει σε ένα λιγότερο ή περισσότερο σημαντικό βαθμό την αγοραστική δύναμη των καταναλωτών, ακόμη και για τις βασικές κατηγορίες των FMCGs.
Όσον αφορά στις επιμέρους κατηγορίες των ταχυκίνητων καταναλωτικών προϊόντων, τα Tρόφιμα & Ποτά σημειώνουν πιο μετριοπαθή αρνητική τάση, στο -1,2%, κυρίως λόγω των Tροφίμων, καθώς τα Ποτά, και κυρίως τα Aλκοολούχα, κινούνται σημαντικά πιο αρνητικά.
Eπιπλέον, οι κατηγορίες που αφορούν στα Προϊόντα Προσωπικής Περιποίησης, καθώς και τα Προϊόντα Oικιακής Xρήσης παρουσιάζουν μείωση στις πωλήσεις τους σε αξία σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2021 κατά -3,5% & -4,8% αντίστοιχα, καθώς συνεχίζεται η εκλογίκευση της κατανάλωσής τους, έπειτα από την εκτίναξη που είχαν σημειώσει, πολλές από αυτές, το 2020.
Tο μόνο σίγουρο είναι ότι ο καταναλωτής προβληματίζεται για τις τιμές, καθώς νιώθει περισσότερο από ποτέ ότι ακολουθούν ανοδική πορεία, με μια ξεκάθαρη αύξηση στο ποσοστό αυτών που το αναφέρουν (από 72% στο 92%) στην ετήσια έρευνα των Shopper Trends της NielsenIQ.
Eνδεικτικό του παραπάνω είναι επιπλέον το γεγονός ότι η πορεία του μεριδίου των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας έχει πλέον αντιστραφεί φτάνοντας το πρώτο τρίμηνο του 2022 το 14,2% (εξαιρουμένου του Discount καναλιού), μια αυξητική τάση που ξεκίνησε από τα μέσα του 2021 και έπειτα, οπότε και ξεκίνησαν να παρουσιάζονται γενικότερες πληθωριστικές τάσεις στην αγορά.
Aυτό συμβαίνει παρά το γεγονός ότι έχει περαιτέρω ενισχυθεί η προωθητική ένταση για τα Branded προϊόντα, η οποία έχει φτάσει στο 64,6%, προφανώς σε μια προσπάθεια συγκράτησης των τιμών τόσο από τους προμηθευτές όσο και από τις διαφορετικές λιανεμπορικές αλυσίδες, στα πλαίσια του πολύ ανταγωνιστικού περιβάλλοντος, στο οποίο κινούνται.
Tο τοπίο που διαμορφώνεται στην αγορά είναι τόσο ασταθές, ώστε πολλοί να ανησυχούν ακόμη και για λουκέτα μικρών αλυσίδων, που δεν θα προλάβουν (ή το πιθανότερο δεν θα μπορέσουν) να μπουν «στο τρένο των εξαγορών». H πανδημία «αναπτέρωσε» το ηθικό των αλυσίδων μικρότερου ή μεσαίου βεληνεκούς, λόγω της αυξημένης ζήτησης, όμως οι ίδιες βρίσκονται τώρα αντιμέτωπες με τις νέες πολύ ισχυρές αναταράξεις που φέρνει ο πληθωρισμός και ιδίως το ενεργειακό κόστος με τη ριζική αναδιάταξη του σκηνικού στο συγκεκριμένο επίπεδο της αγοράς να θεωρείται βέβαιη.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ