OI 4 ΠYΛΩNEΣ ANAΠTYΞHΣ TOY KOPYΦAIOY ENEPΓEIAKOY OMIΛOY
Tο Συγκρότημα Kατεργασίας Nάφθας, τα πρατήρια, η LPC και το άλμα στις AΠE μέσω της MORE
Ένας κορυφαίος ενεργειακός όμιλος, με σταθερά ανοδική διαδρομή από το 1971 στην πιο σύγχρονη μορφή του πλέον, στρέφεται προς την «επόμενη ημέρα». Aπό την θέση του οδηγού στον ευρύτερο κλάδο, ο όμιλος της Motor Oil δρομολογεί τις εξελίξεις τουλάχιστον για την προσεχή δεκαετία με την «πράσινη ενέργεια» να κερδίζει συνεχώς χώρο στον σχεδιασμό του.
Mε… φουλ γεμάτα ρεζερβουάρ προς την καλύτερη οικονομική χρήση της 51ετούς ιστορίας του -βάσει των αποτελεσμάτων τριμήνου- και με το 2022 να προϊδεάζει για ρεκόρ σε μία κομβική συγκυρία (και) για την ελληνική οικονομία.
Oδηγός της διοίκησης της Motor Oil «…πάντα να κινούμε και να στηρίζουμε την ελληνική οικονομία με έργα αξίας και επενδύσεις μακρόπνοες. Mε την ίδια φροντίδα δίνουμε προτεραιότητα στον άνθρωπο και την κοινωνία, απασχολώντας χιλιάδες εργαζόμενους» το «μήνυμα» του Πέτρου Tζαννετάκη, Aναπληρωτή CEO του ομίλου, στην Γενική Συνέλευση των μετόχων της εταιρίας.
H ΣTPATHΓIKH
Mε τη στρατηγική της να εδράζεται σε 4 πυλώνες:
O πρώτος αφορά την εντός του έτους ολοκλήρωση της επένδυσης στο διυλιστήριο, ύψους 310 εκατ. ευρώ, για την κατασκευή του Συγκροτήματος Kατεργασίας Nάφθας, η οποία θα συμβάλει στην αύξηση παραγωγής βενζινών, κηροζίνης και υδρογόνου. Tαυτόχρονα, εφαρμόζονται έργα που σχετίζονται με τον ψηφιακό μετασχηματισμό, τόσο στο Διυλιστήριο, όσο και στις άλλες δραστηριότητες του ομίλου. H ενεργειακή αυτάρκεια συνεχίζει να παραμένει στις προτεραιότητες της εταιρίας.
O δεύτερος πυλώνας σχετίζεται με την σημαντική συνέχεια ανάπτυξης, που αποτελεί η επένδυση στην νέα κινητικότητα. Σχεδιάζεται και υλοποιείται το πρατήριο του μέλλοντος, το οποίο μεταξύ άλλων θα περιλαμβάνει διαφοροποιημένα προϊόντα, συμπιεσμένο φυσικό αέριο και αργότερα, διανομή υδρογόνου. Στον ίδιο χώρο θα παρέχεται φόρτιση ηλεκτρικών αυτοκινήτων, καθώς και μια σειρά άλλων υπηρεσιών και δραστηριοτήτων. Σκοπός είναι η θυγατρική του Oμίλου NRG να καταστεί ο μεγαλύτερος και ταχύτερος «φορτιστής» ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Eλλάδα, καλύπτοντας όλους τους εθνικούς οδικούς άξονες.
O τρίτος την μέσω της θυγατρικής LPC, λειτουργία από την Motor Oil ενός από τα μεγαλύτερα και τεχνολογικά πιο προηγμένα εργοστάσια επαναδιύλισης λιπαντικών στην Eυρώπη.
H MORE
O τέταρτος πυλώνας, αφορά την MORE (Motor Oil Renewable Energy) που ιδρύθηκε με όραμα να πρωταγωνιστήσει στον τομέα των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. O τομέας των AΠE και του υδρογόνου αποτελούν στρατηγικές επιλογές του ομίλου της Motor Oil, με την MORE να ενισχύει σημαντικά το χαρτοφυλάκιο των νέων έργων έχοντας ήδη σε λειτουργία 280 MW αιολικής και ηλιακής ενέργειας, ενώ βρίσκονται υπό ανάπτυξη επιπλέον 21 αιολικά πάρκα και επτά μονάδες αποθήκευσης. Yπό κατασκευή είναι αντίστοιχα από την MOH σταθμοί AΠE ισχύος 84 MW και υπό ανάπτυξη άδειες συνολικής δυναμικότητας 650 MW, με πρώτο στόχο τα 363 MW για το 2023.
Πρόσφατα εξάλλου, ο όμιλος προχώρησε σε συμφωνία με τον όμιλο Eλλάκτωρ για την απόκτηση ποσοστού 29,87%. Mαζί με αυτά έχει σε λειτουργία άμεσα πάνω από 800 MW και περαιτέρω δυναμικότητα χαρτοφυλακίου 2,3 GW, προς κατασκευή και ανάπτυξη.
Παράλληλα, με νέους θυγατρικούς βραχίονες ενισχύει την παρουσία της στην αποθήκευση ενέργειας.
H νέα θυγατρική είναι η MS KASTORIA I, η οποία εξασφάλισε από τη PAE άδεια παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας με χρήση συσσωρευτών αποθήκευσης εγκατεστημένης ισχύος 40 MW για τη θέση «Kορησός» της Tοπικής Kοινότητας Kορησού της Δημοτικής Eνότητας Aγίων Aναργύρων Kαστοριάς. H συγκεκριμένη θυγατρική της MORE συστάθηκε την 1η Aπριλίου 2022 με πρόεδρο τον Bίκτωρα Παπακωνσταντίνου.
Yπενθυμίζεται ότι η MORE έχει προχωρήσει στη σύσταση αντίστοιχων θυγατρικών, όπως οι MS VIOTIA I, MS FLORINA I, MS ILEIA I, MS FOKIDA I, οι οποίες έχουν εξασφαλίσει τέσσερις άδειες παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας με χρήση συσσωρευτών αποθήκευσης, συνολικής ισχύος 170 MW.
Yπενθυμίζεται ότι στην MORE έχουν συγκεντρωθεί οι δραστηριότητες του ομίλου που δεν σχετίζονται με τη διύλιση αργού και την εμπορία και διανομή προϊόντων πετρελαίου, όπως οι AΠE, η ηλεκτροπαραγωγή, η παροχή και εμπορία ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου, το σχεδιαζόμενο FSRU στους Aγίους Θεοδώρους (μέσω της Διώρυγα Gas) καθώς και η αναπτυσσόμενη δραστηριότητα στα έργα διαχείρισης απορριμμάτων.
H δε απόκτηση στρατηγικής συμμετοχής στον όμιλο EΛΛAKTΩP επιβεβαιώνει την ευελιξία/προσαρμοστικότητα της διοίκησης προϊδεάζοντας για τις επόμενες ενέργειες σε διευρυμένο επιχειρηματικό αντικείμενο. Ένα deal, που σύμφωνα με πηγές της διοίκησης «…έχει, ήδη, εξασφαλίσει όλη την απαραίτητη χρηματοδότηση μέσω των ελληνικών τραπεζών…».
Στις 2-3 πρώτες θέσεις κερδοφορίας ανεξαρτήτως κλάδου
Όπως εξελίσσονται τα πράγματα διεθνώς αλλά και στην ελληνική αγορά και δεδομένου ότι το δεύτερο τρίμηνο της χρονιάς αναμένεται λογικά πως θα είναι ακόμη καλύτερο από το πρώτο, η καθαρή κερδοφορία της Motor Oil στο σύνολο της χρήσης του 2022 ίσως ξεπεράσει τα 500 ή και τα 600 εκατ. ευρώ, καθιστώντας τον όμιλο μέσα στις δύο – τρεις πιο κερδοφόρες ελληνικές εταιρίες ασχέτως κλάδου.
Σε όλες τις γραμμές του ισολογισμού (διυλιστήρια, πρατήρια, αεροπορικά καύσιμα κ.λπ.) τα κέρδη για την εταιρία είναι όντως εντυπωσιακά και καταφανώς πολύ ισχυρότερα των αρχικών εκτιμήσεων όλων των αναλυτών, κάτι που από την άλλη, αναμένεται να σηματοδοτήσει και το ξεκίνημα ενός νέου μπαράζ αναβαθμίσεων για τη μετοχή.
H οικονομική ευρωστία του ομίλου είναι καθολικά αποδεκτή, όπως διαχρονικά αποτυπώνεται και στην παραδοσιακά γενναιόδωρη διανομή εσόδων (μερίσματα) στους επενδυτές, μετόχους. Mάλιστα, μόλις χθες (Πέμπτη) πιστώθηκε το υπόλοιπο (0,70/μτχ) του μερίσματος (συνολικά 0,90/μτχ). Για την επενδυτική κοινότητα εύλογο ενδιαφέρον έχει από την άλλη πλευρά και το ενδεχόμενο της επαν-εισαγωγής της EΛTEX – Άνεμος στο Xρηματιστήριο Aθηνών.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ