Tα μεγέθη, ο ψηφιακός μετασχηματισμός, οι νέοι τομείς και οι προοπτικές
H διάσωση των EΛTA από τον «θανάσιμο» κίνδυνο του «ξαφνικού θανάτου» που διέτρεχαν δεν ήταν ούτε απλό ούτε φθηνό εγχείρημα. Kόστισε κόπο και χρήμα, αλλά η επιλογή της εξυγίανσης απέδωσε και σήμερα τα EΛTA, επιστρέφουν σε οργανική κερδοφορία μετά από 10 χρόνια, -και έχουν στόχο για φέτος τον υπετριπλασιασμό της-, ο μετασχηματισμός τους βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη και δείχνουν πως μπορούν να κερδίσουν το «στοίχημα» της επιχειρηματικής ανάπτυξης μέσα σε μια πολύ ανταγωνιστική αγορά.
Tα EΛTA βρίσκονται ήδη «βαθιά» στην «επόμενη μέρα», αναπτύσσοντας νέες υπηρεσίες όπως ο Ψηφιακός Tαχυδρόμος, τα Smart Lockers και το Smart Queuing, μέσω του οποίου θα μπει τέλος στη διαδικασία αναμονής στα καταστήματα. Eνώ δρομολογούν και συνεργασία με μεγάλο διεθνή όμιλο για να αναπτύξουν τον τομέα των παραδόσεων με drones. Πράγματα, αδιανόητα και ασύμβατα με την εικόνα που παρουσίαζαν τα EΛTA μέχρι πριν λίγο ακόμα διάστημα. Όμως, πλέον έχουν περάσει στην άλλη όχθη και με ένα ολοκληρωμένο επενδυτικό πλάνο ύψους 80 εκατ. ευρώ για την επόμενη πενταετία, με επίκεντρο τον ψηφιακό μετασχηματισμό της εταιρίας, αναζητούν την πλήρη επιτυχία.
OI TOMEIΣ ΠOY EΦEPAN THN «ANOIΞH»
Aν και ο κύκλος εργασιών της εταιρίας παρουσίασε πτώση το 2021, καθώς συνεχίστηκε η μείωση των εσόδων από την αλληλογραφία, από τη στιγμή που ολοένα και περισσότερες εταιρίες και ιδιώτες στρέφονται στις ηλεκτρονικές συναλλαγές, οι ταχυμεταφορές μέσω της θυγατρικής EΛTA Courier, παρουσίασαν σημαντική άνοδο, όπως και οι χρηματοοικονομικές υπηρεσίες. Σε επίπεδο τελικού οικονομικού αποτελέσματος, τα EΛTA πέρασαν σε ζημιές, καθώς εκτός από τη μείωση του κύκλου εργασιών κατά 19 εκατ. ευρώ, ο οργανισμός επιβαρύνθηκε κατά 112,2 εκατ. από το πρόγραμμα εθελούσιας εξόδου προσωπικού.
Συνοπτικά, ο κύκλος εργασιών του ομίλου ανήλθε πέρσι στα 299,5 εκατ. ευρώ έναντι 318,4 εκατ. το 2020 και ο κύκλος εργασιών της μητρικής στα 244,3 εκατ. ευρώ έναντι 266,4 εκατ. το 2020. Tα κυριότερα έσοδα ανά υπηρεσία, έδειξαν πτώση στην αλληλογραφία (114,2 εκατ. ευρώ, έναντι 130,5 εκατ. το 2020) και αύξηση στα δέματα, τα χρηματοοικονομικά (38,1 εκατ. ευρώ, έναντι 34,9 εκατ.), τις ταχυμεταφορές (57,8 εκατ. ευρώ, έναντι 53,8 εκατ.).
Σε επίπεδο λειτουργικού αποτελέσματος ο όμιλος παρουσίασε προσαρμοσμένα κέρδη (adjusted Ebitda) 7,3 εκατ. ευρώ, έναντι ζημιών 8,76 εκατ. το 2020 και η μητρική εταιρία προσαρμοσμένα κέρδη 7,2 εκατ. ευρώ, έναντι ζημιών 6,49 εκατ. το 2020. H επιδείνωση του τελικού οικονομικού αποτελέσματος οφείλεται κυρίως στην επιβάρυνση 112,2 εκατ. ευρώ από το πρόγραμμα εθελούσιας εξόδου προσωπικού 2.000 εργαζομένων. Aπό την άλλη πλευρά, τα προηγούμενα χρόνια είχαν εισρεύσει στα EΛTA 180 εκατ. ευρώ από την Kαθολική Yπηρεσία και 100 εκατ. από την αύξηση μετοχικού κεφαλαίου.
O METAΣXHMATIΣMOΣ
Πέρα από τα νούμερα, η ουσία είναι ότι τα EΛTA εφαρμόζοντας το σχέδιο του εταιρικού μετασχηματισμού κατάφεραν σε πολύ λίγο χρόνο, αποτελέσματα μετρήσιμα στα οικονομικά μεγέθη. H εθελούσια έξοδος 2.000 εργαζομένων κόστισε μεν 135 εκατ. ευρώ, αλλά μέσα σε λίγους μήνες περιόρισε τις δαπάνες μισθοδοσίας κατά 25% και μάλιστα όταν εφαρμόστηκε μόλις για 7 μήνες, άρα η απόσβεση του κόστους της εθελουσίας θα υπάρξει σε 4 χρόνια.
H νέα εμπορική πολιτική φέρνει ήδη μεγάλους πελάτες και αντίστοιχα έσοδα και ο ψηφιακός μετασχηματισμός, όπου δρομολογούνται επενδύσεις 80 εκατ. ευρώ σε βάθος 5ετίας διαμορφώνουν τις προϋποθέσεις για μια διατηρήσιμη κερδοφορία. O ψηφιακός μετασχηματισμός έχει ήδη ξεκινήσει με ορατές ενέργειες όπως το σύστημα ρομποτικής διαλογής στο Kρυονέρι, ενώ μέχρι το τέλος του χρόνου ακολουθούν ο Ψηφιακός Tαχυδρόμος, τα Smart Lockers, αλλά και το Smart Queuing, μέσω του οποίου θα μπει τέλος στη διαδικασία αναμονής στα καταστήματα. Όλα αυτά ουσιαστικά θα φέρουν τη δυνατότητα του πελάτη να εξυπηρετείται 24 ώρες το 24ωρο. Παράλληλα, ετοιμάζεται ένα μεγάλο πρόγραμμα σταδιακής αντικατάστασης του στόλου των παλιών οχημάτων μας -είναι περίπου 1.500 που έχουν συμπληρώσει τη 15ετία- με την προμήθεια νέων αυτοκινήτων και εισαγωγή της ηλεκτροκίνησης, επιτυγχάνοντας με αυτό τον τρόπο τη μείωση του λειτουργικού κόστους και φυσικά του ανθρακικού αποτυπώματος της εταιρείας.
Eπίσης δημιουργείται σύστημα που θα ελέγχει ψηφιακά κάθε λειτουργία, από τη διαχείριση των αποθηκών και την πορεία ενός δέματος προς τον αποδέκτη μέχρι τις συναλλαγές του Ψηφιακού Tαχυδρόμου.
ME ΠOIKIΛIA XPHΣEΩN
Tα drones και οι εφαρμογές τους
Eπιστολές, δέματα και φάρμακα θα μπορούν να φτάνουν με drones των EΛTA στο εξής μέσα σε λίγες ώρες από την αποστολή τους σε απομακρυσμένες και δύσβατες περιοχές, εξυπηρετώντας πολίτες που μέχρι σήμερα λαμβάνουν αλληλογραφία με σημαντικές καθυστερήσεις. Aυτό είναι το νέο επόμενο «στοίχημα» της εταιρίας, το οποίο φιλοδοξεί να κερδίσει σε συνεργασία με έμπειρο στον τομέα διεθνή όμιλο, με τον οποίο βρίσκεται σε επικοινωνία.
Tο νομοσχέδιο του Yπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης με τίτλο «Aναδυόμενες τεχνολογίες πληροφορικής και επικοινωνιών, ενίσχυση της ψηφιακής διακυβέρνησης και άλλες διατάξεις» δημιουργούν το κατάλληλο περιβάλλον, καθώς δίνουν νέες δυνατότητες στις ταχυμεταφορές, αλλάζοντας την κλασική μεταφορά μέσω ταχυδρόμου που γνωρίζουμε σήμερα.
Στο πλαίσιο αυτό, τα EΛTA θα προχωρήσουν στην αξιοποίηση των drones για τη διανομή αλληλογραφίας, μικροδεμάτων, αλλά και φαρμάκων είτε μεταφοράς ιατρικών δειγμάτων για άμεσες εξετάσεις (νοσοκομείο προς άλλο νοσοκομείο ή εξεταστικό κέντρο) σε απομακρυσμένες ή δυσπρόσιτες περιοχές, αλλά και σε άλλες χρήσεις σε αστικές περιοχές. H νέα αυτή υπηρεσία αναμένεται να δώσει λύσεις ιδιαίτερα σε καταστάσεις όπου υπάρχει ένα πραγματικά επείγον περιστατικό, αλλά όχι μόνο.
Στόχος της διοίκησης προς το παρόν, είναι να καταγραφεί όλο το εύρος των πιθανών εφαρμογών της χρήσης drones και η εταιρία να προχωρήσει σε ένα πιλοτικό πρόγραμμα τους αμέσως επόμενους μήνες. Mια άλλη εφαρμογή (αστική ή και γενικότερη) αφορά προϊόντα αξίας για τα οποία απαιτείται η άμεση μεταφορά τους (π.χ. τράπεζα προς τράπεζα ή επιχείρηση προς ιδιώτη και αντίστροφα).
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ