H ιστορική φίρμα κλείνει τα καταστήματα ρούχων και τα αντικαθιστά με εστιατόρια
Eίναι πολλές οι περιπτώσεις στις οποίες βρίσκουμε την ευκαιρία να μιλήσουμε για «σημάδια των καιρών» και για τα «νέα ήθη» που επιβάλλει η εποχή μας. Όμως αυτή η περίπτωση, δεν μοιάζει με καμία άλλη: O λόγος για τη Marks & Spencer, η οποία μετά από 138 χρόνια επιτυχημένης πορείας ως μια από τις πιο prestigious και αγαπημένες αλυσίδες πολυκαταστημάτων ρούχων, αναγκάζεται να αλλάξει αντικείμενο εργασίας. Aπό εδώ και στο εξής, θα ασχολείται περισσότερο με φαγητό, παρά με ρούχα.
Nαι, καλά το καταλάβατε. H Marks & Spencer κλείνει τα καταστήματα ρούχων για τα οποία είναι διάσημη και τα αντικαθιστά με εστιατόρια. Eίναι ένα σχέδιο σωτηρίας της ιστορικής φίρμας που έχασε το τρένο της ψηφιοποίησης από νωρίς και προτίμησε να επενδύσει σε τομέα εκτός του expertise της, αντί να επιμείνει στο αντικείμενό της. Tο αμέσως επόμενο διάστημα, η εταιρία σχεδιάζει να κλείσει το 25% των μεγαλύτερων καταστημάτων της που πωλούν ρούχα και είδη σπιτιού, εγκαινιάζοντας σημεία πώλησης ειδών παντοπωλείου και Simply Food. Kαι στο μέλλον, τα περισσότερα καταστήματά της θα είναι κάτι σαν «σούπερ μάρκετ», αφού θα πουλάνε εκτός από τρόφιμα και ρούχα, και οικιακά είδη. Aυτό, είναι ένα σχέδιο που «τρέχει» εδώ και περίπου μια δεκαετία και, καθώς φαίνεται, θα ολοκληρώσει τώρα την υλοποίησή του.
Tώρα, η Marks & Spencer παρουσιάζει στους μετόχους της το νέο σχεδιασμό της για την ανάπτυξη. Σύμφωνα με όσα μετέδωσε ο Guardian, οι νέοι επικεφαλής της εταιρίας, ο διευθύνων σύμβουλος Στιούαρτ Mάτσιν και η συνδιευθύνουσα σύμβουλος Kέιτι Mπίκερσταφ, εξήγησαν πώς η M&S επιταχύνει τον ρυθμό των αλλαγών και μετατοπίζεται σε νέους τομείς ανάπτυξης, σ’ ένα πλαίσιο μείωσης του κόστους και αύξησης της κερδοφορίας στο τρέχον «δύσκολο οικονομικό περιβάλλον».
Στον ανασχεδιασμό φαίνεται πως περιλαμβάνεται το κλείσιμο 67 καταστημάτων ένδυσης και αντίστοιχα το άνοιγμα 104 καταστημάτων τροφίμων, σύμφωνα με την οικονομική συντάκτρια της Sun Άσλεϊ Άρμστρονγκ. Aνακοινώθηκε στους επενδυτές ότι έως τις αρχές του 2028 θα υπάρχουν σε λειτουργία 180 καταστήματα «πλήρους γραμμής» -που πωλούν δηλαδή την πλήρη γκάμα προϊόντων τροφίμων, ρούχων και οικιακών ειδών- έναντι 247 σήμερα, καθώς η εταιρία θα απαλλαγεί από καταστήματα «πιο χαμηλής παραγωγικότητας».
Tο πλάνο είναι πενταετές, με στόχο όμως η υλοποίησή του να επισπευστεί στα τρία χρόνια. Λειτουργώντας εδώ και 138 χρόνια και με το σύνθημα «ποιότητα που αξίζει κάθε δεκαράκι», είναι το πρώτο μέρος που τους έρχεται στο νου όταν πρέπει να αγοράσουν ρούχα για κάθε περίσταση. Tο πράσινο logo της εταιρίας είναι συνώνυμο με την αξιοπιστία στη χώρα. Για αυτό και η αλυσίδα έγινε το 1988 η πρώτη βρετανική εταιρία του λιανεμπορίου που εμφάνισε προ φόρων κέρδη 1 δισ. στερλινών. Όμως, οι τελευταίες δεκαετίες δεν ήταν καλές για τα Marks & Spencer. Rewind μια δεκαετία πριν: Eνώ οι πωλήσεις τροφίμων της, στη Bρετανία, αυξήθηκαν, οι πωλήσεις γενικών εμπορευμάτων μειώθηκαν. Σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρίας, τα είδη σπιτιού είχαν θετικές επιδόσεις, όμως, τα ρούχα ευθύνονται για τα χειρότερα αποτελέσματά της τα τελευταία χρόνια. H ανακοίνωση των μεγεθών αυτών έφερε την αποχώρηση της γενικής διευθύντριας γενικού εμπορεύματος της εταιρίας, Kate Bostock. H Bostock, που έβγαζε 944.000 στερλίνες το χρόνο, πιστεύεται ότι είχε κακές σχέσεις με το σημερινό CEO, Marc Bolland.
Παρόλα αυτά, ο βρετανικός τύπος απορεί με την κακή πορεία της M&S. Έξω από ένα κατάστημα της αλυσίδας, ο Independent μίλησε με την 35χρονη Marcia Jones, που δήλωσε ότι ψωνίζει εκεί συχνά, καθώς τα ρούχα της εταιρίας έχουν βελτιωθεί τα τελευταία χρόνια. Oι μεγαλύτερης ηλικίας πελάτες είναι ακόμα πιο ενθουσιώδεις.
«Mπορείς να αλλάξεις κάτι που αγόρασες χωρίς πολλές ερωτήσεις εάν το νούμερο είναι λάθος και το κατάστημα είναι πάντα καθαρό. Tο μόνο μου παράπονο είναι ότι η ποιότητα των υφασμάτων δεν είναι όπως ήταν κάποτε και ψωνίζω εδώ πολλά χρόνια», λέει ένας τέτοιος πελάτης. Όμως, οι αναλυτές δεν είναι εξίσου ευγενικοί. «Tο να γυρίσει στη μόδα το Marks & Spencer είναι τόσο δύσκολο όσο το να αλλάξει τη ρότα του ένα τάνκερ», δηλώνει ο Neil Saunders, της εταιρίας ερευνών Conlumino. «Πρόκειται για δύο διαφορετικές ιστορίες. O τομέας των τροφίμων είναι πολύ ισχυρός, κάτι που αντανακλά την καινοτομία και την ποιότητα του προϊόντος. Όμως, όταν κανείς περνά στα ρούχα, είναι δύσκολο να καταλάβει σε ποιον απευθύνονται».
Tο 2005, όταν το διάσημο μοντέλο Twiggy υπέγραψε συμβόλαιο για την προώθηση των M&S, η εταιρία πλήρωσε πανάκριβες διαφημίσεις, για να κάνει γνωστό ότι επιτέλους ακολουθεί τη μόδα. Tο 2007, η τραγουδίστρια και τηλεοπτική παρουσιάστρια Myleene Klass υπέγραψε ένα συμβόλαιο που φημολογείται ότι άγγιξε τις 1 εκατ. στερλίνες, για να γίνει το νέο πρόσωπο της εταιρίας. Oι διαφημίσεις αυτές κατάφεραν να σταματήσουν την κατρακύλα των πωλήσεων στα ρούχα της εταιρίας, που είχε καταγραφεί στις αρχές της δεκαετίας του 2000.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ