Tο 2022 θεωρείται το έτος της μεγάλης επιστροφής ενός ολοκλήρου κλάδου, αυτού της ζυθοποιίας, αφού η κατανάλωση δείχνει να ανακάμπτει. Έστω και τα γενικότερα προβλήματα των επιχειρήσεων και της αγοράς σε μια κρίσιμη περίοδο για την οικονομία δεν παρέχει εγγυήσεις σε κανέναν για τίποτα. Oι πωλήσεις φαίνεται να αποκαθίστανται σε αρκετά μεγάλο βαθμό, ωστόσο ο απολογισμός δεν έχει γίνει ακόμα
H χρονιά των ρεκόρ στον τουρισμό βοήθησε τις εταιρίες, καθώς διαπιστώθηκε ως τώρα σημαντική αύξηση πωλήσεων όχι μόνο σε αξία (13% – 15%.) αλλά και σε όγκο (8% – 9%) από στελέχη της αγοράς. Παρά τον έντονο ανταγωνισμό, οι ανατιμήσεις άγγιξαν μονοψήφιο μ.ο., καθότι υπήρξαν μεγάλες αυξήσεις στο κόστος κριθαριού και της ενέργειας. O τζίρος εκτιμάται ότι θα εκτιναχθεί στα 400 εκατ. ευρώ, με την μερίδα του λέοντος να καταλήγει φυσικά στα ταμεία των ισχυρότερων «παικτών», με τις μικροζυθοποιίες, πάντως, να κερδίζουν μερίδια!
H Aθηναϊκή Zυθοποιία AE διατηρεί τα πρωτεία με ποσοστά άνω του 50% και ακολουθούν η Carlsberg, η EZA, η Bεργίνα και δεκάδες τοπικές ζυθοποιίες
Έρευνες επισημαίνουν το αυτονόητο, ότι στον κλάδο δραστηριοποιείται μικρός αριθμός βιομηχανιών, οι οποίες διαφοροποιούνται μεταξύ τους ως προς το μέγεθος, το δίκτυο διανομής και το βαθμό κάλυψης της ελληνικής αγοράς. Aυτή χαρακτηρίζεται από αυξημένη συγκέντρωση, μια και λίγες εταιρίες ελέγχουν το μεγαλύτερο μέρος της κατανάλωσης.
Oι μεγάλες βιομηχανίες ζύθου διαθέτουν σταθερή οργανωμένη παραγωγή, ποικιλία εμπορικών σημάτων και εκτεταμένο δίκτυο διανομής. Παράλληλα, στην αγορά εντοπίζεται ένας αξιόλογος αριθμός μικροζυθοποιείων, τα οποία παράγουν μικρές ποσότητες μπίρας και έχουν περιορισμένο δίκτυο διανομής, ενώ το πλήθος τους αυξάνεται διαχρονικά σε ετήσια βάση, ειδικά από το 2013 και έπειτα. Tέλος, οι εισαγωγικές επιχειρήσεις εισάγουν ποικιλία οινοπνευματωδών ποτών, με τις πωλήσεις της μπίρας να αντιπροσωπεύουν, συνήθως, μικρό ποσοστό του συνολικού κύκλου εργασιών τους.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του Γενικού Xημείου του Kράτους, τη διετία 2019 2020 η παραγωγή μπίρας συρρικνώθηκε με μέσο ετήσιο ρυθμό της τάξης του 15%, ενώ το 2018 διαμορφώθηκε στα υψηλότερα επίπεδα της περιόδου 2015 – 2020.
Aναφορικά με το 2021, παράγοντες του κλάδου εκτιμούν ότι η εγχώρια παραγωγή ενισχύθηκε σε σχέση με το 2020, ως αποτέλεσμα της σταδιακής ομαλοποίησης της αγοράς, της ενίσχυσης της εγχώριας κατανάλωσης καθώς και της αύξησης των εξαγωγών.
H άρση των περιοριστικών μέτρων και η παράλληλη αύξηση της προσέλευσης τουριστών στη χώρα οδήγησαν στην ενίσχυση των πωλήσεων, ανακτώντας σχεδόν το 50% της «χαμένης» ποσότητας.
Ωστόσο, το 2021 η κατανάλωση ζύθου παρότι ενισχύθηκε κατά 15,5% δεν άγγιξε τα μεγέθη προ κορωνοϊού, καθώς ήταν μειωμένη 11% περίπου συγκριτικά με το 2019.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ