Η Aegean Marine Petroleum θα παρέχει καύσιμα μέσω του σύγχρονου στόλου διανομής από το Μιντέλο στο νησί Σάο Βισέντε.
Το deal Μελισσανίδη στον εφοδιασμό καυσίμων και η κόντρα με Λάτση- Οικονόμου.
Ελληνικός «εμφύλιος» έχει ξεσπάσει ανάμεσα στους ισχυρότερους παίκτες του εφοπλισμού και του επιχειρείν για τον έλεγχο των λιμανιών που χρησιμεύουν ως βάσεις ανεφοδιασμού καυσίμων για τα πλοία των μεγαλύτερων εφοπλιστών παγκοσμίως.
Το big deal του Δημήτρη Μελισσανίδη για τη δημιουργία βάσης ανεφοδιασμού στο νησιωτικό σύμπλεγμα του Πράσινου Ακρωτηρίου, από όπου περνά η πλειονότητα του διεθνούς ναυτιλιακού στόλου βάζει «φωτιά» στον ανταγωνισμό, καθώς για την ίδια περιοχή είχαν εκδηλώσει ενδιαφέρον πριν από λίγο καιρό, σύμφωνα με ναυτιλιακούς κύκλους, τόσο ο Σπύρος Λάτσης μέσω της εταιρείας του Consolidated Marine Management, η οποία διαθέτει στόλο εννέα δεξαμενόπλοιων, όσο και η Dryships του Γιώργου Οικονόμου. Στόχος του τελευταίου ήταν να κάνει άνοιγμα σε μια αγορά που προσφέρει εξαιρετικές ευκαιρίες για κέρδη και ταυτόχρονα με την έντονη δραστηριοποίησή του στα πλωτά γεωτρύπανα, ώστε να αξιοποιήσει τον «οργασμό» των εξορύξεων πετρελαϊκών κοιτασμάτων μεταξύ των οποίων κι εκείνων του Αιγαίου, να καταστεί ένας από τους ηγέτες στον τομέα των καυσίμων και της ενέργειας. Όμως, η Aegean Marine Petroleum του Δημήτρη Μελισσανίδη τους… πρόλαβε, αφού ο πρώην πρόεδρος της ΑΕΚ είχε ως βασική στρατηγική επιδίωξη την ίδρυση κέντρου ανεφοδιασμού στο Cape Verde από τις αρχές του 2010.
Το λιμάνι του Μιντέλο άλλωστε ανέκαθεν λειτουργούσε ως στρατηγικό εμπορικό κέντρο που βρίσκεται κατά μήκος των μεγάλων διατλαντικών δρομολογίων των πλοίων και αποτελεί έναν από τους σημαντικούς εμπορικούς δρόμους μεταξύ της Ευρώπης και της Άπω Ανατολής μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας και αυτός είναι ένας από τους λόγους του «θερμού» ενδιαφέροντος των επιχειρηματιών, Ελλήνων και ξένων.
Συνεργασία με την Enacol
Ένα από τα χαρακτηριστικά του τίγρη είναι τα γρήγορα αντανακλαστικά του και ο… Τίγρης, Δημήτρης Μελισσανίδης, όπως τον αποκαλούν στα επιχειρηματικά σαλόνια, τα επέδειξε στον μέγιστο βαθμό κατά την «απόβασή» του στο Πράσινο Ακρωτήρι, καθώς γνωρίζει καλά πως στον κλάδο του ανεφοδιασμού ναυτιλιακών καυσίμων κερδίζει αυτός που προσφέρει ταχύτητα και ανταγωνιστικές τιμές.
Η εισηγμένη στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης, Aegean Marine Petroleum, η οποία διαθέτει έναν στόλο 85 πλοίων, προκειμένου να «δέσει» με ασφάλεια στα λιμάνια της Δυτικής Αφρικής και να κερδίσει πόντους έναντι των ανταγωνιστών της, προχώρησε σε συνεργασία με την τοπική εταιρεία ενέργειας Enacol.
Μετά από πολύμηνες συζητήσεις, οι δύο πλευρές συμφώνησαν ώστε η Aegean Marine να αξιοποιήσει τον σύγχρονο στόλο διανομής της και να παρέχει υπηρεσίες εφοδιασμού καυσίμων από το Μιντέλο στο νησί της Σάο Βισέντε και όπου αλλού ζητηθεί στην περιοχή του Πράσινου Ακρωτηρίου, ενώ η Enacol θα είναι υπεύθυνη για την αποθήκευση των καυσίμων, τα οποία καλύπτουν τις ανάγκες όλων των σημαντικών τομέων της διεθνούς ναυτιλιακής βιομηχανίας.
Ο Δημήτρης Μελισσανίδης σχεδιάζει να δρομολογήσει αρχικά ένα δεξαμενόπλοιο διπλού τοιχώματος και εκτιμάται πως η έναρξη των εμπορικών εργασιών θα γίνει μέχρι το τέλος του πρώτου τριμήνου του 2011.
Αυτή τη στιγμή η Aegean Marine, η οποία στο εννεάμηνο του 2010 είχε κέρδη 30,7 εκατ. δολάρια, θεωρείται κυρίαρχη σε περισσότερα από 40 λιμάνια στον κόσμο, αφού εξυπηρετεί 17 περιοχές, ανάμεσα στις οποίες το Βανκούβερ, το Μόντρεαλ, το Μεξικό, η Τζαμάϊκα, το Τρινιντάντ, το Γιβραλτάρ, ο Πειραιάς, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, το Λας Πάλμας, το Ρότερνταμ κλπ.
Τα έσοδα από αυτούς τους σταθμούς καθώς και από τις άλλες δουλειές του ομίλου (το δίκτυο πρατηρίων της Aegean, η ναυτιλιακή εταιρεία και μία ακόμα που ασχολείται με την αντιρυπαντική τεχνολογία) έχουν συνολικό τζίρο σήμερα πάνω από 3,5 δισ. δολάρια.
Αντεπίθεση
Ο Γιώργος Οικονόμου και ο Σπύρος Λάτσης, όταν πριν από μερικούς μήνες, είχαν ενδιαφερθεί για τη δημιουργία σταθμού καυσίμων στο Πράσινο Ακρωτήρι, ήθελαν να αξιοποιήσουν, όπως ψιθυρίζεται στους ναυτιλιακούς κύκλους, το ότι οι διεθνείς παίκτες που δραστηριοποιούνται στον εν λόγω τομέα, είναι μετρημένοι στα δάχτυλα των δύο χεριών.
Στους αρχικούς σχεδιασμούς τους ήταν ακόμη και να μην κατασκευάσουν βάσεις ανεφοδιασμού, αλλά να λειτουργούν τα τάνκερ τους ως «πλωτές αντλίες» που θα πλευρίζουν τα πλοία, χωρίς αυτά να χρειάζεται να κάνουν στάση στους σταθμούς και να χάσουν χρόνο.
Όμως, η αλλαγή των οικονομικών συνθηκών σε συνδυασμό με τα νέα δεδομένα στην ναυτιλιακή αγορά, με τον Σπύρο Λάτση να δίνει έμφαση στη μεταφορά φυσικού αερίου και πετρελαίου και τον Γιώργο Οικονόμου να ρίχνει το βάρος του επίσης στον «μαύρο χρυσό» άλλαξε τα επενδυτικά τους πλάνα και τους πρόλαβε ο Μελισσανίδης.
Το deal της Elinoil στα Αραβικά Εμιράτα
Ένας από τους ισχυρούς παίκτες που διεκδικούν επίσης τον «δικό» τους χώρο στα διεθνή λιμάνια και έχει αναλάβει τον ρόλο του «βενζινά» πλοίων σε παγκόσμιο επίπεδο, είναι και ο Γ. Αληγιζάκης με την Elinoil.
Η εταιρεία με «όπλο» της το big deal που έχει κάνει στα Αραβικά Εμιράτα, έχει καταφέρει να γίνει κυρίαρχος του «παιχνιδιού» στα ναυτιλιακά καύσιμα. Πιο συγκεκριμένα εξυπηρετεί με λιπαντικά ναυτιλίας elin Marine τα σημαντικότερα λιμάνια της ευρύτερης περιοχής, από όπου περνούν τα πλοία των περισσότερων ξένων εταιρειών και σταματούν για ανεφοδιασμό καυσίμων.
Η παρουσία της στον Περσικό Κόλπο είναι παραπάνω από έντονη, καθώς καλύπτει τις ανάγκες της ευρείας πελατειακής της βάσης και πρωταγωνιστεί στους θαλάσσιους σταθμούς με τις περισσότερες διελεύσεις πλοίων, όπως το Ντουμπάι, η Φουτζαιράχ, η Ντόχα κ. α.
Η Elinoil με το δικό της brand name αυξάνει σε αριθμό τα λιμάνια που εξυπηρετεί και σε άλλα γεωγραφικά «μήκη και πλάτη», συμπεριλαμβανομένων και αυτών της Σιγκαπούρης, της Κίνας, της Μαλαισίας και της Ταϊβάν.
Της Εύης Κατσώλη