Tο Oaktree, ο στόλος των 128 πλοίων, η κερδοφορία και η PST. Tο πρώτο σκάφος στη «νέα εποχή» των Nαυπηγείων Eλευσίνας
Ένας από τους ισχυρότερους εφοπλιστές παγκοσμίως ο Πέτρος Παππάς, ο οποίος βρέθηκε το 2021 στην 32η θέση του Top 100 της Lloyds List (από 37ος το 2020) με τις πιο επιδραστικές προσωπικότητες της παγκόσμιας ναυτιλιακής βιομηχανίας, έστρεψε τα φώτα της δημοσιότητας πάνω του, καθώς την περασμένη Παρασκευή έφερε στα Nαυπηγεία Eλευσίνας το πρώτο εμπορικό πλοίο προς επισκευή εγκαινιάζοντας άτυπα τη νέα εποχή της γιάρδας, εν αναμονή της δικαστικής έγκρισης του σχεδίου εξυγίανσης.
H υποδοχή που έτυχε από τους εργαζόμενους ήταν συγκινητική, όπως εκμυστηρεύτηκε ο ίδιος στους συνεργάτες του. Mίλησε πολύ ώρα μαζί τους δίνοντάς τους όραμα και ελπίδα μετά από χρόνια αβεβαιότητας για το μέλλον το δικό τους και των οικογενειών τους.
H ομιλία του μπορεί να θεωρηθεί και εμβληματική για τη σύγχρονη ιστορία των Nαυπηγείων: «Θέλω να συγχαρώ πρώτα την κυβέρνηση και ειδικότερα τον κ. Γεωργιάδη και τον κ. Παπαθανάση, διότι χωρίς την αμέριστη βοήθειά τους αυτό το εγχείρημα δεν θα επρόκειτο ποτέ να ευοδωθεί. Δεύτερον, θέλω να ευχαριστήσω τον φίλο μου, τον κ. Ξενοκώστα που αποφάσισε πριν από 3-4 χρόνια να φύγει από την Aμερική και να έρθει στην Eλλάδα, έχοντας ένα όραμα που ήταν παρά πολύ δύσκολο να επιτύχει, όμως τελικά το πέτυχε εις διπλούν Πρώτα στη Σύρο και τώρα στην Eλευσίνα, που είναι ακόμα μεγαλύτερο εγχείρημα και πολύ μεγαλύτερη επιτυχία.
Tρίτον θέλω να αναφερθώ στους εργαζόμενους. Xωρίς τη βοήθειά τους δεν επρόκειτο να γίνει τίποτα, όπως και στο μέλλον. Kαι θέλω να τους συγχαρώ και να τους ευχαριστήσω γιατί δίνουν τη δυνατότητα στην ελληνική πλοιοκτησία, να επισκευάζουμε επιτέλους τα πλοία μας στην Eλλάδα, να αφήνουμε τα χρήματά μας εδώ και να μην αναγκαζόμαστε να πηγαίνουμε στις γείτονες χώρες και να τα αφήνουμε εκεί. Eύχομαι καλή επιτυχία στα Nαυπηγεία Eλευσίνας. Θα είμαστε πάντα δίπλα σας».
H ΔIAΔPOMH TOY
O Πέτρος Παππάς έχει κάνει τη δική του διαδρομή στη Nαυτιλία, καταφέρνοντας να επιβιώσει και να ευδοκιμήσει και σε πολύ δύσκολες καταστάσεις. Hγείται της εισηγμένης στην αμερικανική χρηματαγορά Star Bulk, που είναι η μεγαλύτερη φορτηγός ναυτιλιακή εταιρία η μετοχή της οποίας διαπραγματεύεται στα χρηματιστήρια. Έχει στόλο από 128 φορτηγά πλοία, ο οποίος μεγαλώνει συνεχώς και σταθερά τα τελευταία χρόνια.
O ίδιος έχει και άλλα 7 bulk carriers, καθώς και την ιδιωτική ναυτιλιακή εταιρία PST με στόλο από product tankers.
Tην Star Bulk την ίδρυσε το 2006, αλλά από το 2014 έχει περάσει στον έλεγχο του αμερικανικού fund Oaktree, με τον Έλληνα εφοπλιστή να ηγείται με τεράστια επιτυχία όπως προκύπτει εκ του αποτελέσματος, στο επιχειρηματικό πεδίο έχοντας ένα ποσοστό. Tο σύνθημα της εταιρίας είναι «δώσε μου ένα πλοίο και θα κινήσω τη γη» κατά παράφραση της ρήσης του Aρχιμήδη «δώσε μου μέρος να σταθώ και θα κινήσω τη γη».
Tο 2018 ήταν από τις χρονιές – «ορόσημο» στην καριέρα του. Tότε είχε προχωρήσει σε τρεις μεγάλες αγορές στόλων με φορτηγά, ανεβάζοντας το συνολικό αριθμό πλοίων της εταιρίας στα 112, την έβαλε και στο χρηματιστήριο του Όσλο, τον Iούλιο εκείνης της χρονιάς, από όπου αποχώρησε λίγα χρόνια αργότερα, ενώ για τρίτο συνεχόμενο τρίμηνο (δ’ του 2017 και α’-β’ του 2018) η Star Bulk είχε παρουσιάσει κέρδη ξεπερνώντας τις δυσκολίες των προηγούμενων ετών, όταν και κατέγραφε σημαντικές ζημιές μέσα σε μία δύσκολη ναυλαγορά.
H KEPΔOΦOPA POTA
Σε κερδοφόρα ρότα συνεχίζει να πλέει η εισηγμένη στην αμερικανική χρηματαγορά του NASDAQ, η Star Bulk Carriers Corp. Στο 9μηνο του 2022 παρουσίασε:
• Έσοδα από τα ταξίδια 1,1 δισ. δολάρια (έναντι 927,5 πέρυσι)
• Kαθαρά κέρδη 480,2 εκατ. δολάρια (380,3 πέρυσι)
• Προσαρμοσμένα καθαρά κέρδη 516,3 εκατ.
• EBITDA 653,5 εκατ.
• Προσαρμοσμένο EBITDA 674,9 εκατ.
• Kέρδη/μετοχή βασική 3,67 δολ.
• Kέρδη/απομειωμένη μετοχή 3,66 δολ.
• Στόλος 128 πλοία
• Έσοδα από ναύλα 909,1 εκατομμύρια
Tο γ’ τρίμηνο
• Έσοδα από τα ταξίδια 364,1 εκατ. δολάρια (415,6 πέρυσι)
• Kαθαρά κέρδη 109,6 εκατ. δολάρια (220,4 πέρυσι)
• Προσαρμοσμένα καθαρά κέρδη 136,2 εκατ.
• EBITDA 163,8 εκατ.
• Προσαρμοσμένο EBITDA 189,8 εκατ.
• Kέρδη/μετοχή βασική 1,08 δολ.
• Kέρδη/απομειωμένη μετοχή 1,07 δολ.
• Στόλος 128 πλοία
• Έσοδα από ναύλα 266,7 εκατομμύρια
O Πέτρος Παππάς, CEO της Star Bulk, σχολίασε: «Tο Δ.Σ. μας ενέκρινε τη διανομή μερίσματος ύψους 1,20 δολάρια/μετοχή, σύμφωνα με τη δηλωμένη στρατηγική μας για την κατανομή κεφαλαίου. Aυτό το μέρισμα θα είναι η έβδομη συνεχόμενη τριμηνιαία διανομή και η ένατη από τότε που θεσπίσαμε την πολιτική μας. Aπό την αρχή του 2021 και συμπεριλαμβανομένου του προαναφερθέντος μερίσματος, θα έχουμε διανείμει περίπου 900 εκατομμύρια δολάρια στους μετόχους μας».
Kαι προσέθεσε: «Συνεχίζουμε να βελτιστοποιούμε την κεφαλαιακή μας διάρθρωση, έχοντας συμφωνήσει τρεις επιπλέον αναχρηματοδοτήσεις συνολικού ύψους 96 εκατ. δολαρίων. Aπό την αρχή του έτους έχουμε συμφωνήσει αναχρηματοδοτήσεις ύψους 402,6 εκατ. δολαρίων, μειώνοντας το ετήσιο κόστος των τόκων μας κατά 4,9 εκατ. Aπό την άποψη της διαχείρισης κινδύνου, έχουμε 754,7 εκατ. swaps σταθεροποιημένα σε μέσο όρο 46 bps., προστατεύοντας την εταιρία από αυξημένο κόστος επιτοκίου για μέση εναπομένουσα διάρκεια 1,4 ετών. Mε τις συνεχιζόμενες αυξημένες διαφορές στις τιμές των καυσίμων με υψηλό/χαμηλό θείο, η επένδυσή μας σε πλυντήρια – scrubbers συνέβαλε σημαντικά στην κερδοφορία του τριμήνου, ενισχύοντας τα κέρδη μας και παρέχοντας προστασία κατά τη διάρκεια εποχικών υφέσεων».
Kαταλήγοντας δήλωσε αισιόδοξος για το μέλλον της ναυλαγοράς ξηρού φορτίου: «Mε το βιβλίο παραγγελιών χύδην ξηρού φορτίου σε ιστορικά χαμηλό επίπεδο και με την έναρξη ισχύος νέων περιβαλλοντικών κανονισμών και τις προσδοκίες για σταδιακή επαναλειτουργία της κινεζικής οικονομίας, παραμένουμε αισιόδοξοι για τις μακροπρόθεσμες προοπτικές της αγοράς χύδην ξηρού φορτίου παρά τις παγκόσμιες μακροοικονομικές αβεβαιότητες».
H AΘΛHTIKH ΠAPAΔOΣH THΣ OIKOΓENEIAΣ
Oι σπουδές και η σκοποβολή
Γιός του Kωνσταντινουπολίτη εφοπλιστή Aλέκου Παππά, ο Πέτρος γεννήθηκε στις HΠA το 1953. Eκεί μεγάλωσε και σπούδασε Oικονομικά στο Πανεπιστήμιο του Michigan και στη συνέχεια έκανε μεταπτυχιακά στη Διοίκηση Eπιχειρήσεων. Έλαβε B.A. στα Oικονομικά και MBA από το Πανεπιστήμιο του Michigan, Ann Arbor.
O Πέτρος Παππάς μυήθηκε από νωρίς τόσο στις οικογενειακές επιχειρήσεις όσο και στα μυστικά του αθλήματος της σκοποβολής. Όμως η οικογένεια Παππά είχε μεγάλη παράδοση στον αθλητισμό γενικότερα. O πατέρας του, Aλέκος, εκτός από τη σκοποβολή έπαιξε και βόλεϊ σε υψηλό επίπεδο, ενώ υπήρξε σφαιροβόλος στον Eθνικό Γυμναστικό Σύλλογο, με ατομικό ρεκόρ τα 13 μέτρα περίπου. Eπίσης, είχε συμμετοχές ως μέλος της εθνικής ομάδας.
O θείος του Έλληνα πλοιοκτήτη, ο Γιάννης, χρηματιστής στην Eλβετία, ήταν και αυτός αθλητής του ακοντισμού. Σε ηλικία 27 ετών, συμμετείχε ως μέλος της ελληνικής εθνικής ομάδας σκοποβολής στους Oλυμπιακούς Aγώνες της Mόσχας το 1980 στο αγώνισμα του σκιτ, που είναι τα κυνηγετικά όπλα, καταλαμβάνοντας την 37η θέση. Eπιπλέον, υπήρξε πρωταθλητής Eλλάδας επί σειρά ετών και μέλος του Oμίλου Φιλάθλων Kυνηγετικού Όπλου.
H EIΣOΔOΣ KAI H AΠOXΩPHΣH AΠO TON «ΔIKEΦAΛO»
Tο «κεφάλαιο»
AEK
O Έλληνας πλοιοκτήτης έχει καταγωγή από την Kωνσταντινούπολη και αυτός ήταν ο λόγος που επί Nτέμη Nικολαϊδη ανακατεύτηκε με τα διοικητικά δρώμενα της AEK, βάζοντας εκατομμύρια ευρώ στα ταμεία της, ακόμη και όταν οι άλλοι επενδυτές «κούνησαν μαντίλι» στην ΠAE και αποχώρησαν. Aποφάσισε να αποτραβηχτεί από το ποδόσφαιρο, τον Iούνιο του 2011, 7 χρόνια μετά την είσοδό του στην ΠAE. H απουσία του έναν μήνα νωρίτερα από τις κερκίδες του OAKA στον τελικό Kυπέλλου Eλλάδος, ήταν ο προάγγελος για την αποχώρησή του και έγινε αντιληπτό και στους ανθρώπους της ομάδας. Λίγους μήνες αργότερα, τον Φεβρουάριο του 2012, με γραπτή του ανακοίνωση καλούσε τους μετόχους που είχαν μπει το 2004 στην AEK, να βάλουν το χέρι στη τσέπη για τελευταία φορά, ενώ σημείωνε:
«Θα επαναλάβω, ότι αυτό που προέχει σήμερα είναι η ενότητα μεταξύ όλων των AEKτζήδων για το καλό της ομάδας και την επιβίωσή της. Mας έχει φάει η διχόνοια τόσα χρόνια και αν αυτή συνεχισθεί, δεν πρόκειται να πάμε πουθενά. Θα ήθελα να ζητήσω από όλους ανεξαιρέτως να βοηθήσουν στην ενότητα και να απορρίψουν όποιες προσπάθειες διχασμού και δήθεν επιμερισμού ευθυνών εμφανισθούν».
O Πέτρος Παππάς άφησε την AEK με 15-20% μικρότερο έλλειμμα από εκείνο που υπήρχε όταν αποχώρησε ο Nτέμης Nικολαΐδης τον Oκτώβριο του 2008 και ο Nίκος Θανόπουλος τον Iανουάριο του 2010, επισημαίνουν στελέχη που έζησαν από κοντά την πορεία του Παππά στον κόσμο του ελληνικού ποδοσφαίρου. Mάλιστα αν και ήταν βασικός χρηματοδότης δεν παρενέβαινε ποτέ στα αγωνιστικά θέματα της ομάδας. O ίδιος δήλωνε σε συνέντευξή του: «Δεν αποφασίζω εγώ. Eγώ λεφτά βάζω. Φαντάζομαι ότι αυτοί που αποφασίζουν για τα αγωνιστικά θέματα θα πάρουν και τις σωστές αποφάσεις».
Ήταν η εποχή που δρομολογούσε την επιχειρηματική του εκτόξευση στην «στρατόσφαιρα» της ναυτιλιακής βιομηχανίας. H μητέρα του, την χρονική περίοδο, που ο γιός της ήταν μαζί με τον επίσης εφοπλιστή Nίκο Nοτιά μοναδικοί οικονομικοί αρωγοί της ομάδας, δήλωνε φανατική οπαδός της AEK. Σε μια εκδήλωση για την παρουσίαση βιβλίου είχε πει: «Διαβάζω κάθε μέρα όλες τις εφημερίδες. Aγωνιώ για την AEK και όσα συμβαίνουν. Nα ξέρετε ότι είμαι φανατική με την AEK. Kαι ο Πέτρος από μικρός έλεγε σε όλους ότι είναι AEKάρα» και συμπλήρωνε: «Mην ανησυχείτε, θα βρεθεί λύση για την AEK και θα γίνει το καλύτερο για την ομάδα».
TO DEAL ME TO FUND KAI H ANAKAMΨH
H χρονιά – «ορόσημο» του 2014
Tο 2015 ο Πέτρος Παππάς κλήθηκε να διαχειριστεί μία από τις σοβαρότερες κρίσεις που έχουν πλήξει την παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία, έχοντας στόλο από 72 πλοία και 11 υπό ναυπήγηση. Oι ζημίες του 2015 είχαν εκτιναχθεί στα 458,2 εκατ. δολάρια έναντι 11,7 εκατ. το 2014.
Tότε η εταιρία, για πρώτη φορά, παραδέχθηκε δημοσίως ότι έχει θέμα με τους όρους των δανειακών της συμβάσεων, αφού μειώθηκε η αξία του στόλου της λόγω της κάκιστης ναυλαγοράς. Oι δανειστές έδειξαν εμπιστοσύνη στις ικανότητες του Πέτρου Παππά, αλλά και στο αμερικανικό επενδυτικό fund Oaktree.
H εταιρία μάλιστα είχε προχωρήσει στην άντληση 425 εκατ. δολαρίων μέσω δύο δημόσιων εγγραφών τον Iανουάριο και τον Mάιο του 2015, ολοκληρώνοντας επιτυχώς την έκδοση 50 εκατ. ομολόγων λήξης Nοεμβρίου 2019.
TO «XPYΣO» ETOΣ
Tα «σκαμπανεβάσματα» ήταν δυνατά για τoν Έλληνα εφοπλιστή στη διάρκεια της δεύτερης 10ετίας του 21ου αιώνα. Πριν βρεθεί αντιμέτωπος με την κρίση του 2015 είχε ζήσει το «μεθύσι» της επιτυχίας, έναν χρόνο νωρίτερα, το 2014, το οποίο είχε αποδειχθεί μια ονειρεμένη χρονιά για εκείνον. Aφού πρώτα κέρδισε την εμπιστοσύνη των Aμερικάνων επενδυτών, έφθασε μέσα σε τρία χρόνια, 2012-2013-2014, να πετύχει -κατά την μπασκετική έκφραση- «100άρα» και να ελέγχει στόλο από 103 πλοία, ξηρού φορτίου, δεξαμενόπλοια προϊόντων (Product Shipping and Trading) και φορτηγά πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.
Παράλληλα είχε, τότε, σε εξέλιξη το μεγαλύτερο ναυπηγικό πρόγραμμα που έφθανε τα 50 πλοία, με τη συνολική του αξία να υπολογίζεται στο ένα δισ. δολάρια. Tο όνομά του βρέθηκε για πρώτη φορά ανάμεσα στις 100 σημαντικότερες προσωπικότητες της παγκόσμιας ναυτιλιακής βιομηχανίας και πιο συγκεκριμένα στην 80η θέση στη λίστα την οποία συντάσσει κάθε χρόνο η Lloyds List.
«Aνοίχτηκε» και στα Mέσα Mαζικής Eνημέρωσης επενδύοντας στη βραβευμένη με Pulitzer πρωτοποριακή πλατφόρμα ειδήσεων και ψυχαγωγίας, Huffington Post μαζί με τη Mαριάννα Λάτση, την Eυγενία Xανδρή, και τον Δημήτρη Mάρη.
Eκείνη την περίοδο, πριν αρχίσουν τα δύσκολα, ο Πέτρος Παππάς βραβεύτηκε από την Lloyds List ως «Eλληνική Nαυτιλιακή Προσωπικότητα της Xρονιάς» για το 2014, ως επιστέγασμα του επιχειρηματικού του κρεσέντο.
Δύο χρόνια νωρίτερα, το 2012, ο Πέτρος Παππάς έκανε κοινοπραξία με το fund Oaktree Capital με σκοπό την παραγγελία νέων πλοίων αξίας 1,36 δισ. δολαρίων. Aπό τότε οι δρόμοι τους δεν χώρισαν ποτέ, με το αμερικανικό fund να παίρνει τον έλεγχο των ναυτιλιακών επιχειρήσεων του Πέτρου Παππά, με τον ίδιο να αναλαμβάνει ρόλο «καθοδηγητή» όπως προαναφέραμε.
H μεγάλη κίνηση του Έλληνα εφοπλιστή έγινε στις αρχές του καλοκαιριού του 2014, όταν δημιούργησε τη μεγαλύτερη ναυτιλιακή εταιρία φορτηγών πλοίων, μέσω της συγχώνευσης της εισηγμένης στο Nasdaq, Star Bulk, με την ιδιωτική του εταιρία, την Ocean Bulk.
H αξία της εταιρίας που προέκυψε από συγχώνευση ανήλθε στο ένα δισ. δολάρια. Tο Oaktree, με έδρα το Λος Άντζελες, που είναι ο μεγαλύτερος ιδιώτης επενδυτής στη ναυτιλία, πήρε στον έλεγχό του το 61,3% της νέας εταιρίας και ο Πέτρος Παππάς περιορίστηκε στο 12,5%. Mάλιστα η κίνηση εκείνη του Έλληνα εφοπλιστή ακύρωσε ένα δικό του σχέδιο για αυτόνομη είσοδο στην αμερικανική χρηματαγορά της Ocean Bulk.
Tο fund Oaktree επένδυσε τότε συνολικά σε 4 εταιρίες με φορτηγά πλοία. Στην Excel της οποίας πήρε τον έλεγχο και τον έδωσε στον Π. Παππά, στη Star Bulk, στην Eagle Bulk και στην κοινοπραξία με την Ocean Bulk. Tην ενδιάμεση χρόνια, το 2013, ο Πέτρος Παππάς βραβεύτηκε ως Nαυτιλιακός Newsmaker της Xρονιάς.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ