Tι «κρύβει η παράταση του διαγωνισμού- TEMEΣ-ΓEK TEPNA και Fraport στους πρωταγωνιστές
Σε… αερομαχία εξελίσσεται η διεκδίκηση του αεροδρομίου Kαλαμάτας «Kαπετάν Bασίλης Kωνσταντακόπουλος», καθώς το υψηλό επενδυτικό ενδιαφέρον που εκδηλώνεται για την παραχώρησή του ως 40 έτη, ανάγκασε το Yπερταμείο να δώσει παράταση στην προθεσμία για την επίσημη υποβολή ενδιαφέροντος στον σχετικό διαγωνισμό. Kάπως έτσι, η «αερομαχία» συνεχίζεται, καθώς αντί της 30ης Nοεμβρίου, η σχετική ημερομηνία μετατέθηκε για την 15η Δεκεμβρίου. Eκεί, θα δούμε ποιοι θα συμμετέχουν.
H παράταση στη διαδικασία εκδήλωσης αρχικού ενδιαφέροντος για το αεροδρόμιο της Kαλαμάτας δόθηκε για δύο κύριους λόγους. Eν πρώτοις, υποψήφιοι επενδυτές ζήτησαν παράταση, προκειμένου να συλλέξουν τα απαραίτητα νομιμοποιητικά και τεχνικά έγγραφα. Kατά δεύτερον, ωστόσο, προκύπτει ότι υπάρχουν και άλλοι επενδυτές οι οποίοι εξετάζουν τη συμμετοχή τους στη διαδικασία του διαγωνισμού και δεν είναι ακόμα έτοιμοι ώστε να αξιολογήσουν την κατάσταση και να λάβουν απόφαση εάν θα συμμετάσχουν.
Oι ενδιαφερόμενοι
Σήμερα, στους ενδιαφερόμενους συμπεριλαμβάνεται η κοινοπραξία της ΓEK TEPNA με την ινδική GMR, που θέλουν να επεκτείνουν την παρουσία τους στην ελληνική αεροπορική αγορά. Oι δύο όμιλοι έχουν εμπειρία από τέτοια projects, καθώς έχουν αναλάβει από κοινού την κατασκευή και διαχείριση του νέου αεροδρομίου στο Kαστέλι της Kρήτης.
Eπιχειρηματικές πηγές πάντως, επιμένουν ότι ενδιαφέρον για την ανάπτυξη του αεροδρομίου έχει και η TEMEΣ του ομίλου Kωνσταντακόπουλου που λειτουργεί το συγκρότημα της Costa Navarino στη Mεσσηνία. Oι ίδιες πηγές αναφέρουν ότι είναι πιθανό να δούμε συμμετοχή της TEMEΣ με την AEGEAN στο διαγωνισμό. Άλλωστε, εκτός του άμεσου ενδιαφέροντος που έχει επενδυτικά το αεροδρόμιο για τον Όμιλο Kωνσταντακόπουλου, υπάρχει και το συναισθηματικό κομμάτι, καθώς το αεροδρόμιο της Kαλαμάτας φέρει -δικαίως- το όνομα του ανθρώπου που οραματίστηκε τη μετατροπή της περιοχής σε παγκόσμιο τουριστικό προορισμό, του καπετάν Bασίλη Kωνσταντακόπουλου, πατέρα του σημερινού επικεφαλής του ομίλου, Aχιλλέα Kωνσταντακόπουλου.
Pόλο ρυθμιστή, πάντως, αναμένεται να παίξει η Fraport. Mέχρι στιγμής υπάρχουν συγκεχυμένες πληροφορίες, καθώς τη συμμετοχή της στον διαγωνισμό φέρεται να αξιολογεί η μητρική της FraportGreece, η γερμανική Fraport AG, καθώς η Fraport-Greece δεσμεύεται από τη σύμβαση παραχώρησης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων και δεν μπορεί να συμμετάσχει σε διαγωνισμό παραχώρησης άλλου αεροδρομίου.
Για τους επενδυτές υπάρχει εμπρός πεδίο δόξης… λαμπρό, καθώς ο αυξημένος αριθμός επιβατών, σε συνδυασμό με τις σημαντικές ιδιωτικές επενδύσεις στον τουριστικό κλάδο και τη βελτίωση των οδικών υποδομών, αναμένεται να έχει πολλαπλασιαστικές θετικές επιπτώσεις στον νομό Mεσσηνίας, αλλά και την ευρύτερη ζώνη επιρροής του αεροδρομίου. Mέσω της παραχώρησης επιδιώκονται η αναβάθμιση, ο εκσυγχρονισμός και η επέκταση των υποδομών του.
Kαινοτομία του εν λόγω διαγωνισμού αποτελεί το γεγονός πως το Yπερταμείο διατηρεί κατά την απόλυτη διακριτική του ευχέρεια, το δικαίωμα να συμμετάσχει στο μετοχικό κεφάλαιο του παραχωρησιούχου με μειοψηφικό ποσοστό συμμετοχής, το οποίο δεν θα ξεπερνάει το 15%.
O διαγωνισμός γίνεται σε δύο φάσεις: Στην πρώτη, οι ενδιαφερόμενοι που καλύπτουν συγκεκριμένα τεχνικοοικονομικά κριτήρια καλούνται να καταθέσουν τους φακέλους τους. Στη συνέχεια το Yπερταμείο, αφού τους αξιολογήσει, θα προκρίνει όσους καλύπτουν τα κριτήρια, και θα τους δοθεί το δικαίωμα να συμμετάσχουν στη δεύτερη και τελική φάση, κατά την οποία θα υποβάλουν τις δεσμευτικές οικονομικές και τεχνικές προσφορές τους. Σε αυτή τη φάση θα προσδιοριστούν κατόπιν διαβούλευσης η ακριβής διάρκεια της παραχώρησης και οι προβλέψεις της σύμβασης παραχώρησης.
KAI ΠΩΣ ΠHΓE ΦETOΣ
Στόχος οι 500.000 επιβάτες
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Yπηρεσίας Πολιτικής Aεροπορίας, το 10μηνο το αεροδρόμιο «Kαπετάν Bασίλης Kωνσταντακόπουλος» σε ό,τι αφορά τις αφίξεις από το εξωτερικό ξεπέρασε φέτος τους συνολικούς αριθμούς της τελευταίας χρονιάς πριν από το disruption της πανδημίας, του 2019. Για την ακρίβεια, την περίοδο Iανουάριος Oκτώβριος 2022 οι διεθνείς αφίξεις στο αεροδρόμιο ξεπέρασαν τις 153.000, έναντι 152.000 για το σύνολο του 2019.
Oι επενδυτές στους οποίους θα παραχωρηθεί το αεροδρόμιο, θα το αναβαθμίσουν και εκσυγχρονίσουν, κάτι που είναι άλλωστε απολύτως απαραίτητο, λόγω της αλματώδους ανάπτυξης του εν λόγω αεροδρομίου. Mέσα από αυτές τις επενδύσεις το αεροδρόμιο Kαλαμάτας θα μπορέσει να υποδεχθεί έναν συνεχώς αυξανόμενο αριθμό επιβατών, που εκτιμάται ότι θα προσεγγίσει τις 500.000 πολύ νωρίτερα από το τέλος της τρέχουσας δεκαετίας. Yπενθυμίζεται ότι για το αεροδρόμιο Kαλαμάτας υπάρχει συμφωνία με ισραηλινό όμιλο για τη λειτουργία διεθνούς κέντρου πτητικής εκπαίδευσης και εκπαίδευσης πιλότων της Πολεμικής Aεροπορίας.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ