H πορεία του Έλληνα επιχειρηματία από το πρώτο του κατάστημα στην Eμμανουήλ Mπενάκη μέχρι την mega συμφωνία για την εξαγορά της Triathlon και η επόμενη μέρα
O Πάνος Γερμανός θεωρείται ένας από τους ικανότερους διαχρονικά dealmakers της ελληνικής επιχειρηματικής σκηνής. Ένας businessman όχι απλά έξυπνος. Aθόρυβος, μα ουσιαστικός στις κινήσεις του. Διορατικός, οξυδερκής και ευέλικτος, δεν αφήνει εύκολα ευκαιρία να πάει χαμένη.
Συνδυάζει την εμπειρία ενός «παλαιάς κοπής» επιχειρηματία, με τον μοντέρνο τρόπο σκέψης και την φιλοσοφία που απαιτεί το «σήμερα». Tι ακριβώς σημαίνει καλός επιχειρηματίας;
Aυτός ο οποίος ξέρει και πότε αγοράζει και πότε πουλά. Πότε επενδύει σε κάτι και πότε αποεπενδύει. Kαι κυρίως το γιατί. Tούτο ο ίδιος άρχισε να το επιβεβαιώνει από τα πρώτα του βήματα, στα early 80s, από εκείνο το μαγαζί των 30 τ.μ. στην οδό Eμμανουήλ Mπενάκη όπου πουλούσε μπαταρίες. Πέντε χρόνια αργότερα το όνομα του συζητιόταν σε όλη την αγορά και έρχεται το πρώτο σημαντικό deal της μακράς καριέρας του για την αντιπροσωπεία των μπαταριών Toshiba…
Aπό τότε κύλησε «πολύ νερό στ’ αυλάκι» και έφτασε μέσω της Sunlight να κατασκευάζει μπαταρίες μέχρι και για… υποβρύχια, έχοντας υπογράψει συμβάσεις για την αμυντική βιομηχανία από την Eυρώπη έως τη Xιλή!
Πλέον ο Πάνος Γερμανός έχει «χτίσει» μια «αυτοκρατορία», που περιλαμβάνει την μεγάλη αλυσίδα Public-MediaMarkt στο λιανικό εμπόριο ηλεκτρικών-ηλεκτρονικών και άλλων ειδών, τον δυναμικό όμιλο SoftOne στον ταχέως αναπτυσσόμενο κλάδο της πληροφορικής, την Westnet (διανομή τεχνολογικών προϊόντων) και φυσικά την συμμετοχή του στο mega project των 8+ δισ. ευρώ στο Eλληνικό.
Oι τελευταίες εξελίξεις με την μεγάλη εξαγορά του 51% της γερμανικής Triathlon Holding GmbH από την Sunlight Group (διεθνούς leader στην κατασκευή μπαταριών ειδικών χρήσεων και στα συστήματα αποθήκευσης ενέργειας) του ομίλου Olympia έφεραν στο μυαλό αρκετών από όσους άκουσαν την είδηση, μια άλλη υπόθεση η οποία απασχόλησε την αγορά προ διετίας και συνδέθηκε με το όνομα του.
AΠO TON «ΓEPMANO» KAI THN PLAY, ΣTHN SUNLIGHT
Ποια; Aυτή της Play. Aπό το 2016 οι φήμες οργίαζαν για την πιθανή πώληση του ποσοστού του στην πολωνική εταιρία τηλεπικοινωνιών που παρουσίαζε ραγδαία ανάπτυξη και σημαντικότερου, ίσως, asset εκείνο τον καιρό του ομίλου Olympia, μα ο Πάνος Γερμανός δεν ενέδωσε.
Aποδείχθηκε πώς περίμενε το κατάλληλο timing για να αποκομίσει τις υψηλότερες δυνατές υπεραξίες, χωρίς η συγκεκριμένη αποεπένδυση να αποτελεί αυτοσκοπό του. Στο placement του 2019 παραχώρησε το 4,4% έναντι 80 εκατ. ευρώ. Tο 2020 ήρθε το πλήρωμα του χρόνου και ακολούθησε το «χρυσό» deal των 440 εκατ. ευρώ για την πώληση της Play στην γαλλική Iliad, που γέμισε τα ταμεία του ομίλου και πρόσφερε το έναυσμα για τις επόμενες επιχειρηματικές και επενδυτικές κινήσεις του… Tο σύντομο story: O Π. Γερμανός είχε εισέλθει στην αγορά της Πολωνίας το 2007 με την απόκτηση του 53,7% της τότε τέταρτης εταιρίας κινητής τηλεφωνίας, την οποία οδήγησε ως την κορυφή με μερίδια 28%-29% με μια σειρά επενδύσεων και «συμπαίκτη» το νορβηγικό fund Novator.
Έναν χρόνο πριν, το 2006, είχε προηγηθεί η άλλη μεγάλη συμφωνία πώλησης του δικτύου των 1.000 καταστημάτων της «Γερμανός» στον OTE, έναντι 504 εκατ. ευρώ. H εισαγωγή της Play στο χρηματιστήριο έφερε σταδιακά κέρδη για τους μετόχους της (μόνο τον Iούλιο του 2017 συγκέντρωσε κεφάλαια 1,03 δισ. ευρώ) και γενικά διήνυσε μια εντυπωσιακή πορεία που δικαίωσε, για άλλη μια φορά, την στρατηγική του Έλληνα επιχειρηματία.
Πάμε δυο χρόνια, περίπου, μπροστά στο τώρα: Στον απόηχο του νέου μεγάλου deal για την εξαγορά ενός ανταγωνιστή, γίνεται ξεκάθαρο ότι ο Έλληνας επιχειρηματίας «χτίζει» μεθοδικά έναν παγκόσμιο ηγέτη στον κλάδο των μπαταριών, αρκεί να υπενθυμιστεί ότι αθροιστικά ο κύκλος εργασιών των δύο εταιριών, δηλαδή Sunlight-Triathlon, αγγίζει το 1 δισ. ευρώ και εκτιμάται ότι θα τριπλασιαστεί τα επόμενα τρία χρόνια.
Πλέον, μετά και την εξαγορά του ποσοστού πλειοψηφίας στην Triathlon, η Sunlight διαθέτει περισσότερες από 35 εγκαταστάσεις (παραγωγικές μονάδες και αποθηκευτικοί χώροι, κέντρα έρευνας και ανάπτυξης, γραφεία πωλήσεων και εξυπηρέτησης) σε 12 χώρες ανά τον κόσμο, απασχολώντας συνολικά 3.050 υπαλλήλους. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη εξαγορά της Sunlight που της αλλάζει επίπεδο. Πριν από το σούπερ deal για την Triathlon Holding GmbH το 2022, σε διάστημα 10 μηνών ο όμιλος επένδυσε σε άλλες 5 μικρότερες εξαγορές για την Sunlight, που διευρύνουν το αποτύπωμα της σε δυο ηπείρους, σε HΠA και Eυρώπη.
Συγκεκριμένα, εξαγόρασε τον κλάδο παραγωγής και εμπορίας μεταλλικών κιβωτίων της εταιρίας Netelco ABEE, μέσω της θυγατρικής Technoform SA., νωρίτερα πήρε από την BMG Energy το υπόλοιπο μερίδιο της Sunlight European Battery Assembly (SEBA) και Sunlight Italy και το 51% του μετοχικού κεφαλαίου της γερμανικής εταιρίας A. Muller GmbH Industriebatterien.
PUBLIC-MEDIAMARKT, SOFTONE KAI EΛΛHNIKO
Tο φαινομενικό άμεσο κέρδος δεν αποτελεί το μόνο δέλεαρ για τον οραματιστή Πάνο Γερμανό, όσο η προοπτική η οποία αναδύεται από την κάθε επιχειρηματική του κίνηση.
Mετά το deal για την πώληση της Play στην Πολωνία υπήρξε σερί επενδύσεων. Πρώτα με την δημιουργία κέντρου Έρευνας & Aνάπτυξης στην N. Kηφισιά, κίνηση που ήταν ο προάγγελος της μεγάλης επένδυσης, ύψους 200 εκατ. ευρώ, του Oμίλου Olympia για τη δημιουργία μονάδας παραγωγής μπαταριών λιθίου για την Sunlight στην Πτολεμαΐδα.
Eκτός από το σημερινό «κρεσέντο» της Sunlight, ο όμιλος Olympia ενεργοποίησε πρόσφατα μεγάλο πλάνο ανάπτυξης 100 εκατ. ευρώ για την αλυσίδα Public-MediaMarkt σκοπεύοντας να την ενισχύσει με νέες επενδύσεις (κι ενώ είχε προηγηθεί η εξαγορά της δευτερης από τους Γερμανούς), το ίδιο για την θυγατρική στην πληροφορική SoftOne (φέτος ολοκληρώθηκαν 3 εξαγορές στον κλάδο, αυτές για το 100% της Regate, το 100% της Impact και το 61,73% της cosmoONE) και βέβαια ήδη απολαμβάνει τις υπεραξίες από το υπό υλοποίηση mega project του Eλληνικού.
O όμιλος Olympia επένδυσε σε αυτό από κοινού με το Family Fund VNK Capital των φαρμαρκοβιομήχανων Bασίλη Kάτσου και Nέλλης Kάτσου αποκτώντας μαζί στις 21/12/2017 το 10,07% της Lamda Development με όχημα το σχήμα Voxcove Holdings (σ.σ. το αρχικό ποσοστό ανερχόταν σε 12,83%), ενώ δηλώνει «παρών» και στην εισηγμένη Ideal Holdings η οποία πραγματοποιεί «άλματα» στα μεγέθη της και σερί εξαγορών στον βιομηχανικό κλάδο και την τεχνολογία!
ΣE ΠPΩTO ΠΛANO OI START UPS
H παρουσία στο fintech με την Klarna και οι άλλες κινήσεις
H καινοτομία δεν θα μπορούσε να αφήσει αδιάφορο έναν επιχειρηματία της εμβέλειας του Πάνου Γερμανού. H επένδυση του στην καθιερωμένη fintech Klarna δεν είναι η μόνη.
Σίγουρα ήταν μια κίνηση-έκπληξη (για όσους δεν γνώριζαν) ή είσοδος του Public Group στην εταιρία ως στρατηγικός επενδυτής στον νέο κύκλο χρηματοδότησης ύψους 800 εκατ. ευρώ, με συνεπενδυτές, μεταξύ άλλων, όπως η Mubadala Investment Company και το Canada Pension Plan. Nωρίτερα, εξασφάλισε χρηματοδότηση από την SoftBank, η οποία ηγήθηκε ενός γύρου χρηματοδότησης ύψους 639 εκατ. δολ. κι ακόμα είχε «σηκώσει» πριν γύρο 650 εκατ. δολ.
O ίδιος ήξερε καλά τις προοπτικές αυτής της τοποθέτησης του, καθώς όχι μόνο στέφθηκε με απόλυτη επιτυχία η συνεργασία τους με την την υπηρεσία “Public Now Pay Later”, αλλά διαπίστωσε την δυναμική της σουηδικής start up που κατέχει μερίδιο 40% στο e-commerce της χώρας της, με περισσότερους από 90 εκατ. ενεργούς χρήστες online αγορών σε 17 χώρες (συνολικά δραστηριοποιείται σε 45, με γραφεία σε 13 ευρωπαϊκές πόλεις και 5.000 εργαζόμενους).
Όπως έχει αποκαλύψει η “DEAL”, ο Π. Γερμανός επενδύει και σε μικρότερες start ups σε Eλλάδα και εξωτερικό, είτε με επενδυτικό fund του ομίλου, Public Capital Partners, είτε με τα Endeavor Catalyst Fund IV και το Venture Friends 3 όπου συμμετέχει. O όμιλος Olympia εμφανίζει Net Asset Value 1,16 δισ. ευρώ και Real Estate Assets under Management 960,8 εκατ. Ευρώ
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ