Με ζημίες 6,3 εκατ. ευρώ «φορτώθηκε» ο όμιλος Ελλάκτωρ. Τα «χρυσά χαρτιά» του επιχειρηματία
Τα ταμεία του ομίλου Ελλάκτωρ απέκτησαν «πληγές» ζημιών ύψους 6,3 εκατ. ευρώ το φετινό εννεάμηνο. Δεν είναι μόνο η ύφεση αυτή καθ’ εαυτή που έχει οδηγήσει στην ανομβρία νέων δημόσιων και ιδιωτικών έργων που έχει επηρεάσει την κατασκευαστική εταιρεία του Γιώργου Μπόμπολα, αλλά και τα τρία «αγκάθια» που δημιουργήθηκαν εξαιτίας αυτής της αρνητικής συγκυρίας και… μάτωσαν τα οικονομικά του μεγέθη.
Πριν από λίγο καιρό έγινε γνωστό πως το μεγάλο project του «Blue City» στο Ομάν, το οποίο είχε αναλάβει η Ελλάκτωρ, «πάγωσε» εξαιτίας της οικονομικής κρίσης που πλήττει την αγορά ακινήτων της Μέσης Ανατολής και της έλλειψης ρευστότητας της τοπικής εταιρείας εκμετάλλευσης του έργου με αποτέλεσμα να οδηγηθεί στην διακοπή των κατασκευαστικών εργασιών του μεγαλεπήβολου σχεδίου. Όσο και αν τότε οι άνθρωποι του ελληνικού ομίλου έλεγαν πως μπορούν να εξισορροπήσουν τις απώλειες, πολλοί παράγοντες του κατασκευαστικού κλάδου τόνιζαν ότι αυτές θα αποτυπωθούν στα αποτελέσματά του και δεν έπεσαν έξω. Και αυτό γιατί το συγκεκριμένο έργο, η πρώτη φάση του, ήταν προϋπολογισμού 1,9 δισ. δολαρίων.
Εκτός από αυτό το πρώτο αγκάθι, όμως, υπάρχουν και άλλα δύο που «τρυπούν» τον όμιλο του Γιώργου Μπόμπολα και δεν είναι άλλα από την συρρίκνωση του προγράμματος δημοσίων επενδύσεων, αλλά και το «πάγωμα» των κατασκευαστικών εργασιών στα δύο οδικά έργα παραχώρησης, όπου και έχει συμμετοχή η Ελλάκτωρ, στον Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου και στην Ολυμπία Οδό.
Στο τελευταίο αυτό κομμάτι των παραχωρήσεων, οι τράπεζες έχουν σταματήσει να αιμοδοτούν το έργο, με αποτέλεσμα οι εργασίες στα εργοστάσια να έχουν διακοπεί και το θέμα έχει φτάσει μέχρι την… πόρτα των αρμόδιων υπουργείων για να μπορέσει να ξεμπλοκάρει. Οι διαπραγματεύσεις που γίνονται μεταξύ των ενδιαφερόμενων μερών είναι σκληρές, αλλά κανείς δεν γνωρίζει ακόμη την έκβασή τους, αφού όρος των τραπεζών, εξαιτίας της ύφεσης και του επικείμενου haircut, είναι η ανοδική αναπροσαρμογή των επιτοκίων στο 7% από 2%.
Από την άλλη, το γεγονός ότι το πρόγραμμα των δημοσίων επενδύσεων έχει υποστεί γερό «ψαλίδισμα», το οποίο έφτασε στα 7,55 δις. ευρώ και μειώθηκε κατά 19% έναντι αυτού που είχε προγραμματιστεί αρχικά, έχει επιφέρει σημαντικό πλήγμα σε όλον τον κατασκευαστικό κλάδο.
Τα ισχυρά «όπλα»
Ισχυρά όπλα παρόλ’ αυτά στην «φαρέτρα» του Γιώργου Μπόμπολα παραμένουν πολλά για να αντεπεξέλθει της κρίσης. Πρώτα απ’ όλα το υψηλό ανεκτέλεστο το οποίο αγγίζει τα 2,54 δις. ευρώ έναντι 2,3 δις. ευρώ τον περασμένο Ιούνιο, αλλά και τα καινούρια projects στα οποία η Ελλάκτωρ έχει επιλεγεί ως ανάδοχος για έργα 138 εκατ. ευρώ στα Βαλκάνια, αλλά και οι ευκαιρίες που «κυνηγά» στη Ρωσία και στη Μέση Ανατολή επιλεκτικά.
Βέβαια, τα δύο «διαμάντια» του ομίλου παραμένουν η Αττική Οδός και τα μεταλλεία Κασσάνδρας. Ως προς την Αττική Οδό, αν και ο κυκλοφοριακός όγκος μειώθηκε στο εννεάμηνο κατά 10%, τα περιθώρια κέρδους ανέρχονται στο 40%. Αντίθετα στον οδικό άξονα του Μορέα η κυκλοφορία αυξήθηκε σε ποσοστό της τάξεως του 24% από τις αρχές του έτους μέχρι τα τέλη Σεπτεμβρίου.