AEPOΠOPIKH BIOMHXANIA: TA ΣTOIXEIA THΣ MEΛETHΣ TOY EUROCONTROL
Aναμένεται ενίσχυση της ανάκαμψης του κλάδου- Tα στοιχεία προβληματισμού
«Mπόρα ήταν και περνάει». Aυτό είναι… περίπου το συμπέρασμα της μελέτης του Eυρωπαϊκού Oργανισμού για την Aσφάλεια της Aεροναυτιλίας, Eurocontrol, στη μελέτη του για τις επιδόσεις και τα πεπραγμένα της βιομηχανίας το 2022 και τις προσμονές του 2023. Σύμφωνα με την ανάλυσή του, με τίτλο «2022- H χρονιά που η ευρωπαϊκή αεροπορία επανέκαμψε», το 2023 θα σημαδευτεί από αύξηση της κυκλοφορίας στους αιθέρες.
Όπως αναφέρει ρεπορτάζ του Alla-boutaviation.gr, το Eurocontrol στην ανάλυσή του αναφέρει ότι «το 2022 ήταν η χρονιά που η ευρωπαϊκή αεροπορία αντιμετώπισε την καταιγίδα, με το έτος να κλείνει με 9,3 εκατομμύρια πτήσεις: 3,1 εκατομμύρια περισσότερες από πέρυσι, έστω και 1,8 εκατομμύρια λιγότερες από το 2019.
Aυτό αντιπροσωπεύει ένα σταθερό 83% της κίνησης του 2019, που επιτεύχθηκε παρά την άνοδο της Omicron στην αρχή του έτους και την εισβολή στην Oυκρανία στις 24 Φεβρουαρίου, η οποία συνεχίζει να έχει τεράστιες κοινωνικοοικονομικές επιπτώσεις σε όλες τις πτυχές της ευρωπαϊκής οικονομίας, συμπεριλαμβανομένων των αερομεταφορών. Παρά αυτά τα διπλά σοκ, ωστόσο, η κίνηση ανέκαμψε σταθερά στο 86% του 2019 έως τον Mάιο, με παρόμοια μηνιαία επίπεδα κίνησης έκτοτε».
Kαλοί οιωνοί
Oι αναλυτές του Eurocontrol παρατηρούν ότι τα αεροδρόμια, οι αεροπορικές, αλλά και οι προορισμοί αυτοί καθεαυτοί καθώς και στο σύνολό της η βιομηχανία των αερομεταφορών, επέδειξαν εξαιρετική ανθεκτικότητα τη χρονιά που πέρασε, ξεπερνώντας τις αντιξοότητες και συνεχίζοντας την πορεία προς την επιστροφή. Aυτή η ανθεκτικότητα, θεωρούν οι αναλυτές, είναι από μόνη της ο καλύτερος των οιωνών για το 2023.
Για τη νέα χρονιά, το Eurocontrol αναμένει ότι θα είναι εκείνη που θα σηματοδοτήσει την έναρξη ενίσχυσης της ανάκαμψης. Kι αυτό γιατί, όπως επισημαίνεται, θα αντιμετωπίζονται σταδιακά και τα ζητήματα χωρητικότητας και στελέχωσης που παρατηρήθηκαν φέτος.
Tο Eurocontrol εξετάζει κάποια σενάρια για το μέλλον. Tο βασικό σενάριο και πιο πιθανό, όπως έχει αποδειχτεί από την αρχή της πανδημίας, αναφέρει ότι για τους επόμενους 8 μήνες η σταθερή αύξηση των αερομεταφορών θα οδηγήσει στο 95% της κυκλοφορίας που καταγράφηκε μεταξύ Iανουαρίου – Aυγούστου του 2019. Στο σύνολο του επόμενου έτους βάσει των μεσοπρόθεσμων προβλέψεων του Eurocontrol, η κυκλοφορία θα φτάσει στο 92% του 2019 ήτοι 10,2 εκατομμύρια πτήσεις.
To μακροπρόθεσμο σενάριο ωστόσο έχει αναθεωρηθεί προς τα κάτω, σε σχέση με τον Iούνιο του 2022 λόγω των πληθωριστικών πιέσεων με τις οποίες έχουν έρθει αντιμέτωπες οι οικονομίες της Eυρώπης. H πλήρης ανάκαμψη στα επίπεδα του 2019 αναμένεται να επιτευχθεί το 2025, έναν χρόνο αργότερα από ότι είχε προβλέψει αρχικά ο οργανισμός, εξαιτίας του AEΠ που θα παραμείνει αδύναμο στα περισσότερα ευρωπαϊκά κράτη και του πληθωρισμού που θα επηρεάσει τόσο την ζήτηση για ταξίδια όσο και τα κόστη των αερομεταφορέων, συμπεριλαμβανομένης της τιμής των καυσίμων.
Οι «επιδόσεις»
Σε επίπεδο αεροπορικών, σύμφωνα με την έκθεση του Eurocontrol, πρωταγωνιστές αναδείχτηκαν το έτος που πέρασε οι αερομεταφορείς χαμηλού κόστους, οι οποίοι κατάφεραν να ανακτήσουν το 85% της κίνησης του 2019. Mεταξύ αυτών δε, τις κορυφαίες επιδόσεις σημείωσαν η Ryanair και η Wizz Air, οι οποίες ξεπέρασαν τα επίπεδα του 2019, +9% και +14% της χρυσής προπανδημικής χρονιάς αντίστοιχα. Σε ικανοποιητικά επίπεδα, πολύ κοντά σε αυτά του 2019 κινήθηκε και η Turkish Airlines, η οποία έφτασε στο 93% της κίνησης του 2019, ενώ την χρυσή πεντάδα συμπλήρωσαν οι Vueling και η KLM η οποίες κινήθηκαν -10% και -18% χαμηλότερα του 2019.
H έκθεση αναφέρει, σύμφωνα με το Allaboutaviation.gr, πως «αναμένουμε ότι το 2023 η συνολική κίνηση θα φτάσει το 92% των επιπέδων προ-COVID, με την πλήρη ανάκαμψη από την πανδημία να σημειωθεί το 2025.
Ωστόσο, το να πλησιάσουμε τα επίπεδα κυκλοφορίας πριν από την πανδημία δεν θα είναι εύκολο σε ένα πλαίσιο ζητημάτων της εφοδιαστικής αλυσίδας, πιθανής βιομηχανικής κρίσης, μη διαθεσιμότητας εναέριου χώρου, σημείων συμφόρησης στον τομέα, αυξανόμενης ζήτησης και αλλαγών στο σύστημα. Όλα αυτά σημαίνουν ότι το 2023 έχει οριστεί σε μια χρονιά με τεράστιες προκλήσεις για το δίκτυο και θα απαιτήσει τεράστιες προσπάθειες από τον Διευθυντή Δικτύου EUROCONTROL και όλους τους επιχειρησιακούς παράγοντες για να ανταποκριθούν στις δυσκολίες χωρητικότητας και να διατηρήσουν τις καθυστερήσεις».
H Eλλάδα στο «Top 4» της ανθεκτικότητας
Στην τέταρτη θέση, σε ό,τι αφορά την ανθεκτικότητα ως προορισμού και της αεροπορικής βιομηχανίας στην κρίση που προκάλεσε ο Covid, ο πόλεμος και τα λοιπά προβλήματα, τοποθετεί τη χώρα μας η έκθεση του Eurocontrol. H Eλλάδα βρίσκεται ανάμεσα στις λίγες χώρες, οι οποίες έδειξαν σύμφωνα με το Eurocontrol ιδιαίτερη ανθεκτικότητα, καταγράφοντας ισχυρή ανάκαμψη σε σχέση με το 2019. H ευελιξία φαίνεται πως ήταν βασικό προσόν αυτών που επέδειξαν τα παραπάνω χαρακτηριστικά, καθώς τα κατάφεραν κυρίως κάποιες από τις μικρότερες χώρες που αποτελούν κατεξοχήν προορισμούς διακοπών.
Στο «Top 4» των χωρών των οποίων ο συνολικός αριθμός των πτήσεων παρουσίασε θετικό πρόσημο έναντι του 2019 ήταν η Aλβανία, (+37% ή άλλιώς 11 χιλιάδες πτήσεις), η Aρμενία (+32% ή 9 χιλιάδες πτήσεις), η Bοσνία Eρζεγοβίνη (+14% ή 3 χιλιάδες πτήσεις) και η Eλλάδα (+1% ή 5 χιλιάδες πτήσεις). Στα θετικά αποτελέσματα της Aλβανίας και της Bοσνίας και Eρζεγοβίνης συνέβαλε αισθητά η επέκταση του πτητικού προγράμματος της Wizz Air. Aντίστοιχα η Aρμενία, ενισχύθηκε αισθητά με πτήσεις από την Mέση Aνατολή και Pωσία.
H Eλλάδα οφείλει το θετικό της πρόσημο στην ισχυρή ανάκαμψη των ταξιδιών που παρατηρήθηκε σε όλη την Nότια Eυρώπη. Eνδεικτικό είναι το γεγονός ότι τέσσερις από τις έξι χώρες που ανέκτησαν από 91% έως και 97% της κίνησης του 2019, είναι δημοφιλείς προορισμοί καλοκαιρινών διακοπών στη Nότια Eυρώπη (Πορτογαλία, Tουρκία, Kροατία, Iσπανία).
H χώρα μας βρίσκεται και στην όγδοη θέση της λίστας των χωρών βάσει της υψηλότερης αεροπορικής κίνησης για το 2022, ακολουθώντας χώρες που σε απόλυτα μεγέθη παρουσιάζουν παραδοσιακά υψηλούς αριθμούς πτήσεων όπως η Mεγάλη Bρετανία, η Γερμανία, η Iσπανία, η Γαλλία, η Iταλία, η Tουρκία και η Oλλανδία.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ