Την αναβάθμιση του συστήματος μεταφοράς φυσικού αερίου σχεδιάζει ο ΔΕΣΦΑ προκειμένου να μπορέσει να ανταποκριθεί στις αυξημένες ανάγκες που προκύπτουν από τις νέες υποδομές σε μονάδες ηλεκτροπαραγωγής και τερματικούς σταθμούς LNG.
Για τον σκοπό αυτό ο διαχειριστής θα προχωρήσει σε αναθεώρηση του δεκαετούς προγράμματος ανάπτυξης μέσα στο επόμενο διάστημα για να συμπεριλάβει και επενδύσεις αναβάθμισης του συστήματος μεταφοράς σε πρώτη φάση σε δύο περιοχές, που προετοιμάζονται να υποδεχθούν νέες υποδομές φυσικού αερίου.
Η πρώτη αφορά το τμήμα του αγωγού από Θεσσαλονίκη προς Αλεξανδρούπολη, η δυναμικότητα του οποίου είναι ήδη οριακή και χωρίς αναβάθμιση δεν θα μπορέσει να υποδεχθεί τις πρόσθετες ποσότητες αερίου για τη λειτουργία της νέας μονάδας της Damco Energy (όμιλος Κοπελούζου).
Η μονάδα, ισχύος 840 μεγαβάτ και με συντελεστή απόδοσης 63% θα υλοποιηθεί από κοινού με τη ΔΕΗ και τη ΔΕΠΑ Εμπορίας, οι οποίες υπέγραψαν μέσα στον Δεκέμβριο συμφωνία με την Damco Energy για την εξαγορά ποσοστού 51% και 29% αντίστοιχα. Την έναρξη κατασκευής της μονάδας θα εγκαινιάσει αύριο Σάββατο 14 Ιανουαρίου ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης.
Η λειτουργία της αναμένεται βάσει του προγραμματισμού στο τέλος του 2025 και μέχρι τότε ο ΔΕΣΦΑ θα πρέπει να έχει ολοκληρώσει την αναβάθμιση του τμήματος του αγωγού που εκτείνεται από τη Θεσσαλονίκη έως την Αλεξανδρούπολη για να μπορεί να μεταφέρει τις επιπλέον ποσότητες αερίου που θα απαιτηθούν και τις οποίες θα μπορεί να προμηθεύεται από το FSRU Αλεξανδρούπολης, έργο που ολοκληρώνεται τον Δεκέμβριο του 2023.
Το FSRU Αλεξανδρούπολης συγκαταλέγεται στους top 4 υπό κατασκευήν τερματικούς σταθμούς LNG της Ε.Ε. σε σχέση με τη δυναμικότητα επαναεριοποίησης, σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε ο ανεξάρτητος σύμβουλος για την αγορά LNG, Andy Flower, στο World LNG Summit & Awards που πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά στην Αθήνα στις αρχές Δεκεμβρίου πέρυσι.
Επενδύσεις αναβάθμισης θα χρειαστεί, σύμφωνα με τον ΔΕΣΦΑ και το τμήμα του αγωγού στην περιοχή της Κορίνθου για να είναι σε θέση να ανταποκριθεί στη σύνδεση και λειτουργία του FSRU «Διώρυγα Gas», έργο που προωθεί η Motor Oil.
Η αύξηση τη δυναμικότητας του συστήματος στα δύο αυτά τμήματα του αγωγού σημαίνει μεγάλες επενδύσεις οι οποίες, σύμφωνα με κύκλους του ΔΕΣΦΑ θα πρέπει να υλοποιηθούν σε σύντομο χρονικό ορίζοντα για να συμπέσουν με την ολοκλήρωση των νέων υποδομών που καλούνται να εξυπηρετήσουν. Προκειμένου να προλάβει τους χρόνους, ο διαχειριστής θα υποβάλει στη ΡΑΕ προς έγκριση το αναθεωρημένο δεκαετές αναπτυξιακό σχέδιο το αμέσως επόμενο διάστημα, αντί του Ιουνίου που παραδοσιακά υπέβαλε αντίστοιχα σχέδια αναθεώρησης.
O ΔΕΣΦΑ παρακολουθεί την εξέλιξη της ζήτησης φυσικού αερίου στην εγχώρια αγορά αλλά και τις προοπτικές ενίσχυσης των εξαγωγών λόγω της απεξάρτησης των γειτονικών χωρών από το ρωσικό αέριο και επανασχεδιάζει συνεχώς τα πλάνα του για να υποστηρίξει τον ρόλο της Ελλάδας ως δρόμου μεταφοράς, ιδίως για το LNG προς την Κεντρική Ευρώπη. Αξίζει να σημειωθεί ότι η Ελλάδα μέσα στο πρώτο δεκάμηνο του 2022 βρέθηκε στις υψηλότερες θέσεις παγκοσμίως ως προς την αύξηση των εισαγωγών LNG έναντι του αντίστοιχου δεκαμήνου του 2021.
Με φορτία μεγαλύτερα κατά περίπου 1 εκατ. μετρικούς τόνους το διάστημα Ιανουαρίου – Οκτωβρίου 2022 έναντι της αντίστοιχης περιόδου του 2021, η Ελλάδα βρέθηκε στη 12η θέση σε σύνολο 45 χωρών παγκοσμίως με τη μεγαλύτερη αύξηση εισαγωγών LNG. Είναι αξιοσημείωτη η αύξηση των εισαγωγών στη Ρεβυθούσα τον Δεκέμβριο, οι οποίες κάλυψαν το 72% (3,9 TWH) των συνολικών εισαγωγών της χώρας (5,5 TWH), καταγράφοντας ιστορικό ρεκόρ.