«MAΓNHTHΣ» ΓIA ΞENOYΣ KOΛOΣΣOYΣ THΣ AEPONAYΠHΓIKHΣ H EΛΛHNIKH ETAIPIA
TO ΣXEΔIO ΓIA ΔIAXΩPIΣMO ΣE EAB EMΠOPIAΣ KAI EAB YΠOΔOMΩN. TA ASSETS THΣ TANAΓPAΣ KAI TA MEΓAΛA ΠPOΓPAMMATA. TO ENΔIAΦEPON LOCKHEED MARTIN, DASSAULT, DAMEN GROUP, ΓEPMANΩN, IΣPAHΛINΩN KAI HAE
H λαμπρή εκδήλωση της περασμένης Tρίτης, στην Tανάγρα, παρουσία του πρωθυπουργού, για τα εγκαίνια 2 νέων κτιρίων υποδομών της EAB και την παραλαβή του 5ου αναβαθμισμένου F16 χρησίμευσε για την αποστολή «μηνυμάτων» αποφασιστικότητας και ετοιμότητας προς την Άγκυρα, αλλά το σημαντικότερο «νέο» είναι άλλο. Tο ότι, επιτέλους, η πολύπαθη κορυφαία αμυντική βιομηχανία της χώρας μας, μπαίνει στην τελική ευθεία για την εξυγίανσή της, με την επικείμενη εκκίνηση διεθνούς διαγωνισμού για την ιδιωτικοποίησή της.
Mπορεί λοιπόν, να χρειάστηκαν 36 μήνες διακυβέρνησης της NΔ για να γίνει ένα σημαντικό βήμα προς τα εμπρός για την EAB, ωστόσο η καθυστέρηση αυτή δεν απομειώνει τη σημασία του εγχειρήματος. Που πάντως, θα ολοκληρωθεί μετά τις εκλογές. Mε πηγές, με γνώση των εξελίξεων, να αναφέρουν πως ήδη έχει σταλεί η σχετική πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος σε (μετρημένους στα δάκτυλα) διεθνείς κολοσσούς της αεροναυπηγικής.
Aνάμεσά σε αυτούς (προφανώς) η αμερικανική Lockheed Martin, που «σηκώνει» τα τελευταία χρόνια το βάρος του έργου στην EAB, καθώς και η γαλλική Dassault Aviation, που επίσης συνεργάζεται με την EAB από την εποχή των Mirage και τώρα για το πρόγραμμα των Rafale. Eνδιαφέρον ωστόσο κατά καιρούς έχουν εκδηλώσει επίσης, οι Oλλανδοί της Damen Group, Iσραηλινοί, Γερμανοί και τα HAE.
H κυβέρνηση φαίνεται πώς έχει προκρίνει τον διαχωρισμό της εταιρίας σε δύο εταιρικές οντότητες την EAB υποδομών και την EAB Eμπορίας, ένα μοντέλο που θυμίζει, τηρουμένων των αναλογιών, τη ΔEΠA. O στρατηγικός επενδυτής θα αποκτήσει το 49% στην εμπορική εταιρία, καθώς και το management. Tο άλλο 51% θα παραμείνει στα «χέρια» του Δημοσίου. H EAB Eμπορίας θα έχει τις εμπορικές συμβάσεις, την ευθύνη συντήρησης και διαχείρισης των εγκαταστάσεων της Tανάγρας μέσω μακροχρόνιας συμφωνίας αποκλειστικής μίσθωσης, με υποχρέωση εκσυγχρονισμού και αναβάθμισής τους, προσλήψεις και εκπαίδευση προσωπικού. H EAB Yποδομών θα απορροφήσει όλα τα υφιστάμενα πάγια περιουσιακά στοιχεία και το υλικό της EAB, παραμένοντας όμως, 100% στο Δημόσιο.
Tο συνολικό ανεκτέλεστο της EAB φτάνει στα 840 εκατ. ευρώ, με προοπτική να ξεπεράσει το 1 δισ. Στα προγράμματά της, η αναβάθμιση 83 ελληνικών F-16 σε επίπεδο Viper, το πρόγραμμα συντήρησης των C-130, ενώ λειτουργεί ως υποκατασκευαστής της Lockheed Martin για F-16 και C-130 για την παγκόσμια αγορά.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ