Απελευθέρωσε 3,65 εκατ. μετοχές της Genco που είχαν δοθεί ως εγγύηση για το δάνειο 20,46 εκατ.
Νέα «χείρα βοηθείας» έτεινε ο Δημήτρης Μελισσανίδης προς τον φίλο του, Πήτερ Γεωργιόπουλο.
Ο Έλληνας μεγιστάνας του πετρελαίου, σύμφωνα με την Tradewinds, συμφώνησε να απελευθερώσει περισσότερες από 3,65 εκατομμύρια μετοχές της Genco Shipping & Trading. Μετοχές οι οποίες μαζί και με άλλες ακόμη, άλλων εταιρειών του Γεωργιόπουλου, είχαν δοθεί ως εγγύηση προκειμένου ο τελευταίος να εξασφαλίσει το δάνειο ύψους 20,46 εκατ. δολαρίων, που έλαβε πριν από πέντε μήνες περίπου για να μπορέσει να ανταποκριθεί στις οικονομικές υποχρεώσεις που έγιναν «θηλιά» γύρω από το λαιμό του.
Η ιδιωτική εταιρία, Leveret International, συμφερόντων Μελισσανίδη, μέσω της οποίας στα τέλη Αυγούστου χορηγήθηκε το παραπάνω δάνειο στον πλοιοκτήτη της Genco προχώρησε στην απελευθέρωση του συγκεκριμένου πακέτου μετοχών, το οποίο πλέον είναι δεσμευμένο σε έναν άγνωστο μεσίτη- χρηματιστή υπό διαφορετικό σχήμα. Βέβαια η Leveret έχει την δυνατότητα να απαιτήσει να επανεχυριαστούν οι μετοχές «κάτω από συγκεκριμένες συνθήκες», όπως αναφέρει χαρακτηριστικά το ενημερωτικό σημείωμα που κατέθεσε ο Πήτερ Γεωργιόπουλος στις αρμόδιες ρυθμιστικές αρχές της αμερικανικής Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς, αλλά μόνο με την συγκατάθεση του καταγεγραμμένου broker.
Αν και το σκεπτικό με το οποίο έγιναν οι συγκεκριμένες τεχνικές αλλαγές στην συμφωνία του Αυγούστου δεν έχει εξηγηθεί από τον «Mr Genco», όπως άλλωστε δεν είχαν εξηγηθεί και οι επακριβείς συνθήκες υπό τις οποίες χορηγήθηκε το αρχικό δάνειο από την Leveret, στους ναυτιλιακούς κύκλους εκτιμάται ότι η κίνηση απελευθέρωσης των 3,65 εκατ. μετοχών είναι ένα ακόμη «δείγμα καλής θέλησης» από πλευράς Μελισσανίδη προς τον άλλοτε συνέταιρό του. Με αυτήν στην ουσία, όπως υποστηρίζουν οι ίδιοι κύκλοι, θέτει και πάλι τις μετοχές στην διάθεση του Γεωργιόπουλου κι εκείνος με την σειρά του στον μεσίτη- χρηματιστή για να μπορέσει να τις διαθέσει μελλοντικά, ώστε να ενισχυθεί η ρευστότητα στα ταμεία της ναυτιλιακής του εταιρείας, η οποία έχει κλυδωνιστεί από την «θαλασσοταραχή» της οικονομικής κρίσης.
Η αρχική συμφωνία
Στα πλαίσια της συμφωνίας του περασμένου Αυγούστου για την χορήγηση του δανείου, ο Γεωργιόπουλος είχε δώσει ως εγγύηση και μετοχές άλλων εταιριών του.
Πιο συγκεκριμένα, έβαλε ως ενέχυρο περίπου 3,9 εκατ. μετοχές της Genmar, 4,2 εκατ. μετοχές της Aegean Marine Petroleum και 92.000 μετοχές της Baltic Trading που δραστηριοποιείται στον τομέα των bulkers.
Ωστόσο, η General Maritime πριν από έναν μήνα περίπου έκανε αίτηση υπαγωγής στο Chapter 11 του αμερικανικού πτωχευτικού κώδικα, ζητώντας προστασία από τους πιστωτές της, καθώς οι «ατμομηχανές» των ταμείων της είχαν… στεγνώσει σχεδόν από κεφάλαια. Το πακέτο των 3,9 εκατομμυρίων μετοχών της εταιρείας, όπως υποστηρίζεται στην Tradewinds, είναι πιθανόν να μην έχει ουσιαστική αξία, εφόσον και όταν η Genmar ολοκληρώσει την διαδικασία για το Chapter 11.
Σύμφωνα με τους αρχικούς όρους της συμφωνίας πάντως, η Leveret είχε το δικαίωμα να ζητήσει την αποπληρωμή του δανείου μέσα σε διάστημα πέντε ημερών, οποιαδήποτε χρονική στιγμή μετά τις 31 Δεκεμβρίου.
Οι συζητήσεις για το δάνειο μεταξύ των δύο πλευρών είχαν ξεκινήσει από τις αρχές του καλοκαιριού και στις 21 Ιουλίου πέρασαν στα χέρια του κ. Γεωργιόπουλου αρχικά 3 εκατ. δολάρια, όμως όλες αυτές οι επαφές έμειναν για μεγάλο χρονικό διάστημα μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας. Στη συνέχεια η Leveret δανείστηκε περίπου 17,46 εκατ. δολάρια, όπως αποκάλυψαν τα δημοσιεύματα της Tradewinds, από τον οικονομικό κολοσσό της Morgan Stanley για να εξυπηρετήσει το δάνειο προς τον άλλοτε συνέταιρό του. Άλλωστε ο Δημήτρης Μελισσανίδης, ο οποίος διαθέτει την δεύτερη μεγαλύτερη εταιρεία πετρελαιοειδών στην Ελλάδα και περιουσία 3 δισ. δολαρίων, σύμφωνα με την λίστα Forbes, είναι άνθρωπος που πάντα στέκεται στο πλευρό όσων των έχουν ανάγκη γι’ αυτό και δεν δίστασε στιγμή να συνδράμει τον φίλο του, Πήτερ Γεωργιόπουλο. Και η αλήθεια είναι πως ο Ελληνοαμερικανός εφοπλιστής έχει βρεθεί με την… πλάτη στον τοίχο, αντιμετωπίζοντας σοβαρά προβλήματα ρευστότητας ειδικά στον κλάδο των δεξαμενόπλοιων, όπου η κάθετη πτώση της ναυλαγοράς σε συνδυασμό με τα προβλήματα στην παγκόσμια οικονομία και την υποχώρηση της αξίας των πλοίων κλυδώνισαν ιδιαιτέρως την Genmar.
Μια εταιρεία που μετά το big deal εξαγοράς του στόλου 13 δεξαμενόπλοιων από την Metrostar έναντι τιμήματος 620 εκατ. δολαρίων, δεν μπόρεσε να κάνει απόσβεση του κόστους με την χρονοναύλωσή τους και αυτό ήταν μία από τις αιτίες που οδήγησαν την εταιρία στα όρια της οικονομικής κατάρρευσης. Η Genmar στην αίτησή της στο δικαστήριο του Μανχάταν εμφάνιζε τον προηγούμενο μήνα ενεργητικό 1,71 δισ. δολαρίων και χρέη 1,41 δισ. δολαρίων.
Οι μετοχές των Genco- Baltic είχαν τις καλύτερες επιδόσεις
Οι μετοχές των δύο εταιριών που δραστηριοποιούνται στον κλάδο των bulkers, των Genco και της Baltic Trading σημείωσαν τις καλύτερες επιδόσεις κατά την διάρκεια του 2011, παρά το γεγονός ότι και οι δύο υποχώρησαν κοντά στο 50%.
Η Aegean Marine Petroleum έχασε περίπου 60% μέσα στον χρόνο και η General Maritime κινείτο καθοδικά περισσότερο από 80%, πριν από την αίτησή της για υπαγωγή στο Chapter 11 του αμερικανικού Πτωχευτικού Κώδικα.
Η κρίση στην ναυτιλιακή αγορά και η ύφεση της παγκόσμιας οικονομίας είχαν ως αποτέλεσμα και το ανελέητο «σφυροκόπημα» των εταιρειών του Πήτερ Γεωργιόπουλου και στο χρηματιστηριακό ταμπλό, όπως άλλωστε συνέβη και με άλλες εισηγμένες.
Χαρακτηριστικό είναι πως η μετοχή της Genco κυμαίνεται κοντά στα 6 δολάρια σε σύγκριση με τα επίπεδα ρεκόρ του 2008, οπότε και η τιμή της ανερχόταν στα 84 δολάρια. Η μετοχή της Genmar τον περασμένο Αύγουστο βρισκόταν στα 0,50 δολάρια από τα 49 δολάρια το 2005.a