Ευφραίνει καρδίαν αλλοδαπών το κρασί μας «φέρνοντας» 35,8 εκατ. ευρώ
«Μεθύσι» κόντρα στην οικονομική κρίση. Την ώρα που δεκάδες προϊόντα βρίσκονται στο επίκεντρο της καταιγίδας που πλήττει την ελληνική οικονομία, το ελληνικό κρασί παρουσιάζει αύξηση κατά 6,71% στις φετινές εξαγωγές κρασιών για το επτάμηνο Ιανουαρίου – Ιουλίου του 2011 σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2010.
Αδιάψευστος μάρτυρας των λεγομένων είναι τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής, τα οποία επεξεργάστηκε το τμήμα στατιστικής του Ελληνικού Οργανισμού Εξαγωγικού Εμπορίου. Συγκεκριμένα οι φετινές εξαγωγές κρασιών εμφανίζονται να διαμορφώνονται στους 21.031,62 τόνους (αξίας 35.872,63 χιλιάδων ευρώ), έναντι 17.809,24 τόνων (αξίας 33.616,28 χιλιάδων ευρώ) που εξήχθησαν το πρώτο επτάμηνο του 2010.
Περισσότερες από 35 χώρες και προορισμούς σε Ευρώπη, Ασία, Ωκεανία και Αμερική δέχονται το ελληνικό κρασί, χύμα ή συσκευασμένο, με κυριότερους αντίπαλους στο παιχνίδι του ανταγωνισμού την Αργεντινή, τη Χιλή, τη Νότιο Αφρική και την Αυστραλία. Το 65,77% του συνολικού όγκου κατευθύνθηκε πάντως σε τρεις χώρες: στη Γερμανία, στη Γαλλία και στις ΗΠΑ.
Είναι ενδιαφέρον όμως να σημειώσει κανείς πως ενώ η Γερμανία συγκέντρωσε το 43,87% των εφετινών εξαγωγών ελληνικών κρασιών, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 6,39% σε σχέση με το 2010 (9.795,62 τόνοι το 2011 – 9.094,24 τόνοι το 2010), οι ελληνικές εξαγωγές στη Γαλλία μειώθηκαν κατά 5,43 % (3.371,3 τόνοι το 2011 – 3.431,18 τόνοι το 2010) και στις ΗΠΑ κατά 14,64 % (887,57 τόνοι το 2011 – 1.019,58 τόνοι το 2010).
Οι εξαγωγές που μοιάζει να έχουν εκτοξευθεί εντός του 2011 είναι εκείνες προς την Σιγκαπούρη όπου καταγράφεται άνοδος-ρεκόρ 3.825,68% (6,5 τόνοι το 2011 – 0,18 τόνοι το 2010), προς την Κίνα (+601,09%, με 260,61 τόνους το 2011 – 48,96 τόνοι το 2010) καθώς και εκείνες που περιλαμβάνονται στον κωδικό για τον εφοδιασμό πλοίων με 1.972,6% άνοδο (9,6 τόνοι το 2011 – 0,38 τόνοι το 2010). Σημαντική άνοδο παρουσιάζουν και οι εξαγωγές προς Ιταλία (475,25 %), Βραζιλία (292,19 %), Βουλγαρία (149,25 %), Ρωσία (142,75 %), Ιαπωνία (131,35 %) και Χονγκ-Κονγκ (107,74 %) ενώ αρνητικές είναι οι μεταβολές που αφορούν στην Ισπανία (-47,24%), στην Ουγγαρία (-45,03%), στην Σερβία (-39,39%), στον Καναδά (-26,83%), στην Αυστραλία (-23,07%), στην Φινλανδία (-14,96%) και στο Μεξικό (-19,09%). Η αυξημένη ζήτηση από τις αναδυόμενες αγορές, που προχωρούν σε μαζικές εισαγωγές κρασιού για να καλύψουν τις αυξανόμενες ανάγκες της ανερχόμενης μεσαίας τάξης τους, δημιουργεί τις συνθήκες να απεξαρτηθούν σε έναν βαθμό οι Έλληνες οινοπαραγωγοί από την ευρωπαϊκή αγορά.
Η θεαματική αύξηση της ζήτησης και των εξαγωγών προς την ασιατική υπερδύναμη και η στροφή των καταναλωτών προς το φθηνό κρασί φαίνεται πως αντισταθμίζουν σε έναν βαθμό τις μεγάλες απώλειες των παραγωγών από την καθίζηση των πωλήσεων στον χώρο των επιχειρήσεων εστίασης.
Kαι στην Kίνα
Η αύξηση της ζήτησης από την Κίνα για ελληνικό κρασί χαρακτηρίζεται από συνεταιριστικούς κύκλους έως και «θεαματική», όπως εξίσου θεαματική είναι η αύξηση των εξαγωγών του χύμα, σε συσκευασίες ασκού. Μία χαρακτηριστική περίπτωση ελληνικής εταιρίας οίνου, που έχει κερδίσει το στοίχημα των εξαγωγών είναι «Ελληνικά Κελάρια Οίνων» με πάνω από 50 ετικέτες επώνυμων κρασιών, που ανήκει στην οικογένεια Κουρτάκη με την περιβόητη ρετσίνα Κουρτάκη.
Εξάγει σε 32 χώρες μεταξύ των οποίων οι ΗΠΑ, ο Καναδάς, η Γερμανία, η Αυστρία, η Ελβετία, η Γαλλία, η Ισπανία και η Μεγάλη Βρετανία. Η κρίση αντιμετωπίστηκε με τη επιχείρηση με στρατηγικές κινήσεις που περιλάμβαναν περικοπές δαπανών, δραστική μείωση του βραχυπρόθεσμου τραπεζικού δανεισμού, αλλά και δημιουργία νέων εμπορικών συνεργασιών με τους οινοποιούς Άγγελο Ρούβαλη και Ανέστη Μπαμπατζιμόπουλο καθώς και τη Γαλλική Grand Chais de France. Οι νέες συνεργασίες προσέδωσαν εμπορικό δυναμισμό αλλά και οικονομίες κλίμακας στην εταιρία σε συνδυασμό με την εξαγωγική δραστηριότητα.
Oι εταιρίες – πρωταγωνιστές
Ένας αστικός μύθος λέει ότι όταν ο Βλαντιμίρ Πούτιν δοκίμασε για πρώτη φορά το Gold Κορμιλισα, πριν από τέσσερα χρόνια έδωσε εντολή η εταιρία Τσάνταλης που παράγει το συγκεκριμένο συλλεκτικό κρασί στους βιολογικούς αμπελώνες του Αγίου Ορους να είναι ο αποκλειστικός προμηθευτής του Κρεμλίνου.
Αλήθεια ή ψέματα μόνο ο Πούτιν μπορεί να αποκαλύψει τις συνήθειές του. Η αλήθεια είναι ότι η εταιρία Τσάνταλης κάνει μεγάλες εξαγωγές στη Ρωσία, την Κίνα και τη Γερμανία. Το δίκτυο της Tsantali Asia αριθμεί ήδη επτά καταστήματα στην Κίνα (Σαγκάη, Γκουανγκζού, Σέντζεν και Χονγκ-Κονγκ), τα οποία μέχρι τέλος του έτους θα φτάσουν τα 15 Οι εξαγωγές -σε περίπου 52 χώρες σε όλον τον κόσμο- αποτελούν περίπου το 45% του τζίρου της εταιρίας, με τη Γερμανία να καταλαμβάνει τη μερίδα του λέοντος (55%). Ο ετήσιος ρυθμός ανάπτυξης στη Ρωσία φθάνει το 20% και στην Κίνα που αναμένεται να απορροφήσει περισσότερες από 200.000 φιάλες ξεπερνάει το 50%.
Επίσης, το οινοποιείο Μπουτάρη, το Κτήμα Γεροβασιλείου και το Κτήμα Τσέλεπος, βρίσκονται στη λίστα με τα καλύτερα οινοποιεία του κόσμου για το 2011, σύμφωνα με το αμερικάνικο περιοδικό οίνου και αποσταγμάτων Wine & Spirits. Το Wine & Spirits, ένα από τα μεγαλύτερα σε κυκλοφορία περιοδικά οίνου στον κόσμο, συγκεντρώνει κάθε χρόνο δείγματα κρασιών απ’ όλο τον κόσμο, τα οποία δοκιμάζονται και βαθμολογούνται από τους συντάκτες και τους συνεργάτες του περιοδικού.
Το 2011, οι κριτές του περιοδικού δοκίμασαν 10.600 κρασιά για να επιλέξουν τα καλύτερα 100 οινοποιεία της χρονιάς. Είναι χαρακτηριστικό ότι ο κ.Τσελεπος έχει υπογράψει συμφωνία με την Κίνα όπου κάνει μεγάλες εξαγωγές ετησίως όπως στη Γερμανία, στην Kύπρο, στις HΠA, στον Kαναδά, στο Bέλγιο, στην Eλβετία, στην Iαπωνία και στο Hνωμένο Bασίλειο.