Ο επιχειρηματίας επιζητεί την επιμήκυνση της αποπληρωμής των οφειλών που ξεπερνούν τα 300 εκατ. ευρώ
Ο Νίκος Βερόπουλος δεν είναι τον τελευταίο καιρό… κεφάτος, όπως προέτρεπε το διαφημιστικό σποτ για τα σούπερ μάρκετ, «είναι κεφάτη, γυρίζει από του Βερόπουλου». Όσο η οικονομική κρίση βαθαίνει, οι καταναλωτικές δαπάνες μειώνονται και τα περιθώρια αντοχής όλων των… κρίκων της αλυσίδας του λιανεμπορίου τροφίμων στενεύουν, τόσο αυξάνονται και οι πιέσεις προς την τέταρτο μεγαλύτερο όμιλο σούπερ μάρκετ, ο οποίος ελέγχει το 7% της αγοράς.
Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρίας δίνει καθημερινά «μάχη» για να αντιμετωπίσει τα προβλήματα ρευστότητας που έχουν κάνει την εμφάνισή τους εδώ και έξι μήνες περίπου και τα οποία έχουν προκαλέσει έντονες ανησυχίες στον κλάδο.
Αν και δεν διακυβεύεται το μέλλον της επιχείρησης, καθώς πρόκειται για μια εταιρία με ισχυρά μεγέθη και ένα δίκτυο 240 καταστημάτων -γεγονός που επισημαίνουν τόσο στελέχη της, όσο και ανταγωνιστές της- όμως η στενότητα των κεφαλαίων δημιουργεί ένα «ασφυκτικό» κλίμα.
Οι εποχές κατά τις οποίες οι υποχρεώσεις του ομίλου Βερόπουλου προς τους προμηθευτές του πληρώνονταν άμεσα, τουλάχιστον μέσα σε ένα διάστημα από έναν έως τρεις μήνες, έχουν περάσει, όπως και για άλλες μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ. Ο Νίκος Βερόπουλος και οι βιομηχανίες που τον προμηθεύουν με τα προϊόντα τους βρίσκονται καθημερινά σε ένα μπραντ-ντε-φέρ.
Οι μεγαλύτεροι προμηθευτές δύσκολα δέχονται «haircut» των χρεών τους – μια πρόταση που πέφτει συνήθως στο τραπέζι των συζητήσεων από τις διοικήσεις των σούπερ μάρκετ για να εξοφληθούν συντομότερα και πολλοί από αυτούς δεν κάνουν πλέον πιστώσεις. Μάλιστα φέρονται να έχουν ζητήσει και από τον όμιλο Βερόπουλου την εξόφλησή τους σε διάστημα μικρότερου του ενός μηνός.
Το πρόβλημα και οι πιέσεις γίνονται μεγαλύτερα από τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις των προμηθευτών, οι οποίες όχι μόνο δεν έχουν την δυνατότητα να κάνουν πιστώσεις, αλλά πολλές από αυτές με την σειρά τους βρίσκονται στο… κόκκινο.
Είναι εκείνοι που έχουν ζητήσει από τον Βερόπουλο την επίσπευση του χρόνου αποπληρωμής τους σε διάστημα μικρότερο ων έξι μηνών.
Πράγμα όχι και τόσο εύκολο αν αναλογιστεί κανείς πως ο Νίκος Βερόπουλος, όπως και όλοι οι σουπερμαρκετάδες, έχουν να αντιμετωπίσουν κι ένα «εχθρικό» οικονομικό συνολικά, με αυξημένο κόστος πρώτων υλών, δυσβάσταχτη φορολόγηση, γραφειοκρατικές αγκυλώσεις και περικοπές στα οικογενειακά εισοδήματα των καταναλωτών με αποτέλεσμα να μικραίνει το καλάθι. Αγώνας δρόμου…
Την ίδια ώρα, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Βερόπουλος, Νίκος Βερόπουλος έχει επιδοθεί σε έναν «αγώνα δρόμου» για να… ελαφρύνει τα ταμεία του. Η διοίκηση επιζητεί την επιμήκυνση της αποπληρωμής των υποχρεώσεων του ομίλου, μετατρέποντας, ενδεχομένως, βραχυπρόθεσμες οφειλές σε μακροπρόθεσμες. Είναι χαρακτηριστικό ότι στα τέλη του προηγούμενου έτους (2010), οι συνολικές υποχρεώσεις ανέρχονταν στα 332,3 εκατ. ευρώ. Από αυτά τα 311,1 εκατ. ευρώ αφορούν σε βραχυπρόθεσμες.
Οι πληροφορίες θέλουν τον επικεφαλής του ομίλου να έχει «χτυπήσει την πόρτα» των ελληνικών τραπεζών, όμως, το κλείσιμο της στρόφιγγας του δανεισμού από τα τραπεζικά ιδρύματα δεν διευκολύνει τις προσπάθειές του για τόνωση της ρευστότητας. Οι ίδιες πηγές υποστηρίζουν ότι ψάχνει στηρίγματα και στο εξωτερικό.
Αναζητά χείρα βοηθείας και χρηματοδότησης από ξένες τράπεζες, αν και ορισμένες εξ αυτών είναι επιφυλακτικές απέναντι στις ελληνικές επιχειρήσεις.
Ισχυρό διαπραγματευτικό του «όπλο» στα χέρια του αποτελεί πάντως το μέγεθος του δικτύου του και η παραμονή του σε κερδοφόρο τροχιά. Κόντρα στην οικονομική κρίση, τα καθαρά κέρδη του ομίλου ανέρχονται στα 2,39 εκατ. ευρώ το 2010, αν και μειωμένα από 2,97 εκατ. το 2009 και 4 εκατ. ευρώ το 2008. Την ίδια στιγμή οι πωλήσεις του 2010 άγγιξαν τα 743,1 εκατ. ευρώ έναντι 729,80 εκατ. ευρώ έναν χρόνο νωρίτερα.
Πουλάει καταστήματα;
Όλο και πληθαίνουν στο μεταξύ, οι «φωνές» της αγοράς που θέλουν την διοίκηση του ομίλου Βερόπουλου να εξετάζει το ενδεχόμενο να πουλήσει κάποια από τα καταστήματά του ως έναν ακόμη τρόπο για να ενισχύσει την πολυπόθητη ρευστότητα.
Αν και δεν επιβεβαιώνεται κάτι τέτοιο προς το παρόν, επιχειρηματικοί κύκλοι υποστηρίζουν ότι μεγάλη εταιρία από τον χώρο του λιανεμπορίου τροφίμων σε συνεργασία με έτερο επιχειρηματία από διαφορετικό κλάδο, έχουν ήδη πραγματοποιήσει διερευνητικές επαφές με τον Νίκο Βερόπουλο για την εξαγορά καταστημάτων του. Αν τελικά οι συζητήσεις αυτές γίνουν και πράξη, είναι θέμα χρόνου να φανεί…
«Ανάσα» τα Βαλκάνια για τον όμιλο
Τα τελευταία χρόνια ο όμιλος Βερόπουλου έχει επεκταθεί δυναμικά στα Σκόπια και την Σερβία, διαθέτοντας εννέα καταστήματα στην πρώτη υπό την επωνυμία «Vero» και πέντε υπερμάρκετ στη δεύτερη, τα «Super Vero», οι πωλήσεις των οποίων αντιστοιχούν στο 10% του συνολικού κύκλου εργασιών του.
Οι επιδόσεις και στις δύο γειτονικές χώρες δίνουν «βαθιά ανάσα» στην εταιρία. Το 2011 τα κέρδη της θυγατρική στα Σκόπια.
Εκτιμώνται στα 9 εκατ. ευρώ από 7,5 εκατ. ευρώ έναν χρόνο νωρίτερα και στην Σερβία στα 2,9 εκατ. ευρώ από 1,9 εκατ. ευρώ αντίστοιχα. Ο Νίκος Βερόπουλος στις αρχές του 2011 είχε ανακοινώσει πως έχει στα… σκαριά ένα επενδυτικό πλάνο ύψους 120 εκατ. ευρώ για άνοιγμα κι άλλων καταστημάτων στην βαλκανική αγορά, όμως πλέον προτίθεται να προχωρήσει με πιο προσεκτικά βήματα εξαιτίας της οικονομικής κρίσης. Προς το παρόν ετοιμάζεται για το άνοιγμα δύο ακόμη σημείων πώλησης στα Σκόπια και ενός στη Σερβία από τα τρία που έχει σκοπό να δημιουργήσει.