Tον Φεβρουάριο η ανάδειξη τεχνολογικού παρόχου του OΠAΠ
Διμέτωπη είναι η σύγκρουση του Σωκράτη Κόκκαλη με τη Gtech. Ενώ ετοιμάζονται να διεκδικήσουν την κρατική λοταρία της Μάλτας, στην Ελλάδα περιμένουν με αγωνία το αποτέλεσμα των προσφορών που κατέθεσαν για την ανάδειξη του τεχνολογικού παρόχου του ΟΠΑΠ.
Θα διατηρήσει ο Σωκράτης Κόκκαλης την επικερδέστατη δωδεκαετή συνεργασία του με τον ΟΠΑΠ ή θα τον «αποκαθηλώσει» η Gtech, η θυγατρική του ιταλικού κολοσσού Lottomatica; Το ερώτημα αναμένεται να απαντηθεί τελικά τον Φεβρουάριο, και όχι τον περασμένο Δεκέμβριο, όπως αναμενόταν. Οι δύο ογκώδεις φάκελοι με τις τεχνικές και οικονομικές προσφορές της Intralot και της Gtech έχουν κατατεθεί από τις αρχές του περασμένου Οκτωβρίου και η εξονυχιστική επεξεργασία τους βρίσκεται σε εξέλιξη, από την τεχνική επιτροπή αξιολόγησης, στην οποία συμμετέχει και η Deloitte, ο τεχνικός σύμβουλος του ΟΠΑΠ.
Η χρονική διάρκεια που είχε ορίσει η επιτροπή αξιολόγησης, που ήταν δύο μήνες, βγήκε εκτός ορίων. Κι αυτό γιατί ο όγκος των φακέλων που παρέδωσαν οι δύο εταιρίες είναι τεράστιος. Σύμφωνα με πληροφορίες, η Gtech παρέδωσε ένα φάκελο που χώρεσε σε ένα κιβώτιο 360 κιλών, ενώ ο φάκελος της Intralot ήταν πιο ογκώδης και έφτασε τους δύο τόνους!
Η επιτροπή πρέπει να εξετάσει περίπου 8.000 σελίδες και βρίσκεται ακόμα στη φάση της αξιολόγησης των τεχνικών προσφορών των δύο εταιριών. Όταν ολοκληρωθεί το έργο αυτό, θα γίνει το άνοιγμα και των οικονομικών προσφορών, και μετά την εξέτασή τους θα αναδειχθεί ο ανάδοχος, που θα υπογράψει τη σύμβαση, η οποία σύμφωνα με τις εκτιμήσεις ανέρχεται στα 250 – 300 εκατ. ευρώ.
Αντικείμενο του έργου αποτελεί η προμήθεια λογισμικού, εξοπλισμού, υπηρεσιών υλοποίησης, την εκπαίδευση, την θέση σε παραγωγική λειτουργία, συντήρηση, τεχνική διαχείριση συστημάτων, διαχείριση εφαρμογών και υποστήριξη της επιχειρησιακής λειτουργίας, ου αφορούν στη λειτουργία τόσο των παιχνιδιών και δραστηριοτήτων που διεξάγονται ήδη από τον ΟΠΑΠ, όσο και αυτών στα οποία ενδέχεται να δραστηριοποιηθεί ο Οργανισμός μελλοντικά. Αυτό σημαίνει ότι ο νικητής, εκτός από μία πολυετή σύμβαση αξίας εκατομμυρίων ευρώ, θα αποκτήσει προνομιακή σχέση συνεργασίας με έναν από του μεγαλύτερους οργανισμούς τυχερών παιχνιδιών στην Ευρώπη, σε μία περίοδο που επεκτείνεται σε νέες δραστηριότητες και αγορές.
Πρώτος διαγωνισμός
Η σημασία του συγκεκριμένου έργου είναι τεράστια και για τις δύο εταιρίες, με τον Σωκράτη Κόκκαλη πάντως να μη νιώθει πλέον τόσο σίγουρος για την κυριαρχία του στον ΟΠΑΠ. Κι αυτό γιατί, για πρώτη φορά το αποτέλεσμα της συνεργασίας θα καθοριστεί μέσω διαγωνισμού. Για το έργο αυτό είχε προκηρυχθεί διαγωνισμός και το 2006, αλλά είχε κηρυχθεί άγονος. Έτσι άνοιξε ο δρόμος για τις επεκτάσεις στη σύμβαση ΟΠΑΠ – Intralot, επί εποχής Χατζηεμμανουήλ στον Οργανισμό, που είχε ξεσηκώσει θύελλα αντιδράσεων και καταγγελιών, ιδιαίτερα από τον όμιλο Μπόμπολα που μιλούσαν για σκανδαλώδη σύμβαση και χαριστικές πράξεις υπέρ του Κόκκαλη, από την διοίκηση του Χρήστου Χατζηεμμανουήλ.
Από την άλλη πλευρά η Gtech φιλοδοξεί να αναλάβει ένα μεγάλο project στο έδαφος του αντιπάλου του, αλλά και να αποδείξει, όπως υποστηρίζουν, την οικονομική ισχύ της έναντι της Intralot, που θα λειτουργήσει και ως παρακαταθήκη για μελλοντική συνεργασία με τον ΟΠΑΠ, αλλά και συμμετοχή στην αποκρατικοποίηση του Οργανισμού, οποιαδήποτε μορφή και αν έχει αυτή. Πάντως και οι δύο εταιρίες είναι από τους μεγαλύτερους τεχνολογικούς παροχούς της παγκόσμιας αγοράς τυχερών παιχνιδιών, με συμβόλαια για λοταρίες, λαχεία και άλλες δραστηριότητες και στις πέντε ηπείρους.
Ο όμιλος Lottomatica, η μητρική της Gtech στο πρώτο εξάμηνο του 2011 είχε καθαρά κέρδη 68,1 εκατ. ευρώ, με κύκλο εργασιών 1,404 δισ. ευρώ. Στο ίδιο διάστημα η Gtech είχε τζίρο 381 εκατ. ευρώ. Ο κύκλος εργασιών της Intralot στο ίδιο διάστημα ανήλθε στα 586,4 εκατ. ευρώ και τα καθαρά κέρδη στα 18,5 εκατ. ευρώ. Στην ανάδειξη πάντως του αναδόχου «βαραίνει» κατά 75% η βαθμολογία της τεχνικής προσφοράς και κατά 25% η βαθμολογία της οικονομικής.
Παρ’ όλα αυτά οι οικονομικές παράμετροι είναι αυτές που καθυστερούν το αποτέλεσμα του διαγωνισμού από την αρχή της διαδικασίας. Θυμίζουμε ότι η Gtech στις αρχές Σεπτεμβρίου είχε ζητήσει παράταση τεσσάρων εβδομάδων για να ολοκληρώσει τον φάκελο, αλλά η αρμόδια επιτροπή του ΟΠΑΠ ενέκρινε παράταση δύο εβδομάδων, δηλαδή ως τις 10 Οκτωβρίου, που τελικά κατατέθηκαν οι προσφορές.
Όπως αναφέρουν οι πληροφορίες, η Gtech ζήτησε στοιχεία για το προβλεπόμενο κόστος για τις υπηρεσίες συντήρησης, το οποίο δεν αναφερόταν στον διαγωνισμό. Έτσι, μόλις πέντε μέρες πριν ανοίξουν οι φάκελοι, η αρμόδια επιτροπή του ΟΠΑΠ, τροποποίησε την διακήρυξη ως προς ένα μόνο σημείο της οικονομικής προσφοράς, ορίζοντας ένα ετήσιο όριο για το ανθρώπινο δυναμικό και το κόστος των υπηρεσιών βελτίωσης και εξέλιξη του πληροφοριακού συστήματος που θα εγκατασταθεί, μετά την οριστική παραλαβή. Με την αλλαγή αυτή, ο ΟΠΑΠ φιλοδοξεί να πετύχει τις καλύτερες υπηρεσίες με το χαμηλότερο δυνατό κόστος.
Μπήκε σε Αυστραλία –Ν. Αφρική, βγήκε από Γαλλία
Στην Ελλάδα μπορεί να μη κατάφερε ο Σωκράτης Κόκκαλης να επεκτείνει την συνεργασία του με τον ΟΠΑΠ και να βρίσκεται αντιμέτωπος σε διαγωνισμό πλέον με τον παραδοσιακό του αντίπαλο Gtech, το πετυχαίνει όμως στο εξωτερικό. Πριν από δέκα μέρες η Intralot Australia, θυγατρική της Intralot υπέγραψε τριετές συμβόλαιο επέκτασης της συνεργασίας με τον κρατικό οργανισμό τυχερών παιχνιδιών της Δυτικής Αυστραλίας.
Φαίνεται ότι στη μακρινή χώρα ο Σωκράτης Κόκκαλης κάνει… καλό παιχνίδι, αφού έχει κερδίσει και ην άδεια για την εποπτεία και τη διαχείριση του υφιστάμενου δικτύου βιντεολόττο (VLTs) στη Βικτώρια της Αυστραλίας.
Στις αρχές του χρόνου η Intralot, αναλαμβάνοντας την άδεια για τη διοργάνωση Στοιχήματος, μέσω πρακτορείων, διαδικτύου καθώς και σταθερού ή κινητού τηλεφώνου στη Νότια Αφρική. Μπορεί να μπήκε σε Αυστραλία και Ν. Αφρική ο Σωκράτης Κόκκαλης, άφησε όμως στη… μέση το παιχνίδι στη Γαλλία. Η θυγατρική του ομίλου Intralot France, ζήτησε από τη γαλλική ρυθμιστική αρχή την ανάκληση της πενταετούς άδειας για τη διεξαγωγή διαδικτυακών τυχερών παιχνιδιών. Αιτία ήταν η υψηλή φορολόγηση αλλά και ο έντονος ανταγωνισμός που απαιτεί μεγάλες επενδύσεις για την απόκτηση ικανοποιητικού μεριδίου στην αγορά των διαδικτυακών παιχνιδιών.