Μαύρα και πυκνά είναι τα σύννεφα πάνω από το Ελευθέριος Βενιζέλος καθώς ο γενικός διευθυντής του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ), κ. Ι. Παράσχης χαρακτήρισε το 2012 ένα δύσκολο έτος, γεμάτο αβεβαιότητα.
«Θα είναι μία ηπίως δύσκολη χρονιά» προέβλεψε και συμπλήρωσε ότι όλα τελούν υπό την αίρεση οποιασδήποτε αρνητικής εξέλιξης.
Ο γενικός διευθυντής του «Ελ.Βενιζέλος» σημείωσε ότι οι αεροπορικές εταιρίες πληρώνουν στην Αθήνα τέλη που αντιστοιχούν σε υπηρεσίες υψηλού επιπέδου, προειδοποίησε ότι η μαζική στροφή στις low cost αερογραμμές μπορεί να καταστρέψει τις Ελληνικές αερομεταφορές και να πλήξει την αγορά, επιβεβαίωσε το ενδιαφέρον του ΔΑΑ για τα περιφερειακά αεροδρόμια και χαρακτήρισε ως το μεγαλύτερο πρόβλημα της χώρας την έλλειψη πυξίδας και σαφούς στρατηγικής.
Το τουριστικό προϊόν
Αναφερόμενος στον Τουρισμό, ο κ. Παράσχης σημείωσε ότι η χώρα δεν έχει απαντήσει ακόμη στο τι προϊον θέλει, με αποτέλεσμα να μην μπορεί να χαράξει στρατηγική. «Μέχρι προχθές λέγαμε ότι θέλουμε ποιοτικό τουρισμό. Τώρα βλέπουμε να κυνηγουν τις εταιρίες χαμηλού κόστους» παρατήρησε.
Ερωτηθείς για την κριτική που δέχεται ο ΔΑΑ για τα τέλη του αεροδρομίου, απάντησε ότι και αυτό το ζήτημα συνδέεται με την έλλειψη σαφούς στρατηγικής, καθώς, όπως είπε, «δεν γίνεται τα αεροδρόμια να είναι και τζάμπα, αλλά και να λειτουργούν ως επιχειρηματικές οντότητες».
«Θα είμαστε επιχείρηση ή ΔΕΚΟ;»
Μάλιστα, ως χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτής της παράδοξης αντίληψης για τις αερομεταφορές έθεσε τον πιθανότητα να κατασκευαστεί το νέο αεροδρόμιο του Καστελλίου για να φιλοξενήσει low cost εταιρίες, όπως η Ryanair. Όπως είπε, το πρόβλημα στην Ελλάδα είναι «η έλλειψη πυξίδας», αφού δεν έχει διευκρινιστεί, εάν θέλουμε η αεροπορική υποδομή «να είναι επιχείρηση ή ΔΕΚΟ».
Όπως σημείωσε, ο ΔΑΑ έχει αποδώσει μερίσματα 1 δισ. ευρώ στους μετόχους του, από τα οποία 750 εκατ. ευρώ έλαβε το Ελληνικό δημόσιο. Στην Ισπανία, η ΑΕΝΑ, δηλαδή η δημόσια εταιρία διαχείρισης των αεροδρομίων καταγράφει ζημίες 500 εκατ. ευρώ, τόνισε.
Χρειαζόμαστε ολοκληρωμένη πολιτική
«Δεν θα βγούμε από την κρίση χωρίς ολοκληρωμένη πολιτική. Αυτή τη στιγμή, κινδυνεύουν Ελληνικές εταιρίες, γιατί προτιμώνται οι low cost. Όμως, δεν ξέρουν ότι με την ίδια συνταγή, στην Ισπανία και η εσωτερική αγορά καταστράφηκε, η Spanair έκλεισε και η Vueling καρκινοβατεί» τόνισε.
Ο κ. Παράσχης θεωρεί άδικη την κριτική για τα υψηλά τέλη του «Ελ.Βενιζέλος», καθώς πιστεύει ότι το αεροδρόμιο διατηρεί μία καλή αναλογία τιμής προς την ποιότητα, ενώ χαρακτηρίζει παράδοξο το γεγονός να καταγγέλεται η εμπορική πολιτική του αεροδρομίου από εταιρίες που την ίδια στιγμή, ενώ θέλουν να ρίξουν το κόστος, αγοράζουν πανάκριβα slots σε ξένα αεροδρόμια, κάτι που αναιρεί την συγκεκριμένη «πολεμική». «Το Ελ.Βενιζέλος είναι το μόνο αεροδρόμιο χωρίς slot coordinator, όπου η κάθε εταιρεία μπορεί να προσγειωθεί όποτε θέλει. Αυτό πληρώνουν σε εμάς» σημείωσε.
Οι εταιρείες δεν φεύγουν από την Αθήνα
Παρά την κρίση, δεν έχουν φύγει εταιρείες από το αεροδρόμιο, παρατήρησε ο κ. Παράσχης, πλην της Τhai Αirways, η οποία προτίμησε τα πλούσια Εμιράτα, και της Ουγγρικής Malev, λόγω του «λουκέτου» που έβαλε η κυβέρνηση της χώρας στην αερογραμμή, για τις πτήσεις της οποίας θα «κονταροχτυπηθούν» η Aegean και η low cost, Smart Wings.
Επίσης, ο κ. Παράσχης επισήμανε την γιγάντωση της Turkish Airlines, η οποία ενισχύεται εντυπωσιακά από το Τουρκικό δημόσιο, αφού δεν ενθαρρύνει την ανάπτυξη low cost αερογραμμών.
Στο μεταξύ, αρκετά καλά πηγαίνει η ειδική κάρτα εκπτώσεων «Athens Spotlighted» του Αεροδρομίου, καθώς από τις 64 επιχειρήσεις, που προσφέρουν εκπτώσεις και προσφορές για τους κατόχους της, πλέον συμμετέχουν στο πρόγραμμα άνω των 150 και οι ξένοι επισκέπτες την αναζητούν. Ακόμη, ο Διεθνής Αερολιμένας από το 2008 έβαλε μπρος ένα πρόγραμμα μείωσης του ετήσιου κόστους λειτουργίας το οποίο από τα 135 εκατ. ευρώ, έπεσε στα 100.