Την πρώτη χρονιά που η ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα κλείσει χωρίς ζημία -αντιθέτως με κέρδη- έρχεται όλο και πιο κοντά το ενδεχόμενο της ιδιωτικοποίησης της.
Μάλιστα η Κυβέρνηση δείχνει να καίγεται να την παραχωρήσει στους ιδιώτες αφού θεωρεί πως έτσι θα γίνει η πλήρη εξυγίανση στον Οργανισμό.
Από το κυβερνητικό, αλλά κυρίως από το οικονομικό, επιτελείο, εκτιμούν ότι η αναδιάρθρωση του Οργανισμού, θα γίνει με την δημοπράτηση σημαντικών έργων πάνω από 600 δισ. ευρώ, την απελευθέρωση της σιδηροδρομικής γραμμής η οποία μπορεί πλέον να χρησιμοποιείται από τους ιδιώτες και το μηδενισμό για πρώτη φορά των ελλειμμάτων της ΤΡΑΙΝΟΣΕ η οποία εκτελεί το εμπορευματικό και σιδηροδρομικό έργο.
Ωστόσο οι ιθύνοντες του Οργανισμού φαίνεται πως διαφωνούν κάθετα με τους σχεδιασμούς της κυβέρνησης και το επιχείρημα τους δεν είναι άλλο από τη θετική χρονιά που έκλεισε και που πιστεύεται ότι θα έχει και συνέχεια.
Η στροφή 180ο στα κέρδη και σε νέα εποχή
Στα 33 εκατ. ευρώ από 187 εκατ. ευρώ που ήταν το 2010 (-82%) διαμορφώθηκε το 2011 το έλλειμμα της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ενώ το 2012 αναμένεται να είναι η πρώτη χρονιά που η εταιρεία θα κλείσει χωρίς έλλειμμα.
Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της εταιρείας ο Δεκέμβριος του 2011 ήταν ο πρώτος μήνας στα σιδηροδρομικά χρονικά που η ΤΡΑΙΝΟΣΕ παρουσίασε μηδενικό έλλειμμα.
Οι λόγοι της εξυγίανσης
Η μείωση των ελλειμμάτων της εταιρείας που παρέχει σιδηροδρομικό έργο οφείλεται κατά μεγάλο ποσοστό στην υλοποίηση του σχεδίου εξυγίανσης με βάση το Νόμο 3891 του 2010 σε συνδυασμό με τις μετατάξεις υπαλλήλων, την αναδιάρθρωση των δρομολογίων (όπου έγινε αναστολή λειτουργίας σημαντικού τμήματος της σιδηροδρομικής γραμμής) αλλά και την αναβάθμιση των υπηρεσιών. Ειδικότερα μεταξύ άλλων:
-Καθιερώθηκε ένα ενιαίο τιμολόγιο για όλους τους πελάτες της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στην εμπορευματική τιμολογιακή πολιτική. Έγινε καλύτερη αξιοποίηση του τροχαίου υλικού καθιερώνοντας τη δρομολόγηση πλήρων αμαξοστοιχιών αντί μεμονωμένων βαγονιών που διακινούνταν στο παρελθόν κοστίζοντας εκατομμύρια ευρώ στο ελληνικό δημόσιο.
– Μειώθηκε το λειτουργικό κόστος, με την κατάργηση των δευτερευουσών απολαβών σε κάποιες κατηγορίες εργαζομένων και με μετατάξεις του πλεονάζοντος προσωπικού σε άλλες υπηρεσίες, όπου υπήρχαν ανάγκες.
-Μειώθηκε η κατανάλωση καυσίμου με παράλληλη αξιοποίηση του ηλεκτροκινούμενου δικτύου και την εξοικονόμηση για την εταιρεία τουλάχιστον 14 εκατ. ευρώ, παρά την αύξηση των τιμών του πετρελαίου.
-Καθιερώθηκαν νέες καινοτόμες υπηρεσίες, όπως η κράτηση και έκδοση εισιτηρίου μέσω internet.
Το νέο πλέγμα δρομολογίων ξεκίνησε στις 19 Ιουνίου με 14 δρομολόγια Αθήνα – Θεσσαλονίκη, τα οποία είναι ανά δύο ώρες, με οικονομικό εισιτήριο που ξεκινάει από 9 ευρώ (πολιτική ανταμοιβής έγκαιρων κρατήσεων) και κλιμακώνεται μέχρι τα 36 ευρώ.
– Υιοθετήθηκε πρόγραμμα συνδυασμένης μεταφοράς φορτηγού- τρένου για τη μεταφορά φορτίων από την Αθήνα στη Θεσσαλονίκη και αντίστροφα που έχει πενταπλασιάσει από τον Αύγουστο την κίνηση εμπορευμάτων.
Βάση του εγχειρήματος αποτελεί το εμπορευματικό κέντρο στο Θριάσιο, στο οποίο ήδη λειτουργεί η ΤΡΑΙΝΟΣΕ από το τέλος Ιουλίου του 2011, ενώ στη Θεσσαλονίκη υπάρχει ήδη η σχετική οργάνωση και υποδομή στον Παλαιό Εμπορευματικό Σταθμό.
-Εφαρμόστηκε πολιτική αποζημίωσης των επιβατών σε περιπτώσεις καθυστέρησης των δρομολογίων με εκπτωτικά εισιτήρια. Επιπλέον η ΤΡΑΙΝΟΣΕ προωθεί την παροχή εκπτωτικών εισιτηρίων σε ανέργους και σε νέους με τη συνεργασία της Γ.Γ. Νέας Γενιάς.
Γραμμή στην ιδιωτικοποίηση
Σε ότι αφορά το σχέδιο Κυβέρνησης για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ φαίνεται να «ανοίγει» στους ιδιώτες η χρήση του σιδηροδρομικού δικτύου με υπουργική μάλιστα απόφαση.
Ο ιδιώτης που επιθυμεί να λάβει άδεια για την χρήση του σιδηροδρομικού δικτύου θα πρέπει να καταβάλλει το ποσό των 50.000 ευρώ ως παράβολο υπέρ του Δημοσίου.
Η άδεια έχει ισχύ για πέντε χρόνια και για τη χορήγησή της η ενδιαφερόμενη σιδηροδρομική επιχείρηση καταθέτει αίτηση στην παραπάνω Αρχή.
Η αίτηση συνοδεύεται από φάκελο με τα στοιχεία που αποδεικνύουν την φερεγγυότητα, χρηματοοικονομική επιφάνεια, επαγγελματική ικανότητα και κάλυψη της αστικής ευθύνης της αιτούσης.
Η επιχείρηση θα μπορεί να εκτελεί επιβατικές ή εμπορευματικές μεταφορές, να εκτείνεται σε όλο το δίκτυο του ΟΣΕ, να εκτελεί μόνο υπηρεσίες έλξης σε οχήματα άλλων μεταφορέων ή να παρέχει πλήρης συρμούς.
Στο φάκελο που καταθέτει η ενδιαφερόμενη σιδηροδρομική εταιρεία θα πρέπει να περιλαμβάνεται και το επιχειρηματικό σχέδιο, όπου θα αναλύονται σε βάθος τριετίας και ανά έτος, οι προβλεπόμενες οικονομικές καταστάσεις .
Απαραίτητη είναι και η χορήγηση Πιστοποιητικού Ασφάλειας από το Τμήμα Ασφάλειας Σιδηροδρόμων του Υπουργείου Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων και η παροχή πρόσβασης από τον Διαχειριστή της Εθνικής Σιδηροδρομικής Υποδομής.