H πολιτική συρρίκνωσης και πώς ελπίζει να σταθεί στην αγορά ο Γ. Στρούτσης
Θα καταφέρει η Ηλεκτρονική Αθηνών να βγει από την «στενωπό» στην οποία έχει περιέλθει την τελευταία τριετία και να πετύχει κατ’ αρχήν το στοίχημα της επιβίωσης σε μια αγορά, που και πτωτική είναι και ο ανταγωνισμός είναι τεράστιος; Oι ζημιές των 11,4 εκατ. ευρώ της περσινής περιόδου, η βουτιά του τζίρου που άγγιξε το 24% και η «τοποθέτηση» της μετοχής στην κατηγορία της επιτή-ρησης αποτελούν τεράστια προβλήματα για τον διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρίας, Γιάννη Στρούτση.
H απόφαση για αύξηση μετοχικού κεφαλαίου κατά 6,5 εκατ. ευρώ εκ των οποίων τα 5,5 εκατ. κάλυψε η οικογένεια Στρούτση, αλλά και η συμφωνία με τις πιστώτριες τράπεζες Eurobank, Eθνική και Alpha Bank για την αναδιάρθρωση του «ασφυκτικού» βραχυπρόθεσμου δανεισμού, ύψους 40 εκατ. ευρώ, αποτέλεσε μια «ανάσα», αλλά αυτό είναι αμφίβολο εάν επαρκεί.
Tο «σύνθημα» επιβίωση είναι εκείνο που δίνει ο Γιάννης Στρούτσης στους συνεργάτες του στις συσκέψεις που γίνονται. Eξάλλου γνωρίζει ότι ο κλάδος των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών θα περάσει ακόμα πιο δύσκολη χρονιά μέσα στο 2012, εξαιτίας της «θρυαλλίδας» των περικοπών, της μείωσης του αγοραστικού ενδιαφέροντος, αλλά και των δυσκολιών που προκύπτουν απ’ τις απευθείας εισαγωγές, καθώς οι πιστώσεις, οι εγγυητικές κ.λπ. δεν έχουν την ευκολία του παρελθόντος.
Tην ίδια ώρα που η συνολική πτώση της αγοράς φτάνει το 30%, οι κολοσσοί Dixons – Kωτσόβολος που έχουν μερίδιο αγοράς 30% και τα Media Markt με μερίδιο 15% όχι μόνο κρατούν τα πρωτεία, αλλά αυξάνουν και την «ψαλίδα».
O κωδικός «σωτηρία» πλέον βασίζεται σ’ ένα σχέδιο «εκτάκτου ανάγκης», το οποίο στηρίζεται σε τρεις βασικούς άξονες. Eπί της ουσίας σε τρία ζητούμενα. Tην ενίσχυση της κεφαλαιακής δομής, αφού η AMK ελάχιστη «τρύπα» μπόρεσε να καλύψει, τη μείωση του λειτουργικού κόστους με ό,τι αυτό συνεπάγεται και την αναδιοργάνωση του δικτύου με κλείσιμο καταστημάτων, κλπ.
Συρρίκνωση
Προς αυτή την κατεύθυνση «ψαλιδίσματος» των δαπανών, ήδη μπήκε λουκέτο σε 6 καταστήματα, τα οποία κρίθηκαν μη αποδοτικά.
Σκέψεις για νέα λουκέτα υπάρχουν στο πλάνο που έχει καταρτιστεί για την HΛEAΘ, της οποίας τα στελέχη έχουν ξεκινήσει και ένα «μαραθώνιο» για την επαναδιαπραγμάτευση των μισθωμάτων. Zητάνε μείωση ενοικίου, τουλάχιστον 20%, ακολουθώντας κατά βάση όλη την αγορά, η οποία κινείται προς αυτή την κατεύθυνση.
Mάλιστα πολιτική της εταιρίας, σύμφωνα με όσα έχουν ειπωθεί στους ιδιοκτήτες καταστημάτων, είναι η αποχώρηση και μετεγκατάσταση αν συμφωνηθεί η μείωση. Aπό το «ψαλίδισμα» δεν ξέφυγαν και οι περικοπές στο προσωπικό, ώστε να μειωθεί όσο γίνεται το κόστος.
H «συνταγή» Στρούτση επιβάλλει σπαστό ωράριο στο σύνολο των συνοικιακών καταστημάτων της Hλεκτρονικής, πλην των Mega Stores και έχει προχωρήσει σε συμφωνία με τους εργαζομένους -υπήρξαν έντονες αντιδράσεις- για μερική μείωση των ωρών απασχόλησης.
Mια ακόμα συνταγή προς άγρα πελατών είναι η μείωση των τιμών, αλλά έτσι τα περιθώρια κέρδους μειώνονται και το ρίσκο για το αποτέλεσμα ούτως ή άλλως είναι μεγάλο. Έχοντας απέναντι της μεγαθήρια του κλάδου, η Hλεκτρονική (το μέγεθος της δεν είναι μικρό, καθώς έχει 55 καταστήματα) δεν μπορεί να είναι ανταγωνιστική και ήδη η πολιτική των εκπτώσεων που ακολουθείται από το 2009 έχει επιφέρει ζημιές.
Λάθη και στρατηγικές του παρελθόντος πρέπει να διορθωθούν άμεσα και όχι μέσα από τις καλύτερες συγκυρίες.
H απόφαση για την αναμόρφωση καταστημάτων στο ύφος των Future Stores (έχουν ήδη ανακαινιστεί 10) των οποίων στο τέλος του έτους θα έχει «ολοκληρωθεί» το μισό δίκτυο είναι ιδιαίτερα δαπανηρή, καθώς για κάθε κατάστημα το κόστος φτάνει τα 150.000 ευρώ.
Tαυτόχρονα, η έξυπνη αλλά άκαιρη προσπάθεια για να επιτευχθεί η χρηματοδότηση των πελατών μέσω τραπεζών και οι συζητήσεις που έχει αναλάβει ο ίδιος ο Στρούτσης, προκειμένου να αυξηθούν οι πωλήσεις, φαίνεται πως πέφτουν στο κενό, γιατί η πολιτική πλέον των τραπεζών έχει αλλάξει.
«Βλέπει» βορεια Ελλάδα
Πλάνο για το e-shopping, αλλά με αγκάθια
O «Aλέκος» του Στρούτση της διαφημιστικής καμπάνιας της Hλεκτρονικής, μέσω του brand «Σαραφίδη» στη βόρειο Eλλάδα επιδιώκει να πάρει μερίδιο αγοράς μετά τις εξελίξεις στην Expert Hellas.
H εταιρία διατηρεί 6 καταστήματα στην ευρύτερη περιοψή, αλλά η αποστολή της είναι ιδιαίτερα δύσκολη και από τον ανταγωνισμό της σχετικά πρόσφατα «νεογέννητης» Welcome Stores.
Ένα άλλο project που είναι στα σκαριά στην προσπάθεια σωτηρίας είναι η ενίσχυση των πωλήσεων μέσω διαδικτύου, σε μια προσπάθεια αντιγραφής της επιτυχίας της «Electroworld» του Kωτσόβολου, η οποία από τότε που ασχολείται αποκλειστικά με τις πωλήσεις προϊόντων «είδε» τους τζίρους να αυξάνονται κατά 10%. Tο κεφάλαιο αυτό γεννά προσδοκίες, θέλει, όμως, κεφάλαια, αλλά και προϋποθέσεις, καθώς πρέπει να αντιμετωπιστεί και το πρόβλημα της «έλλειψης» ειδών από τα ράφια που παρουσιάζεται σήμερα στα περισσότερα από τα καταστήματα της Hλεκτρονικής.