Έμεινε μόνο με τρία καταστήματα – Το σχέδιο επιβίωσης
Η κατακόρυφη πτώση στις πωλήσεις επίπλων, ένα κλάδο από αυτούς που επλήγησαν περισσότερο από την οικονομική κρίση και τη συρρίκνωση του εισοδήματος των καταναλωτών, οι οποίοι θωρούν πλέον είδος πολυτελείας το έπιπλο, έχει φέρει σε δραματική κατάσταση τον όμιλο SATO της οικογένειας Θεοδωρίδη.
Ο Σωτήρης Θεοδωρίδης, ο οποίος πριν από χρόνια κατάφερε να κάνει το brand SATO συνώνυμο των επίπλων γραφείου, είδε τον τζίρο του ομίλου του να μειώνεται κατά 40% και τις ζημιές να διευρύνονται και να ξεπερνούν τα 11 εκατ. ευρώ.
Η κατάσταση δείχνει μη αναστρέψιμη, καθώς οι τράπεζες και οι μεγάλες επιχειρήσεις, που αποτελούν τους βασικούς πελάτες της SATO έχουν αναστείλει τον εξοπλισμό τους. Το πρόβλημα εντείνεται, καθώς δεν υπάρχουν και χρηματιστηριακά οφέλη, αφού η μετοχή της SATO βρίσκεται σε επιτήρηση, και παρά τις προσπάθειες που έγιναν για να βγει από το καθεστώς αυτό, δεν υπήρξε θετικό αποτέλεσμα.
Το αρνητικό κλίμα της αγοράς, υποχρέωσε τον Σωτήρη Θεοδωρίδη να προχωρήσει σε ένα σαρωτικό πρόγραμμα αναδιάρθρωσης, που προέβλεπε το κλείσιμο καταστημάτων. Τα περιθώρια, όμως, της συρρίκνωσης του δικτύου και του περιορισμού του κόστους λειτουργίας, στενεύουν. Ήδη η SATO έκλεισε ακόμα τρία καταστήματα, με αποτέλεσμα ο όμιλος να διαθέτει πλέον μόνο τρία. Τα προβλήματα ρευστότητας της SATO μπορεί να μην έχουν προκαλέσει ακόμα προβλήματα στη μισθοδοσία του προσωπικού, δεν συμβαίνει όμως το ίδιο με τους προμηθευτές, στους οποίους πλέον δίνονται μεταχρονολογημένες επιταγές έως και 9μήνου.
Mάλιστα σε αναλύσεις που εκπόνησαν τα οικονομικά στελέχη του ομίλου, προβλέπεται και σημαντική μείωση του προσωπικού, ωστόσο ο Σωτήρης Θεοδωρίδης δεν προχώρησε ακόμα σε απολύσεις εκτός από ενα μικρό ποσοστό, με εθελουσία έξοδο. Υπάρχει όμως διάχυτη ανησυχία ότι δεν θα καταφέρει να διατηρήσει όλους τους εργαζόμενους. Τα στελέχη του ομίλου έχουν εξετάσει την αξιοποίηση των ακινήτων του ομίλου, είτε με πώληση, είτε με ενοικίαση. Και οι δύο όμως περιπτώσεις, στην παρούσα συγκυρία, είναι πολύ δύσκολο να φέρουν αποτέλεσμα.
Συρρίκνωση διαρκείας
Τα προβλήματα της SATO ξεκίνησαν από το 2009. Τότε ο Σωτήρης Θεοδωρίδης αποφάσισε την αναστολή της επέκτασης του δικτύου καταστημάτων ΟΒΙ στην ελληνική αγορά. Το επιχειρηματικό σχέδιο προέβλεπε τη δημιουργία των πρώτων καταστημάτων ΟΒΙ στην Ελλάδα, στις αρχές του 2010. Το σχέδιο αυτό όμως εγκαταλείφθηκε.
Οι συνθήκες στην αγορά χειροτέρευαν και ο Σωτήρης Θεοδωρίδης υποχρεώθηκε να διακόψει την δραστηριότητά του στην ανάπτυξη των αλυσίδων Bo Concept, La Maison Coloniale και Divani & Divani, τα οποία απέφεραν ελάχιστα έσοδα στον όμιλο.
Τα προβλήματα ρευστότητας, όμως, είχαν αρχίσει να γίνονται ορατά και έτσι ο κ. Θεοδωρίδης αποφάσισε να απαλλαγεί από τις θυγατρικές που είχε ιδρύσει τις καλές εποχές της SATO σε Γερμανία και Τουρκία. Έτσι, μεταβίβασε ολόκληρο το ποσοστό συμμετοχής του στην τουρκική εταιρία “TCC” έναντι 1,9 εκατ. ευρώ, όπως και όλες τις μετοχές της “SATO Office GmbH” στη γερμανική εταιρία “Nowy Styl Sp.” έναντι 5,15 εκατ. ευρώ. Η «ανάσα» που πήρε από την πώληση των θυγατρικών, που κρίθηκαν ασύμφορες, βοήθησε τον Σωτήρη Θεοδωρίδη να μειώσει τις υποχρεώσεις του.
Οφέλη προέκυψαν και από την λειτουργία του κέντρου logistics της SATO Group στην Ελευσίνα, στο οποίο στηρίζει πολλά ο Σωτήρης Θεοδωρίδης στην προσπάθεια περικοπής δαπανών και εξοικονόμησης πόρων. Η επένδυση κόστισε 21 εκατ. ευρώ και άρχισε να λειτουργεί πριν από ενάμιση χρόνο περίπου, μεταβιβάζοντας εκεί τις διοικητικές υπηρεσίες, καθώς και τη διαχείριση και τον προγραμματισμό αποθεμάτων και ροής των εμπορευμάτων.
Σύμφωνα με τους υπολογισμούς του κ. Θεοδωρίδη, το logistics center αποδίδει οφέλη 2,6 εκατ. ευρώ ετησίως, μέσω της μείωσης των δαπανών από το σημαντικό κόστος που είχε, λόγω της λειτουργίας οκτώ διαφορετικών κέντρων.
«Επίθεση» με τα Entos
Η δραματική μείωση του εισοδήματος των καταναλωτών, έχει πλήξει και την αλυσίδα οικιακού εξοπλισμού του ομίλου SATO, Entos, την οποία «τρέχει» ο γιος του Σωτήρη Θεοδωρίδη Γιώργος, ο οποίος είναι και πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος όλου του ομίλου.
Οι πωλήσεις στα καταστήματα Entos το 2011 παρουσίασαν κάμψη άνω του 20%. Φαίνεται όμως ότι η οικογένεια Θεοδωρίδη ποντάρει στα Entos και συνεχίζει την επιθετική πολιτική τιμών, με έκπτωση σε όλα σχεδίου τα έπιπλα μέχρι και 70%, αλλά και με γενναίες προσφορές στα είδη οικιακού εξοπλισμού. Η πολιτική αυτή έφερε μια μικρή αύξηση του τζίρου, ωστόσο δεν απέφερε ακόμα τουλάχιστον, κέρδη. Η αλυσίδα Entos περιλαμβάνει 6 εταιρικά καταστήματα στην Αθήνα, 1 στη Θεσσαλονίκη και 1 στην Πάτρα, ενώ στο δίκτυό της συγκαταλέγονται και 14 καταστήματα franchise.
Ποντάρει πολλά στη SATO Energy
Με το σκεπτικό ότι «τα έπιπλα γραφείου μπαίνουν πρώτα στην κρίση και βγαίνουν τελευταία», ο Σωτήρης Θεοδωρίδης έβαλε ένα άλλο μεγάλο στοίχημα, ποντάροντας στη SATO Energy, με την οποία δραστηριοποιείται στα φωτοβολταϊκά. Ο Mr SATO επένδυσε 15 εκατ. ευρώ, θεωρώντας ότι οι «πράσινες» επενδύσεις παρουσιάζουν μεγάλες προοπτικές ανάπτυξης. Στόχος είναι η αύξηση των εσόδων και η ενίσχυση της αξίας του χαρτοφυλακίου της SATO.
Τα μέχρι τώρα στοιχεία από τη νέα δραστηριότητα του Σωτήρη Θεοδωρίδη είναι θετικά. Η SATO Energy έχει ήδη εγκαταστήσει αρκετά φωτοβολταϊκά στην Ελλάδα, σε επίπεδο κατοικιών και επιχειρήσεων, αναπτύσσοντας πανελλαδικό δίκτυο.
Απώτερος στόχος βέβαια του Σωτήρη Θεοδωρίδη είναι η συμμετοχή στην ανάπτυξη μεγάλων φωτοβολταϊκών πάρκων. Έτσι, όπως αναφέρουν οι πληροφορίες βρίσκεται σε προχωρημένες συζητήσεις με ισχυρούς επιχειρηματικούς ομίλους, που δραστηριοποιούνται στον κλάδο των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, για συνεργασίες σε επερχόμενες μεγάλες επενδύσεις στα φωτοβολταϊκά.