H είσοδος στην αγορά προμήθειας και η διεκδίκηση με αξιώσεις της ΔEΠA
«Σφήνα» στους ισχυρούς του φυσικού αερίου μπαίνει ο Γιώργος Περιστέρης. Η Τέρνα μετά την άδεια προμήθειας φυσικού αερίου που εξασφάλισε με απόφαση της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας, διεκδικεί σημαντικό κομμάτι από την «πίτα» της αγοράς ενέργειας στην ελληνική αγορά και πρωταγωνιστικό ρόλο στην αγορά της Νοτιοανατολικής Ευρώπης μέσω της ΔΕΠΑ.
Η άδεια της Τέρνα έχει διάρκεια 20 ετών και με αυτήν η ελληνική εταιρία θα μπορεί να εισάγει φυσικό αέριο και να προμηθεύει μεγάλους καταναλωτές. Τη μερίδα του λέοντος στον συγκεκριμένο τομέα κατέχουν η M+M, η κοινή εταιρία που έχουν συστήσει ο όμιλος Μυτιληναίου και Βαρδινογιάννη, ενώ εκτός από την ΔΕΠΑ άδεια προμήθειας φυσικού αερίου έχουν και άλλοι ισχυροί παίκτες, όπως η Προμηθέας Gas, η EGL, η Hellas Power, η Edison και η ENIMEX. Η ΤΕΡΝΑ, μέσω θυγατρικών της, ελέγχει δύο σταθμούς ηλεκτροπαραγωγής με καύση φυσικού αερίου.
Την ΗΡΩΝ 1 με 3 αεριοστροβίλους ανοιχτού κύκλου, συνολικής ισχύος 145 μεγαβάτ, και την ΗΡΩΝ 2 σε κοινό σχήμα με την Gaz de France–Suez με μονάδα συνδυασμένου κύκλου, ισχύος 430 μεγαβάτ, ενώ είναι η όγδοη εταιρία που διαθέτει την άδεια αυτή, η οποία της επιτρέπει να ασκεί εμπορία φυσικού αερίου τροφοδοτώντας πελάτες, μεταξύ των οποίων και τις θυγατρικές της στην ηλεκτροπαραγωγή.
Έτσι, αποκτά πλέον τη δυνατότητα να εισάγει ποσότητες αερίου, κυρίως υγροποιημένου, εκμεταλλευόμενη ευκαιρίες της αγοράς, και να μειώνει το κόστος καυσίμου για την ηλεκτροπαραγωγή. Έτσι, φαίνεται πως «χοντραίνει» το παιχνίδι στην αγορά του φυσικού αερίου, καθώς η ΤΕΡΝΑ έχει μπει με αξιώσεις στη διεκδίκηση της ΔΕΠΑ.
Είναι χαρακτηριστικό ότι μετά το deal μεταξύ της ΑΤΕ και της Shell για τις μετοχές της ΕΠΑ Αττικής έναντι 50 εκατομμυρίων, η εταιρία καθίσταται πλέον κύριος του 49% των μετοχών της εταιρίας που διανέμει φυσικό αέριο στο πολεοδομικό συγκρότημα της Αθήνας και μπορεί να σχεδιάζει συνεργασίες και συμμαχίες.
Αν και φαινομενικά δε μοιάζουν να συνδέονται, εν τούτοις οι εξελίξεις στο διαγωνισμό της EΠA Αττικής, εκτιμάται ότι θα επηρεάσουν σε μεγάλο βαθμό το τοπίο σε σχέση με το επενδυτικό ενδιαφέρον για τη ΔEΠA.
Η αγορά θεωρεί ότι οι δύο περιπτώσεις συνδέονται άμεσα και φέρει ως παράδειγμα τα EΛΠE: Ο αποκλεισμός τους από τη δεύτερη φάση του διαγωνισμού για την EΠA Aττικής, λόγω χαμηλής προσφοράς, έχει χαρακτηριστεί από αναλυτές ως «αυτοαποκλεισμός» και έχει συνδεθεί με το ενδιαφέρον του ομίλου για άλλες επενδυτικές πρωτοβουλίες.
Από ελληνικής πλευράς, η «μάχη» για τη ΔΕΠΑ θα δοθεί μεταξύ των ομίλων Mυτιληναίου-Bαρδινογιάννη, οι οποίοι από κοινού δραστηριοποιούνται στην αγορά φυσικού αερίου μέσω των εταιριών M+M, Τέρνα, αλλά Προμηθέας Gas, κοινού σχήματος του ομίλου Kοπελούζου με τη ρωσική Gazprom.
Το φυσικό αέριο, σε κάθε περίπτωση αποτελεί τον καθοριστικότερο παράγοντα κόστους και μπορεί να αποτελέσει, στις συνθήκες αγοράς που επικρατούν σήμερα στον ηλεκτρισμό, αλλά και στην ενέργεια, καθοριστικό συγκριτικό πλεονέκτημα ή μειονέκτημα για τους «παίκτες» της αγοράς. Λόγω των πιέσεων που δέχονται οι ιδιώτες ηλεκτροπαραγωγοί για την απορρόφηση του φυσικού αερίου που παραγγέλνουν, σκέφτονται να διακόψουν τελείως την προμήθεια από τη ΔΕΠΑ.
Πάντως οι μέχρι στιγμής πληροφορίες συγκλίνουν στο ότι ακόμη και η ανακοίνωση της προεπιλογής των εταιριών που προκρίνονται στην επόμενη φάση, μάλλον δε θα γίνει άμεσα. Τώρα εάν αυτό θα γίνει μετά το Πάσχα ή μετά τις εκλογές, φαίνεται ότι ακόμη δεν έχει οριστικοποιηθεί, ωστόσο είναι γεγονός ότι εκφράζεται η άποψη ακόμη και εντός της κυβέρνησης, ότι πλέον το «μπαλάκι» πρέπει να περάσει στην επόμενη κυβέρνηση.
12 πρατήρια ετοιμάζει η ΔΕΠΑ
Σχέδιο δημιουργίας σημείων τροφοδοσίας οχημάτων με φυσικό αέριο σε 12 πρατήρια προωθεί η ΔΕΠΑ. Μέχρι στιγμής με φυσικό αέριο στη χώρα μας τροφοδοτούνται μόνο οχήματα όπως είναι και απορριμματοφόρα. Τα πρατήρια αυτά θα βρίσκονται στην Αττική, στην εθνική οδό Αθηνών- Θεσσαλονίκης αλλά και στη συμπρωτεύουσα. Μάλιστα, η ΔΕΠΑ θα απευθύνει πρόσκληση σε εταιρίες με ελαφρά επαγγελματικά οχήματα να συμμετάσχουν σε πρόγραμμα μετατροπής κινητήρων σε μεικτό καύσιμο (φυσικό αέριο-βενζίνη).Οι προϋποθέσεις είναι οι ακόλουθες:
1. Διαθέτουν στόλο μεγαλύτερο των πενήντα (50) ημιφορτηγών (minivans).
2. Κάθε όχημα διανύει τουλάχιστον 40.000 χιλιόμετρα το χρόνο.
3. Τα προσφερόμενα για πιλοτική μετατροπή οχήματα έχουν διανύσει λιγότερα από 150.000 χιλιόμετρα.
Η ΔΕΠΑ θα μετατρέψει δύο έως τέσσερα οχήματα από κάθε εταιρία με «αντάλλαγμα» οι εταιρίες να της παράσχουν συγκριτικά στοιχεία σχετικά με τη χρήση του φυσικού αερίου για κάθε όχημα. Περίπου 12 χρόνια από την είσοδο της αεριοκίνησης στη χώρα με την τροφοδοσία αστικών λεωφορείων και απορριμματοφόρων στην Αττική, η ΔΕΠΑ θεωρεί ότι η συγκυρία με τις υψηλές τιμές στα καύσιμα είναι κατάλληλη, προκειμένου να προωθήσει το σχέδιο της για τη δημιουργία σημείων τροφοδοσίας οχημάτων με φυσικό αέριο σε 12 πρατήρια.
Την τελευταία διετία η ΔΕΠΑ έχει επεκτείνει τη δυνατότητα τροφοδοσίας οχημάτων ιδιωτικής και δημόσιας χρήσης με φυσικό αέριο στο σταθμό ανεφοδιασμού της Ανθούσας, ο οποίος αρχικά τροφοδοτούσε μόνο αστικά λεωφορεία και απορριμματοφόρα.
Ωστόσο, με την είσοδο στην ελληνική αγορά οχημάτων διπλού καυσίμου (βενζίνη – φυσικό αέριο), η ΔΕΠΑ επέτρεψε τη χρήση του σταθμού και από ιδιωτικά οχήματα.