Οι πολυεθνικές χάνουν τεράστια ποσά και απεργάζονται σχέδια απεμπλοκής Η παροιμία λέει «όπου υπάρχει καπνός υπάρχει και φωτιά». Το «κλακάζ» στην ελληνική αγορά με τις ζημιογόνες χρήσεις των καταστημάτων-αλυσίδων ηλεκτρονικών ειδών δεν θα μπορεί παρά να έχει συνέπειες.
Ιδιαίτερα από τη στιγμή που οι πολυεθνικές εταιρίες ήρθαν στην Ελλάδα και επένδυσαν τα τελευταία χρόνια δε στοχεύουν απλά στην επιχειρηματικότητα, αλλά στα κέρδη. Έτσι, οι ολοένα και περισσότερες συγκλίνουσες πληροφορίες των τελευταίων ημερών που έκαναν λόγο για «προετοιμασία» των πολυεθνικών στην περίπτωση που γυρίζαμε στη δραχμή και τα σχέδια που τίθενται επί τάπητος ακόμη και για αποχώρηση των μεγάλων ξένων κολοσσών γερμανικών και μη που ήλθαν στην Ελλάδα, πυροδοτήθηκαν από μία δήλωση φωτιά.
Ο αντιευρωπαϊστής και πρόεδρος του Ομίλου Dixons του βασικού μετόχου της Κωτσόβολος αποκάλυψε στην Daily Telegraph πως ο Όμιλος θα διακόψει την δραστηριότητα της στην Ελλάδα.
Ο Λόρδος Καλμς δεν έχει διοικητική αρμοδιότητα και αμέσως τόσο ο διευθυνών σύμβουλος της Dixon South East Europe, Chris Matthews, όσο και ο διευθύνων σύμβουλος του Βρετανικού γίγαντα που έσπευσαν να δεσμευτούν για την παραμονή του ομίλου και την Ελλάδα.
Ο θόρυβος που έγινε ήταν μεγάλος και ήλθε να συνδυαστεί με τις εδώ και καιρό πληροφορίες (πριν από 8 μήνες διαψεύστηκαν αλλά συνεχίζονται) για τον κίνδυνο της αποχώρησης της Media Markt/ Saturn από την ελληνική αγορά.
Η επένδυση των 100 εκατομμυρίων ευρώ στην Ελλάδα δεν έχει αποδώσει από το 2005. Η Media Markt Saturn με τις τεράστιες απώλειες (υπήρχε η δέσμευση ότι αυτές τις ημέρες θα κάλυπταν το «αναγκαίο» έλλειμμα των 66 εκατομμυρίων ευρώ) παρουσιάζει υποχώρηση των πωλήσεων της κατά 21% και έχει ίδια αρνητικά κεφάλαια.
Αυτό, ωστόσο, δεν είναι το πιο εύκολο πράγματα και μάλλον οδηγεί σε αδιέξοδο, αφού πλέον δεν υπάρχουν έστω θεωρητικά «διάδοχες καταστάσεις» για μια μεταβίβαση -πώληση και παράδοση της σκυτάλης μέσα σε αυτό το δυσμενές ούτως κι αλλιώς κλίμα.
Δυσοίωνες προβλέψεις
Την ίδια ώρα, οι προβλέψεις μιλούν ακόμη για μεγαλύτερη πτώση των πωλήσεων τόσο το 2012, όσο και το 2013. Η Ηλεκτρονική Αθηνών, που μαζί με τις δύο πολυεθνικές «μοιράζονται» τη μερίδα του λέοντος στις πωλήσεις στην αγορά, αντιμετωπίζει και αυτή προβλήματα και ψάχνει σε «θολά» νερά για να βρει ξένους επενδυτές μετά τη συμφωνία αναχρηματοδότησης των δανείων της, αλλά και τις ζημιές που παρουσιάζει για 3η συνεχόμενη χρονιά.
Έτσι στο πλαίσιο αυτό Ηλεκτρονική Αθηνών, Dixons – Κωτσόβολος και Media Markt παίζουν με την πλάτη στον τοίχο και ψάχνουν τρόπους για να σταματήσουν τις ζημιές και να κλείνουν με κέρδη τους ισολογισμούς τους.
Αναμφισβήτητα το τσουνάμι της κρίσης έχει πλήξει και το συγκεκριμένο κλάδο που άλλοτε είχε θέση… βασιλιά στην Ελλάδα.
tips
•Περαιτέρω πτώση κατά 19,3% στα 2,3 δισ.ευρώ παρουσίασε το η εγχώρια αγορά ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών σύμφωνα με επίσημα στοιχεία της GfK, οδηγώντας μεγάλο μέρος της λιανικής του κλάδου αντιμέτωπο με σοβαρά προβλήματα.
•Σύμφωνα με τα στοιχεία της GfK, το δ’ τρίμηνο του 2011, η αγορά υποχώρησε στα 600 εκατ. ευρώ, ποσό μειωμένο κατά 16,1% έναντι του αντίστοιχου τριμήνου του 2010.
•Την μεγαλύτερη πτώση πωλήσεων εμφάνισε η κατηγορία των consumer electronics κατά 24,4% ενώ την μικρότερη η κατηγορία των μικρών ηλεκτρικών συσκευών, οι οποίες σε επίπεδο αξίας υποχώρησαν κατά 11,6%.
•Η αγορά των τεχνολογικών καταναλωτικών προϊόντων συνεχίζει να παρουσιάζει πτώση που εκτιμάται μεταξύ 20% και 30%, οπότε οι προσφορές αποτελούν μονόδρομο, όπως επισημαίνουν στελέχη του κλάδου.
•Οι αλυσίδες ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών εμφανίζουν, σύμφωνα με τα τελευταία δημοσιευμένα στοιχεία, συσσωρευμένες ζημιές άνω των 66,5 εκατ. ευρώ μόνο το πρώτο εξάμηνο του 2012.
•Διεύρυνση των ζημιών και πτώση των εσόδων παρουσίασε η εταιρία Ηλεκτρονική Αθηνών (ΗΛΕΑΘ) στο εξάμηνο της χρήσης 2011 – 2012. Ειδικότερα, όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση, οι ζημιές μετά φορών ανήλθαν σε 3,6 εκατ. ευρώ έναντι 3,4 εκ.ευρώ, ενώ οι ενοποιημένες πωλήσεις υποχώρησαν στα 58,6 εκ. ευρώ από 78,9 εκ. ευρώ.
Πτώση τζίρου 45% μέσα στο χρόνο
Οι δυσχερείς οικονομικές συνθήκες και ο σκληρός ανταγωνισμός προμηνύουν επιπλέον αλλαγές σε μεγάλους και μικρούς «παίκτες».
Στο ρεπορτάζ της “Deal”, σκιαγραφείται η ανησυχία και οι κινήσεις των κολοσσών των ηλεκτρικών στον ελλαδικό χώρο. Η κατακόρυφη πτώση του τζίρου, τα άδεια ταμεία και οι επενδύσεις εκατομμυρίων που φαίνεται να είναι ξεκρέμαστες έχουν προκαλέσει το άγχος ακόμη και των πιο αιμοβόρων στελεχών.
Περαιτέρω επιδείνωση αναμένεται να επιφέρει το 2012 στην αγορά ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών, με τις ετήσιες απώλειες πωλήσεων να φτάσουν έως και το 15%. Στην εκτίμηση αυτή συγκλίνει η πλειοψηφία των εμπόρων τόσο της λιανικής, όσο και της χονδρικής αγοράς.
Κατά γενική ομολογία, το 2011 αποτέλεσε τη δυσκολότερη χρονιά στην ιστορία του κλάδου, με τις παραδοσιακά ανθεκτικές κατηγορίες να καταγράφουν σημαντικές απώλειες. Δυσάρεστη έκπληξη υπήρξε η πτώση του τζίρου των λευκών ηλεκτρικών συσκευών, αλλά και των μικροσυσκευών κατά 17% σε διάστημα διετίας, με το μεγαλύτερο μέρος της απώλειας να πραγματοποιείται το 2011.
Στο σύνολό της η αγορά σε διάστημα τριετίας καταγράφει απώλειες της τάξης του 35% και εκφράστηκε η πρόβλεψη ότι το ποσοστό αυτό θα αυξηθεί ή ακόμη και θα υπερβεί το 45% στο τέλος της τρέχουσας χρήσης.
Media Markt – Saturn
Λουκέτο σε καταστήματα
Η ισχυρή Media Markt – Saturn μέλος του γερμανικού ομίλου Metro Group έχει βιώσει για τα καλά στο πετσί της, την ελληνική σκληρή οικονομική πραγματικότητα. Οι πρώτες της κινήσεις ήταν αυτές τις συρρίκνωσης, προκειμένου με ένα μικρότερο σχήμα και φυσικά λιγότερα έξοδα θα μπορεί να ανταπεξέλθει στις αντιξοότητες της ελληνικής αγοράς.
Τα λουκέτα που έβαλε αιφνιδίως σε σταθμό Λαρίσης στην Αθήνα, στο Φάληρο, αλλά και στη Πυλαία της Θεσσαλονίκης έπεσαν σαν κεραυνός εν αιθρία στην ελληνική αγορά.
Αν διαβάσει κανείς τα στοιχεία του ομίλου, στην ελληνική αγορά σήμερα, θα διαπιστώσει πως λειτουργούν εννέα καταστήματα Metro Cash & Carry και δέκα Media Markt/Saturn, από δεκατρία το 2010.
Αυτή την στιγμή ο γερμανικός όμιλος Metro Group καλείται να βάλει βαθιά το χέρι στη τσέπη για να καλύψει τις ζημιές των Media Markt και Saturn στην Ελλάδα, απόρροια της ταχύτατης επέκτασής τους σε μια αγορά, που πλέον δεν πραγματοποιεί τους τζίρους της καταναλωτικής ευμάρειας των προηγούμενων ετών και ταυτοχρόνως προβληματίζει έντονα τους Γερμανούς.
Αξίζει να σημειωθεί πως οι δύο αλυσίδες ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών εμφανίζουν, σύμφωνα με τα τελευταία δημοσιευμένα στοιχεία, συσσωρευμένες ζημιές άνω των 66,5 εκατ. ευρώ, με τη μητρική εταιρία να καλείται επειγόντως να καλύψει «για την περίοδο έως τις 31 Μαρτίου 2013» τις κεφαλαιακές ανάγκες και υποχρεώσεις αρκετών από τις θυγατρικές στην Ελλάδα, όπως αναφέρεται ρητά στις σημειώσεις των ορκωτών λογιστών, ενώ υπάρχουν και περιπτώσεις όπου το σύνολο των ιδίων κεφαλαίων έχει καταστεί αρνητικό.
Κωτσόβολος Dixons
Ζημιές πολλών εκατομμυρίων ευρώ
Η κρίση που επικρατεί στην Ελλάδα έχει προκαλέσει τριγμούς ακόμη και στον άλλοτε ισχυρό Κωτσόβολο-Dixons.
Όμως παρά την πτώση του 20% που σημειώθηκε το περασμένο χρόνο υπάρχει η δέσμευση της Dixons να συνεχίσει να δραστηριοποιείται και να επενδύει στην Ελλάδα με επιθετική πολιτική τιμών, όπως ανακοίνωσαν τα στελέχη της.
Η εταιρία δηλώνει ότι παρά την πίεση της λιανικής αγοράς, κατέγραψε ουδέτερο EBITDA και αύξηση μεριδίου αγοράς και σχεδιάζει να συνεχίζει να στηρίζει του Έλληνες καταναλωτές.
Παρά την πίεση της λιανικής αγοράς ηλεκτρικών ειδών, η εταιρία είναι ικανοποιημένη με την απόδοσή της βάσει στοιχείων, όπως η αύξηση του μεριδίου της στην αγορά, η καταγραφή ουδέτερου EBITDA και η διατήρηση δυνατού ισολογισμού που διασφαλίζει τους συνεργάτες της.
Υπενθυμίζεται πως την περασμένη χρονιά υπήρχε συνολική πτώση της τάξης του 25% και φέτος διαφαίνεται πως η κατιούσα συνεχίζεται με αμείωτη ένταση.
Τα υψηλόβαθμα στελέχη στα γραφεία του Λονδίνου της Dixons έχουν θέσει ως βασικό στόχο να αντέξουν της ελληνικής κρίσης και βγαίνοντας από αυτή θα είναι οι απόλυτοι κυρίαρχοι του παιχνιδιού όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά στην Νοτιοανατολική Ευρώπη.
Hλεκτρονική
Ο Στρούτσης ζητά επενδυτές
Η πίεση που δέχεται αυτή την στιγμή η Ηλεκτρονική Αθηνών είναι η πιο ασφυκτική από τους άλλους δύο μεγάλους ανταγωνιστές στην αγορά (Dixons-Κωτσόβολος και Media Markt) και αυτό επειδή οι δύο πολυεθνικοί Κολοσσοί έχουν περιθώρια μεγάλων απωλειών σε αντίθεση με τον κ. Στρούτση.
Για δεκαετίες η εταιρία είχε «γεμάτο ταμείο» και μηδενικό τραπεζικό δανεισμό, ώσπου εκδηλώθηκε η κρίση.
Έτσι, λοιπόν, αναγκάζεται και κλείνει καταστήματα τα οποία είναι ζημιογόνα – το τρέχον λογιστικό έτος έχει ήδη κλείσει τρία-τέσσερα και συνολικά περί τα 10 -, έχει προχωρήσει σε μειώσεις μισθών των 640 άμεσα εργαζομένων της από 5% ως και 19%, απέφυγε να κάνει μαζικές απολύσεις, διατηρεί ισχυρές σχέσεις με τους προμηθευτές της, οι οποίοι με τρόμο βλέπουν ότι αν με τον οποιονδήποτε τρόπο βγει εκτός αγοράς η Ηλεκτρονική, θα εξαρτώνται στην Ελλάδα από δύο πανίσχυρους πολυεθνικούς ομίλους, οι οποίοι και θα μπορούν να υπαγορεύουν τους όρους τους.
Ωστόσο, το πιο σημαντικό είναι αν και δεν έγινε η αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου, όπως είχαν αποφασίσει οι δύο προηγούμενες γενικές συνελεύσεις, ο βασικός μέτοχος έβαλε στα ταμεία της εταιρίας το αναλογούν ποσό, τη δική του συμμετοχή, περίπου 5,5 εκατ. ευρώ.
Παρόλα αυτά και εφέτος – η τρέχουσα χρήση ολοκληρώνεται στις 30 Ιουνίου – η εταιρία θα καταγράψει ζημιές. Είναι η τρίτη χρονιά που συμβαίνει αυτό. Και φυσικά οι πωλήσεις της θα μειωθούν, και μάλιστα σημαντικά, λιγότερο όμως από την πτώση της αγοράς – αλλά αυτό είναι το τελευταίο που ενδιαφέρει τον κ. Στρούτση, αυτό που τον απασχολεί είναι να περιορίσει όσο το δυνατόν τις ζημιές Για το λόγο αυτό ο κ. Στρούτσης εξετάζει πολύ έντονα μάλιστα το ενδεχόμενο να επιτρέψει την είσοδο των επενδυτών στο μετοχικό σχήμα της εταιρίας.
Σε όλο αυτό το χαώδες τοπίο που αναζητείται λύση, η Ηλεκτρονική φαίνεται πως όσο περνούν οι μέρες πληγώνεται όλο και πιο βαθιά. Οι αριθμοί το αποδεικνύουν αυτό, καθώς το προηγούμενο εξάμηνο κατέγραψε ζημιές 3,6 εκατομμυρίων ευρώ.