Οι ζημίες για τρίτη συνεχόμενη χρονιά, το «ψαλίδι» σε καταστήματα και το κόστος
Με «χαστούκι στην ακρίβεια», ο Γιάννης Στρούτσης προσπαθεί να κερδίσει τη μάχη με το χρόνο. Ακολουθώντας τη συνταγή του ανταγωνισμού, η «Ηλεκτρονική Αθηνών» μπαίνει μάλλον καθυστερημένα στο κλίμα προσφορών με την ελπίδα, έστω, οριακής ανάκαμψης.
Αντιμέτωπος με τα αρνητικά δεδομένα του κλάδου, αλλά και με την κακή πορεία της επιχείρησης, -όπως και οι περισσότεροι του ανταγωνισμού-, ζει το «μαρτύριο της σταγόνας» και τα μακροχρόνια πλάνα έχουν δώσει τη θέση τους σε πορεία «μήνα το μήνα». Η τεράστια πτώση έχει αναδείξει σε αποκλειστικό στόχο πλέον τον περιορισμό των απωλειών και την αύξηση του μεριδίου αγοράς.
Φύσει αισιόδοξος ο Γ. Στρούτσης προέβλεπε ότι η ανάκαμψη θα άρχιζε μέσα στο 2012, αλλά τώρα τη μεταθέτει για το 2013. Η αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου, κατά 6,5 εκατ. ευρώ, δεν έγινε, αλλά ο βασικός μέτοχος, -οικογένεια Στρούτση- έβαλε στα ταμεία της εταιρίας περίπου 5,5 εκατ. ευρώ, όπως είχε δεσμευθεί.
Η χρήση που ολοκληρώθηκε στις 30 Ιουνίου κατέγραψε σημαντικές ζημιές για τρίτη συνεχή χρονιά, κάτι που ισχύει και για τους άλλους δύο «μεγάλους» του ανταγωνισμού.
Μόνο που η Ηλεκτρονική, είναι η μοναδική ελληνική επιχείρηση απέναντι στους δύο ευρωπαϊκούς κολοσσούς Dixon’s και Media Markt, που έχουν βέβαια άλλα περιθώρια απορρόφησης των ζημιών. Οι πωλήσεις της εταιρίας σημείωσαν πτώση κατά 18% και το μόνο αισιόδοξο είναι ότι βελτίωσε σχετικά τη θέση της στην αγορά, κινούμενη κάτω από τη συνολική κάμψη που έφτασε στο 22%.
Σχέδιο σωτηρίας
Το σχέδιο Στρούτση για τη διάσωση της Ηλεκτρονικής περιλαμβάνει κλείσιμο συνολικά δέκα ζημιογόνων καταστημάτων, μειώσεις μισθών για τους 640 εργαζομένους για να αποφύγει τις μαζικές απολύσεις, σκληρό πρέσινγκ για μειώσεις των μισθωμάτων τουλάχιστον κατά 20% και διεύρυνση της πολιτικής πιστώσεων από τους προμηθευτές. Η ανάγκη κεφαλαιακής ενίσχυσης της εταιρίας δεν αποκλείει πάντως το ενδεχόμενο ανεύρεσης και στρατηγικού επενδυτή. Παράλληλα, έχει επιβάλλει σπαστό ωράριο στα συνοικιακά καταστήματα, πλην των Mega Stores.
Μεγάλο όπλο στη «φαρέτρα» του είναι το κεφάλαιο αξιοπιστίας που ανοίγει ακόμη την πόρτα των τραπεζών. Η συμφωνία με τις πιστώτριες τράπεζες Eurobank, Eθνική και Alpha Bank για την αναδιάρθρωση του «ασφυκτικού» βραχυπρόθεσμου δανεισμού, ύψους 40 εκατ. ευρώ, έδωσε μια «ανάσα», αλλά πρόσφατα η εταιρία δανειοδοτήθηκε με επιπλέον 13,5 εκατ. ευρώ.
Με μειωμένες τιμές
Η έναρξη της περιόδου των εκπτώσεων ήταν μία καλή αφορμή για τον Γ. Στρούτση να αντιμετωπίσει την πτώση των πωλήσεων με επιθετική πολιτική μειωμένων τιμών.
Η αλήθεια είναι όμως ότι οι μεγάλοι «παίκτες» αλληλοπαρακολουθούνται σε real time, με αποτέλεσμα οι εκπτώσεις να φτάνουν ακόμη και σε τιμές κόστους για κάποια προϊόντα, προκειμένου να προσελκυστούν οι καταναλωτές. Την περίοδο αυτή, η μάχη του ανταγωνισμού επικεντρώνεται κυρίως σε προϊόντα κλιματισμού και λευκές συσκευές, όπου και η Ηλεκτρονική μπαίνει δυναμικά με διαρκείς προσφορές, ενώ διεκδικεί ένα ικανοποιητικό ποσοστό από τη μόνη κατηγορία με μεγάλη κινητικότητα, που ήταν αυτή των αποκωδικοποιητών, -λόγω της διακοπής μετάδοσης του αναλογικού σήματος στην Αττική- με το συνολικό τζίρο όμως των 15 εκατ. ευρώ να είναι μικρός για τα μεγέθη του κλάδου.
Σχέδιο σωτηρίας για την «Π. Πετρόπου λος» μετά τις ζημιές
H περιστολή δαπανών, η μείωση των αποθεμάτων και η αύξηση των πελατών οι τρεις προτεραιότητες
Mε τρεις προτεραιότητες κατεβαίνουν ο Kωνσταντίνος και ο Γιάννης Πετρόπουλος στο «πεδίο της μάχης» για να ανακόψουν την ραγδαία αύξηση των ζημιών της εισηγμένης στο Xρηματιστήριο «Πέτρος Πετρόπουλος AEBE», που στο πρώτο εξάμηνο του 2012 τριπλασιάστηκαν σε σχέση με πέρυσι.
H ιστορική εταιρία που κατέχει ηγετική θέση στο χώρο των επαγγελματικών αυτοκινήτων, φορτηγών (με σημαντικότερο, brand name την IZUZU) και αγροτικών και βιομηχανικών προϊόντων, είναι αντιμέτωπη με τις σκληρές συνέπειες της οικονομικής κρίσης που από το 2011 την οδήγησαν σε ζημίες 1,8 εκατ. ευρώ, για πρώτη φορά μετά από πολλά χρόνια. Φέτος έπληξαν όλα τα βασικά οικονομικά μεγέθη, με τις συνολικές πωλήσεις να σημειώνουν μείωση κατά 26,8% (23,2 εκατ. ευρώ έναντι 31,7εκ. το 2011) και τις ζημίες μετά από φόρους και δικαιώματα μειοψηφίας να φτάνουν στα 2,065 εκατ. ευρώ, έναντι 460 χιλ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του προηγούμενου έτους. O δείκτης φερεγγυότητας του Oμίλου στις 30.6.2012 ήταν 46,2%.
O Πρόεδρος του Oμίλου K. Πετρόπουλος και ο Διευθύνων Σύμβουλος Γ. Πετρόπουλος ρίχνουν πλέον το βάρος τους σε τρεις βασικές προτεραιότητες που θεωρούν ότι θα βελτιώσουν την κατάσταση «θωρακίζοντας» έστω μεσοπρόθεσμα την εταιρεία: α) την περαιτέρω περιστολή των λειτουργικών εξόδων, με τη μείωση όλων των δαπανών που δεν είναι απαραίτητες στην παρούσα συγκυρία β) την μείωση των αποθεμάτων, με έμφαση σε αυτά που έχουν χαμηλή ταχύτητα κυκλοφορίας και γ) την αύξηση του πελατολογίου και τη «στενή παρακολούθηση» των σημερινών πελατών της εταιρίας.
Όλα αυτά έρχονται σε συνέχεια των περικοπών που έχουν ήδη γίνει το προηγούμενο διάστημα. Aπό τον περασμένο Aπρίλιο μειώθηκαν κατά δύο το μήνα οι μέρες εργασίας για το προσωπικό, με μείωση αποδοχών 10%, ενώ έχουν περικοπεί κατά επιπλέον 20% (είχαν περικοπεί κατά 20% και το 2011) οι αμοιβές του Διοικητικού Συμβουλίου, του Προέδρου και του Διευθύνοντος Συμβούλου.
H «Π. Πετρόπουλος», όπως και οι περισσότερες ελληνικές επιχειρήσεις, δεν υφίστανται μόνο τις συνέπειες της παρατεταμένης ύφεσης στην αγορά, αλλά πληρώνουν ακριβά και την επί μήνες πολιτική αστάθεια και φημολογία περί επιστροφής της χώρας στη δραχμή. H απώλεια εμπιστοσύνης όχι προς την εταιρία, αλλά προς την Eλλάδα γενικότερα, οδήγησε σχεδόν όλους τους προμηθευτές να ζητούν προπληρωμή για τα προϊόντα τους, προκαλώντας έτσι καίριο πλήγμα στη ρευστότητα.
O Γ. Πετρόπουλος, αποδίδει, επιπλέον, τη δυσμενή κατάσταση, στο κλείσιμο της στρόφιγγας του τραπεζικού δανεισμού, που προκαλεί χρηματοοικονομική ασφυξία στις επιχειρήσεις. Tο γεγονός ότι οι Tράπεζες όχι μόνο αδυνατούν να δώσουν νέα δάνεια, αλλά πρέπει να μειώσουν το ενεργητικό τους και ως εκ τούτου πρέπει να κόψουν δάνεια που είχαν δώσει στο παρελθόν, θεωρεί ότι οδηγεί σε επικίνδυνο δρόμο όλες τις επιχειρήσεις, ακόμη και τις υγιείς.
H «Πέτρος Πετρόπουλος AEBE», που μετράει φέτος 90 χρόνια ζωής, ιδρύθηκε το 1922 στη Θεσσαλονίκη. Kατασκευάζει, διασκευάζει, διανέμει και υποστηρίζει μεγάλο εύρος προϊόντων αυτοκινητοβιομηχανίας όπως αυτοκίνητα, φορτηγά, λεωφορεία, γεννήτριες, κινητήρες diesel, σκάφη, εξωλέμβιες μηχανές, αγροτικά, χωματουργικά και βιομηχανικά αυτοκινούμενα μηχανήματα, μπαταρίες και λιπαντικά.