«Ψαλίδι» στις δαπάνες και σε ασύμφορες συνεργασίες από τον Γιάννη Φιλίππου
Άγριο «σφυροκόπημα» δέχεται η ΦΑΓΕ των αδελφών Γιάννη και Κυριάκου Φιλίππου επί ελληνικού εδάφους. Η οικονομική κρίση, η πτώση της κατανάλωσης στην αγορά γαλακτοκομικών που στο πρώτο μισό του έτους υποχώρησε κατά 4,9% σε όγκο πωλήσεων και κατά 3,1% σε αξία, αλλά και η απόφαση να διακόψει την συνεργασία με μη συνεπείς πελάτες της φαίνεται πως κοστίζουν ακριβά στην εταιρία.
Πίσω από τις κλειστές πόρτες των γραφείων της ΦΑΓΕ στη Μεταμόρφωση επικρατεί προβληματισμός. Μόνη «νότα» αισιοδοξίας η πρώτη θέση που διατηρεί στον τομέα του γιαουρτιού με μερίδιο αγοράς κοντά στο 30% και στα συσκευασμένα τυριά με 15,75%, αλλά και η «συνταγή» της ανάπτυξης μέσω των διεθνών αγορών και ιδίως στις ΗΠΑ, η οποία υπερκαλύπτει τις σημαντικές απώλειες στην Ελλάδα.
Στο επιχειρηματικό παρασκήνιο, ορισμένοι επαναφέρουν το σενάριο περί μεταφοράς της έδρας της εισηγμένης στο εξωτερικό, κάτι που είχε πέσει πριν από μερικούς μήνες στο τραπέζι των συζητήσεων, αλλά δεν επιβεβαιώθηκε από την πλευρά της διοίκησης. Παρά το γεγονός ότι οι πρώτοι έξι μήνες του 2012 μπήκαν με… το δεξί για την ΦΑΓΕ, καθώς η κερδοφορία της εκτοξεύθηκε κατά 159% στα 8,3 εκατ. ευρώ και οι πωλήσεις της αυξήθηκαν κατά 10,9% στα 208,2 εκατ. ευρώ, σίγουρα οι θετικές αυτές επιδόσεις δεν ήταν αποτέλεσμα της ελληνικής παρουσίας της.
Το αντίθετο μάλιστα… Την παρτίδα σώζει και της δίνει ώθηση το «καλό πρόσωπό» της στο εξωτερικό και ιδίως στην αμερικανική αγορά, εξισορροπώντας τους κλυδωνισμούς στην «πατρίδα» της. Χαρακτηριστικό είναι πως στην Ελλάδα, οι πωλήσεις της γαλακτοβιομηχανίας έχουν σημειώσει κάμψη πάνω από 23% και αποτελούν πλέον το 40,5% του όγκου των συνολικών της πωλήσεων και το 31,6% της αξίας αυτών.
Η εικόνα δεν θα μπορούσε να ήταν διαφορετική βέβαια, όταν 6 στα 10 γιαούρτια που παράγει στα εργοστάσιά της σε Ελλάδα και Αμερική καταναλώνονται κυρίως στις διεθνείς αγορές.
Πολλοί είναι εκείνοι που υποστηρίζουν όμως, πως την ΦΑΓΕ «έβλαψαν» τόσο οι περσινές ανατιμήσεις των προϊόντων της που έφτασαν το +2% με τις συνεχείς αυξήσεις του ΦΠΑ και η κατάργηση των προσφορών, με αποτέλεσμα οι καταναλωτές να στραφούν σε ανταγωνιστικά είδη και να «μείνουν πιστοί» σε αυτά, όσο και το αίτημά της που διατυπώθηκε πριν από μερικούς μήνες και συγκεκριμένα τον Μάιο- όπως και από άλλες βιομηχανίες όπως λένε οι πληροφορίες- προς τους εκπροσώπους του λιανεμπορίου για αυξήσεις των τιμών έως και 15% παρά την σαφή μείωση των εισοδημάτων των νοικοκυριών.
Όσο μάλιστα το «τοπίο» της ελληνικής οικονομίας παραμένει θολό και ρευστό, οι αναλυτές εκτιμούν πως τόσο η ΦΑΓΕ, όσο και άλλοι ισχυροί βιομηχανικοί όμιλοι θα βρίσκονται υπό πίεση ως προς τα οικονομικά τους μεγέθη.
Δεν είναι τυχαίο πως πριν από τρεις μήνες η Standard & Poors Rating Services είχε προειδοποιήσει πως η πιστοληπτική αξιολόγηση «Β» της εταιρίας τίθεται σε καθεστώς επιτήρησης, καθώς μια πιθανή επιδείνωση της οικονομίας ή έξοδο της χώρας από την Ευρωζώνη θα οδηγούσε σε υποχώρηση της ζήτησης για τα προϊόντα της και θα προκαλούσε αναταραχές στις εγχώριες δραστηριότητες λόγω της μεγάλης αύξησης των αθετήσεων των πληρωμών από πελάτες και τις πιθανές διακοπές στην εφοδιαστική αλυσίδα.
Tην αξιολόγηση «B» διατήρησε ο οίκος για την εταιρία και σε χθεσινή της έκθεση.
«Κόβει» τους ασυνεπείς
Προκειμένου να περιορίσει την έκθεσή της σε πιστωτικό κίνδυνο η διοίκηση της ΦΑΓΕ αποφάσισε να παύσει την συνεργασία της με ασυνεπείς λιανεμπόρους.
Πολλές αλυσίδες σούπερ μάρκετ λόγω της κρίσης έχουν σημαντικά προβλήματα ρευστότητας, με αποτέλεσμα να σημειώνονται καθυστερήσεις πληρωμών. Και ειδικά με εκείνους που δηλώνουν πλήρη αδυναμία εξόφλησης των χρεών η εταιρία έχει διακόψει πλήρως την τροφοδοσία προϊόντων της.
Αν και αυτές οι αποφάσεις επηρεάζουν αρνητικά τον όγκο των πωλήσεών της, περιορίζουν την έκθεση της εταιρίας σε απώλειες από ληξιπρόθεσμες οφειλές, γι’ αυτό και την αυστηρή αυτή τακτική σκοπεύει να την συνεχίσει και στο μέλλον. Πάντως, η εταιρία έχει προβεί σε συμφωνίες με εταιρίες ασφάλισης πιστώσεων.
Οι περικοπές
Τα τελευταία χρόνια η ΦΑΓΕ – ειδικά μετά το ξέσπασμα της οικονομικής κρίσης- εφαρμόζει όπως και πολλές άλλες εταιρίες μια πολιτική «συμμαζέματος» του λειτουργικού της κόστους και εξορθολογισμού των δαπανών της.
Ο «δρόμος» των περικοπών περνά μέσα από μια σειρά πρωτοβουλιών, όπως ο επανασχεδιασμός του δικτύου διανομής της, την συγκράτηση των προωθητικών ενεργειών όσο το δυνατόν περισσότερο, αλλά και τη μείωση του προσωπικού.
Μόνο το 2010 το προσωπικό μειώθηκε 120 άτομα, ενώ πριν από ένα τρίμηνο περίπου προχώρησε στην περικοπή άλλων 30 θέσεων εργασίας, γεγονός που είχε ξεσηκώσει θύελλα αντιδράσεων των υπόλοιπων εργαζομένων, προχωρώντας μέχρι και σε απεργιακές κινητοποιήσεις.
«Αντίδοτο» το εξωτερικό αλλά με βραδύτερους ρυθμούς
Σε αντιδιαστολή με την Ελλάδα, η ΦΑΓΕ έχει βρει το «αντίδοτό» της στο εξωτερικό γι’ αυτό και η οικογένεια Φιλίππου προτίθεται να ρίξει ακόμη περισσότερο βάρος εκεί. Οι εξαγωγές της ενισχύθηκαν και το πρώτο εξάμηνο του 2012 κατά 38,4%, ενώ κινητήριος «μοχλός» της ανάπτυξης της ελληνικής γαλακτοβιομηχανίας αποτελούν οι ΗΠΑ και εν συνεχεία οι ευρωπαϊκές αγορές.
Το Total έχει κερδίσει τις «καρδιές» των καταναλωτών στην άλλη άκρη του Ατλαντικού, όπως φαίνεται και από τις πωλήσεις, οι οποίες ενισχύθηκαν 45,9%, ενώ στην Ευρώπη αυξήθηκαν κατά 12,5%. Βέβαια, υπάρχει και η άλλη όψη του… νομίσματος.
Εκείνη που «θέλει» ναι μεν τις πωλήσεις να σημειώνουν ανοδική πορεία εκτός συνόρων, όμως, ο ρυθμός ανόδου της ΦΑΓΕ στο δεύτερο τρίμηνο υπολείπεται αυτού που είχε παρουσιάσει στο πρώτο τρίμηνο.
Τότε οι πωλήσεις σε όγκο στην Αμερική είχαν αυξηθεί 46,4% (45,4% το δεύτερο τρίμηνο), στην αγορά του Ηνωμένου Βασιλείου ο όγκος αυξήθηκε 31% (μόλις 5,3% στο δεύτερο τρίμηνο) και στην Ιταλία ενισχύθηκαν 40,4% (36,3% το δεύτερο τρίμηνο).