Αιτία τα…παράπονα του Δήμου Αμυνταίου για τη μη επίτευξη των στόχων που προέβλεπε η σύμβαση
Ο επιχειρηματικός «γάμος» που τελέστηκε πριν από τρία χρόνια περίπου (το 2009) ανάμεσα στην εταιρία «Μαλαματίνα» και την «Ξινό Νερό ΑΕ» του δήμου Αμυνταίου λύεται και τυπικά στις αρχές Σεπτέμβρη.
Οι δύο πλευρές οδηγήθηκαν στο να βγάλουν «διαζύγιο» λόγω… ασυμφωνίας χαρακτήρων ουσιαστικά από το περασμένο καλοκαίρι, αφού ο κοινός τους… βίος δεν ήταν και ο πλέον ανέφελος.
Ο Δήμος Αμυνταίου είχε σοβαρά παράπονα από την συνεργασία με την ιστορική εταιρία οινοποιίας και εμφιαλωμένων νερών των κ. κ. Κώστα και Κατερίνας Μαλαματίνα, αφού όπως υποστηρίζει δεν τηρήθηκαν πλήρως οι δεσμεύσεις που είχαν αναλάβει για την καλύτερη προώθηση των προϊόντων της «Ξινό Νερό».
Το αποτέλεσμα είναι πλέον ο δήμος να ετοιμάζεται να προχωρήσει στην προκήρυξη νέου διεθνούς διαγωνισμού, αναμένοντας να προσελκύσει στρατηγικό εταίρο που θα επενδύσει σε σύγχρονες υποδομές, ώστε να αξιοποιηθεί όσο το δυνατόν καλύτερα το συγκριτικό πλεονέκτημα της περιοχής, το φυσικό μεταλλικό νερό, το οποίο είναι αναγνωρισμένο για τις ιαματικές του ιδιότητες.
Το χρονικό του «χωρισμού»
Η διετής σύμβαση που είχαν υπογράψει η εταιρία «Ξινό Νερό» με την «Μαλαματίνα» τον Μάιο του 2009 προέβλεπε την αποκλειστική αντιπροσώπευση των συγκεκριμένων νερών για την Ελλάδα- πλην της Δυτικής Μακεδονίας- και το εξωτερικό. Η σύμβαση έληξε πέρυσι τον Μάιο, αλλά η διοίκηση της «Ξινό Νερό» ειδοποίησε τους επικεφαλής της Μαλαματίνα ότι η συνεργασία τους θα πρέπει να επανεξεταστεί στη βάση της μη αποκλειστικής αντιπροσώπευσης, καθώς θεωρήθηκε ότι μέχρι τότε δεν είχε αποδώσει τα προσδοκώμενα αποτελέσματα.
Παρά ταύτα, η διοίκηση της «Μαλαματίνα» επιχειρηματολόγησε πως κάτι τέτοιο δεν μπορεί να συμβεί αφενός γιατί είχε πραγματοποιήσει συμφωνίες με μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ και θα δημιουργείτο πρόβλημα στην τροφοδοσία και αφετέρου προσπάθησε να συνδέσει την αποκλειστική συνεργασία με την επένδυση των 8 εκατ. ευρώ που είχε συμφωνήσει με την προηγούμενη διοίκηση της «Ξινό Νερό ΑΕ» ότι θα κάνει σε παραγωγικό επίπεδο και η οποία θα έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί από τον Σεπτέμβριο του 2011. Μάλιστα προχώρησε και ένα βήμα παραπέρα, καταθέτοντας ασφαλιστικά μέτρα.
Ωστόσο, ο δήμος αντέκρουσε τις αιτιάσεις της συνεργάτιδας εταιρίας. Όσον αφορά το θέμα με τα σούπερ μάρκετ τόνισε πως δεν θα προκύψει πρόβλημα, καθώς δεν ζήτησε από την «Μαλαματίνα» την ολοκληρωτική παύση της μεταξύ τους συνεργασίας, παρά μόνο της αποκλειστικότητας, ενώ στο ζήτημα της επένδυσης ο δήμος Αμυνταίου ήταν πιο αυστηρός, τονίζοντας πως έναν μήνα πριν να παρέλθει ο χρόνος για την υλοποίησή της (σ.σ. τον περασμένο Σεπτέμβριο) δεν είχε γίνει τίποτε.
Κατά την εξέταση των ασφαλιστικών μέτρων, ο δήμος Αμυνταίου για να ενισχύσει την επιχειρηματολογία του, έθεσε ζήτημα και για τους οικονομικούς στόχους που δεν κατάφερε να «πιάσει» το Ξινό Νερό μέσω της αντιπροσώπευσης από την ιστορική οινοποιία και οι οποίοι είχαν τεθεί από την σύμβαση που είχαν υπογράψει οι δύο πλευρές. Συμβατική υποχρέωση της «Μαλαματίνα» ήταν να πετύχει τον στόχο της αύξησης του κύκλου εργασιών κατά 32% περίπου. Όμως, τα στοιχεία που παρουσίασε η «Ξινό Νερό ΑΕ» έδειξαν πως όχι μόνο δεν συνέβη κάτι τέτοιο, αλλά αντιθέτως στην ουσία μείωσε τον κύκλο εργασιών της, καθώς ο προηγούμενος αποκλειστικός αντιπρόσωπος είχε να δείξει τζίρο της τάξεως των 682.000 ευρώ και η εταιρία «Μαλαματίνα» παρουσίασε μέσο όρο τζίρου των δύο ετών συνεργασίας το ποσό των 637.000 ευρώ.
Στελέχη της εταιρίας «Ξινό Νερό ΑΕ» αφήνουν υπονοούμενα ότι μπορεί η στάση αυτή της «Μαλαματίνα» να οφείλεται στο γεγονός ότι έριξε μεγαλύτερο βάρος στην προώθηση των ομοειδών, αλλά ανταγωνιστικών προϊόντων της «Δουμπιά» (εμφιαλω- μένο νερό της Χαλκιδικής) που επίσης διανέμει η εταιρία. Επισημάνθηκε μάλιστα, πως στο εργοστάσιο του ανταγωνιστικού νερού «Δουμπιά» η εταιρία «Μαλαματίνα» έχει ήδη πραγματοποιήσει επένδυση της τάξεως των 8 εκατ. ευρώ σε αντίθεση με την «Ξινό Νερό ΑΕ».
Μετά από μια τελικά μακροσκελή αντιπαράθεση των δύο συνεργατών, τελικά τα ασφαλιστικά μέτρα πέρυσι τον Αύγουστο τα κέρδισε ο δήμος Αμυνταίου και η εταιρία του «Ξινό Νερό ΑΕ», δίνοντας την ευκαιρία να τεθούν νέοι στόχοι για την ανάπτυξη της εταιρίας και την πραγματοποίηση συνεργασιών που θα δεσμεύουν και τις δύο πλευρές και θα έχουν αμοιβαίο όφελος.
Για την εταιρία «Μαλαματίνα» πάντως, όπως υποστηρίζουν επιχειρηματικοί κύκλοι, η εξέλιξη της υπόθεσης αποτέλεσε πλήγμα και αυτό γιατί το 2009 ο πρόεδρος της εταιρίας, Κώστας Μαλαματίνας και η σύζυγός του και διευθύνουσα σύμβουλος, Κατερίνα Μαλαματίνα είχαν θέσει πολύ υψηλά τον «πήχη» με την στρατηγική είσοδό τους στα εμφιαλωμένα νερά. Ωστόσο, συνεχίζει κανονικά την εκμετάλλευση του φυσικού ανθρακούχου νερού «Δουμπιά» και εμφιαλώνει το φυσικό μεταλλικό νερό με την επωνυμία «Νεράκι» στο Καϊμακτσαλάν.
Οι πρώτοι ενδιαφερόμενοι και η έμφαση στις εξαγωγές
Ο διεθνής διαγωνισμός που θα προκηρύξει ο δήμος Αμυνταίου θα πραγματοποιηθεί αμέσως μετά τη μεταβίβαση στον ΟΤΑ Αμυνταίου από την «Μαλαματίνας», του 60% των μετοχών της εταιρίας Κ. & Κ. Μαλαματίνας Εμφιάλωση & Εμπορία Φυσικού Μεταλλικού Ξινού Νερού. Η εταιρία αυτή είχε συσταθεί για να υλοποιηθεί η σύμβαση μεταξύ Δήμου και Μαλαματίνα για την αξιοποίηση και προώθηση του Ξινού Νερού Φλώρινας.
Με τον νέο διαγωνισμό θα προβλέπεται και πάλι η διάθεση σε ιδιώτη επενδυτή μέχρι και 77% της κοινής επιχείρησης, ενώ ο Δήμος θα κρατήσει στην ιδιοκτησία του το 23% των μετοχών περίπου. Ήδη οι πρώτες πληροφορίες θέλουν δύο μεγάλους επιχειρηματίες από την Αθήνα, οι οποίοι διαχειρίζονται επενδυτικά κεφάλαια να έχουν εκφράσει πρώιμο έστω ενδιαφέρον, ενώ και μια μεγάλη ευρωπαϊκή εταιρία είναι δυνάμει μνηστήρας, όπως λένε καλά πληροφορημένες πηγές.
Στόχος πάντως του δήμου είναι να αυξήσει το «Ξινό Νερό» τις εξαγωγές, καθώς υπάρχει μεγάλη ζήτηση από την Σαουδική Αραβία και χώρες της Μέσης Ανατολής, αλλά και από αγορές της Δύσης.