Ο Ευάγγελος Ρούσσος φέρεται να συζητά με μεγάλους ομίλους
Ένα «γαϊτανάκι» συζητήσεων και διεργασιών φαίνεται πως βρίσκεται σε εξέλιξη στην αγορά των πετρελαιοειδών. Έναν κλάδο, του οποίου οι «αντλίες» της κατανάλωσης… στεγνώνουν, με την πτώση να υπερβαίνει το 25% τα τελευταία δύο χρόνια και το 15% το 2011 και τους πρώτους μήνες του 2012.
Μέσα σε αυτό το αρνητικό οικονομικό περιβάλλον, με τις προβλέψεις να κάνουν λόγο για «λουκέτο» άλλων 1.000 πρατηρίων καυσίμων το τρέχον έτος και πολλές εταιρίες να αγωνίζονται για να επιβιώσουν, η Revoil του κ. Ευάγγελου Ρούσσου φέρεται να πρωταγωνιστεί σε έναν κύκλο συνομιλιών με ισχυρούς ομίλους για πιθανή εξαγορά της ή άλλη μορφή στρατηγικής συνεργασίας.
Οι πληροφορίες θέλουν τον «καπετάνιο» της Revoil- όπως αποκαλούν τον ιδρυτή της, Ευάγγελο Ρούσσο- και τον γιο του Γιώργο να έχουν δεχτεί στα γραφεία του ομίλου στην Βάρη τις πρώτες «κρούσεις» από ελληνικές και ξένες εταιρίες πετρελαιοειδών, οι οποίες θέλησαν να διερευνήσουν τις διαθέσεις τους.
Κύκλοι της αγοράς μάλιστα, επισημαίνουν πως στο «τραπέζι» των συζητήσεων, έχει τεθεί και το θέμα του τιμήματος για μια πιθανή πώληση της εταιρίας, το οποίο ανέρχεται στα 70 εκατ. ευρώ. Αν και στο παρελθόν (και συγκεκριμένα το 2005) η Revoil είχε μπει στο στόχαστρο του ρωσικού ομίλου Lukoil, εκπρόσωποι του οποίου είχαν επισκεφθεί τον κ. Ρούσσο και του είχαν καταθέσει πρόταση για να μπουν στο μετοχικό κεφάλαιο της ελληνικής εταιρίας, εκείνος δεν ενέδωσε στις ρωσικές «ορέξεις» και πιέσεις, απορρίπτοντας την προσφορά τους.
Σήμερα ωστόσο, που η οικονομική κρίση αφενός και ο έντονος ανταγωνισμός αφετέρου συμπιέζουν τα περιθώρια κέρδους τόσο των εταιριών εμπορίας όσο και των πρατηρίων, επιχειρηματίες του κλάδου εξετάζουν όλα τα ενδεχόμενα, ανάλογα βέβαια και με τις προτάσεις που δέχονται από τους συνομιλητές τους. Και μπορεί οι συζητήσεις του προέδρου της Revoil να βρίσκονται, όπως λένε οι πληροφορίες, σε πρώιμο στάδιο και να μην έχουν λάβει τη μορφή επίσημων διαπραγματεύσεων, ωστόσο όπως και στις περισσότερες εισηγμένες όπου όλοι συζητούν με όλους, δεν αποκλείεται κάποια στρατηγική «συμμαχία», με προτεραιότητα ελληνικό όμιλο.
Άλλωστε, η Revoil για πρώτη φορά μετά από πολλές κερδοφόρες οικονομικές χρήσεις είδε τα κέρδη της περασμένης χρονιάς, ύψους 1,46 εκατ. ευρώ να «εξανεμίζονται» και να γυρίζουν σε ζημίες της τάξεως των 301,4 χιλιάδων ευρώ στο πρώτο εξάμηνο του 2012, παρά το γεγονός ότι ο τζίρος της ενισχύθηκε κατά 14,2%, κλείνοντας στα 498 εκατ. ευρώ έναντι 436,1 εκατ. ευρώ πέρυσι.
Οι υψηλές αποσβέσεις λόγω των επενδύσεών της στην επέκταση του δικτύου πρατηρίων και στη ναυτιλία και η προσπάθειά της να προσαρμοστεί στις πιεστικές συνθήκες της ύφεσης (με περιορισμό του λειτουργικού κόστους και ανταγωνιστική τιμολογιακή πολιτική κυρίως στην εμπορία καυσίμων) «κόστισαν» ως προς το μεικτό της κέρδος, το οποίο ανήλθε στα 14,05 εκατ. ευρώ από 15,27 εκατ. ευρώ το περσινό εξάμηνο.
Τα ατού
Τα πλεονεκτήματα της Revoil, τα οποία την καθιστούν ελκυστική, είναι το γεγονός ότι έχει κατορθώσει να ελέγχει ένα δίκτυο 550 πρατηρίων, ακολουθώντας τα τελευταία ιδιαιτέρως χρόνια μια επεκτατική πολιτική εξαγοράς πρατηρίων ανά την Ελλάδα. Την τελευταία προσθήκη στο «χαρτοφυλάκιό» της την πραγματοποίησε πριν από δύο μήνες περίπου (εξαγοράζοντας 6 νέα πρατήρια), ενώ μέσα στο 2011 πρόσθεσε συνολικά 50.
Με τον τρόπο αυτό, έχει καταφέρει να αυξήσει και το συνολικό μερίδιό της στην αγορά καυσίμων, το οποίο ανέρχεται περίπου στο 10%, γεγονός που την κατατάσσει μεταξύ των πέντε μεγαλύτερων εταιριών καυσίμων. Όμως, υπάρχουν και οι «αντίθετες φωνές» που υποστηρίζουν ότι ναι μεν αυξάνεται με την εξαγορά πρατηρίων το μερίδιο αγοράς, όμως, οι επενδύσεις αυτές κοστίζουν και κρύβουν ρίσκο σχετικά με το αν θα αποδώσουν τα αναμενόμενα ή όχι.
Στρατηγικής σημασίας επενδύσεις για την Revoil της οικογένειας Ρούσσου αποτελούν και οι δύο εγκαταστάσεις αποθήκευσης και διανομής υγρών καυσίμων που διατηρεί στην Καβάλα και την Χίο.
Η πρώτη έχει δυναμικότητα αποθήκευσης 37.300 κ. μ. με 18 δεξαμενές και η δεύτερη διαθέτει 12 δεξαμενές υγρών καυσίμων με χωρητικότητα 7.048 κ. μ. Ταυτόχρονα διατηρεί πέντε υποκαταστήματα (σημεία ανεφοδιασμού) και συγκεκριμένα 2 στην Αττική, 2 στη Θεσσαλονίκη και 1 στους Αγίους Θεοδώρους Κορινθίας. Πληροφορίες αναφέρουν τέλος, πως αξιοποιώντας το γεγονός ότι διατηρεί τις όποιες επισφάλειες σε διαχειρίσιμα επίπεδα και το ότι έχει εξασφαλισμένες γραμμές χρηματοδότησης, εξετάζει να στρέψει τα επενδυτικά της «βήματα» και στην Ρωσία.
Η πτώση της ναυλαγοράς συμπίεσε τα έσοδα
«Φουρτούνες» αντιμετωπίζει ο όμιλος της Revoil και στον κλάδο της ναυτιλίας, όπου και δραστηριοποιείται μέσω της θυγατρικής εταιρίας της Άριστον ΕΕΠΝ, η οποία ελέγχει δύο φορτηγά πλοία. Η καθοδική πορεία της παγκόσμιας ναυλαγοράς συμπίεσε τα έσοδα από τις νέες ναυλώσεις των πλοίων του ομίλου, οδηγώντας τα ενοποιημένα λειτουργικά κέρδη σε επίπεδο EBITDA σε κλείσιμο στα 5,07 εκατ. ευρώ έναντι 6,27 εκατ. ευρώ το 2011 με τη μη λειτουργική κερδοφορία της μητρικής εταιρίας να παραμένει κοντά στα περσινά επίπεδα.
Ενώ το 2011 η ναυτιλία αντιπροσώπευε το 40% περίπου των συνολικών λειτουργικών κερδών (2,84 εκατ. ευρώ), πλέον το ποσοστό αυτό είναι μικρότερο.
Κόντρα στην οικονομική κρίση πάντως, η οικογένεια Ρούσσου πιστεύει στην επένδυση της ναυτιλίας και στρατηγική της είναι οι μεσομακροπρόθεσμες ναυλώσεις των πλοίων, πετυχαίνοντας έτσι την όσο το δυνατόν μεγαλύτερη διασφάλιση προβλέψιμων χρηματοροών και κερδοφορίας. Στα σχέδια της διοίκησης είναι- εφόσον το επιτρέψουν οι συνθήκες- η επέκταση του στόλου, με την προσθήκη ενός ακόμη πλοίου το επόμενο εξάμηνο.