Σε κρίσιμο σταυροδρόμι η παρουσία της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας στην Ελλάδα
Την ώρα που πυκνώνουν τα δημοσιεύματα για το μέλλον της Mercedes στην Ελλάδα, η εταιρεία «απαντά» τους τελευταίους μήνες με αλλεπάλληλες διαψεύσεις των σεναρίων αποχώρησης της από την ελληνική αγορά και την «προαναγγελία» της επέκτασης των δραστηριοτήτων της σε νέους τομείς, όπως η εκμετάλλευση της ηλιακής ενέργειας!
H εταιρία πληρώνει σε μεγάλο βαθμό, πάντως, τη λανθασμένη της στρατηγική σε διάφορους τομείς, όπως η τιμολογιακή πολιτική κ.ά.
Η πικρή αλήθεια είναι ότι η αγορά του αυτοκινήτου στην Ελλάδα βρίσκεται «στο χείλος του γκρεμού» σε μόνιμη βάση τα τελευταία 2 ή 3 χρόνια, λόγω της πρωτοφανούς οικονομικής κρίσης.
Τα πράγματα γίνονται πολύ χειρότερα για τους «μεγάλους» του κλάδου, ειδικά δε για ακριβές μάρκες, οι οποίες αποτελούν επί δεκαετίες σύμβολο καταξίωσης για τους κατόχους των οχημάτων τους και παραδοσιακά απευθύνονται σε πιο εύπορους πελάτες.
Οι παλαιότερες φήμες περί αποχώρησης της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας από την Ελλάδα –με αφορμή τότε την αναδιοργάνωση του δικτύου της- είχαν διαψευσθεί κατηγορηματικά, αλλά, η διαρκώς επιδεινούμενη κατάσταση στην χώρα είναι αυτή που «γεννά» τα νέα σενάρια για το μέλλον της Mercedes Benz Hellas.
Θέμα τέτοιο, πλήρους και άμεσης αποχώρησης δηλαδή της Mercedes από την ελληνική αγορά δεν φαίνεται να υφίσταται ούτε τώρα ή τουλάχιστον δεν προκύπτει κάποιο στοιχείο που δείχνει ότι αλλάζει κάτι στις προθέσεις της ηγεσίας του ομίλου για την θυγατρική, σε σχέση με όσα ειπώθηκαν τον περασμένο Μάιο.
Νέα διάψευση του ίδιου σεναρίου υπήρξε και τα τελευταία 24ωρα.
Διλήμματα, ωστόσο, θα πρέπει να θεωρείται δεδομένο ότι υπάρχουν, ως προς την επιλογή των λύσεων οι οποίες θα βοηθήσουν το ελληνικό «κομμάτι» της Mercedes να διαφύγει από τα αδιέξοδα της και να αντιμετωπίσει με επαρκή τρόπο τα δεινά της κρίσης, σε ένα κρίσιμο σταυροδρόμι για το μέλλον!
ΤΟ ΔΙΛΗΜΜΑ
Μια από αυτές τις λύσεις, λοιπόν, που εμφανίσθηκε να εξετάζει και ο πρόεδρος της εταιρείας Ιωάννης Καλλίγερος, μετά από εισηγήσεις, είναι οι δραματικές περικοπές των εξόδων της Mercedes Benz Hellas ακόμα και μέχρι το 50%, έτσι ώστε να συνεχισθεί η «μάχη» για την επιβίωση της με πιο ευνοϊκές συνθήκες και η δεύτερη, να μετατραπεί σε απλή αντιπροσωπεία, μέχρι να γυρίσει ο τροχός για την ελληνική οικονομία, χωρίς κανείς να ξέρει το πότε θα συμβεί αυτό.
Από τις αρχές Μάιου του 2012 ο κ.Καλλίγερος είχε διαψεύσει τα σενάρια αποχώρησης, απαντώντας στις πληροφορίες ότι η Mercedes αναζητά ιδιώτη για να αναλάβει την εισαγωγή των μοντέλων της στην Ελλάδα, προχωρώντας στη καταγγελία όλων των συμβάσεων που έχουν υπογραφεί με όλους τους αντιπροσώπους στην ελληνική επικράτεια. Από εδώ και πέρα, όλα θα φανούν στην πράξη.
Όσο για το «ψαλίδι» στα έξοδα, αποτελεί ένα «μέτρο», που επιλέγεται, εύλογα, από μεγάλο μέρος του επιχειρηματικού κόσμου στην Ελλάδα, στην προσπάθεια όλων για να πετύχουν τον στόχο της επιβίωσης, μέσω περικοπών.
ΤΑ ΦΩΤΟΒΟΛΤΑΪΚΑ
Η Mercedes Benz Hellas είναι «υποχρεωμένη» να αντιδράσει επιχειρηματικά και να πετύχει αποτελέσματα, να δικαιωθεί δηλαδή από τους αριθμούς. Κάτι που ισχύει για τους πάντες.
Σύμφωνα με κύκλους της εταιρείας, διαψεύδεται εκ νέου το σενάριο της αποχώρησης και η Mercedes προτίθεται να συνεχίσει να επενδύει και να προσφέρει στους υπάρχοντες και μελλοντικούς πελάτες της τα προϊόντα της.
Εκ παραλλήλου δε, επενδύει σε πρόγραμμα εκμετάλλευσης της ηλιακής ενέργειας, με την τοποθέτηση φωτοβολταϊκού συγκροτήματος ισχύος 302 KW στις εγκαταστάσεις της, σε επιφάνεια 4.000 τ.μ., με την έγκριση της μητρικής Daimler AG να προσφερθεί το μεγαλύτερο ποσοστό κέρδους της επένδυσης στο πρόγραμμα Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης.
Μια ενέργεια η οποία σίγουρα βοηθά και στηρίζει την λειτουργία της Mercedes Benz Hellas, που δραστηριοποιείται από το 1982 στην Ελλάδα και διανέμει επιβατικά και επαγγελματικά οχήματα και προσφέρει υπηρεσίες σε 200.000 πελάτες μέσω του δικτύου της. Aλλά, τα μεγέθη θα «σωθούν» με τέτοιες πρακτικές;
Ζημιές και κάθετη πτώση τζίρου
Οι απώλειες της Mercedes, στις πωλήσεις της στην Ελλάδα, είναι τεράστιες και συνάδουν με το γενικότερο κλίμα της ελληνικής αγοράς.
Οι καταναλωτικές συνήθειες αλλάζουν άρδην, εξ’ αιτίας της συρρίκνωσης των εισοδημάτων, της αυξημένης φορολόγησης, των τεκμηρίων κ.λ.π. και από τους νέους κανόνες δεν μπορεί να εξαιρεθεί ο κλάδος των πολυτελών αυτοκινήτων.
Η Mercedes Benz Hellas έχασε το 2011, 55 εκατομμύρια ευρώ από πωλήσεις της και ο τζίρος της έφθασε στα 102 εκατ. ευρώ, από 158,8 εκατ. ευρώ το 2010. Η εταιρεία παρουσίασε ζημιές 8,6 εκατ. ευρώ το ’11 και τα στοιχεία του πρώτου 6μήνου του 2012 προϊδεάζουν για νέα κάθετη πτώση των πωλήσεων στο σύνολο του έτους. Το 2011 η Mercedes είδε τις πωλήσεις της να κατρακυλούν στα 2.078 οχήματα, από 8.797 το 2008.
Οι αριθμοί δεν βοηθούν την εταιρεία να δει πιο αισιόδοξα το μέλλον της στην Ελλάδα, προς το παρόν, μέχρι αποδείξεως του αντιθέτου και οι φήμες για την πορεία της –ως προς τον κλάδο του αυτοκινήτου- τροφοδοτούνται.