Συνέντευξη Τύπου έδωσε ο αντιπρόεδρος της Aegean Ευτύχιος Βασιλάκης
Ως βασική προϋπόθεση για την επιβίωση και την μελλοντική ανάπτυξη της Aegean Airlines χαρακτήρισε την Πέμπτη την εξαγορά της Olympic Air, ο αντιπρόεδρος της Αεροπορίας Αιγαίου, κ. Ευτύχιος Βασιλάκης, κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου.
Ερωτηθείς από το «Το Βήμα» για το που θα οδηγήσει τυχόν απόρριψη της συμφωνίας εξαγοράς της θυγατρικής της MIG, ο κ. Βασιλάκης δήλωσε ότι η ακύρωση του ντιλ θα προκαλέσει τη θεαματική συρρίκνωση της Aegean, η οποία θα έχει ελάχιστες συνδέσεις με το εξωτερικό και «θα ξαναγυρίσει στις ρίζες της», όπως είπε.
«Αυτό θα ακύρωνε προσπάθειες ετών, προσπάθειες ανθρώπων και πάρα πολλές θέσεις εργασίες. Θα κατέστρεφε αξίες και μετόχους και θα στερούσε από την Ελλάδα έναν πάρα πολύ αξιόπιστο αερομεταφορέα εξωτερικού, που μεταφέρει εκατομμύρια επιβάτες», σχολίασε.
Όπως τόνισε, στόχος της εξαγοράς είναι η εταιρία να αυξήσει τον στόλο της σε 60 αεροπλάνα τα επόμενα χρόνια και σε 70 σε μία δεκαετία, να φτάσει να δραστηριοποιείται σε οκτώ με δέκα βάσεις στην Ελλάδα και να αυξήσει κατά 100% τους προορισμούς εξωτερικού από την Αθήνα. «Οι στόχοι απαιτούν σταθερή ελληνική οικονομία, επιτυχία του εγχειρήματος της εξαγοράς, καλή διαχείριση και διάστημα 5-10 χρόνων» τόνισε.
Βέβαιος για το «πράσινο φως»
Ο κ. Βασιλάκης θεωρεί ότι η υπόθεση της εξαγοράς της Olympic Air δεν θα φτάσει στο ίδιο σημείο, που βρέθηκε τον Ιανουάριο του 2011, όταν ο επίτροπος Ανταγωνισμού της Ε.Ε., κ. Χοακίν Αλμούνια «μπλόκαρε» τη συμφωνία Aegaen – MIG. «Δεν πιστεύω ότι θα φτάσουμε στο ίδιο σημείο. Εάν υπαρχει η αναγκαιότητα, τότε θα υπάρξει και το αποτέλεσμα» τόνισε.
Επίσης, χαρακτήρισε το εγχείρημα ως μία «κίνηση αναγκαιότητας για να δημιουργηθούν οι συνθήκες για να υπάρχει στην Ελλάδα ένας βιώσιμος, σημαντικός αερομεταφορέας, που να μπορεί να φέρνει κέρδη και να προγραμματίζει μακροπρόθεσμα». Όπως είπε, εάν δοθεί το «πράσινο φως» το νέο πλάνο θα μπορεί να είναι έτοιμο σε διάστημα μεταξύ πέντε κι επτά μηνών και οριακά ίσως προλάβει την θερινή σεζόν.
Ο κ. Βασιλάκης χρησιμοποίησε μελανά χρώματα για να περιγράψει την κάμψη της εσωτερικής αγοράς, η οποία ακολουθώντας το ΑΕΠ, μειώθηκε κατά 30% σε κίνηση και κατά 45% σε αξία. Μάλιστα, εκτίμησε ότι θα μειωθεί κι άλλο, ακολουθώντας την πτώση του ΑΕΠ, που υπολογίζεται να σταθεροποιηθεί στα 180 εκατ. ευρώ στα τέλη του 2013 (από 250 εκατ. ευρώ το 2009).
Παράλληλα, όπως είπε, ο μέσος ναύλος εσωτερικού έχει μειωθεί κατά 25% την τελευταία τριετία, φτάνοντας κάτω από τα 50 ευρώ, παρόλο που η τιμή του πετρελαίου αυξήθηκε σημαντικά, προσεγγίζοντας το 35% του λειτουργικού κόστους.
Σημαντικό πλήγμα, όπως είπε, είναι η κάμψη της αεροπορικής κίνησης των Αθηνών κατά 22%, που υπεκαλύπτει την πρόοδο που έχει γίνει στα περιφερειακά αεροδρόμια.
Επίσης, αναφέρθηκε στο κόστος του διεθνούς αερολιμένα και το κακό όνομα που έχει κάνει η πρωτεύουσα. «Υπάρχει μια αποστροφή προς την Αθήνα που κάνει μεγάλη ζημιά στη βάση μας. Εάν η Αθήνα νοσεί, νοσεί και η Aegean και οποισδήποτε άλλος βασίζεται στην Αθήνα», σχολίασε.
Παράλληλα, όπως τόνισε, η κίνηση του εσωτερικού έχει καταρρεύσει από τα 5,6 εκατ. το 2009 στα 3,9 εκατ. επιβάτες, που συνεπάγεται μείωση της τάξης του 31%.
«Ξένοι τον χειμώνα δεν υπάρχουν»
Η επιλογή της διατήρησης του δικτύου της Aegean, αποτελεί «επιλογή που κοστίζει και ιδιαίτερα τον χειμώνα, αφού θα ηταν φτηνότερο, εάν δεν πετούσαμε πουθενά διότι ξενοι τον χειμωνα δεν υπαρχουν» είπε ο κ. Βασιλάκης. «Η αντοχή έχει όρια και το κόστος της» συμπλήρωσε, υπογραμμίζοντας ότι η εταιρία από το 2010 είναι ζημιογόνος και αναμένεται να κλείσει με «τρύπα» και το 2012. «Γίνεται αγώνας για να μην έχουμε ζημιές. Φοβάμαι, όμως ότι δεν θα τα καταφέρουμε», είπε.
«Έχουμε φτάσει σε κρίσιμο σημείο. Είμαστε τόσο μακριά από τις οικονομίες κλίμακας» τόνισε, συμπλήρωσε ότι «το αθροισμα των δυο εταιριών είναι μικρότερο» σε σχέση με ότι ισχύει στην Ευρώπη και, μάλιστα, συνδυαστικά έχουν «λιγότερα αεροπλάνα από την TAP», δηλαδή τον αερομεταφορέα της Πορτογαλίας. «Η Ελλάδα είναι η μόνη χώρα στην Ευρώπη, που δεν έχει απ’ευθείας σύνδεση με την Αμερική» σημείωσε ο κ. Βασιλάκης. «Δεν μπορεί να συνεχιστεί κάτι τέτοιο. Πρέπει να βλέπουμε τα πράγματα με ρεαλισμό. Είναι το μέγεθος αυτό που λείπει» σημείωσε.
Τι θα γίνει με το ντιλ
Όπως τόνισε, η εξαγορά της θυγατρικής της Olympic, ύψους 72 εκατ. ευρώ, θα οδηγήσει σε ενοποίηση των οικονομικών και διοικητικών υπηρεσιών, όμως οι δύο αερογραμμές θα συνεχίσουν να λειτουργούν ξεχωριστά.
Οι συνέργειες θα φτάσουν τα 30-35 εκατ. ευρώ σε ορίζοντα 18 μηνών, σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο, κ. Δημήτρη Γερογιάννη. Χαρακτηριστικές περιπτώσεις θα είναι η καλύτερη αξιοποίηση του στόλου και των ανθρώπινων πόρων, η αποφυγή εξόδων εγκαταστάσεων, συστημάτων, κτιρίων, η συνάθροιση της ζήτησης στους προμηθευτές κ.ο.κ.
Παράλληλα, θα υπάρχει κι ένα δεύτερο επίπεδο συνεργιών στο δίκτυο, στο οποίο, σήμερα, λόγω κρίσης, περιστέλλονται συχνότητες, καθώς θα βελτιωθεί η συνδεσιμότητα των νησιών με την Αθήνα – και, άρα, με το εξωτερικό, με εμφανή πλεονεκτήματα για τον τουρισμό τόσο για τις άγονες όσο και για τις ελεύθερες γραμμές.
Ο κ. Βασιλάκης χαρακτήρισε ως το πλέον σημαντικό τη σταθεροποίηση της οικονομίας και την παραμονή στην ευρωζώνη. Με αυτά τα δεδομένα, είπε, «είμαστε βέβαιοι ότι αυτές οι συνέργειες επαρκούν για να ξαναγυρίσει εταιρία στην οικονομική ισορροπία και μετα σε κερδοφορία, σε ενάμισι ή δύο χρόνια». Σε περίπτωση έγκρισης της εξαγοράς, η Aegean δεσμεύθηκε για πλήρη συγκοινωνιακή κάλυψη είτε των ελεύθερων είτε των άγονων γραμμών, είπε ο αντιπρόεδρος της Aegean.
Όπως τόνισε, με την ενέργεια αυτή θα σταματήσει η κάθοδος και οι απώλειες των θέσεων εργασίας, θα ενδυναμωθεί η διεθνής παρουσία της εταιρίας και θα διευκολυνθεί η περαιτέρω ανάπτυξή της.
Τα επιχειρήματα της εξαγοράς
Σύμφωνα με τον κ. Βασιλάκη:
– Στην αγορά του εξωτερικού η Aegean έχει μερίδιο 14% (2% η Olympic), όταν κατά μέσον όρο ο μεγαλύτερος αερομεταφορέας στην υπόλοιπη Ευρώπη έχει 38%. Είναι χαρακτηριστικό, είπε, ότι δεύτερη εταιρία στις διεθνείς πτήσεις στην Ελλάδα είναι η EasyJet και τρίτη η Ryanair.
– Η αξία της εσωτερικής αγοράς έχει μειωθεί στα 240 εκατ. ευρώ, η οποία αποτελεί μόλις το 6% του κύκλου εργασιών των αερογραμμών από και προς Ελλάδα (περί τα 3,5 δισ. ευρώ).
– Στις άγονες γραμμές δραστηριοποιούνται παράλληλα η Sky Express και η Astra Airlines, οι οποίες έχουν σταθερές χρηματοροές, και, άρα προϋποθέσεις ανάπτυξης.
– Σε διαδρομές «φιλέτα» έχουν εμπλακεί έντονα οι Κύπριακές Αερογραμμές, οι οποίες στο επιχειρηματικό τους σχέδιο έχουν ξεκαθαρίσει ότι ήρθαν στην Ελλάδα για να μείνουν.
Αναπόφευκτες οι απομακρύνσεις προσωπικού
Στο ερώτημα εάν οι Κυπριακές Αερογραμμές, οι οποίες κατεπειγόντως αναζητούν επενδυτή υπό την απειλή «λουκέτου» από την Κομισιόν, δεν έχουν τελικώς μακρά παρουσία στην Ελλάδα, ο κ. Βασιλάκης απάντησε ότι το ίδιο έλεγαν και το 1998 για την τότε κρατική Ολυμπιακή, όμως τελικώς εκκαθαρίστηκε 11 χρόνια αργότερα.
Σχετικά με το ενδεχόμενο απολύσεων, ο κ. Γερογιάννης τόνισε ότι «το σίγουρο είναι, εάν η συμφωνία δεν εκτελεστεί, η μείωση του προσωπικού θα είναι μεγαλύτερη». Και αυτό διότι, «η μόνη λύση θα είναι η συρρίκνωση των εταιριών για να σταματήσει η αιμορραγία, που θα καταστεί θανατηφόρος», τόνισε. Όπως είπε ο κ. Βασιλάκης, η εξοικονόμηση μειώνει το κόστος ανά μονάδα κι επιτρέπει την συνέχιση της πτητικής δραστηριότητας.
Παράλληλα, παραδέχθηκε τη μείωση του προσωπικού της εταιρίας, η οποία έφτασε από τους 2.300 στους 1.250 (αυξάνεται στους 1.700 το καλοκαίρι), κυρίως, λόγω της μεταφοράς του handling και των 800 υπαλλήλων του σε άλλες εταιρίες, καθώς και της απομάκρυνσης 250 εργαζομένων άλλων ειδικοτήτων. «Η κρίση μας επιβάλει απομειώσεις», είπε.
Ερωτηθείς για την επιθεσή του βουλευτή του κ. Νίκου Σηφουνάκη, που χαρακτήρισε την εξαγορά της Olympic ως «νέα απάτη», ο κ. Βασιλάκης δεν σχολίασε τη δήλωσή του. Ωστόσο, είπε ότι η MIG επένδυσε περί τα 400 εκατ. ευρώ για την Olympic, γεγονός που μιλά από μόνο του. «Οι ζημιές είναι ζημιές» τόνισε.