Mάχη για το project των 330 εκατ.
4 εργολαβίες στο στόχαστρο των ισχυρών κατασκευαστικών ομίλων
Το project των 330 εκατ. ευρώ για την ανάπλαση του Φαληρικού όρμου, θα είναι ένα από τα επόμενα μεγάλα μέτωπα όπου οι ισχυροί των κατασκευών θα διασταυρώσουν τα ξίφη τους.
Το έργο που μαζί με το Κέντρο Πολιτισμού του Ιδρύματος Νιάρχου, θα αλλάξει ριζικά την περιοχή, μπαίνει σε δρόμο της υλοποίησης και πολλοί βλέπουν ότι εδώ θα δοθεί μεγάλη μάχη για τις τέσσερις εργολαβίες που προβλέπει το σχέδιο. Οι κατασκευαστικοί όμιλοι που θα διεκδικήσουν τις εργολαβίες, αναμένουν τη δρομολόγηση των διαγωνισμών.
Πρόθεση της κυβέρνησης είναι να επιταχύνει τις διαδικασίες, καθώς το συγκεκριμένο σχέδιο εντάσσεται στο ευρύτερο στρατηγικό πλάνο για την αναμόρφωση του παραλιακού μετώπου της Αττικής.
Έτσι το σχετικό προεδρικό διάταγμα, που περιλαμβάνει τη Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, έχει ήδη προωθηθεί στο Συμβούλιο της Επικρατείας προς έγκριση, ώστε στη συνέχεια να ανοίξει ο δρόμος για τους διαγωνισμούς.
Τα έργα ανάπλασης κατανέμονται σε τέσσερις εργολαβίες. Οι δύο αφορούν τα έργα υποδομής, που είναι συγκοινωνιακά, λιμενικά και αντιπλημμυρικά και οι άλλες δύο τη διαμόρφωση ενός μεγάλου πάρκου που θα περιλαμβάνει χώρους πρασίνου και περιπάτου, ποδηλατοδρόμους, εμπορικές και αθλητικές εγκαταστάσεις, αλλά και μια μεγάλων διαστάσεων προστατευμένη πισίνα με θαλασσινό νερό. Το πάρκο προβλέπεται να εκτείνεται και εντός των Δήμων της περιοχής. To masterplan της ανάπλασης εκπονήθηκε από τον Ιταλό αρχιτέκτονα Renzo Piano, που σχεδίασε και το Κέντρο Πολιτισμού του ιδρύματος Νιάρχου.
Η χρηματοδότηση έχει συμφωνηθεί να προέλθει από το ΠΕΠ Αττικής και έχει προταθεί στην επικείμενη αναθεώρηση του ΕΣΠΑ ώστε να εξασφαλιστεί το σύνολο των αναγκαίων κεφαλαίων.
760 στρέμματα
Η περιοχή του φαληρικού όρμου καταλαμβάνει έκταση 760 στρεμμάτων κατά μήκος ακτογραμμής 2 χιλιομέτρων και περιλαμβάνει την παραλιακή ζώνη Μοσχάτου και Καλλιθέας, από την εκβολή του Κηφισού μέχρι το Δημοτικό Αθλητικό Κέντρο του δήμου Παλαιού Φαλήρου. Ξεκινάει δηλαδή από το Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας και φτάνει μέχρι το χώρο του παλαιού Ιπποδρόμου όπου υλοποιείται το μεγάλο έργο της Λυρικής Σκηνής και της Νέας Εθνικής Βιβλιοθήκης.
Με βάση τα σχέδια θα απαιτηθούν έργα ευρείας κλίμακας, καθώς προβλέπεται μετατόπιση προς τη θάλασσα και υπογειοποίηση του συγκεκριμένου τμήματος της λεωφόρου Ποσειδώνος, που θα καλυφθεί από το πάρκο, ενώ οι κάθετοι άξονες θα πεζοδρομηθούν και θα φτάσουν μέχρι τη θάλασσα.
Τέσσερις Ζώνες
Το προεδρικό διάταγμα προβλέπει το διαχωρισμό της περιοχής του φαληρικού όρμου σε τέσσερις ζώνες, με μέσο συντελεστή δόμησης 0,074 και μέσο ποσοστό κάλυψης 8,8%.
Στην πρώτη ζώνη θα δημιουργηθεί ένα οικολογικό πάρκο με αθλητικές εγκαταστάσεις ήπιας μορφής, υπαίθριους χώρους εκδηλώσεων, πισίνες, παιδικές χαρές, καθώς και τρεις προβλήτες προς τη θάλασσα. Στην κεντρική προβλήτα προβλέπεται η κατασκευή ενός βασικού κτιρίου 550 τ.μ.
Στη δεύτερη ζώνη θα δημιουργηθούν γυμναστήρια, γήπεδα μπάσκετ και βόλεϊ, καθώς και μαρίνα για ναυταθλητικές δραστηριότητες. Για την τρίτη ζώνη το σχέδιο προβλέπει συνεδριακές υποδομές και εμπορική δραστηριότητα. Με επίκεντρο το ολυμπιακό ακίνητο του Ταε Κβο Ντο, ο διαγωνισμός για το οποίο είναι σε εξέλιξη, θα δημιουργηθούν συνεδριακοί χώροι δυναμικότητας άνω των 4.000 ατόμων, εμπορικά καταστήματα, εστιατόρια και αναψυκτήρια, καθώς και ελικοδρόμιο.
Στην τέταρτη ζώνη περιλαμβάνεται το σημερινό Μουσείο της Αεροπορίας και στην έκτασή της θα αναπτυχθούν οδικά δίκτυα, εγκαταστάσεις δημοσίων συγκοινωνιακών υποδομών, υπαίθρια και υπόγεια πάρκινγκ με 1000 θέσεις στάθμευσης, αναψυκτήρια και αθλητικά κέντρα.
«Δεύτερος γύρος» μετά το KΠIΣN
Ποιοί ετοιμάζονται να μπουν στην κούρσα
Στο φαληρικό όρμο θα παιχτεί τους επόμενους μήνες ο «δεύτερος γύρος» μεταξύ των μεγάλων κατασκευαστικών ομίλων. O πρώτος αφορούσε το μεγάλο έργο του Κέντρου Πολιτισμού του Ιδρύματος Νιάρχου που προβλέπεται να ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του 2015. Για τη διεκδίκηση της εργολαβίας των 566 εκατ. ευρώ, που κατατάσσεται στις μεγαλύτερες σε ευρωπαϊκό επίπεδο, κονταροχτυπήθηκαν όλοι οι μεγάλοι εγχώριοι παίκτες του κατασκευαστικού κλάδου, που λόγω των όρων του διαγωνισμού αναγκάστηκαν να βρουν διεθνείς συμμαχίες, με τελικό νικητή την κοινοπραξία της ΓEK ΤΕΡΝΑ του Γ. Περιστέρη, με την ιταλική Impregilo.
Τώρα, με τη συνεχιζόμενη ανομβρία στα δημόσια έργα να έχει οδηγήσει τους μεγάλους κατασκευαστικούς ομίλους σε περιδίνηση διαρκείας, το project των 330 εκατ. ευρώ για την ανάπλαση του φαληρικού όρμου αναμένεται να αναδειχθεί σε «μήλον της έριδος». Σύμφωνα με πληροφορίες, τα επιτελεία των κατασκευαστικών εξετάζουν τις λεπτομέρειες και οργανώνουν τα σχέδιά τους, ενώ ασκούν και πιέσεις προς την κυβέρνηση να επιταχύνει τις διαδικασίες για τη δρομολόγηση των διαγωνισμών.
Ο Γ. Περιστέρης της ΤΕΡΝΑ έχει στόχο το «νταμπλ», δηλαδή μετά το ΚΠΙΣΝ, που του έδωσε πολλούς πόντους θέλει να «χτυπήσει» και αυτό το έργο, αλλά απέναντί του θα βρει τον Γ. Μπόμπολα που βλέπει την ευκαιρία να «πάρει το αίμα του πίσω». Στο παιχνίδι θεωρείται ότι θα μπουν τόσο η J&P Άβαξ του Δ. Iωάννου, όσο και ο Σ. Κόκκαλης με την Intrakat.
Οι βλέψεις των ισχυρών εγχώριων ομίλων δεν σταματούν στον φαληρικό όρμο. Ποντάρουν πολλά στο ευρύτερο στρατηγικό σχέδιο για την αξιοποίηση του παραλιακού μετώπου της Αττικής, που η κυβέρνηση φιλοδοξεί να το προχωρήσει με γρηγορότερους ρυθμούς. Προς αυτή την κατεύθυνση κινείται, μεταξύ άλλων, και η ρύθμιση που επεξεργάζεται το ΥΠΕΚΑ για fast track εντάξεις στα σχέδια πόλεως, καθώς και τα οδικά έργα που εξετάζεται να συμπεριληφθούν στο υπό επεξεργασία ρυθμιστικό για τη σύνδεση της παραλίας με το αεροδρόμιο Ελληνικού μέσω νέου αυτοκινητοδρόμου.