Μείωσε τα αποθέματα, ψαλίδισε τους μισθούς 12%, κάνει νέες συμφωνίες με προμηθευτές
Όλα τα «χαρτιά» πάνω στο… τραπέζι βάζει ο Νίκος Βερόπουλος, προκειμένου να επιστρέψει το «κέφι» στην ομώνυμη αλυσίδα σούπερ μάρκετ, όπως παρακινεί και το γνωστό διαφημιστικό σλόγκαν «είσαι κεφάτη γυρίζεις από του Βερόπουλου». Στόχος του είναι την φετινή χρονιά να ανατρέψει το «σκηνικό» των ζημιών 6,4 εκατ. ευρώ, της μείωσης του τζίρου κατά 5,4% (στα 702,7 εκατ. ευρώ) και των δανειακών υποχρεώσεων των 120 εκατ. ευρώ του 2011.
Θέλει να «γυρίσει» στην κερδοφορία και να ενισχύσει την ρευστότητα στα ταμεία του με κάθε τρόπο. Είναι άραγε το εγχείρημά του εύκολο, όταν η οικονομική κρίση έχει «σαρώσει» με πτώση μέχρι και 25% το καλάθι της νοικοκυράς ή μήπως είναι πολύ φιλόδοξο, όταν μάλιστα υπάρχουν και μια σειρά πιέσεων που πρέπει να αντιμετωπίσει από εργαζόμενους, προμηθευτές και τράπεζες; Η στρατηγική του «ψαλιδιού» διαρκείας που έχει επιβάλλει από πέρυσι, ώστε να μειωθούν πάση θυσία τα λειτουργικά κόστη δεν έχει γίνει από όλους αποδεκτή χωρίς αντιρρήσεις.
Ωστόσο, οι πληροφορίες αναφέρουν πως «κάθε μάχη δεν είναι αναίμακτη» και ο Νίκος Βερόπουλος είναι διατεθειμένος να τα… παίξει όλα για όλα με σκοπό να υπερκεράσει την κρίση που πλήττει το σύνολο του κλάδου και φυσικά και τον ίδιο.
Χαρακτηριστικό είναι πως εδώ και μερικές βδομάδες «τρέχει» τηλεοπτική διαφήμιση, στην οποία πρωταγωνιστικό ρόλο έχει ο ίδιος. Πολλοί ξαφνιάστηκαν, καθώς δεν είναι συνηθισμένο ο ίδιος ο επιχειρηματίας να… βγαίνει μπροστά, παίρνοντας το «παιχνίδι» πάνω του.
Ο Νίκος Βερόπουλος, όπως λένε άνθρωποι που τον γνωρίζουν καλά, το πράττει. Θέλει να κερδίσει το χαμένο έδαφος έναντι του ανταγωνισμού και να προσελκύσει τους καταναλωτές, εφαρμόζοντας την πολιτική των προσφορών και των εκπτώσεων σε βασικά είδη, αλλά και τονίζοντας την ελληνικότητα του ομίλου του. Βέβαια, το έργο του δεν είναι εύκολο, όταν έχει να ανταγωνιστεί τους δύο leaders του κλάδου, την Carrefour Μαρινόπουλος που έχει τα… ηνία και την ΑΒ Βασιλόπουλος (δεύτερη θέση). Ο ίδιος με 234 καταστήματα και μερίδιο αγοράς κοντά στο 8% κατέχει την τέταρτη θέση.
Από… κόσκινο
Όλες οι νέες συμφωνίες της αλυσίδας Βερόπουλος με τους προμηθευτές πλέον περνούν από… κόσκινο. Οι πληροφορίες αναφέρουν πως εξαιτίας της ανάγκης για τόνωση της ρευστότητας, οι παραγγελίες της εταιρίας είναι μικρότερες. Αλλά και επειδή μικρομεσαίες κυρίως προμηθευτικές εταιρίες δεν έχουν την δυνατότητα μεγάλων πιστώσεων χρόνου αποπληρωμής τους, αρνούνται να του δώσουν μεγάλες ποσότητες προϊόντων, το τελευταίο διάστημα έχουν γίνει ορισμένα παράπονα για ελλείψεις στα ράφια της αλυσίδας.
Από πέρυσι το καλοκαίρι μάλιστα, ο Νίκος Βερόπουλος αποφάσισε και μείωσε την αποθήκη του, περιόρισε δηλ. τα αποθέματά του για να βελτιώσει την ρευστότητα. Δεν ήθελε να διατηρεί αποθέματα σε ορισμένα προϊόντα 100- 150 ημερών στις αποθήκες του και ταυτόχρονα να είναι υπόχρεος αντίστοιχων οφειλών προς τους προμηθευτές του. Έτσι, ο μέσος χρόνος αποθεμάτων περιορίστηκε στις 29 ημέρες από 50.
Ωστόσο, η μείωσή τους προκάλεσε δυσαρέσκεια σε ορισμένες εταιρίες και κυρίως στους πολυεθνικούς ομίλους, διότι τους περιόρισε τις πωλήσεις.
Στο τραπέζι των συζητήσεων που κάθονται συχνά οι διοικήσεις των σούπερ μάρκετ με τους προμηθευτές, πέφτει η πρόταση για haircut των χρεών ή μεγαλύτερες πιστώσεις. Και στην περίπτωση Βερόπουλου έχει γίνει κάτι ανάλογο, αλλά οι μικροί προμηθευτές μην μπορώντας να αντέξουν το… βάρος και οι μεγάλοι επειδή βλέπουν τα έσοδά τους να πέφτουν, δεν συναινούν συνήθως σε μεγάλες πιστώσεις. Μάλιστα πολλοί εξ αυτών φέρονται να έχουν ζητήσει από τον όμιλο Βερόπουλου την εξόφλησή τους σε διάστημα που δεν υπερβαίνει τον έναν μήνα, κάνοντας την κατάσταση πιο πιεστική. Oι οφειλές της αλυσίδας προς τους προμηθευτές άγγιξαν το 2011 περίπου τα 40 εκ. ευρώ.
Οι πιέσεις και το «πάγωμα» νέων επενδύσεων
Το «ψαλίδι» των λειτουργικών δαπανών έχει περάσει και από τον… δρόμο των περικοπών στους μισθούς των 6.500 εργαζομένων του ομίλου. Οι μισθοί τους έχουν υποστεί μειώσεις μέχρι 12%, ενώ ορισμένοι εξ αυτών καταγγέλλουν ότι υπάρχουν σοβαρές καθυστερήσεις στην καταβολή των αποδοχών τους από έναν έως τρεις μήνες.
Πριν από μερικές βδομάδες μάλιστα, ο Σύλλογος Εμποροϋπαλλήλων Αθήνας φέρεται να έστειλε επιστολή στο υπουργείο Εργασίας και το ΣΕΠΕ, υποστηρίζοντας ότι οι εργαζόμενοι της αλυσίδας πληρώνονται με μεγάλες καθυστερήσεις και καλούσαν σε συναντήσεις με την διοίκηση του Βερόπουλου.
Το «ψαλίδι» εκτός από τους μισθούς επεκτείνεται και στο «πάγωμα» νέων επενδύσεων, εκτός από την ανακαίνιση 4 καταστημάτων και το άνοιγμα μόλις ενός νέου. Στον… πάγο μπαίνει και η αξιοποίηση 4 ακινήτων που διαθέτει ο Βερόπουλος στα Βαλκάνια.
Πολλοί είναι εκείνοι πάντως, πως πέρυσι ο Νίκος Βερόπουλος εξέτασε και το ενδεχόμενο πώλησης κάποιων εκ των καταστημάτων του για να βάλει «ζεστό χρήμα» στα ταμεία, αλλά τελικά δεν προχώρησε στην εν λόγω κίνηση. Φέρεται μάλιστα να δέχτηκε κρούσεις για την πώληση της αλυσίδας Χαλκιαδάκης από την ΑΒ Βασιλόπουλος, αλλά δεν ενέδωσε, ενώ και ξένα funds τον προσέγγισαν για το σύνολο της εταιρίας. Η απάντησή του ήταν αρνητική, καθώς αυτά ψάχνουν εταιρίες με προβλήματα προσφέροντας χαμηλό τίμημα.
«Ανάσα» τα Βαλκάνια για τον όμιλο
Τα τελευταία χρόνια ο όμιλος Βερόπουλου έχει επεκταθεί δυναμικά στα Σκόπια και την Σερβία, διαθέτοντας 9 καταστήματα στην πρώτη με την επωνυμία «Vero» και 5 υπερμάρκετ στην δεύτερη, τα «Super Vero».
Οι βαλκανικές πωλήσεις εξελίσσονται με θετικούς ρυθμούς για φέτος, με 10% στην Σερβία και 12% στα Σκόπια.
Σε δύο αγορές όπου τα μεγέθη είναι απολύτως συγκρίσιμα με εκείνα της Ελλάδας, αφού ο όμιλος δεν έχει προχωρήσει στην προσθήκη νέων καταστημάτων στο δίκτυό του. Τα μεγέθη αυτά δίνουν σημαντική «ανάσα» στην εισηγμένη. Χαρακτηριστικό είναι πως το 2011 τα κέρδη της θυγατρικής στα Σκόπια έφτασαν τα 9 εκατ. ευρώ από 7,5 εκατ. ευρώ έναν χρόνο νωρίτερα, ενώ στη Σερβία εκτιμώνται στα 2,9 εκατ. ευρώ από 1,9 εκατ. ευρώ αντίστοιχα.