Στο χορό των διεκδικητών άλλες τέσσερις ισχυρές υποψηφιότητες
Το project των 52 εκατ. ευρώ για την Τηλεματική στις αστικές συγκοινωνίες θα είναι ένα ακόμη μέτωπο σύγκρουσης μεταξύ μεγάλων «παικτών». Στο «πρώτο πλάνο» ξεχωρίζει ο ανταγωνισμός μεταξύ Σ. Κόκκαλη και Γ. Περιστέρη, αλλά το χορό των διεκδικητών συμπληρώνουν άλλες τέσσερις ισχυρές υποψηφιότητες από την Ελλάδα και το εξωτερικό.
Το Ολοκληρωμένο Σύστημα Πληροφόρησης Επιβατών και Διαχείρισης Στόλου (τηλεματική), μαζί με το Ενιαίο Αυτόματο Σύστημα Συλλογής Κομίστρου (ηλεκτρονικό εισιτήριο) για τις αστικές συγκοινωνίες εγκαινιάζουν μια νέα γενιά έργων ΣΔΙΤ στον τομέα των τεχνολογιών πληροφορικής, στο πλαίσιο των οποίων αξιοποιούνται πλέον και κοινοτικοί πόροι σε συνδυασμό με ιδιωτικά κεφάλαια.
Πρώτο προχωρεί το έργο της Τηλεματικής που αφορά τη μελέτη, χρηματοδότηση, εγκατάσταση, υποστήριξη λειτουργίας, συντήρηση και τεχνική διαχείριση ενός ολοκληρωμένου συστήματος πληροφόρησης επιβατών και διαχείρισης στόλου για τις «Οδικές Συγκοινωνίες ΑΕ». Ο διαγωνισμός μπαίνει στην τελική φάση του με την έγκριση τις προηγούμενες μέρες των τευχών της προκήρυξης, τα οποία θα παραλάβουν οι επιλεγέντες υποψήφιοι, με στόχο οι δεσμευτικές προσφορές να κατατεθούν στο πρώτο τρίμηνο του 2013. Θα ακολουθήσει η ανακήρυξη αναδόχου και η υπογραφή σύμβασης το αργότερο μέχρι τον Οκτώβριο του 2013, με ορίζοντα ολοκλήρωσης του έργου μέχρι το 2015.
Η συνολική διάρκεια της σύμπραξης είναι 12 χρόνια, από τα οποία 2 χρόνια για την κατασκευή των υποδομών και 10 χρόνια για τη λειτουργία, συντήρηση και τεχνική διαχείριση του έργου. Ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου είναι 52 εκατ. ευρώ και το δημόσιο θα συμμετέχει στη χρηματοδότηση του κόστους κατασκευής κατά ανώτατο ποσοστό 40%. Για το σκοπό αυτό προβλέπεται η αξιοποίηση κοινοτικών πόρων μέσω του Προγράμματος «Ψηφιακή Σύγκλιση» του ΕΣΠΑ.
Οι διεκδικητές
Στην επόμενη φάση της διαδικασίας μπαίνουν έξι σχήματα. Ο όμιλος Κόκκαλη κατεβαίνει μόνος του, συμμετέχοντας με τις Intracom it Services- Intracom Κατασκευές, την εταιρία ανάπτυξης ολοκληρωμένων λύσεων λογισμικού και την κατασκευαστική. Ο Γ. Περιστέρης (ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή) κατεβαίνει μαζί με την Unisystems του ομίλου Quest του Θ. Φέσσα. Η Unisystems είναι από τις ισχυρότερες και παλαιότερες εταιρίες πληροφορικής και επικοινωνιών στην Ελλάδα, με μεγάλα έργα στον τραπεζικό τομέα και παρουσία σε αρκετές χώρες του εξωτερικού (Βουλγαρία, Βέλγιο, Ρουμανία, Κύπρο κ.α.).
Στο «τερέν» της Τηλεματικής κατεβαίνει και η ΑΤΕΣΕ Α.Ε., του Κ. Χούμπαυλη, με παρουσία από το 1998 στις κατασκευές (πτυχίο 5ης τάξης) και εξειδίκευση στον τομέα των αμυντικών συστημάτων. Το παρών δίνουν και άλλες ισχυρές υποψηφιότητες: η G4S HELLAS HOLDING– G4S TELEMATIX, από τους μεγαλύτερους φορείς παγκόσμια στον τομέα της παροχής ολοκληρωμένων λύσεων ασφαλείας, η κοινοπραξία της Ιταλικής ELSAG DATAMAT, μέλους του ομίλου Finmeccanica, από τις μεγαλύτερες εταιρίες στο σχεδιασμό και την ανάπτυξη εξειδικευμένων συστημάτων και για τις αστικές συγκοινωνίες, με την επίσης μεγάλη στον τομέα του traffic management Αυστριακή SWARCO. Το παζλ των συμμετοχών συμπληρώνει η ERICSSON HELLAS, της γνωστής Σουηδικής πολυεθνικής.
Στο πλαίσιο του διαγωνισμού δεν αποκλείεται να δούμε και κάποιες συμμαχίες μεταξύ ελληνικών και ξένων υποψηφιοτήτων, με στόχο την άντληση των απαραίτητων κεφαλαίων. Υπάρχουν όμως και άλλες πιθανολογούμενες συγκλίσεις. Για παράδειγμα ο Κόκκαλης γνωρίζεται καλά με τους αδελφούς Κωνσταντίνο και Χρήστο Χούμπαυλη από τον τομέα των εξοπλιστικών προγραμμάτων. Αν και στο παρελθόν βρέθηκαν απέναντι, τον τελευταίο χρόνο Intracom Defence και Miltech Hellas του Χρ. Χούμπαυλη, -που έχει στενή σχέση με γαλλικές κυρίως εταιρίες όπως η Dassault και η Safran-, συνεργάζονται για συγκεκριμένα προγράμματα.
Οι 1000 «έξυπνες στάσεις»
Το project της Tηλεματικής αφορά στην εγκατάσταση ενός δικτύου 1000 «έξυπνων» στάσεων σε όλη την περιοχή εξυπηρέτησης του ΟΑΣΑ. Όσο κι αν όλα αυτά μοιάζουν πολύ μακρινά για τη σημερινή ελληνική πραγματικότητα, το πρόγραμμα στην πλήρη ανάπτυξη του προβλέπει ότι οι επιβάτες θα πληροφορούνται τον χρόνο διέλευσης των οχημάτων από τις οθόνες, που θα είναι τοποθετημένες στις στάσεις, καθώς και από το κινητό τους τηλέφωνο ή τον ηλεκτρονικό υπολογιστή τους.
Θα υπάρχει δυνατότητα παρακολούθησης σε πραγματικό χρόνο της θέσης όλων των οχημάτων, επικοινωνία των οδηγών με τα Κέντρα Διαχείρισης, ενημέρωση για την επιβατική κίνηση κατά γραμμή, και πληροφόρηση για ακυρώσεις ή τροποποιήσεις δρομολογίων. Στο πλαίσιο του προγράμματος προβλέπεται η δημιουργία κέντρου ελέγχου από όπου θα παρακολουθείται σε real time η λειτουργική κατάσταση του συστήματος συγκοινωνιών και θα γίνονται οι αναγκαίες παρεμβάσεις για τον καλύτερο συντονισμό και βελτιστοποίηση του συγκοινωνιακού έργου.
Ηλεκτρονικό εισιτήριο – Μπάρες ο επόμενος διαγωνισμός
Ο επόμενος διαγωνισμός που φαίνεται να προχωρεί με γρήγορα βήματα η κυβέρνηση αφορά το ηλεκτρονικό εισιτήριο, όπου και εδώ θα υπάρξει έντονος ανταγωνισμός. Έτσι μέσα στον επόμενο μήνα αναμένεται η έγκριση για την τελική φάση του διαγωνισμού όσον αφορά το αυτόματο σύστημα κομίστρου (ηλεκτρονικό εισιτήριο) με στόχο την κατακύρωση του έργου επίσης μέσα στο 2013. Το πρόγραμμα προβλέπει δράσεις για την αντιμετώπιση της λαθρεπιβίβασης, όπως το κλείσιμο του μετρό με μπάρες και την αξιοποίηση συγχρόνων τεχνολογιών για την τιμολόγηση των υπηρεσιών και την συλλογή του κομίστρου.
Στην πρώτη φάση του διαγωνισμού για το ηλεκτρονικό εισιτήριο, προκρίθηκαν και οι έξι υποψήφιοι, δηλαδή οι εταιρείες Intracom IT Services – Intrasoft International – Intracom Telecom – Intracat, του ομίλου Κόκκαλη, η Ισπανική Indra Sistemas, η συμπραξη της Τέρνα Ενεργειακή (Γ.Περιστέρης) με τις LG και CNS CO, η ΑΤΕΣΕ του Κ. Χούμπαυλη, η σύμπραξη Άκτωρ Παραχωρήσεις (Γ. Μπόμπολας) και Unisystems (Θ. Φέσσας) και η Ericsson Hellas.