Οι σουπερμαρκετάδες «οπλίζουν» με επενδύσεις στα νέου τύπου καταστήματα ευκολίας
Οι γειτονιές αποτελούν το νέο «πεδίο μάχης» για τους ισχυρούς των σούπερ μάρκετ. «Λάφυρό» τους να κερδίσουν μερίδια αγοράς από τα περίπτερα και τα μίνι μάρκετ και το μεγαλύτερο «κομμάτι» της πίτας από έναν επιπλέον τζίρο της τάξεως των 6 δισ. ευρώ
Οι επιχειρηματίες του λιανεμπορίου τροφίμων σπεύδουν να προσαρμοστούν στο νέο περιβάλλον που διαμορφώνεται στην αγορά, επενδύοντας στα καταστήματα ευκολίας (convenience stores). Η αλλαγή στις καταναλωτικές συνήθειες, με το μηνιαίο οικογενειακό καλάθι για τρόφιμα να έχει μειωθεί μέσα σε μια 3ετία κατά 25% (υποχωρώντας στα 275 ευρώ) και τους καταναλωτές να πραγματοποιούν περισσότερες επισκέψεις μέσα στον μήνα στις αλυσίδες σούπερ μάρκετ αγοράζοντας τα απαραίτητα για να ικανοποιήσουν τις καθημερινές ανάγκες, «γέννησε» την ιδέα για μικρότερα σε έκταση καταστήματα (από 20-200 τ.μ.).
Σε αυτά τοποθετούνται κυρίως είδη πρώτης ανάγκης και ταχυκίνητοι κωδικοί, ενώ οι περιοχές όπου επιλέγονται για να «φιλοξενήσουν» τη νέα αυτή τάση είναι συνήθως οι πυκνοκατοικημένες αστικές γειτονιές. Το οργανωμένο λιανεμπόριο «εφευρίσκει» νέους τρόπους για να απαντήσει στην κρίση που μέσα στην τελευταία τετραετία έχει πλήξει τα οικονομικά μεγέθη των ομίλων που το εκπροσωπούν, καθώς οι απώλειες αγγίζουν τα 2 δισ ευρώ.
Μόνο το 2011 χάθηκαν περίπου 600 εκατ. ευρώ σε τζίρο, οι συνολικές ζημίες έφτασαν στα 186 εκατ. ευρώ και πολλοί κάνουν λόγο για επερχόμενα λουκέτα σε όσες αλυσίδες δεν είναι «οχυρωμένες» ταμειακά ή για εξαγορές και συγχωνεύσεις που θα δημιουργήσουν μεγαλύτερη συγκέντρωση στον κλάδο. Και την φετινή χρονιά η πτώση των πωλήσεων (μέχρι τώρα) κατά 6%, έχει σημάνει «συναγερμό» στην αγορά τροφίμων.
Γι’ αυτό και όσοι «παίκτες» διαθέτουν την απαιτούμενη ρευστότητα προχωρούν σε επενδύσεις που είναι προσαρμοσμένες στα νέα «ήθη και έθιμα» των καταναλωτών, βάζοντας ακόμη μεγαλύτερη «φωτιά» στον ανταγωνισμό. Καλύτερα προετοιμασμένοι ως προς τη «μάχη» του ανταγωνισμού που θα δοθεί με τα καταστήματα ευκολίας είναι η Carrefour Μαρινόπουλος, η ΑΒ Βασιλόπουλος και ο όμιλος Μετρό της οικογένειας Παντελιάδη.
CARREFOUR- ΜΑΡΙΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ενισχύει τη θέση του στην OK Anytime
Πρωταγωνιστικό ρόλο στα καταστήματα γειτονιάς διαδραματίζει η Carrefour- Μαρινόπουλος, καθώς διαχειρίζεται 4 σήματα σε αυτή την κατηγορία. Τα Carrefour Express με 221 καταστήματα, τα 5′ Μαρινόπουλος με 36 καταστήματα, τα Smile Markets που αποτελούν σύγχρονα παντοπωλεία με ένα δίκτυο 96 καταστημάτων και τα ΟΚ Anytime με 83 καταστήματα.
Ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρίας, Jerome Loubere θέλει να προωθήσει περαιτέρω την παρουσία της αλυσίδας στα convenience stores, αφού οι πωλήσεις εμφανίζονται αυξημένες μέχρι και 30%.
Μέσα στα πλαίσια αυτά η εταιρία Μαρινόπουλος εξετάζει το ενδεχόμενο να ενισχύσει, όπως λένε οι πληροφορίες, την θέση της στην αλυσίδα ευκολίας ΟΚ Anytime στο 51% από 34% που ελέγχει σήμερα. Ένα deal που προβλέπει και την ανάληψη του management της ΟΚ Anytime από τη Μαρινόπουλος.
Με την κίνηση αυτή ο όμιλος στοχεύει να αξιοποιήσει τη νέα τάση που δημιουργείται στο λιανεμπόριο τροφίμων και να αυξήσει τον συνολικό τζίρο του, ο οποίος το 2011 ανήλθε στα d1,833 δισ.. Στόχος του είναι επίσης να τονώσει ακόμη περισσότερο τη συνεργασία του με τους Έλληνες παραγωγούς.
ΑΒ ΒΑΣΙΛΟΠΟΥΛΟΣ
Στόχος τα 100 convenient stores σε μια 3ετία
Στην πρόσφατη επίσκεψη του επικεφαλής της Delhaize, Πιέρ-Ολιβιέ Μπέκερς στην Ελλάδα αναλύθηκε το «επεκτατικό» μοντέλο που θα εφαρμόσει η ΑΒ Βασιλόπουλος και ο Κ. Μαχαίρας το επόμενο διάστημα. Εκτός από την διερεύνηση για εξαγορές άλλων αλυσίδων, το επενδυτικό πλάνο d200 εκατ. το 2013 και την τοποθέτηση ελληνικών προϊόντων σε ξένες αλυσίδες, ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε και στα νέου τύπου καταστήματα, τα ΑΒ Shop&Go που λάνσαρε ο όμιλος.
Το πρώτο κατάστημα λειτούργησε πιλοτικά στο Γαλάτσι και επειδή τα πρώτα «μηνύματα» πωλήσεων ήταν θετικά, προχώρησε στο άνοιγμα άλλων 3 σημείων σε Κυψέλη, Κουκάκι, Ζωγράφου. Αξιοποιώντας την ρευστότητά της η εταιρία και τα κέρδη της (42 εκ. το 2011) έχει στόχο ως το τέλος του έτους να εγκαινιάσει άλλα δύο convenience stores. Το μακροπρόθεσμο σχέδιό της είναι στην επόμενη τριετία να αριθμεί περίπου 100 καταστήματα, εφορμώντας πρώτα στην Αττική και εν συνεχεία στα υπόλοιπα αστικά κέντρα της περιφέρειας. Ο κ. Μαχαίρας μάλιστα, προσδοκά πως το νέο αυτό μοντέλο θα συμβάλλει και στην ενίσχυση του μεριδίου αγοράς του ομίλου πέρα από το 21%.
ΟΜΙΛΟΣ ΜΕΤΡΟ
Θετικά «μηνύματα» από τα MyMarket Easy
Θέση στη… μάχη για την «άλωση» των γειτονιών με μικρά συνοικιακά καταστήματα σούπερ μάρκετ παίρνει και ο όμιλος Μετρό της οικογένειας Παντελιάδη. Η εταιρία που ελέγχει την αλυσίδα λιανικής My Market και το δίκτυο Cash & Carry έχει κάνει άνοιγμα στα καταστήματα ευκολίας με τα My Market Easy.
Ήδη λειτουργούν δύο τέτοιου τύπου καταστήματα στα νότια προάστια (σε Ηλιούπολη και Παλαιό Φάληρο), ενώ στόχος της διοίκησης του ομίλου είναι σταδιακά τα εν λόγω σημεία πώλησης να αναπτυχθούν σε όλες τις πυκνοκατοικημένες περιοχές της Αθήνας.
Οι επικεφαλής έχουν αναθέσει σε στελέχη τους να κάνουν μια έρευνα αγοράς για το ποιες περιοχές δεν έχουν πρόσβαση στα μεγάλα υπερμάρκετ ή οι κάτοικοί τους για δικούς τους λόγους δεν μπορούν να κάνουν τις αγορές τους εκεί προκειμένου να διαπιστώσουν ποιος θα είναι ο επόμενος «στόχος» τους. Η αλυσίδα Μετρό άλλωστε θεωρείται από τις υγιείς του λιανεμπορίου τροφίμων, με πωλήσεις 681,91 εκατ. ευρώ το 2011 και κέρδη αυξημένα στα 17,70 εκατ. ευρώ που την κατατάσσουν στην τρίτη θέση.