Στο συρτάρι τα σχέδια για νέο mall στη Γλυφάδα
«Πατάει φρένο» στις επενδυτικές πρωτοβουλίες του ο Π. Κωνσταντίνου του Athens Metro Mall. Ο ομογενής επιχειρηματίας από τη Βενεζουέλα, που έκανε δυναμική, αλλά και περιπετειώδη εμφάνιση στον εμπορικό χάρτη της χώρας, φαίνεται ότι «κόβει ταχύτητα», ακολουθώντας το ρεύμα της εποχής, όπως κάνουν και οι περισσότεροι επιχειρηματίες στις πρωτοφανείς συνθήκες της εγχώριας ύφεσης.
Η ελληνική δραστηριότητά του έχει επικεντρωθεί στο εμπορικό κέντρο στον Άγιο Δημήτριο που διαχειρίζεται η Talima Ventures και στην αλυσίδα οικιακού εξοπλισμού Διάφανο, την οποία είχε εξαγοράσει πριν ανοίξει το Athens Metro Mall.
Έτσι, προς το παρόν τουλάχιστον, φαίνεται ότι μπαίνουν στο συρτάρι τα σχέδια για τη δημιουργία ενός δεύτερου mall στα νότια προάστια, όπου, όπως λεγόταν, βρισκόταν σε συζητήσεις με επιχειρηματία για την αγορά έκτασης στην περιοχή της Γλυφάδας, αλλά και το project για τη διαμόρφωση μεγάλου θεματικού πάρκου. Αυτό δείχνει και η «μη διεκδίκηση» ουσιαστικά του IBC. H συμμετοχή του στο διαγωνισμό απέναντι σε δύο μεγαθήρια, την Lamda Development του Σπύρου Λάτση και τη Reds του Γιώργου Μπόμπολα, είχε προκαλέσει αίσθηση. Κύκλοι της αγοράς την απέδιδαν τότε στο ότι θα ήταν μια επένδυση, που δεν θα έχει να αντιμετωπίσει γραφειοκρατικές αγκυλώσεις και πρόστιμα για αυθαιρεσίες, όπως έγινε στο Athens Metro Mall, ενώ θα του έδινε μεγάλο «πάτημα» στην αγορά των βορείων προαστίων.
Το ενδιαφέρον όμως τόσο της Talima, όσο και της Reds εξαντλήθηκε στην πρώτη φάση, αφού δεν κατέθεσαν τελική οικονομική προσφορά, καθώς όπως φάνηκε ουσιαστικά «πόνταραν» στο ετήσιο τίμημα των 8 εκατ. ευρώ που κατέβαλε η Lamda, διεκδικώντας εκ του ασφαλούς μια επένδυση με σίγουρα έσοδα και γρήγορη απόσβεση.
Στην παρούσα φάση, προτεραιότητα για τον ομογενή επιχειρηματία είναι να κάνει όσο το δυνατόν πιο σύντομα απόσβεση του κόστους της επένδυσης, ύψους 75 εκατ. ευρώ, για το Athens Metro Mall. Το 2011 κέρδισε το στοίχημα πετυχαίνοντας τζίρο 105 εκατ. ευρώ, προσελκύοντας 7 εκατ. επισκέπτες, δυναμική που διατηρήθηκε και στο πρώτο τετράμηνο του 2012. «Κλειδί» της επιτυχίας η επιλογή της περιοχής, αφού εκεί «παίζει» μόνος του σε μια αγορά 1,6 εκατ. κατοίκων.
Ωστόσο, η Talima δεν έχει δώσει πρόσφατα στοιχεία, αλλά, σύμφωνα με πληροφορίες, πέραν της γενικής εκτίμησης ότι το εμπορικό κέντρο έχει βρει το κοινό του και ο τζίρος των καταστημάτων του κινείται ανοδικά, και το Athens Metro Mall έχει υποστεί τις συνέπειες της ύφεσης, ενώ δεν λείπουν οι πιέσεις για μείωση των ενοικίων, όπως συμβαίνει και σε όλα τα άλλα εμπορικά κέντρα.
Παράλληλα, μεγάλη μάχη φαίνεται να δίνεται και στο μέτωπο της αλυσίδας «Διάφανο», όπου παρά την αναδιοργάνωση του δικτύου, το άνοιγμα δύο νέων καταστημάτων σε Άλιμο και Αγ. Παρασκευή και τις διαρκείς προσφορές, δεν έχει ξεφύγει από τη γενική τάση κάμψης του τζίρου στην αγορά ειδών οικιακού εξοπλισμού, τουλάχιστον κατά 20%. Το τελευταίο δύσκολο εγχείρημα αφορά την προώθηση στην Ελλάδα της ισπανικής φίρμας νεανικών ενδυμάτων «Shana», -μέσω της θυγατρικής Alimar- με τρία μέχρι στιγμής καταστήματα (Metro Mall, Ερμού και Κορυδαλλό).
Τα πρόστιμα
Μυστήριο επικρατεί σχετικά με την τύχη των προστίμων ύψους 375.000 ευρώ, που, όπως είχε αποκαλύψει η “Deal”, είχαν επιβληθεί από τη Διεύθυνση Πολεοδομίας της Περιφέρειας Αττικής για αυθαιρεσίες που εντοπίστηκαν στο Athens Metro Mall, έναν μήνα μετά τα εγκαίνια του το Νοέμβριο του 2010.
Οι παραβάσεις αφορούσαν κυρίως 5 κινηματογραφικές αίθουσες της Village, οι οποίες όμως συνέχισαν να λειτουργούν κανονικά. Το ζήτημα είναι τι έγινε με τα πρόστιμα. Ισχύουν μέχρι τώρα, τακτοποιήθηκαν, εκκρεμεί κάποια προσφυγή ή «διαγράφηκαν» μετά το σχέδιο –με αναδρομική ισχύ- της Γ.Γ. Χωροταξίας του ΥΠΕΚΑ Μαρίας Καλτσά, σύμφωνα με το οποίο, άδεια για εμπορικά κέντρα θα δίνεται μόνο σε αυτά που βρίσκονται κοντά σε στάση του μετρό ή στο κέντρο της Αθήνας ή αποτελούν Ολυμπιακή εγκατάσταση;
Ελεγχόμενη η πτώση στα μεγάλα εμπορικά κέντρα
Αντοχή στην κρίση δείχνουν τα μεγάλα εμπορικά κέντρα. Αν και η πτώση του τζίρου στο εννεάμηνο, είναι γενικό φαινόμενο, ο ρυθμός είναι μικρότερος από την κατάρρευση –της τάξης του 40%- στην υπόλοιπη αγορά. Τη μεγαλύτερη κάμψη τζίρου εμφανίζει το Golden Hall της Lamda με 12%, με την κερδοφορία του να μειώνεται κατά 27%.
Το «The Mall» είχε πτώση τζίρου κατά 10,6% και μείωση κερδοφορίας κατά 12,2%. Το τρίτο εμπορικό κέντρο του ομίλου Λάτση, Mediterranean Cosmos στη Θεσσαλονίκη, περιόρισε τις απώλειες σε 3,4%, έναντι 9% πέρυσι και αυτό αποδίδεται στο ότι η Lamda ανέλαβε την πλήρη διαχείρισή του φέρνοντας ισχυρά brand name (Attica, Apple, Intersport, H&M). Για το Athens Heart της Pasal, του Σ. Θεοδωρίδη τα προβλήματα συνεχίζονται, αλλά η ένταξη του σούπερ μάρκετ Σκλαβενίτη στο δυναμικό του τού δίνει ισχυρή ανάσα.
Είναι χαρακτηριστικό ότι συμπεριλαμβανομένου του Σκλαβενίτη, ο τζίρος εμφανίζεται αυξημένος κατά 9,5% σε σχέση με το περσινό εννεάμηνο, ενώ χωρίς αυτόν μειωμένος κατά 11%. Το Avenue της Sanyo Hellas Holding είχε πτώση τζίρου κατά 4% και η εκτίμηση είναι ότι θα κλείσει τη χρονιά με συνολική μείωση εσόδων γύρω στο 5%.
Βελτιωμένα είναι σύμφωνα με πληροφορίες τα μεγέθη για το Athenian Capitol του ομίλου Χαραγκιώνη, κυρίως λόγω της στέγασης τμήματος των σχολών Δέλτα και του μουσείου αυτοκινήτου, αλλά παραμένουν οι υψηλές δανειακές υποχρεώσεις. Χωρίς να υπάρχουν συγκεκριμένα στοιχεία, οι εκτιμήσεις της αγοράς μιλούν για συγκρατημένη πτώση στο Smart Park της Reds του ομίλου Μπόμπολα, όσο και στο εκπτωτικό χωρίο McArthurGlen, στα Σπάτα.