Τα ακίνητα 170 εκ., το deal με Cosco-HP και τα κέρδη αυξάνουν το ενδιαφέρον
Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ (ξανα) γίνεται πολύφερνη… νύφη. Ξένοι κυρίως «γαμπροί», με βασικότερους τους Ρώσους και τους Κινέζους, βάζουν στο… μάτι την «προίκα» της και επιβιβάζονται στο επενδυτικό «τρένο» παρακολουθώντας με ενδιαφέρον τις εξελίξεις γύρω από την αποκρατικοποίησή της, η οποία βρίσκεται στον… προθάλαμο του κυβερνητικού σχεδιασμού για το 2013.
Αν και ακόμη παραμένουν πολλές εκκρεμότητες και ανοιχτά ζητήματα, με κυριότερο την απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ανταγωνισμού για τυχόν κρατικές ενισχύσεις, ο ελληνικός σιδηρόδρομος μετά την πρόσφατη συμφωνία με την Cosco και την αμερικανική Hewlett Packard «βλέπει» την προστιθέμενη αξία του να αυξάνεται κατακόρυφα λόγω της καίριας γεωπολιτικής του θέσης, αποτελώντας «κόμβο» μεταφοράς των εμπορευμάτων προς την Κεντρική Ευρώπη.
Κάθε εμπόδιο για… καλό, αφού η κυβέρνηση σκέφτεται πως καλώς δεν επίσπευσε τις διαδικασίες ιδιωτικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στην αρχή του έτους, όπως επισταμένως και πιεστικά ζητούσε η Τρόικα. Και αυτό επειδή θα υποχρεωνόταν να «προτιμήσει» στην διαγωνιστική διαδικασία έναν επενδυτή, που πιθανώς θα προσέφερε χαμηλότερο της πραγματικής αξίας της τίμημα, γεγονός που θα οδηγούσε σε πώλησή της σε εξευτελιστική τιμή (ακόμη και με 1 ευρώ).
Συγκριτικά πλεονεκτήματα
Η κυβέρνηση και το ΤΑΙΠΕΔ τώρα έχουν «ισχυρά όπλα» στα χέρια τους για να βάλουν ψηλά τον πήχη του τιμήματος και να αυξήσουν τα έσοδα στα κρατικά ταμεία.
Το πιο σημαντικό εξ αυτών είναι πως αν η Κομισιόν «ανάψει» πράσινο φως στα αιτήματα της ελληνικής πλευράς, η οποία έχει ζητήσει τη διαγραφή χρεών (ύψους 714 εκ. ευρώ) του ΟΣΕ που συσσωρεύτηκαν από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ για τέλη χρήσης υποδομής και προμήθειας, καθώς και την συντήρηση τροχαίου υλικού (μεταξύ των ετών 2007 και 2010), αλλά και τη μεταβίβαση στην εταιρία πέντε πολύτιμων ακινήτων, θα την «προικίσει» με επιπλέον 170 εκατ. ευρώ (τόση είναι η αξία των συγκεκριμένων περιουσιακών στοιχείων).
Ένα άλλο πλεονέκτημα που δεν περνά απαρατήρητο από τους ενδιαφερόμενους επενδυτές είναι το deal με τους Κινέζους της Cosco και την HP που αποτελεί για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ «μάννα εξ ουρανού» ,καθώς της δίνει σημαντικό εμπορευματικό έργο που μπορεί να της εξασφαλίσει σταθερές χρηματοροές, κερδοφορία και υπερδιπλασιασμό των εσόδων της.
Σήμερα η ΤΡΑΙΝΟΣΕ έχει από τις εμπορευματικές μεταφορές- το σημαντικότερο κομμάτι της- κύκλο εργασιών που φτάνει τα 24 εκατ. ευρώ, ενώ τα κέρδη της στο εννεάμηνο του 2012 έφτασαν στα 190.000 ευρώ (πρώτη φορά σε κερδοφορία σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2011).
Αν η συμφωνία προβλέπει τη μεταφορά ενός ή δύο τρένων την ημέρα προς τις χώρες της Κεντρικής Ευρώπης, αυτό θα οδηγούσε άμεσα στον διπλασιασμό του τζίρου της.
Αν υπολογίσει κανείς πως η δυναμικότητα του λιμανιού είναι 20 έως 40 τρένα ημερησίως, ακόμη και αν η ΤΡΑΙΝΟΣΕ μετέφερε δέκα τρένα καθημερινά, τότε ο τζίρος ετησίως θα ξεπερνούσε τα 100 εκατ. ευρώ. Το συγκεκριμένο deal αποτελεί άλλωστε και «προπομπό» και νέων συμφωνιών μεγάλου βεληνεκούς με πολυεθνικές εταιρίες που παράγουν στην Ασία και εξάγουν στην Ευρώπη, ανεβάζοντας ακόμη περισσότερο την αξία της.
Ήδη οι πρώτες πληροφορίες κάνουν λόγο για διερευνητικές επαφές της κορεάτικης Hundai που μπορεί να έχει μεγάλη συνεισφορά στις εμπορευματικές μεταφορές, αν επιλέξει την Ελλάδα ως πύλη εισόδου για την Ευρώπη.
Τέλος, η υπογραφή της σύμβασης με το Δημόσιο για την εκτέλεση Υπηρεσιών Γενικού Οικονομικού Συμφέροντος, συνολικής αξίας 140 εκατ. ευρώ για το διάστημα 2011- 2013 αποτελεί σημαντική «παρακαταθήκη» για τους μνηστήρες.
Οι «μνηστήρες»
Σε… τροχιά διεκδίκησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ έχουν μπει οι Ρώσοι της RZD. Η σημασία που αποδίδουν στην ιδιωτικοποίησή της φαίνεται από το ότι έστειλαν στην Αθήνα το Νο 2 των ρωσικών σιδηροδρόμων Όλεγκ Άτκοφ, ενώ είχε προηγηθεί επίσκεψη τεχνικού κλιμακίου της εταιρίας.
Μάλιστα, τα μέλη του κλιμακίου προσγειώθηκαν στην Αλεξανδρούπολη και ταξίδεψαν με το τρένο ως την Αθήνα, με σκοπό να κάνουν αυτοψία στο δίκτυο και τους συρμούς του ελληνικού σιδηροδρόμου, όπως και στις συνδέσεις του με νευραλγικά λιμάνια (Αλεξανδρούπολης, Θεσσαλονίκης, Καβάλας).
Η RZD με επικεφαλής τον Βλαντιμίρ Γιακούνιν, στενό φίλο του Πούτιν, μετέφερε το 2011 992,4 εκατ. επιβάτες και 1,2 τόνους εμπορευμάτων. Ο ισχυρός άντρας του ρωσικού «μεγαθηρίου» έχει δηλώσει το ενδιαφέρον του για τον ΟΣΕ, αλλά περιμένει να διαπιστώσει τους όρους της ιδιωτικοποίησης για να λάβει οριστική απόφαση.
Ισχυρός «αντίπαλος» των Ρώσων θα είναι και οι Κινέζοι της Cosco, οι οποίοι εξετάζουν προσεκτικά το ενδεχόμενο να εξαγοράσουν τον ελληνικό σιδηρόδρομο ή μέρος των δραστηριοτήτων του, αλλά προς το παρόν τηρούν στάση αναμονής. Ωστόσο προβληματισμός υπάρχει για την κατασκευή του εμπορευματικού κέντρου στο Θριάσιο Πεδίο, αφού οι Κινέζοι φέρονται να υποβαθμίζουν τη συμμετοχή τους σε οποιαδήποτε νέα προσπάθεια. Αυτό βέβαια αφήνει ανοικτό το ενδεχόμενο το εμπορευματικό κέντρο του ΟΣΕ να δοθεί ως «προίκα» στον υποψήφιο επενδυτή.
Πολλοί είναι εκείνοι που τονίζουν ότι στην τελική ευθεία της πώλησης θα υπάρξουν και μνηστήρες που είχαν ενδιαφερθεί και προ διετίας, μεταξύ των οποίων Γάλλοι, Βρετανοί, Βέλγοι, Γερμανοί.
Τα 2 σενάρια για την ιδιωτικοποίηση
Δύο σενάρια φέρεται να εξετάζει το ΤΑΙΠΕΔ για την ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Το ένα θέλει το Ταμείο να εξετάζει το ενδεχόμενο να γίνει διαγωνισμός για την μίσθωση χρονοθυρίδων (slots) σε διαδρομές του σιδηροδρομικού δικτύου. Όμως πολλά στελέχη του ΟΣΕ διαφωνούν με αυτή την πρόταση καθώς την ταυτίζουν με το «πλέον αποτυχημένο μοντέλο ιδιωτικοποίησης του Ηνωμένου Βασιλείου», ενώ τονίζουν ότι δεν συνάδει με το πρόγραμμα του Μνημονίου.
Το δεύτερο σενάριο θέλει να εφαρμόζεται το μοντέλο απόσχισης κλάδων με σκοπό να δοθούν δραστηριότητες της εταιρίας, όπως οι εμπορευματικές μεταφορές, σε ιδιώτες δίχως ο επενδυτής να «φορτωθεί» τα… βάρη του παρελθόντος αλλά και με στόχο να αρθούν οι όποιες ενστάσεις εγείρουν οι Βρυξέλλες και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τυχόν κρατικές ενισχύσεις.
Για την ώρα βέβαια, όλα αυτά παραμένουν ασκήσεις επί… χάρτου, αφού καμία οριστική απόφαση δεν έχει ληφθεί.