Ο εγχώριος κλάδος μεταφορών – logistics εξετάζεται σε πρόσφατη μελέτη της Hellastat Α.Ε. (www.hellastat.eu). Ο περιορισμός του εισαγωγικού και εξαγωγικού εμπορίου καθώς και η μειωμένη παραγωγή λόγω της οικονομικής κρίσης συνέβαλλαν στην υποχώρηση του μεταφορικού έργου και των υπηρεσιών logistics το 2011, με τις παραγγελίες των εταιρειών-πελατών να έχουν μειωθεί σημαντικά.
Η κάμψη του κλάδου αντανακλάται και στον δείκτη κύκλου εργασιών που καταρτίζει η ΕΛΣΤΑΤ για τις υπηρεσίες αποθήκευσης και logistics, ο οποίος το 2011 μειώθηκε κατά 8%.
Οι εταιρείες μεταφορών που επλήγησαν περισσότερο ήταν εκείνες που συνεργάζονται με πελάτες από τους κλάδους που υπέστησαν τη μεγαλύτερη πτώση της ζήτησης (πχ. κλάδος λιανικής πώλησης ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών). Αντιθέτως, οι εταιρείες που μεταφέρουν φάρμακα και προϊόντα που σχετίζονται με την πράσινη τεχνολογία επηρεάστηκαν λιγότερο.
Παράλληλα, οι οδικές μεταφορές έχουν πληγεί ιδιαίτερα από το συνεχώς αυξανόμενο κόστος των καυσίμων (πχ αύξηση του ΕΦΚ στην αμόλυβδη βενζίνη κατά 87% από το 2009) ενώ δυσχέρειες προκαλεί και η υστέρηση της χώρας σε υποδομές (έλλειψη εμπορευματικών κέντρων, χαμηλή ποιότητα του οδικού δικτύου κ.α).
Σημαντική εξέλιξη για τον κλάδο έχει αποτελέσει η σταδιακή απελευθέρωση των οδικών εμπορευματικών μεταφορών μέσω του Ν. 3887/2010, η οποία θα ισχύσει πλήρως μετά τη πάροδο 3 ετών. Μεταξύ άλλων προβλέπεται η απελευθέρωση των αδειών για φορτηγά ΔΧ και η θέσπιση ενιαίας νομοθεσίας για τις διεθνείς, εθνικές, νομαρχιακές και ειδικές μεταφορές.
Χρηματοοικονομική ανάλυση του κλάδου
Στη μελέτη της Hellastat αναλύονται οι οικονομικές καταστάσεις 259 επιχειρήσεων. Τα βασικά συμπεράσματα που προκύπτουν συνοψίζονται στα εξής:
– Ο συνολικός Κύκλος Εργασιών των επιχειρήσεων το 2011 υποχώρησε ελαφρώς κατά 2,5%. Το 59% των εταιρειών εμφάνισε κάμψη Πωλήσεων, με τη μέση μείωση να σχηματίζεται σε -4,1%.
– Εξαιρουμένης της εταιρείας ΙΜΠΕΡΙΟ ΑΡΓΩ ΓΚΡΟΥΠ Α.Μ.Ε., της οποίας η επιδείνωση αποτελεσμάτων διαμορφώνει ακραίες μεταβολές στο δείγμα, τα προ φόρων αποτελέσματα διαμορφώθηκαν σε ζημίες ύψους €6,72 εκ., από κέρδη €22,62 εκ. το 2010. Η μέση κάμψη ΚΠΦ στο σύνολο του δείγματος σχηματίστηκε σε -11,4%.
– Το περιθώριο μικτού κέρδους το 2011 βελτιώθηκε κατά μια μονάδα, σε 24,6%.
– Το λειτουργικό περιθώριο παρέμεινε στο 5,5%, ενώ το περιθώριο ΚΠΦ μειώθηκε σε 1,1%.
– Η γενική ρευστότητα σχηματίστηκε σε 1,2, κυρίως λόγω των υψηλών Απαιτήσεων (36% των συνολικών κεφαλαίων). Οι απαιτήσεις εισπράττονται με αργό ρυθμό (5,2 μήνες). Ωστόσο, λόγω της παρο-χής επαρκούς πίστωσης (5 μήνες) ο εμπορικός κύκλος διαμορφώθηκε στο ευνοϊκό επίπεδο των 25 ημερών.
– Η κεφαλαιακή μόχλευση βελτιώθηκε σε 1,7 προς 1.
– Η αποδοτικότητα Ιδίων Κεφαλαίων (RoE) συνέχισε την πτωτική της πορεία, διαμορφούμενη σε 4,4%.