Στόχος η αύξηση τζίρου και επισκεπτών 5%-10% ως «αντίδοτο» στην πτώση της υπόλοιπης χρονιάς
Τις γιορτές για να κάνει… ανάσταση περιμένει ο εμπορικός κόσμος ακόμη και των λαμπερών malls. Σε μια αγορά που καταρρέει, όπως εκείνη του λιανεμπορίου, με την καθίζηση του τζίρου να ξεπερνά το 35%, τα άλλοτε λαμπερά «κοσμήματα» του real estate έχουν αρχίσει εδώ και καιρό να… θαμπώνουν.
Σε σχέση με τα απλά καταστήματα και τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις βέβαια, οι απώλειες- τόσο ως προς τις πωλήσεις, όσο και ως προς τα έσοδα- είναι μικρότερες και αγγίζουν, όπως υποστηρίζουν παράγοντες της αγοράς, το 10%- 15%.
Όμως, και αυτό το ποσοστό δεν παύει να προκαλεί ανησυχία στις εταιρίες διαχείρισης των εμπορικών κέντρων ειδικά από την στιγμή που η αγοραστική δύναμη και τους επόμενους μήνες εκτιμάται πως θα συνεχίσει να «φυλλοροεί», ενώ οι πιέσεις των μισθωτών για εκπτώσεις στα ενοίκια ή οι διαμαρτυρίες για οικονομικούς στόχους που δεν έχουν επιτευχθεί παρά τις εξ αντιθέτου προσδοκίες των επιχειρηματιών, γίνονται όλο και πιο έντονες.
Μέσα σε αυτό το «παγωμένο» περιβάλλον, τα εμπορικά κέντρα κάνουν την δική τους «ευχή» για αυξημένη κίνηση και αγορές μέσα στην εορταστική περίοδο, προκειμένου να αντισταθμίσουν μέρος των απωλειών των προηγούμενων μηνών, να «κατευνάσουν» τους μισθωτές και να τονώσουν τα έσοδά τους, αφού παραδοσιακά οι γιορτές είναι οι καλύτερες περίοδοι για να «ζεσταθούν» τα ταμεία τους. Χαρακτηριστικό είναι ότι την περσινή περίοδο, μεταξύ Νοεμβρίου και Δεκεμβρίου, ο τζίρος και η επισκεψιμότητα, ήταν αυξημένοι από 5%- 10% επιπλέον σε σχέση με το υπόλοιπο έτος.
Ορισμένοι επιχειρηματίες παρόλ’ αυτά εκτιμούν πως φέτος τα πράγματα είναι πολύ διαφορετικά. Όχι μόνο λόγω της βαθύτερης ύφεσης, αλλά και εξαιτίας των νέων περικοπών σε μισθούς και συντάξεις που καθιστούν πιο διστακτικούς τους καταναλωτές για shopping και του έντονου ανταγωνισμού.
«New entries» εμπορικών κέντρων έχουν κάνει την εμφάνισή τους (Smart Park, McArthurGlen στα Σπάτα και το River West στον Κηφισό) διεκδικώντας «κομμάτι» από την ήδη συρρικνωμένη «πίτα» του συνολικού τζίρου (700 εκατ. ευρώ το 2011), η οποία μέχρι πρότινος μοιραζόταν μεταξύ των malls που μετρούν από 2 έως 5 χρόνια παρουσίας στην ελληνική αγορά (The Mall Athens-Golden Hall- Athens Heart- Athens Metro Mall).
Ειδικά στην αγορά της Αττικής, η οποία είναι κορεσμένη, όπως λένε κύκλοι του λιανεμπορίου, η «μάχη» του ανταγωνισμού στις γιορτές αναμένεται ακόμη πιο «σκληρή». Αλλά και στην περιφέρεια, η κατάσταση είναι χειρότερη (έχει μπει και το πρώτο λουκέτο σε mall της Θεσσαλονίκης, το City Gate), αφού τα εμπορικά κέντρα δεν έχουν αποδώσει τα αναμενόμενα (το Pantheon Plaza στη Λάρισα αντιμετωπίζει προβλήματα, το Gaea αναζητά αγοραστή, το Mediterranean Cosmos στην Θεσσαλονίκη του ομίλου Λάτση παρουσιάσει «αιμορραγία» τζίρου κ.α.) με αποτέλεσμα οι επιχειρηματίες να είναι επιφυλακτικοί και για τις επιδόσεις τους τις γιορτινές μέρες.
ΔΩΡΑ ΚΑΙ ΕΚΠΤΩΣΕΙΣ
Στην προσπάθειά τους να αλλάξουν την ψυχολογία των καταναλωτών, να τους προσελκύσουν και να «ζεστάνουν» την αγορά και τα έσοδα, τα εμπορικά κέντρα έχουν από τα τέλη Νοεμβρίου «βάλει τα γιορτινά» τους.
Από τους πρώτους που άνοιξαν την… αυλαία της εορταστικής περιόδου ήταν τα δύο malls της Lamda Development, The Mall Athens και Golden Hall στο Μαρούσι, τα οποία άναψαν το χριστουγεννιάτικο δέντρο τους με μουσικές και φιλανθρωπικές εκδηλώσεις «μεταφέροντας» το πνεύμα αγάπης και αλληλεγγύης των εορτών.
Με events για μικρά και… μεγάλα παιδιά «αντεπιτίθενται» και τα υπόλοιπα εμπορικά κέντρα της Αττικής, ενώ οι περισσότεροι καταστηματάρχες που «φιλοξενούνται» σε αυτά προχωρούν σε γενναιόδωρες εκπτώσεις και προσφορές προκειμένου να αυξήσουν τις πωλήσεις τους. Σε «επιθετικές» εμπορικές κινήσεις με κληρώσεις δώρων και την διοργάνωση bazaar προσιτά οικονομικών προϊόντων προχωρούν επίσης πολλοί έμποροι, απευθυνόμενοι σε όλα τα… βαλάντια.
Παρά το γεγονός ότι με αυτόν τον τρόπο περιορίζουν τα περιθώρια κέρδους, τον θεωρούν ως τον πιο αποδοτικό για να σημειώσουν αύξηση τζίρου και επισκεπτών. Ωστόσο, πολλοί είναι εκείνοι που εμφανίζονται πιο επιφυλακτικοί, υποστηρίζοντας χαρακτηριστικά πως «ένας- δύο μήνες δεν μπορούν να σώσουν την…παρτίδα όλης της χρονιάς». Είναι οι ίδιοι που πλέον βλέπουν τα έξοδά τους για την συντήρηση και τη μίσθωση των καταστημάτων τους στα μεγάλα malls να υπερβαίνουν τα έσοδά τους και που δυσκολεύονται να αντεπεξέλθουν σε αυτά.
Ορισμένοι μάλιστα, εξ αυτών προειδοποιούν ότι αν και τις γιορτές δεν σημειώσουν αύξηση των πωλήσεων και των εσόδων τους, θα εξετάσουν ακόμη και το ενδεχόμενο να αποχωρήσουν από τους «λαμπερούς ναούς της κατανάλωσης», αφού πρώτα ξεκινήσουν έναν γύρο διαπραγματεύσεων για μειώσεις ενοικίων με τα αιτήματα να αναφέρονται σε περικοπές που ξεπερνούν ακόμη και το 20%.
Στο τέλος της χρονιάς θα κάνουν τον απολογισμό τους και εκεί θα ληφθούν κρίσιμες αποφάσεις. Ο «χάρτης» των εμπορικών κέντρων δεν θα είναι ο ίδιος μέχρι τα τέλη του 2013, λένε χαρακτηριστικά επιχειρηματίες του κλάδου.
ATHENS METRO MALL: Ζητούμενο να διατηρηθεί ο αυξημένος τζίρος
Το μεγάλο ζητούμενο για το Athens Metro Mall στον Άγιο Δημήτριο είναι να διατηρηθούν οι θετικοί ρυθμοί ανάπτυξης που παρουσιάζει εν μέσω ύφεσης και η οποία προμηνύεται πιο βαθιά το 2013. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε πως ο Παναγιώτης Κωνσταντίνου, επικεφαλής της Talima Venture, έχει «παγώσει» προς το παρόν τις όποιες νέες επενδύσεις για ένα ακόμη mall στα νότια προάστια, ρίχνοντας το «βάρος» του στο ήδη υπάρχον. Με προωθητικές ενέργειες, όχι μόνο κατά την διάρκεια των εορτών, αλλά και όλον τον χρόνο φιλοδοξεί να επιτευχθεί αύξηση του τζίρου κατά 10% περίπου για να κλείσει με θετικό πρόσημο το έτος. Το 2011 το Athens Metro, που λειτουργεί από το 2010, σημείωσε πωλήσεις 105 εκατ. ευρώ και επισκεψιμότητα 7,2 εκατ., ενώ και στις αρχές του 2012 ο τζίρος κινείτο αυξημένος κατά 10% περίπου. Η διοίκηση στοχεύει στην ακόμη μεγαλύτερη ενίσχυση του προϊοντικού μείγματος ώστε να προσελκύσει ακόμη περισσότερους επισκέπτες και καταναλωτές.
ATHENS HEART: «Ποντάρει» σε παγοδρόμιο- «Σκλαβενίτη»
Με καλύτερες επιδόσεις συγκριτικά με πέρυσι φιλοδοξεί να κλείσουν οι δύο τελευταίοι μήνες του 2012 ο Σωτήρης Θεοδωρίδης της Pasal Development για το Athens Heart. Παρά τις ζημίες ύψους 10,5 εκατ. ευρώ το εννεάμηνο για την εταιρία και τη μείωση των πωλήσεων των 56 καταστημάτων που φιλοξενεί υπό την «στέγη» του το mall του Ταύρου κατά 9,5%, η διοίκηση ψάχνει «ανάσες» για να ανακάμψει.
«Ποντάρει» πολλά στο ανανεωμένο παγοδρόμιο με τη μεγαλύτερη κλειστή πίστα και τον μεγαλύτερο κλειστό παιδότοπο στην Αθήνα που ξεκίνησαν την λειτουργία τους τον Οκτώβρη, προκειμένου να ενισχύσει και την επισκεψιμότητα, η οποία στους πρώτους εννέα μήνες ήταν μειωμένη κατά 11%. Μεγάλο «ατού» αποτελεί και η ενίσχυση του προϊοντικού μείγματος με την προσθήκη του σούπερ μάρκετ «Σκλαβενίτης» που ενισχύει τις πωλήσεις στο 11%. Και όλα αυτά προκειμένου να αντεπεξέλθει και στον έντονο ανταγωνισμό του «όμορου» River West του ομίλου Βιοχάλκο, αφού απευθύνονται και τα δύο κυρίως στους 500.000 κατοίκους των δυτικών προαστίων.
ATHENIAN CAPITOL: «Βλέπει» αύξηση επισκεπτών 5%-10%
Οι αρχικές προσδοκίες του Athenian Capitol του ομίλου Χαραγκιώνη δεν έχουν επιβεβαιωθεί πλήρως ως προς την επισκεψιμότητα, αλλά ο επικεφαλής της εταιρίας, Θεόδωρος Χαραγκιώνης θεωρεί ότι η εορταστική περίοδος θα κινηθεί ανοδικά σε σχέση με τους προηγούμενους μήνες.
Εκτιμήσεις της αγοράς κάνουν λόγο για μια αύξηση των επισκεπτών από 5%- 10% για τον Δεκέμβριο. Η αύξηση αυτή θα αποτελέσει «διέξοδο» και για τους καταστηματάρχες του εμπορικού κέντρου της πλατείας Βικτωρίας δεδομένου ότι το προηγούμενο διάστημα, υπήρχαν πιέσεις για μειώσεις ενοικίων προς τον επιχειρηματία προκειμένου να μπορέσουν να αντεπεξέλθουν.
Το μεγάλο «ατού» του Athenian Capitol είναι το μουσείο αυτοκινήτου, το οποίο προσελκύει τα «βλέμματα» πόσω μάλλον μέσα στις γιορτές που υπάρχει περισσότερος ελεύθερος χρόνος. Το disadvantage είναι παρόλ’ αυτά ότι το συγκεκριμένο εμπορικό κέντρο βρίσκεται σε μια περιοχή, η οποία έχει δεχτεί τεράστιο πλήγμα και από την κρίση, αλλά και από την έξαρση της εγκληματικότητας και ο κόσμος κάνει συνήθως δεύτερες σκέψεις για το αν θα πραγματοποιήσει επίσκεψη ή όχι.
LAMDA DEVELOPMENT: Ελπίζει σε ανάκαμψη πωλήσεων
«Ανάσα» στην εορταστική περίοδο αναζητούν και τα τρία εμπορικά κέντρα της Lamda Development του ομίλου Λάτση (Golden Hall, The Mall Athens, Mediterranean Cosmos), με τον Οδυσσέα Αθανασίου να θέλει να επαναλάβει τις περσινές επιδόσεις του Δεκεμβρίου, οπότε ο τζίρος ήταν αυξημένος κατά 9% σε σχέση με τον υπόλοιπο χρόνο. Το Golden Hall στο Μαρούσι ήταν από τα πρώτα που άναψαν το δέντρο των Χριστουγέννων για να «ζεσταθεί» το αγοραστικό κοινό, αφού για πρώτη φορά φέτος παρουσίασε σημαντική κάμψη τζίρου κατά 12% και κερδοφορίας 27%.
Οι επιχειρηματίες των 130 καταστημάτων που φιλοξενεί, εύχονται ότι θα «ρεφάρουν» την περίοδο των εορτών, όσα απώλεσαν τους προηγούμενους μήνες.
Το ίδιο εύχονται και στο «αδελφάκι», Τhe Mall Athens, το οποίο είδε επίσης τον κύκλο εργασιών να μειώνεται σε ποσοστό της τάξεως του 10,6% και τα κέρδη στο μείον 12,2%. Με μια σειρά εορταστικών events και bazaars φιλοδοξούν να τονωθεί η κίνηση και στα καταστήματα.
Όσο για το Mediterranean Cosmos στη Θεσσαλονίκη, επίσης σημείωσε απώλειες στο εννεάμηνο 3,4% (περιορισμένες σε σχέση με το -9% πέρυσι) και η διοίκηση του mall «ποντάρει» πολλά στα καινούρια brands με τα οποία ενισχύθηκε το προϊοντικό μείγμα του (Attica, H&M, Intersport, Apple, αλυσίδες του λιανεμπορίου που παραδοσιακά επιλέγονται για αγορές δώρων και όχι μόνο στις γιορτές).
SMART PARK- MCARTHURGLEN- RIVER WEST
Το στοίχημα των 3 νέων παικτών να αποσπάσουν μερίδια αγοράς
Εκτός από τους παραδοσιακούς «παίκτες» στον κλάδο των εμπορικών κέντρων υπάρχουν και οι νεοεισερχόμενοι, οι οποίοι δίνουν επίσης «μάχη» για να αποσπάσουν μεγαλύτερα μερίδια κόντρα στην οικονομική κρίση.
Το ενδιαφέρον επικεντρώνεται στα δύο «γειτονικά» εμπορικά κέντρα στα Σπάτα, το Smart Park της Reds του ομίλου Μπόμπολα και το εκπτωτικό χωριό McArthurGlen. Το τελευταίο, με εκπτώσεις από 35%- 70% στα καταστήματά του, φιλοδοξεί να προσελκύσει ακόμη περισσότερους επισκέπτες τον τρέχοντα μήνα και τον επόμενο και μάλιστα έχει ξεκινήσει μια ευρεία διαφημιστική καμπάνια για τον σκοπό αυτό. Οι μέχρι σήμερα ενδείξεις δείχνουν πως το «στοίχημα» θα επιτευχθεί για τους Βρετανούς, οι οποίοι έχουν επενδύσει 100 εκατ. ευρώ στην Ελλάδα, και το ποσοστό των επισκεπτών αναμένεται να είναι αυξημένο κατά 10% σε σχέση με τον μέσο όρο αυτές τις ημέρες.
«Στοίχημα» αποτελούν οι γιορτές και για το Smart Park του ομίλου Μπόμπολα γι’ αυτό και με εκδηλώσεις προσαρμοσμένες στο πνεύμα των ημερών, απευθύνεται στους καταναλωτές. Στόχος είναι οι επισκέπτες να φτάσουν ή και να ξεπεράσουν τους 200.000 (κάτι τέτοιο είχε συμβεί και την εορταστική περίοδο του Πάσχα) προκειμένου να αυξηθεί και ο τζίρος των καταστημάτων. Μάλιστα, οι μισθωτές ελπίζουν σε θετικές επιδόσεις, καθώς το προηγούμενο διάστημα υπήρξαν έντονες διαμαρτυρίες για μη επίτευξη των αρχικών οικονομικών στόχων (πωλήσεις, έσοδα) που είχε υποσχεθεί η διοίκηση, με αποτέλεσμα πολλά ηχηρά brand names να «απειλούν» με αποχώρηση. Πάντως, το Smart Park ποντάρει πολλά στα Village Cinemas για αλλαγή σκηνικού προς το καλύτερο.
Εκτός όμως, από τα Σπάτα, την δική του «μάχη» δίνει και το River West του ομίλου Βιοχάλκο (του Νίκου Στασινόπουλου) στην περιοχή του Κηφισού. Οι εκτιμήσεις της αγοράς κάνουν λόγο για συγκρατημένη πτώση κίνησης και τζίρου με αποτέλεσμα η διοίκηση να επιδιώκει την αύξηση και των δύο οικονομικών μεγεθών. Με το χριστουγεννιάτικο παζάρι βιβλίου από τις 3 έως τις 31 Δεκεμβρίου «στοχεύει» στους βιβλιοφάγους, προσφέροντας εκπτώσεις έως 70%, ενώ με πλήθος εκδηλώσεων για παιδιά με τους ήρωες της Looney Tunes στην… πρώτη γραμμή, προσπαθεί να προκαλέσει το ενδιαφέρον μικρών και μεγάλων.