Το βασικό συμπέρασμα της ενδεικτικής καταγραφής που διενήργησε η ΕΣΕΕ σχετικά με την κίνηση των εμπορικών καταστημάτων την περίοδο των Χριστουγέννων, είναι η περαιτέρω μείωση της κατανάλωσης. Οι πρόεδροι των εμπορικών συλλόγων στη συντριπτική τους πλειονότητα (57 στους 58) δήλωσαν ότι σημειώθηκε πτώση των πωλήσεων στα εμπορικά καταστήματα της περιοχής τους συγκριτικά με την περσινή εορταστική περίοδο των Χριστουγέννων, με την κάμψη να κυμαίνεται μεταξύ 21% και 30%.
Οι περισσότεροι εκπρόσωποι των εμπόρων κάνουν λόγο για μια μέση μείωση της εμπορικής κίνησης της τάξεως του 21%-30%, όταν ήδη τα περσινά επίπεδα της ζήτησης είχαν αγγίξει ιστορικά χαμηλά ρεκόρ, σημειώνοντας μειώσεις που σε πολλές περιπτώσεις είχαν υπερβεί και το 30% (Ένδυση-Υπόδηση). Εντούτοις, το τελευταίο χριστουγεννιάτικο δώρο αφιέρωσαν σε αγορές και δώρα οι περισσότεροι καταναλωτές την περίοδο πριν τα Χριστούγεννα, αφού οι 7 στους 10 εκπρόσωποι των συλλόγων αναφέρουν ως καλύτερη από την άποψη της αγοραστικής κίνησης την περίοδο πριν τις 25/12.
Αναλυτικότερα, οι μέρες με τη μεγαλύτερη αγοραστική κίνηση σύμφωνα με τα στοιχεία που συγκέντρωσε η Ε.Σ.Ε.Ε. αναφέρονται με σειρά σημαντικότητας στον παρακάτω πίνακα, όπου μπορούμε να διαπιστώσουμε ότι η παραμονή των Χριστουγέννων ήταν η καλύτερη μέρα από την άποψη της αγοραστικής κίνησης, ενώ τα εμπορικά καταστήματα δούλεψαν ικανοποιητικά και την Κυριακή πριν τα Χριστούγεννα, που παραδοσιακά παραμένουν ανοιχτά.
ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ ΜΕ ΤΗ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗ ΑΓΟΡΑΣΤΙΚΗ ΚΙΝΗΣΗ
24 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 40%
23 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 23%
31 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 16%
22 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 7%
Αξίζει να σημειωθεί ότι τα ευρήματα της καταγραφής επιβεβαιώνουν τη θέση της Ε.Σ.Ε.Ε. που είναι ενάντια στο άνοιγμα των καταστημάτων επιπλέον Κυριακές, καθώς δεν αναμένεται να ωφελήσει μικρομεσαίους καταστηματάρχες και καταναλωτές. Χαρακτηριστικά σημειώνεται ότι μόνο 3 εμπορικοί σύλλογοι από τους 58 ανέφεραν τη δεύτερη Κυριακή της εορταστικής περιόδου ως μέρα με την καλύτερη αγοραστική κίνηση. Μάλιστα, τονίζεται ότι πολλοί εκπρόσωποι των εμπόρων επισήμαιναν αυθόρμητα την αντίθεσή τους με τη ψήφιση ενός τέτοιου μέτρου.
Οι περισσότεροι ιδιοκτήτες εμπορικών επιχειρήσεων τόνισαν ότι, ενώ υπήρχε αρκετός κόσμος στο δρόμο, οι περισσότεροι εξ αυτών είχαν διάθεση μόνο για βόλτα και όχι για αγορές, καταδεικνύοντας για ακόμη μία φορά πως μείζον θέμα αποτελεί η έλλειψη ρευστότητας που ταλανίζει το καταναλωτικό κοινό και όχι η έλλειψη χρόνου.
Τα στοιχεία που συγκεντρώθηκαν στην καταγραφή των απόψεων των εμπορικών συλλόγων για κάποιες βασικές κατηγορίες προϊόντων, υποδεικνύουν ότι μεγάλος χαμένος των Χριστουγέννων είναι η κατηγορία της ένδυσης και υπόδησης, αφού η συντριπτική πλειονότητα των εμπορικών συλλόγων, οι 50 στους 58, δήλωσαν ότι διαπιστώθηκε μείωση της ζήτησης σε ενδύματα και υποδήματα. Επιβεβαιώνεται και φέτος, η στροφή των καταναλωτών σε μικροδωράκια, συμβολικού περισσότερο χαρακτήρα με δυναμική είσοδο των ηλεκτρονικών «μικροδώρων». Ωστόσο, αυτή η στροφή δεν απέτρεψε τη μείωση στη ζήτηση βιβλίων και ειδών δώρου σύμφωνα με τους 7 στους 10 εμπορικούς συλλόγους.
Όπως ήταν αναμενόμενο, καλύτερη εικόνα παρουσίασε η ζήτηση σε τρόφιμα και παιδικά/παιχνίδια, δηλαδή στους δύο κλάδους που έχουν αποδειχτεί οι πιο ανθεκτικοί στις περικοπές των εορταστικών δαπανών, καθώς τόσο τα τρόφιμα που αφορούν στο γιορτινό τραπέζι, όσο και τα προϊόντα που σχετίζονται με το παιδί, είναι άμεσα συνυφασμένα με τη χριστουγεννιάτικη ατμόσφαιρα. Περίπου 3 στους 10 εκπροσώπους των εμπορικών συλλόγων θεωρούν ότι σε αυτούς τους κλάδους η ζήτηση αυξήθηκε συγκριτικά με πέρσι, ενώ άλλοι τόσοι περίπου βρίσκουν ότι η ζήτηση σε τρόφιμα και παιδικά/παιχνίδια παρέμεινε σταθερή. Στον πίνακα που ακολουθεί βλέπουμε σε ποσοστιαίες αναλογίες πόσοι εμπορικοί σύλλογοι διαπίστωσαν αυξημένη, μειωμένη ή σταθερή ζήτηση, για την κάθε κατηγορία προϊόντων.