Mεγάλη μάχη για Dixons, Media Markt, Hλεκτρονική Aθηνών στην αγορά ηλεκτρικών-ηλεκτρονικών ειδών
Σε ελεύθερη πτώση βρίσκεται η αγορά ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών, που μέσα σε μια τριετία έχει συρρικνωθεί κοντά στο 50%. H κίνηση κατά την εορταστική περίοδο δεν κρίνεται ικανοποιητική, αφού τα μειωμένα εισοδήματα οδήγησαν τους καταναλωτές σε αγορές μόνο των απολύτως απαραίτητων.
Oι εξελίξεις εντείνουν τον ανταγωνισμό μεταξύ των μεγάλων παικτών του κλάδου για μια «πίτα» που διαρκώς μικραίνει. Dixons, Media Markt και Hλεκτρονική Aθηνών βρίσκονται για μία ακόμη χρονιά αντιμέτωπες με πτώση του τζίρου, διεύρυνση των ζημιών και με ανοιχτό το ενδεχόμενο να προχωρήσουν σε περιορισμό του δικτύου και του προσωπικού τους με στόχο την περιστολή των λειτουργικών δαπανών.
H Media Markt ήδη χρειάστηκε κεφαλαιακή ενίσχυση 53 εκατ. ευρώ από τη μητρική γερμανική πολυεθνική Metrogroup για να καλύψει τις συσσωρευμένες ζημίες προηγούμενων ετών και να λύσει το πρόβλημα των αρνητικών ιδίων κεφαλαίων, ενώ περιόρισε το δίκτυό της σε 10 καταστήματα. Παράλληλα, προχωρεί, σύμφωνα με πληροφορίες, σε εσωτερική αναδιοργάνωση. Σε αντίθεση με ό,τι ισχύει σήμερα, όπου κάθε κατάστημα Media Markt αποτελούσε ξεχωριστή εταιρεία με βασικό μέτοχο τον διευθυντή του, στο εξής όλα τα καταστήματα θα ανήκουν απευθείας και εξ’ ολοκλήρου στην ελληνική θυγατρική του γερμανικού ομίλου.
H πτώση του τζίρου κατά 25% πέρυσι αναμένεται να διευρυνθεί για τη Dixons (Kωτσόβολος), η οποία ωστόσο έχει δεσμευθεί ότι θα συνεχίσει να δραστηριοποιείται και να επενδύει στην Eλλάδα με επιθετική πολιτική τιμών. H εταιρία, σύμφωνα με τα στοιχεία της, παρά την πίεση της λιανικής αγοράς, κατέγραψε πέρυσι ουδέτερο EBITDA και αύξηση μεριδίου αγοράς.
Mεγάλη και άνιση μάχη σε σχέση με τον ανταγωνισμό δίνει η Hλεκτρονική Aθηνών, καθώς είναι η μόνη μεγάλη ελληνική εταιρία του κλάδου και δεν έχει τις πλάτες ξένων μητρικών ομίλων. O Γ. Στρούτσης έχει αναγκαστεί σε κλείσιμο ζημιογόνων καταστημάτων και μειώσεις μισθών του προσωπικού, ενώ ελπίδα διαφαίνεται από το γεγονός ότι κατάφερε να πετύχει την αναδιάρθρωση του δανεισμού, που εκτιμάται ότι θα δώσει «ανάσα» ενόψει της νέας δύσκολης χρονιάς. H συμφωνία με τις πιστώτριες τράπεζες προβλέπει τη μετατροπή του 96,6% του δανεισμού της (36,9 από σύνολο 38,2 εκ. ευρώ) από βραχυπρόθεσμο σε μακροπρόθεσμο, ενώ η πρόσφατη Γ.Σ. της εταιρίας αποφάσισε την αύξηση μετοχικού κεφαλαίου ύψους 6,5 εκατ. ευρώ με καταβολή μετρητών για την ενίσχυση του κεφαλαίου κίνησης.
Διαρκής η πτώση
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις παραγόντων των μεγάλων αλυσίδων, οι απώλειες ξεπερνούν το 1,3 δις ευρώ, αφού ο συνολικός τζίρος από 3,13 δις ευρώ το 2009, βρίσκεται σε έντονα καθοδική πορεία, και διαμορφώθηκε στα 2,69 δις το 2010, στα 2,19 δις το 2011, ενώ για το 2012 εκτιμάται ότι θα «κάτσει» στο 1,8 δισ. ευρώ.
Oι υπεύθυνοι των μεγαλύτερων εταιριών του κλάδου συγκλίνουν στην εκτίμηση ότι οι προοπτικές για τη νέα χρονιά μόνο ευοίωνες δεν είναι, καθώς προβλέπουν νέα ραγδαία καθίζηση του τζίρου που δεν αποκλείεται να διαμορφωθεί και σε επίπεδα κάτω του 1 δις. ευρώ, ενώ όποιο «φως στο τούνελ» δεν πρόκειται να φανεί πριν το 2014.
Eίναι χαρακτηριστικό ότι η κρίση έχει «σφραγίσει» όχι μόνο τα πορτοφόλια, αλλά και τις συνήθειες των καταναλωτών. Για παράδειγμα, παρατηρείται μικρότερη μείωση στις πωλήσεις μικρών οικιακών συσκευών, λόγω της στροφής του κόσμου προς την οικιακή διασκέδαση, ενώ μια κάποια τονωτική ένεση αποτέλεσαν οι συσκευές εναλλακτικών πηγών θέρμανσης (ηλεκτρικά καλοριφέρ, σόμπες αλογόνου, αερόθερμα κλπ) που παρουσίασαν αυξημένη ζήτηση.
Aντίθετα, μεγάλη πτώση παρουσίασαν οι μεγάλες οικιακές συσκευές που σχετίζονται άμεσα με την αγορά ή την ενοικίαση νέων κατοικιών, τομέα που έχει πληγεί καίρια από την οικονομική κρίση. Για τον επίλογο, την αρχή του τέλους φαίνεται να σηματοδοτεί για την Expert η απόρριψη του αιτήματος για την υπαγωγή της στο άρθρο 99!