ΙΣΧΥΡΟΣ ΠΑΙΚΤΗΣ ΚΑΙ ΤΟ ΤΟΥΡΚΙΚΟ CHOBANI
«Σύγκρουση» για την πίτα των 80 εκ. ευρώ του ελληνικού γιαουρτιού μέσω Tesco
Στο… κυνήγι του «λευκού θησαυρού» στη Βρετανία μπαίνει και η Κρι- Κρι του Παναγιώτη Τσινάβου. «Αντίπαλοί» της η… παλιά γνώριμη (από το 1983) της αγγλικής αγοράς, η «Ελληνίδα συμπατριώτισσά» της, ΦΑΓΕ των αδελφών Φιλίππου και η τουρκική Chobani του επιχειρηματία Hamdi Ulukaya, ο οποίος μόλις πρόσφατα… έβαλε πόδι στο Λονδίνο. Το «λάφυρο» που διεκδικούν και οι τρεις είναι το μεγαλύτερο κομμάτι της «πίτας» από την αγορά του ελληνικού γιαουρτιού, της οποίας ο συνολικός τζίρος στη Βρετανία αγγίζει τα 80 εκατ. ευρώ.
Η «σφήνα» της Κρι- Κρι αναμένεται να… ανακατέψει την τράπουλα του ανταγωνισμού. Ειδικά όταν ΦΑΓΕ και Chobani δίνουν «μάχες» για την τελική επικράτηση μέχρι και στις δικαστικές αίθουσες με την ελληνική γαλακτοβιομηχανία να αιτείται την απαγόρευση της επιγραφής «ελληνικό γιαούρτι» στις συσκευασίες της τούρκικης εταιρίας, αφού το γιαούρτι της δεν παρασκευάζεται στην Ελλάδα. Από την άλλη η Chobani ναι μεν ως δείγμα καλής θέλησης τόνισε ότι θα αλλάξει τις συσκευασίες της μέχρι την εκδίκαση της υπόθεσης (τον ερχόμενο Φλεβάρη), όμως, τονίζει πως το ελληνικό γιαούρτι αναφέρεται σε στυλ και όχι σε τρόπο παρασκευής.
Μέσα σε αυτά τα ήδη… ταραγμένα νερά της αγοράς ελληνικού γιαουρτιού στη Βρετανία θα επιχειρήσει να κερδίσει το δικό του μερίδιο αγοράς ο Παναγιώτης Τσινάβος από το πρώτο τρίμηνο του 2013.
«Όχημά» του θα είναι η μεγαλύτερη αλυσίδα σούπερ μάρκετ της Αγγλίας, η Tesco με την οποία έχει κλείσει συμφωνία για την διάθεση προϊόντων γιαουρτιού ιδιωτικής ετικέτας της Κρι- Κρι. Στα… ράφια της θα δοθεί η «μητέρα των μαχών» για την προσέλκυση των Βρετανών καταναλωτών δεδομένου ότι η ζήτηση για ελληνικό γιαούρτι παρουσιάζεται αυξημένη μέχρι και 25% τον τελευταίο χρόνο. Το γιαούρτι της Κρι- Κρι θα «κονταροχτυπηθεί» τόσο με το εδραιωμένο Total της ΦΑΓΕ, όσο και με το Chobani, του οποίου έξι κωδικοί επίσης διατίθενται μέσω 200 καταστημάτων της Tesco.
«Πόλεμος» μεριδίων
Ο Παναγιώτης Τσινάβος γνωρίζει ότι ο ανταγωνισμός θα είναι μεγάλος στη βρετανική αγορά και προβλέπει ότι σαφή εικόνα για την πορεία της Κρι- Κρι στα ράφια της βρετανικής αλυσίδας σούπερ μάρκετ θα υπάρχει προς το τέλος του 2013.
Ο Σερραίος επιχειρηματίας προωθεί την διάθεση προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, καθώς θεωρεί ότι προσιδιάζει περισσότερο με τα χαρακτηριστικά της αγοράς τροφίμων στην Αγγλία και σε αυτό ποντάρει για να κερδίσει «πόντους».
Αυτή την στιγμή η ΦΑΓΕ, η οποία δραστηριοποιείται στην Αγγλία από το 1983 (αρχικά μέσω εξαγωγών και στη συνέχεια ιδρύοντας την θυγατρική FAGE UK), θεωρείται ηγέτιδα δύναμη στο ελληνικό στραγγιστό γιαούρτι με το Total να κατέχει συντριπτικό μερίδιο αγοράς κοντά στο 90% και ο τζίρος να ανέρχεται στα 21 εκατ. ευρώ. Χαρακτηριστικό είναι ότι η Βρετανία αποτελεί από τις πιο προσοδοφόρες αγορές για την εταιρία των αδελφών Φιλίππου, δεδομένου ότι το πρώτο μισό του έτους ο όγκος πωλήσεων αυξήθηκε κατά 16,9% και σε αξία κατά 28,8%, με τις συνολικές εξαγωγές να έχουν αυξηθεί επίσης σε όγκο κατά 38,4% και σε αξία 39,3%. Από την άλλη ψηλά έχει βάλει τον… πήχη και ο Τούρκος της Chobani, ο οποίος στοχεύει στο να επαναλάβει το «αμερικανικό θαύμα», παίρνοντας τα πρωτεία από την ΦΑΓΕ και στη Βρετανία (όπως συμβαίνει στις ΗΠΑ).
Μάλιστα, στα σχέδιά του είναι να δημιουργήσει μελλοντικά και αυτόνομο κατάστημα διάθεσης γιαουρτιού και αργότερα παραγωγική μονάδα.
Με την είσοδο όμως, της Κρι- Κρι τα δεδομένα αλλάζουν και το έργο του δεν προμηνύεται τόσο εύκολο.
Από την πλευρά των αδελφών Φιλίππου, πάντως, δεν υπάρχει ανησυχία για τον αυξανόμενο ανταγωνισμό στην αγορά της Βρετανίας. Όπως λένε χαρακτηριστικά στενοί τους συνεργάτες «ο καλύτερος ας κερδίσει. Ο ανταγωνισμός όταν είναι υγιής, λειτουργεί θετικά και για την ακόμη μεγαλύτερη βελτίωση των προϊόντων». Ωστόσο, δεν είναι διατεθειμένοι να χάσουν τα κεκτημένα τους και όπως λένε οι πληροφορίες, εξετάζουν το ενδεχόμενο να «ρίξουν» και νέους κωδικούς προϊόντων στην αγορά.
Στην Ελλάδα
Οι δύο ελληνικές εταιρίες, ΦΑΓΕ και Κρι- Κρι γνωρίζουν καλά η μία τα θετικά σημεία και τις… αδυναμίες της άλλης, αφού συναγωνίζονται και στην Ελλάδα, στα ράφια των σούπερ μάρκετ και όχι μόνο.
Η γαλακτοβιομηχανία των αδελφών Φιλίππου, η οποία πρόσφατα μετέφερε την έδρα της στο Λουξεμβούργο, κατέχει τη «μερίδα του λέοντος» στην εγχώρια αγορά γιαουρτιού, ελέγχοντας περίπου το 30%. Μπορεί η Κρι- Κρι να κυμαίνεται σε μικρότερα νούμερα, όμως από το 2006 μέχρι και σήμερα παρουσιάζει αυξητική τάση τόσο στις πωλήσεις της όσο και στα μερίδιά της.
Στα θετικά «όπλα» της είναι ότι παραμένει κερδοφόρος με κέρδη το εννεάμηνο του 2012 6,2 εκατ. ευρώ και τζίρο κοντά στα 50 εκατ. ευρώ, ενώ η ΦΑΓΕ στην Ελλάδα σημείωσε, σύμφωνα με τα τελευταία οικονομικά της αποτελέσματα, πτώση πωλήσεων της τάξεως του 23%.
Το 40% των συνολικών της πωλήσεων προέρχεται πλέον από την Ελλάδα, ενώ για την Κρι- Κρί το 80% των πωλήσεων στηρίζεται στην εγχώρια αγορά.
Ελληνική «μονομαχία» και στην Αμερική;
Ελληνική «μονομαχία» μεταξύ των ΦΑΓΕ και Κρι- Κρι, όπως όλα δείχνουν, θα υπάρξει μελλοντικά και στην αγορά της Αμερικής. Ο Παναγιώτης Τσινάβος ενδιαφέρεται να πραγματοποιήσει είσοδο η εταιρία του και στην άλλη άκρη του Ατλαντικού, αλλά μόνο όταν βρεθεί τοπικός συνεργάτης.
Κάποιες πρώτες επαφές με μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ έχουν ήδη γίνει, όπως λένε οι πληροφορίες, αλλά προς το παρόν βρίσκονται σε πρώιμο, διερευνητικό στάδιο. Είναι ωστόσο μια αγορά- στόχος για την Κρι- Κρι αφού οι πωλήσεις greek style yoghurt κυμαίνονται στα 1,5 δισ. και η ζήτηση είναι διαρκώς αυξανόμενη. Στις ΗΠΑ τα «σκήπτρα» της αγοράς κρατά ο Τούρκος Ulukaya ελέγχοντας περίπου το 47%, ενώ η ΦΑΓΕ με την οποία θα βρεθεί και πάλι αντίπαλος ο Τσινάβος έχει πέσει από τη δεύτερη στην τρίτη θέση των μεριδίων αγοράς, χάνοντας έδαφος από την Danone.