Το σκληρό παζάρι του κατασκευαστή
Ή ξεκινούν οι εργασίες στο Άκτιο- Αμβρακία ή η ΑΕΓΕΚ θα κηρυχθεί έκπτωτη
Δρόμος μετ’ εμποδίων που στο βάθος δείχνει… αδιέξοδο μοιάζει ο οδικός άξονας Άκτιο- Αμβρακία, το κύριο κομμάτι του οποίου έχει αναλάβει η ΑΕΓΕΚ του Γιάννη Μαρούλη σε κοινοπραξία με την ιταλική Consorzio Stabile Italimprese.
Από τον περασμένο Αύγουστο οι τεχνικές εργασίες πραγματοποιούνται με το… σταγονόμετρο και τους τελευταίους δύο μήνες έχουν ανασταλεί. Αιτία είναι τα προβλήματα ρευστότητας της αναδόχου εταιρίας, με αποτέλεσμα να έχουν «παγώσει» και άλλα σημαντικά έργα που έχει αναλάβει, όπως το μετρό Θεσσαλονίκης.
Τις τελευταίες μέρες, σύμφωνα με πληροφορίες, διεξάγεται ένα «σκληρό» παζάρι ανάμεσα στον Γιάννη Μαρούλη και την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης προκειμένου να βρεθεί λύση στο ζήτημα του δρόμου Άκτιου- Αμβρακίας και να μπορέσουν να λειτουργήσουν και πάλι τα εργοτάξια, που αυτή την στιγμή θυμίζουν περισσότερο «έρημη πόλη».
Ο άλλοτε κραταιός κατασκευαστής φέρεται να ζητά χρόνο από το ΥΠΑΝ, διαβεβαιώνοντας πως τα εμπόδια που έχουν προκύψει από την έλλειψη ρευστού και τη μη έγκαιρη απόδοση των απαιτούμενων χώρων, βρίσκονται σε φάση επίλυσης και είναι θέμα λίγων ημερών να «απελευθερωθούν» οι απαιτούμενοι πόροι, ώστε να τακτοποιηθούν οι οικονομικές υποχρεώσεις της ΑΕΓΕΚ προς τους εργαζόμενους, τους προμηθευτές της κ.α.
Οι ίδιες πληροφορίες κάνουν λόγο και για αίτημα του Γιάννη Μαρούλη σχετικά με το αν θα μπορούσε να παρέμβει «πυροσβεστικά» το υπουργείο, καταβάλλοντας ένα μέρος των δεδουλευμένων στους εργαζόμενους- όπως είχε πράξει και στα τέλη του περασμένου Αυγούστου- προκειμένου να ξαναπιάσουν δουλειά μέχρι να δοθεί συνολική λύση στο θέμα της ρευστότητας των ταμείων της εταιρίας.
Ωστόσο, από την πλευρά του υπουργείου του διεμήνυσαν σε όλους τους τόνους πως κάτι τέτοιο δεν είναι εφικτό, καθώς έχουν εξαντλήσει κάθε μέσο για να παρασχεθεί επιπλέον βοήθεια ως προς την διοχέτευση ρευστότητας στο έργο. Σημειώνεται πως το ΥΠΑΝ έχει συνολικά εκταμιεύσει για τον συγκεκριμένο σκοπό περίπου 1,2 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 947,2 χιλ. ευρώ δόθηκαν το περασμένο καλοκαίρι για την κάλυψη μέρους των αποδοχών των εργαζομένων για τους μήνες Απρίλιο, Μάιο και Ιούνιο.
Δεύτερη προειδοποίηση
Πιο ορατός από ποτέ είναι και ο κίνδυνος να κηρυχθεί έκπτωτος ο ανάδοχος από το έργο, αν αυτό συνεχίσει να παραμένει στάσιμο και δεν γίνει καμία πρόοδος στις εργασίες. Κύκλοι του ΥΠΑΝ υποστηρίζουν ότι διαμηνύθηκε εν είδει «τελεσιγράφου» στην ΑΕΓΕΚ, ότι αν δεν προχωρήσει η κατασκευή του οδικού άξονα μέσα στον τρέχοντα μήνα, τότε κινδυνεύει να χάσει το έργο.
Ορισμένες πληροφορίες μάλιστα, θέλουν ήδη την σχετική διαδικασία να έχει ξεκινήσει, από την στιγμή που η εταιρία δεν πληροί τις συμβατικές της υποχρεώσεις. Σε πρώτη φάση δηλ. έχουν γίνει οι «προειδοποιητικές» συστάσεις με τις οποίες πρέπει να συμμορφωθεί ο εργολάβος, δίνοντάς του ωστόσο τον απαιτούμενο χρόνο για να μπορέσει να ανταποκριθεί. Βέβαια, αυτό το χρονικό περιθώριο δεν είναι ανεξάντλητο.
Στην περίπτωση πάντως, της ΑΕΓΕΚ, η διαδικασία έκπτωσης βρίσκεται σε αρχικό στάδιο, άρα η κατάσταση μπορεί να είναι αναστρέψιμη. Δεν είναι η πρώτη φορά πάντως, που η εταιρία του Μαρούλη λαμβάνει σχετική προειδοποίηση από το ΥΠΑΝ. Είχε προηγηθεί εκείνη του περασμένου Αυγούστου, όταν και του είχε τονιστεί ότι αν δεν ξεκινήσουν τα έργα μέχρι τον Οκτώβριο, τότε θα κηρυχθεί έκπτωτη. Κάτι που δεν συνέβη τότε.
Άλλωστε και το υπουργείο θέλει να εξαντλήσει όλα τα περιθώρια, αφού γνωρίζει καλά ότι η προκήρυξη νέου διαγωνισμού για να κατατεθούν προσφορές από άλλους ενδιαφερόμενους, είναι μια χρονοβόρα διαδικασία.
Καζάνι που… βράζει
Μετά την θετική εξέλιξη προ ολίγων βδομάδων, με τη συμφωνία για λήψη δανείου από την μητρική εταιρία, δημιουργήθηκαν προσδοκίες ότι θα άνοιγε ο δρόμος κατασκευής του πρώτου τμήματος από το Άκτιο μέχρι την Παλιάμπελα (22,5 χλμ.) που είναι και το μεγαλύτερο του έργου. Θεωρητικά, μετά από την θετική εξέλιξη, οι εργασίες μπορούν να προχωρήσουν, αλλά κάτι τέτοιο δεν είναι εμφανές, καθώς τα εργοτάξια υπολειτουργούν. Οι εργαζόμενοι στο έργο του οδικού άξονα βρίσκονται σε επίσχεση εργασίας, όντας απλήρωτοι τους τελευταίους μήνες και η κατάσταση μοιάζει με… καζάνι που βράζει.
Την περασμένη Τρίτη μάλιστα, ήταν προγραμματισμένο να πραγματοποιηθεί τριμερής συνάντηση μεταξύ εργαζομένων, Επιθεώρησης Εργασίας και εκπροσώπου της εταιρίας σε μια ύστατη προσπάθεια να βρεθεί η «χρυσή τομή» στο πρόβλημα που… καίει 150 εργαζόμενους περίπου. Αν λάβουν τις διαβεβαιώσεις που επιθυμούν, τότε είναι διατεθειμένοι, όπως δηλώνουν, να ξαναπιάσουν άμεσα δουλειά. ΑΛΛΑ 2 ΧΡΟΝΙΑ ΚΑΘΥΣΤΕΡΗΣΗΣ;
Στον… αέρα το χρονοδιάγραμμα
Μετά τις εμπλοκές που έχουν ενσκήψει στην κατασκευή του οδικού άξονα Άκτιου- Αμβρακίας, στον… αέρα βρίσκεται το χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης του έργου. Ο προβλεπόμενος χρόνος ολοκλήρωσής του είναι τα 3 χρόνια, βάσει της σύμβασης που είχε υπογραφεί τον Μάρτιο του 2010, δηλ. θα τελείωνε το 2013. Ωστόσο, πολλοί είναι εκείνοι οι οποίοι πλέον εκτιμούν ότι και η φετινή χρονιά είναι χαμένη και πως αν όλα έχουν αίσια κατάληξη, το έργο θα παραδοθεί στο τέλος του 2014, ίσως και στις αρχές του 2015.
Μάλιστα, μέχρι πριν προκύψουν τα προβλήματα του αναδόχου, ήταν από τα λίγα projects που προχωρούσαν με γρήγορους ρυθμούς, καθώς είχε εξασφαλισμένη χρηματοδότηση 180 εκατ. ευρώ (συνολικός προϋπολογισμός 350 εκατ. ευρώ) και το επιθυμούν διακαώς και οι περιφέρειες από τις οποίες περνά ο δρόμος. Και αυτό γιατί όταν ολοκληρωθεί, θα συνδέεται με την Ιονία Οδό και το αεροδρόμιο του Ακτίου, αποτελώντας μοχλό ανάπτυξης για την Δυτική Ελλάδα