KΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ MΑΧΑΙΡΑΣ (Αντιπρόεδρος Delhaize & Διευθ. Σύμβουλος ΝΑ Ευρώπης – Ινδονησίας): Δεν επηρεάζει την Ελλάδα η αποχώρηση της Delhaize από την Αλβανία
Μετά την αποχώρηση του ομίλου Delhaize από την αγορά της Αλβανίας, αναπτύχθηκαν σενάρια που ήθελαν τους Βέλγους να επανεξετάζουν την στρατηγική τους στη ΝΑ Ευρώπη και να μειώνουν το επενδυτικό τους πρόγραμμα. Πολλοί μάλιστα, μιλούσαν και για άμεση επίδραση στην περαιτέρω επέκταση της αλυσίδας ΑΒ Βασιλόπουλος στην Ελλάδα.
Κόντρα στην φημολογία, ο αντιπρόεδρος του ομίλου Delhaize και διευθύνων σύμβουλος ΝΑ Ευρώπης και Ινδονησίας, κ. Κωνσταντίνος Μαχαίρας, μιλώντας στην «Deal», ξεκαθαρίζει πως Αλβανία και Ελλάδα είναι αγορές που λειτουργούσαν ανεξάρτητα η μία από την άλλη, ότι η αποχώρηση από την γείτονα δεν θα έχει καμία επίδραση στην ελληνική εταιρία και πως η Delhaize όχι μόνο δεν «φρενάρει» τις επενδύσεις της στη ΝΑ Ευρώπη, αντιθέτως το μεγαλύτερο μέρος αυτών θα κατευθυνθούν προς αυτή.
Ο Κ. Μαχαίρας δηλώνει πως με έμφαση στα καταστήματα της «γειτονιάς», η ΑΒ Βασιλόπουλος θα συνεχίσει να ανοίγει και την τρέχουσα χρονιά καταστήματα και πιστεύει πως για εταιρίες με ισχυρό brand, όπως η ΑΒ, η κρίση γεννά ευκαιρίες και το ρίσκο περιορίζεται. Βασικό στοιχείο της στρατηγικής του είναι η ανταγωνιστικότητα των τιμών ενώ υποστηρίζει πως σέβεται τον ανταγωνισμό γιατί αποτελεί κινητήρια δύναμη να γίνουν και οι ίδιοι καλύτεροι.
Τι σηματοδοτεί η αποχώρηση από την Αλβανία για την στρατηγική στη ΝΑ Ευρώπη και την Ελλάδα; Μπαίνει “φρένο” επενδυτικό ή όχι;
Η κίνηση αυτή του Ομίλου Delhaize, δεν έχει και δεν θα έχει καμία επίδραση στην Ελλάδα. Η Ελλάδα και η Αλβανία είναι 2 χώρες που λειτουργούσαν ανεξάρτητα η μία με την άλλη, με διαφορετικά πλάνα και budget. Ο Ομιλος Delhaize έκρινε ότι θέλει να εστιάσει στις 4 αγορές της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, οι οποίες είναι η Ελλάδα, η Σερβία, η Ρουμανία και η Βουλγαρία. Η Αλβανία αποτελούσε μία μικρή αγορά για εμάς με τζίρο περίπου 20 εκατ. _, όσο δηλαδή ένα κατάστημα της ΑΒ Βασιλόπουλος, οπότε κρίναμε ότι πρέπει να εστιάσουμε τη δύναμη και τα κεφάλαια μας στις υπόλοιπες χώρες της ΝΑ Ευρώπης. Ο Όμιλος θεωρεί την ΝΑ Ευρώπη, το κομμάτι εκείνο που θα απορροφήσει το μεγαλύτερο μέρος των επενδύσεων, που προγραμματίζονται από το Group.
Ποιοι οι στόχοι της ΑΒ Βασιλόπουλος για την τρέχουσα χρονιά σε επίπεδο μεριδίων αγοράς; Πόσο έντονα αισθάνεστε τον ανταγωνισμό;
Αρχικά η ΑΒ Βασιλόπουλος σέβεται όλους τους συναγωνιστές ανεξαρτήτως μεγέθους. Πιστεύουμε ότι ο ανταγωνισμός μας βελτιώνει και λειτουργεί προς όφελος των καταναλωτών. Δεν έχουμε εμπάθεια ούτε υποκινούμε εμπάθεια. Η δουλειά μας είναι να εξασφαλίζουμε χαμηλές τιμές στους καταναλωτές και θέσεις εργασιας. Οι στόχοι μας για την τρέχουσα χρονιά είναι τόσο η αύξηση του μεριδίου αγοράς, όπως και τα τελευταία χρόνια, όσο και το να παραμείνουμε ως leader στην αγορά. Για μας ο leader αξιολογείται με απτά δεδομένα (τζίροι, μερίδια) και μη απτά (Νο1 στο μυαλό του καταναλωτή όταν σκέπτεται το τρόφιμο, σχέσεις με προμηθευτές). Μπορεί να έχεις και τα δυο ή ένα από τα δυο. Πάντως δεν «κυνηγάμε» κανέναν, κάνουμε τη δουλειά μας με ήθος και αξιοπρέπεια.
Η ΑΒ Βασιλόπουλος ήταν από τις πρώτες αλυσίδες που εγκαινίασαν τα μικρά, ευέλικτα καταστήματα της “γειτονιάς”, με πρώτο εκείνο στο Γαλάτσι. Ποια τα πλάνα σας σε αυτό το κομμάτι;
Η εταιρία πιστεύει πολύ στα καταστήματα «γειτονιάς» και θα συνεχίσει να τα αναπτύσει .Θεωρούμε ότι ταιριάζουν απόλυτα στην ιδιοσυγκρασία του Έλληνα. Με αυτά τα καταστήματα «γειτονιάς» δίνουμε τη δυνατότητα σε περισσότερους καταναλωτές να γνωρίσουν την ποιότητα, τη εξυπηρέτηση και τις ανταγωνιστικές τιμές της ΑΒ.
Ποια είναι τα επενδυτικά σχέδια της ΑΒ Βασιλόπουλος για το τρέχον έτος στην Ελλάδα;
Η ΑΒ Βασιλόπουλος θα συνεχίσει να αναπτύσσεται ανοίγοντας νέα καταστήματα όπως κάνει όλα τα τελευταία χρόνια.
Το άνοιγμα νέων καταστημάτων εν μέσω κρίσης δεδομένης και της κάμψης της κατανάλωσης, δεν συνιστά ρίσκο; Πού ποντάρει η αλυσίδα;
Κατά τη διάρκεια όλων των χρονικών περιόδων κρίσης, τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό, πάντα υπάρχουν ευκαιρίες για τις εταιρίες που πιστεύουν στο brand τους. Άρα για την ΑΒ το άνοιγμα νέων καταστημάτων με δεδομένη την άριστη δομή κεφαλαίων, δεν συνιστά κάποιο ρίσκο.
Τα τελευταία χρόνια η αλυσίδα έχει αλλάξει στρατηγική, προσαρμόζοντας τις τιμές της σε ένα πιο προσιτό επίπεδο σε σχέση με το παρελθόν. Αιτία η οικονομική κρίση ή λόγω ανταγωνισμού;
Η ΑΒ από το 1997 – χρονιά σταθμός για την εταιρία – και μετά, με συνέπεια μειώνει τις τιμές της, ώστε αυτή τη στιγμή να θεωρείται μία από τις καλύτερες αλυσίδες λιανεμπορίου στην Ελλάδα, τόσο για την ποιότητα που προσφέρει, όσο και για τις εξαιρετικά χαμηλές τιμές της. Η ανταγωνιστικότητα των τιμών είναι ένα διαρκές και βασικό στοιχείο της στρατηγικής μας.
Οι προμηθευτές έχουν “βάλει νερό στο κρασί” τους τον τελευταίο καιρό; Ποια η κατάσταση τώρα;
Η ΑΒ Βασιλόπουλος πάντα θα θεωρεί τους προμηθευτές συνεργάτες, με κοινό στόχο, να προσφέρουμε άριστα προϊόντα στην καλύτερη τιμή. Όποιος ενστερνίζεται τον στόχο αυτό, βαδίζει τον δρόμο της επιτυχίας μαζί μας. Ο σεβασμός του καταναλωτή είναι αυτό που ξεχωρίζει μία αλυσίδα λιανεμπορίου ή έναν προμηθευτή.
Εξετάζουμε το ενδεχόμενο εξαγορών…
«Έρχεται δεύτερο… κύμα συγκέντρωσης στον κλάδο»
Στα πλαίσια της ανάπτυξης του ομίλου Delhaize στην Ελλάδα, ο κ. Μαχαίρας δεν αποκλείει το ενδεχόμενο εξαγοράς μικρότερων αλυσίδων σούπερ μάρκετ. Άλλωστε, όπως τονίζει ο ίδιος, ήδη έχει ολοκληρωθεί ένα πρώτο κύμα συγκέντρωσης του κλάδου και ακολουθεί ένα δεύτερο, το οποίο και ευνοείται από την οικονομική κρίση που βιώνουμε.
Εξετάζετε το ενδεχόμενο εξαγορών μικρότερων αλυσίδων; Πιστεύετε ότι πρέπει να υπάρξει συγκέντρωση στον κλάδο;
Η περαιτέρω ανάπτυξη της ΑΒ Βασιλόπουλος στην Ελλάδα είναι στρατηγικός στόχος για τον Όμιλο Delhaize, και μπορεί να επιτευχθεί με πολλούς τρόπους. Ένας από αυτούς είναι και η εξαγορά μικρότερων αλυσίδων σούπερ μάρκετ. Η συγκέντρωση στον κλάδο προκύπτει λόγω του οικονομικού περιβάλλοντος και των συγκυριών που ζούμε. Τα τελευταία χρόνια έχει ήδη ολοκληρωθεί το πρώτο κύμα συγκέντρωσης στον τομέα μας, ενώ την περίοδο αυτή θα υπάρξει και δεύτερο κύμα, το οποίο ίσως να είναι και πιο έντονο.