Ψάχνει… αγωγό ρευστότητας στον ΤΑΡ
«Κόκκινος» συναγερμός έχει σημάνει στη Βιοχάλκο, καθώς οι εξελίξεις γύρω από τους μεγάλους ενεργειακούς αγωγούς «τρέχουν» πλέον με ταχύτητα.
Ο Νίκος Στασινόπουλος θέλει να είναι παρών σ’ αυτές τις εξελίξεις με τη Σωληνουργία Κορίνθου, που διοικεί ο γιος του Γιάννης, ποντάροντας στην ανάληψη εργολαβιών, μέχρι 400 εκατ. ευρώ στον αγωγό Trans Adriatic Pipeline (TAP), που θα αποτελέσει… αγωγό ρευστότητας για τον όμιλο Βιοχάλκο, τα μέταλλα, του οποίου έχουν αρχίσει και λυγίζουν επικίνδυνα. Μπορεί η Σωληνουργία Κορίνθου να είχε καθαρά κέρδη περίπου 11,5 εκατ. ευρώ το 2012 (έναντι 5,6 εκατ. ευρώ το 2011), όμως ο όμιλος Βιοχάλκο συνεχίζει να καταγράφει ζημιές. Μάλιστα στο εννεάμηνο του 2012 οι ζημιές της Βιοχάλκο διευρύνθηκαν στα 39,1 εκατ. ευρώ έναντι ζημιών 25,1 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2011.
Γίνεται σαφές, πως μια συμφωνία της ΣΩΛΚ για τον αγωγό TAP, θα αποτελέσει ισχυρή τονωτική ένεση για τα οικονομικά του ομίλου του Νίκου Στασινόπουλου και ενδεχομένως να θέσει υπό νέο πρίσμα τον σχεδιασμό για το μέλλον της Βιοχάλκο.
Αγωνία…
Η Σωληνουργία Κορίνθου έχει προεπιλεγεί από την νορβηγική Statoil για να προμηθεύσει τους σωλήνες που θα απαιτηθούν για τα 500 χιλιόμετρα της χερσαίας και υποθαλάσσιας διαδρομής του αγωγού. Μέτοχοι του ΤΑΡ είναι οι εταιρίες Statoil (42,5%), η ελβετική Axpo (42,5%) και η γερμανική ΕΟΝ Ruhrgas (15%), οι οποίοι έχουν συμφωνήσει στην προεπιλογή της ΣΩΛΚ. Η αγωνία όμως τόσο των εταιριών αυτών, όσο όμως (και ιδιαιτέρως) του Νίκου Στασινόπουλου είναι αν θα είναι ο ΤΑΡ ο αγωγός που θα μεταφέρει το αζέρικο αέριο στην Ευρώπη ή ο Nabucco West (ο μικρός Nabucco) και αν θα είναι η ΣΩΛΚ ο τελικός προμηθευτής σωλήνων, κάτι που θα αποφασιστεί μέχρι το τέλος του χρόνου.
Και σ’ αυτή την περίπτωση, η μάχη δεν θα είναι καθόλου εύκολη, καθώς απέναντι από την ΣΩΛΚ θα βρεθούν στην τελική φάση οι μεγαλύτεροι διεθνείς «παίκτες» όπως η γερμανική Mannesmann και η ιταλική Ilva. Από την πλευρά της ελληνικής εταιρίας πάντως εκφράζεται αισιοδοξία ότι θα είναι ο τελικός νικητής του μεγάλου deal, καθώς διαθέτει τις απαραίτητες πιστοποιήσεις και συγκαταλέγεται μεταξύ των βιομηχανιών που μπορούν να προμηθεύσουν προϊόντα υψηλής εξειδίκευσης όπως οι αγωγοί 45 ιντσών υψηλής πίεσης, που απαιτούνται και για τον συγκεκριμένο αγωγό.
Το ζητούμενο βέβαια είναι αν η κοινοπραξία εκμετάλλευσης του κοιτάσματος Σαχ Ντενίζ του Αζερμπαϊτζάν, (στην οποία συμμετέχουν η κρατική εταιρία του Αζερμπαϊτζάν Socar, η βρετανική ΒΡ και η γαλλική Total), αποφασίσει ότι θα είναι ο ΤΑΡ ο αγωγός που θα μεταφέρει το αζέρικο αέριο στην Ευρώπη ή ο Nabucco West. Ο ΤΑΡ θα φθάνει στην Κεντρική Ευρώπη μέσω Ελλάδας, Αλβανίας και Ιταλίας, ενώ ο Nabucco (στον οποίο μετέχουν η αυστριακή DMV AG, η γερμανική MDL, η τουρκική Botas και η ρουμανική Trangaz) θα μεταφέρει το αέριο, από την Κασπία θάλασσα, μέσω της Βουλγαρίας, της Ρουμανίας και της Ουγγαρίας.
Προχθές, παρουσία και του πρωθυπουργού Αντώνη Σαμαρά, υπογράφηκε η τριμερής (Ελλάδα, Αλβανία, Ιταλία) για τον ΤΑΡ, η κατασκευή του οποίου θα δημιουργήσει στην Ελλάδα επενδύσεις ύψους 1,5 δισ. ευρώ και νέες θέσεις εργασίας.
Από αυτά τα 300-400 εκατ. ευρώ αφορούν αυτά που διεκδικεί η ΣΩΛΚ, για την προμήθεια σωλήνων όχι μόνο για το κομμάτι που θα διέρχεται από το ελληνικό έδαφος, αλλά για το σύνολο της διαδρομής του αγωγού, που θα είναι 500 χιλιόμετρα περίπου.
Τι θα γίνει όμως, αν ο Νίκος Στασινόπουλος δεν καταφέρει να εξασφαλίσει αυτό το project των 400 εκατ. ευρώ, που θα αποτελέσει μεγάλη ένεση ρευστότητας όχι μόνο για την ΣΩΛΚ αλλά για όλο τον όμιλο Βιοχάλκο; Μπορεί να έχει διαψεύσει ο κ. Στασινόπουλος ότι υπάρχει ενδεχόμενο αποχώρησης από την Ελλάδα του ομίλου του, ακόμα όμως και το γεγονός ότι υπάρχουν εισηγήσεις γι’ αυτό, δημιουργεί σοβαρό θέμα και δεν αποκλείει αυτό το ενδεχόμενο.
Ανεξάρτητα πάντως από αυτό, ο Νίκος Στασινόπουλος συνεχίζει με έντονο ρυθμό το σχέδιο ολικής αναδιοργάνωσης του ομίλου, για να αντιμετωπίσει τις επιπτώσεις από την μείωση των πωλήσεων, οι οποίες ιδιαίτερα στην Ελλάδα, έχουν ξεπεράσει το 50%. Έτσι, το πρώτο βήμα που έγινε, ήταν η μεταβίβαση από τη Σιδενόρ του συνόλου του κλάδου του χάλυβα, που αποτελεί την πιο σημαντική δραστηριότητα, στην μη εισηγμένη στο Χ.Α. εταιρία ΔΕΠΑΛ.
Αν δεν «κλείσει» το project με τον ΤΑΡ
Εναλλακτική… διέξοδος ο South Stream
Στον όμιλο Βιοχάλκο, δεν θέλουν ούτε να σκέπτονται ότι μπορεί να χάσουν την υπόθεση ΤΑΡ, στην οποία στηρίζουν πολλά για την ανάκαμψη του δοκιμαζόμενου κολοσσού.
Γι’ αυτό και αναζητούν εναλλακτικά deals στις διεθνείς αγορές ιδιαίτερα στον κλάδο της ενέργειας. Είναι άλλωστε ενδεικτικό ότι το 2012 οι πωλήσεις του κλάδου ενέργειας αντιπροσωπεύουν πλέον πάνω από το 95% των συνολικών πωλήσεων, με τις κατασκευές να έχουν υποχωρήσει κάτω από το 5%.
Στο πλαίσιο αυτό, ο γιος του Νίκου Στασινόπουλου, Γιάννης, που έχει αναλάβει την Σωληνουργία Κορίνθου, εντείνει τις προσπάθειες για την ανάληψη εργολαβιών στον αγωγό South Stream, τον άλλο μεγάλο αγωγό φυσικού αερίου, τον οποίο προωθεί με γρήγορους ρυθμούς η ρωσική πλευρά, με τους νέους διαγωνισμούς να ξεκινούν στο τέλος αυτού του μήνα ή στις αρχές Μαρτίου.
Ο South Stream είναι προϋπολογισμού 16 δισ. ευρώ, από τα οποία τα 10 δισ. αφορούν το υποθαλάσσιο τμήμα και τα 6 δισ. το χερσαίο, ενώ πάνω από το 60% του κόστους αφορά στο χάλυβα και τους αγωγούς. Ένα από τα όπλα της ΣΩΛΚ στους διαγωνισμούς του South Stream αποτελεί η στρατηγική συμμαχία της με τη ρωσική ΤΜΚ, που είναι ο μεγαλύτερος κατασκευαστής αγωγών στη Ρωσία και μία από τις μεγαλύτερες στον κόσμο.