Ποια έργα «χτυπάει» στους διαγωνισμούς και οι συμβάσεις που έχει
«Ολική επαναφορά» της Siemens στα δημόσια έργα, έχουμε το τελευταίο διάστημα. Όσοι θεωρούσαν ότι ο γερμανικός κολοσσός μετά το μέγα σκάνδαλο διαφθοράς, το οποίο πολλοί ονόμασαν ως το μεγαλύτερο της Μεταπολίτευσης, δεν θα μπορούσε να ξαναεμφανιστεί στην Ελλάδα, τουλάχιστον ως διεκδικητής δημόσιων έργων, έκαναν φυσικά λάθος.
Η Siemens αποδεικνύεται όχι μόνο «πολύ σκληρή για να πεθάνει», αλλά και προκλητική, αν σκεφτεί κανείς ότι στην πρώτη εμφάνισή της για τη διεκδίκηση του μεγάλου έργου της ηλεκτρικής διασύνδεσης των Κυκλάδων με το ηπειρωτικό σύστημα έβαλε και ρήτρα δραχμής.
Τώρα, έχοντας στα χέρια της το μεγάλο «κλειδί» του εξωδικαστικού συμβιβασμού με το ελληνικό κράτος και τις «ευλογίες» της γερμανικής κυβέρνησης, δίνει το «παρών» σε μια σειρά από διαγωνισμούς που βρίσκονται σε εξέλιξη επανερχόμενη έτσι δυναμικά στο προσκήνιο των ελληνικών δημόσιων έργων.
Ο σημερινός διευθύνων σύμβουλος της Siemens Hellas Πάνος Ξυνής, που θεωρείται πετυχημένος μάνατζερ με προηγούμενη θητεία στη Shell, από τότε που ανέλαβε τα ηνία φιλοδοξεί να σηματοδοτήσει μια νέα αφετηρία για την παρουσία του γερμανικού κολοσσού στην Ελλάδα, απαλλαγμένη από τα βάρη του παρελθόντος. Το σχέδιο του, που έχει πολλούς «σταθμούς», μέχρι τώρα στέφεται με επιτυχία.
ΤΟ ΤΡΑΜ
Πρώτος «σταθμός», τα νέα βαγόνια του τραμ. Η Αττικό Μετρό, το επόμενο διάστημα θα προκηρύξει διαγωνισμό για την προμήθεια 25 νέων βαγονιών, προϋπολογισμού 60 εκ. ευρώ, για τις επεκτάσεις του δικτύου στον Πειραιά και στην Αθήνα. Στον Πειραιά πρόσφατα ξεμπλοκαρίστηκε το σχετικό έργο και αναμένεται να προχωρήσει με γρήγορους ρυθμούς και ορίζοντα ολοκλήρωσης το Φεβρουάριο του 2015 και στην Αθήνα συνδυάζεται με την προγραμματιζόμενη ανάπλαση του κέντρου, με βασικό κορμό την πεζοδρόμηση της Πανεπιστημίου και την επέκταση του τραμ μέχρι την πλατεία Αιγύπτου.
Η εταιρία ποντάρει πολλά στον τομέα του τροχαίου υλικού και για να ενισχύσει το προφίλ της επέλεξε την Αθήνα ως την πρώτη ευρωπαϊκή πρωτεύουσα εκτός Γερμανίας για την παρουσίαση, προ ημερών, ενός νέου μοντέλου βαγονιού, του «REcube», το οποίο ενσωματώνει αρκετές νέες τεχνολογίες της, καθώς περιέχει σύστημα ηλεκτροκίνησης χωρίς εναέρια γραμμή επαφής. Το «REcube», θα επισκεφθεί περισσότερες από 16 χώρες και 22 πόλεις, καλύπτοντας μια απόσταση περίπου 25.000 χιλιομέτρων, μέσα στους επόμενους 10 μήνες. Σύμφωνα με τα λεγόμενα της Siemens τα νέα συστήματα της για μέσα σταθερής τροχιάς, όπως το τραμ, μπορούν να επιτύχουν μείωση της ενεργειακής κατανάλωσης έως και 30%.
Δεύτερος «σταθμός», η γραμμή Τιθορέα-Δομοκός. Η Siemens έχει καταθέσει φάκελο συμμετοχής στην κοινοπραξία Ακτωρ – J&Ρ Άβαξ – Τέρνα, που έχει ανακηρυχθεί ανάδοχος στο μεγαλύτερο σιδηροδρομικό έργο της δεκαετίας, συνολικού ύψους 547 εκ. ευρώ, που ξεμπλόκαρε μετά από τριετή αναμονή και αναμένεται να ολοκληρώσει τον εκσυγχρονισμό των γραμμών από την Αθήνα μέχρι τη Θεσσαλονίκη. Η Siemens έχει στόχο την ανάληψη του έργου ηλεκτροκίνησης της σιδηροδρομικής γραμμής, με την εργολαβία να ανέρχεται σε 45 εκατ. ευρώ, αλλά και του έργου της σηματοδότησης, ύψους 15 εκ. ευρώ.
ΜΕΤΡΟ ΚΑΙ ΟΔΙΚΟΙ ΑΞΟΝΕΣ
Παράλληλα, προχωρεί η σύμβαση που υπογράφηκε επί κυβέρνησης Παπαδήμου, μεταξύ της Siemens και της Αττικό Μετρό, ύψους 41,5 εκατ. ευρώ για ολοκλήρωση των ηλεκτρομηχανικών έργων στις επεκτάσεις του Μετρό, εντός χρονοδιαγράμματος συνολικά 23,5 μηνών. Η σύμβαση με τη Siemens προβλέπει τη σηματοδότηση στις επεκτάσεις Ελληνικού με 4 σταθμούς (Ηλιούπολη, Άλιμος, Αργυρούπολη, Ελληνικό), Ανθούπολης με 2 σταθμούς (Περιστέρι, Ανθούπολη), Χαϊδαρίου με ένα σταθμό (Αγία Μαρίνα), με ορίζοντα ολοκλήρωσης τον ερχόμενο Αύγουστο. Επίσης, την ολοκλήρωση της γραμμής 3 με τρεις σταθμούς (Χολαργός, Νομισματοκοπείο, Αγ. Παρασκευή), καθώς και τους 6 νέους σταθμούς που προβλέπονται στην επέκταση Πειραιά, αλλά και την αναβάθμιση του κεντρικού συστήματος σηματοδότησης στο Κέντρο Ελέγχου Λειτουργίας (ΚΕΛ), την εγκατάσταση του σχετικού συστήματος σηματοδότησης επί των 17 νέων συρμών, προμήθεια ανταλλακτικών, εργαλείων και εξοπλισμού δοκιμών, εκπαίδευση του προσωπικού κλπ.
Σίγουρη θεωρείται η εκδήλωση ενδιαφέροντος από τη γερμανική εταιρία για τους μελλοντικούς διαγωνισμούς επεκτάσεων του Μετρό, (όπως η γραμμή 4), με πρώτη αυτή της επέκτασης του Μετρό της Θεσσαλονίκης προς την Καλαμαριά, με 5 νέους σταθμούς, έργο συνολικού προϋπολογισμού 518 εκ. ευρώ, όπου ανάδοχος είναι ο Άκτωρ, με υπεργολάβο, μεταξύ άλλων, την Siemens. Επίσης «χτυπάει» και τα έργα της ΕΡΓΟΣΕ προς την Πάτρα.
Το βλέμμα της όμως είναι στραμμένο κατά προτεραιότητα και στην επανεκκίνηση των μεγάλων οδικών αξόνων, όπου η παρουσία της Siemens είναι ήδη έντονη, καθώς συμμετέχει στην κατασκευή τούνελ στον Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου και την Ιόνια Οδό, ενώ περιμένει το «ξεπάγωμα» του Αυτοκινητοδρόμου Κεντρικής Ελλάδας (Ε-65).
O εξωδικαστικός συμβιβασμός
Oι δεσμεύσεις που δεν τηρήθηκαν
Ο εξωδικαστικός συμβιβασμός του ελληνικού κράτους με τη Siemens προκάλεσε σφοδρές πολιτικές αντιδράσεις, δεδομένου ότι η Ελλάδα παραιτήθηκε από τη διεκδίκηση οποιασδήποτε αποζημίωσης με αντάλλαγμα δεσμεύσεις ή, κατά τους επικριτές της συμφωνίας, «αόριστες υποσχέσεις», της εταιρίας, οι βασικότερες εκ των οποίων όμως δεν φαίνεται να τηρούνται.
Η συμφωνία προέβλεπε συγκεκριμένες πρωτοβουλίες ύψους 270 εκ. ευρώ. Πέραν από συμψηφισμό οφειλών 80 εκ του ελληνικού δημοσίου και την χρηματοδότηση σε βάθος πενταετίας με 90 εκ. δράσεων κατά της διαφθοράς, υποτροφιών και προσφοράς ιατρικών μηχανημάτων, το κρίσιμο θέμα ήταν η «πραγματοποίηση επενδύσεων διαφόρων τύπων και μορφών στην Ελληνική Δημοκρατία», όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά.
Κεντρικός πυρήνας ήταν η κατασκευή νέου εργοστασίου παραγωγής, επένδυση ύψους 60 εκ. ευρώ, που θα δημιουργούσε πάνω 700 νέες θέσεις εργασίας, την ώρα που το εργοστάσιο της Τηλεβιομηχανικής στη Θεσσαλονίκη και το Software Center έκλεισαν τα προηγούμενα χρόνια. Ενώ αρχικά θεωρήθηκε ότι θα δημιουργηθεί νέα παραγωγική μονάδα, αυτό δεν επιβεβαιώθηκε στην πορεία και το ενδιαφέρον επικεντρώθηκε στο ενδεχόμενο στήριξης της θυγατρικής BSH, (50%-50% με την Bosch) και το ξεπάγωμα της μεταφοράς και επέκτασης της μονάδας από το Ρέντη στη Μαγούλα. Αυτό όμως μέχρι τώρα όχι μόνο δεν συνέβη, αλλά όπως φαίνεται, η εταιρία προχωρά σε περικοπές προσωπικού –πληροφορίες αναφέρουν ότι από τα 600 άτομα απασχολούνται πλέον 300- και σύμφωνα με κάποιες καταγγελίες, σε μεταφορά του νέου εξοπλισμού που είχε παραγγελθεί, στο εργοστάσιο της Τουρκίας.
Όσον αφορά τα 90 εκ. για δράσεις με στόχο την καταπολέμηση της διαφθοράς το μόνο που έχει γίνει είναι η διοργάνωση κάποιων σεμιναρίων. Σχετικά με το θέμα του συμψηφισμού οφειλών του δημοσίου ύψους 80 εκ. ευρώ και εδώ υπάρχει ζήτημα που έχει να κάνει με τον υπολογισμό του είδους, της ποσότητας και της αξίας των υλικών, που αντιστοιχούν σε αυτό ποσό.
H μάχη με Στασινόπουλο και…
H ρήτρα της δραχμής
Επεισοδιακή υπήρξε η τελευταία διεκδίκηση της εταιρίας που αφορούσε το μεγάλο project της ηλεκτρικής διασύνδεσης των Κυκλάδων με την ηπειρωτική Ελλάδα, όπου η Siemens κονταροχτυπήθηκε με την ΕΛΛ.ΚΑ, θυγατρική του ομίλου Βιοχάλκο συμφερόντων Στασινόπουλου. Η ηλεκτρική διασύνδεση των Κυκλάδων μέσω υποβρύχιου καλωδίου αποτελεί ένα έργο στρατηγικής σημασίας με απολύτως διασφαλισμένη χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Στην πρώτη φάση των τεχνικών προσφορών ο ΑΔΜΗΕ με απόφαση που κατακρίθηκε έντονα, απέκλεισε την ελληνική εταιρία και προχώρησε τη διαδικασία μόνο με την κοινοπραξία Siemens A.E. – Prysmian Powerlink Srl – Nexans Norway AS. Αυτό μάλιστα προκάλεσε την προσφυγή της Βιοχάλκο στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή κατά του ΑΔΜΗΕ. Η οικονομική προσφορά της κοινοπραξίας στην οποία συμμετείχε η Siemens όμως, έκρυβε δύο μεγάλες «εκπλήξεις». Η πρώτη αφορούσε το τίμημα που ζητούσαν οι Γερμανοί, το οποίο ανερχόταν σε 550 εκ. ευρώ έναντι 400 εκ. που προέβλεπε η προκήρυξη του διαγωνισμού. Η δεύτερη και μεγαλύτερη αφορούσε τη «ρήτρα δραχμής» που απαιτούσαν να μπει στη σύμβαση ώστε να διασφαλίσουν ότι θα πάρουν τα λεφτά τους πίσω σε περίπτωση «ατυχήματος» για τη χώρα. Το αποτέλεσμα ήταν τον περασμένο Νοέμβριο ο διαγωνισμός να κηρυχθεί άγονος.