Τι «έφερε» η επίσκεψη του CEO της Qatar Holding
Τα μηνύματα που έφερε από την Ντόχα ο επικεφαλής της πανίσχυρης Qatar Holding –διαχειρίζεται πάνω από 100 δις δολάρια- Αχμάν αλ Σαγέντ είναι ενθαρρυντικά, αλλά, όπως προκύπτει από τις πληροφορίες, υπάρχει πολύς δρόμος μπροστά μέχρι τα «ίσως» να μετατραπούν σε «ναι».
Η ατζέντα των Ελληνο-καταριανών επαφών κινείται σε τρία καυτά επίπεδα: Τις αποκρατικοποιήσεις, το Επενδυτικό Ταμείο χρηματοδότησης επιχειρήσεων και τις ιδιωτικές επενδύσεις σε συνεργασία με Έλληνες επιχειρηματίες. Και στα τρία υπήρξε «σχετική πρόοδος» καθώς οι Καταριανοί περισσότερο άκουγαν, παρά μίλαγαν και αρκετά θέματα μένει να διευκρινιστούν στην επίσκεψη Μηταράκη στη Ντόχα στις 27 Μαρτίου.
ΑΠΟΚΡΑΤΙΚΟΠΟΙΗΣΕΙΣ
Το Ελληνικό, ο Αστέρας, το αεροδρόμιο Ελ. Βενιζέλος, επιβεβαιώθηκε ότι βρίσκονται μέσα στο βασικό «μενού» των Καταριανών, όσον αφορά τις αποκρατικοποιήσεις, αλλά υπό προϋποθέσεις. Για το Ελληνικό οι άνθρωποι του Αλ Θανί αρκέστηκαν σε μια λεπτομερή ενημέρωση από τη διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ για το πού βρίσκεται σήμερα ο διαγωνισμός και ποια θα είναι τα επόμενα βήματα. Μετά την υπογραφή της συμφωνίας εμπιστευτικότητας η Qatari Diar έχει τη δυνατότητα πρόσβασης σε όλα τα στοιχεία και οι πληροφορίες λένε ότι έχουν αρχίσει και πάλι οι επαφές μεταξύ των υποψήφιων μνηστήρων για ενδεχόμενες συμμαχίες. Το κατά πόσο, όμως, το Κατάρ έχει αποστασιοποιηθεί από τις αρχικές απαιτήσεις του θα φανεί στην πορεία. Πληροφορίες αναφέρουν ότι οι εκπρόσωποι του Κατάρ έθεσαν ξανά το θέμα της φορολογίας, ζητώντας ευνοϊκή φορολογική μεταχείριση προκειμένου να προχωρήσουν σε επενδύσεις στη χώρα μας. Η ελληνική πλευρά περιορίστηκε ν’ ακούσει τα αιτήματα χωρίς να δώσει οριστικές απαντήσεις.
Μεγαλύτερο, όπως λέγεται, ενδιαφέρον υπήρξε για τον Αστέρα, που αντικειμενικά αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα «φιλέτα» της Μεσογείου. Το Κατάρ θεωρείται βέβαιο ότι θα συμμετάσχει στο διαγωνισμό, καθώς εκτιμά ότι με τη λύση πακέτο και για την έκταση της Εκκλησίας, μαζί με τη μαρίνα και τις νέες δυνατότητες οικοδόμησης σύνθετων οικιστικών-παραθεριστικών συγκροτημάτων, προσφέρει μια πρώτης τάξεως ευκαιρία που ταιριάζει στα επενδυτικά του σχέδια. Δεν είναι τυχαίο ότι οι Καταριανοί «ψάχνονται» και για άλλες αντίστοιχες εκτάσεις που θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν προς την ίδια κατεύθυνση.
Το νεότερο προέκυψε όσον αφορά το αεροδρόμιο Ελ. Βενιζέλος, όπου επιβεβαιώθηκε ότι υπό όρους το Κατάρ θα ενδιαφερόταν για το ποσοστό 50% που θα βγάλει προς πώληση το Δημόσιο στο δεύτερο τρίμηνο της χρονιάς, σε συνδυασμό με την πρόθεση της γερμανικής Hochtief να πουλήσει το δικό της 45%. Σύμφωνα με πληροφορίες, το fund του Κατάρ βρίσκεται ήδη σε διαπραγματεύσεις με τους Γερμανούς, ώστε να αποκτήσει τον πλήρη έλεγχο του αεροδρομίου. Στόχος, του εμιράτου είναι το «Βενιζέλος» να μετατραπεί σε hub για την Qatar Airways, προκειμένου να κερδίσει έδαφος στην Ευρώπη, αλλά και να χτυπήσει έναν μεγάλο ανταγωνιστή της όπως είναι οι Turkish Airlines. Μάλιστα άνθρωποι που γνωρίζουν τον τρόπο που σκέφτονται στο Κατάρ θεωρούν αυτή την επένδυση την πιο σίγουρη από όλες τις υπόλοιπες.
ΤΟ ΕΠΕΝΔΥΤΙΚΟ FUND
Το κοινό fund για τη χρηματοδότηση ελληνικών επιχειρήσεων βρέθηκε στο επίκεντρο των επαφών, αλλά όπως φαίνεται τελικά, δεν θα είναι και τόσο «κοινό», αφού η φόρμουλα που συγκεντρώνει τις περισσότερες πιθανότητες είναι να χρηματοδοτηθεί μόνο από το Κατάρ, αλλά με το ποσό να παραμένει ανοιχτό. Στην αρχική συμφωνία κατά την επίσκεψη Σαμαρά στη Ντόχα είχε γίνει λόγος για 2 δις ευρώ, που θα έβαζαν σε ίσα μέρη Κατάρ και Ελλάδα.
Με τη λύση που φαίνεται να επιλέγεται ξεπερνιέται ο σκόπελος τόσο της εξεύρεσης πόρων από την Ελλάδα, όσο και των πιθανών εμπλοκών λόγω κοινοτικής νομοθεσίας. Η ελληνική πλευρά άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο να υπάρξει κάποια συμμετοχή μέσω ελληνικού τραπεζικού συστήματος, το οποίο ούτως ή άλλως θα παίξει σημαντικό ρόλο στο πρακτικό σκέλος της χρηματοδότησης των επιχειρήσεων από το Ταμείο. Το πιο καίριο ανοιχτό ζήτημα όμως είναι το ύψος των κεφαλαίων, καθώς, όπως διευκρινίστηκε από αρμόδιες κυβερνητικές πηγές, «το ποσό του κεφαλαίου δεν έχει περιληφθεί σε καμία συμφωνία». Έτσι, δεν αποκλείεται τελικά και στο μέτρο που μόνο το Κατάρ θα βάλει λεφτά, το κεφάλαιο να κινηθεί σε χαμηλότερα επίπεδα. Παράλληλα, η Ντόχα εξετάζει τη συμμετοχή της και στο Ελληνικό Επενδυτικό Ταμείο που προωθεί η κυβέρνηση.
ΙΔΙΩΤΙΚΕΣ ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ
Ενέργεια, τουρισμός, real estate και τρόφιμα βρέθηκαν στο επίκεντρο του απόλυτα στοχευμένου ενδιαφέροντος των Καταριανών για συνεργασία στον τομέα των ιδιωτικών επενδύσεων. Στο Invest in Greece έχουν συγκεντρωθεί πάνω από 300 προτάσεις επιχειρήσεων που ζητούν στήριξη, αλλά το «εισιτήριο» για την προχθεσινή εμπιστευτική συνάντηση στον 5ο όροφο του υπουργείου Οικονομικών πήραν μόνο 6 Έλληνες επιχειρηματίες, τα ονόματα των οποίων δεν δημοσιοποιήθηκαν. Πρόκειται για επιχειρηματίες που έχουν ήδη επαφές με το Κατάρ, καθώς συμμετείχαν και στο ταξίδι Σαμαρά στη Ντόχα και στα ονόματα που ακούστηκαν ήταν του Αχιλλέα Κωνσταντακόπουλου του Costa Navarino, του Ευθύμιου Ευθυμιάδη της Agritex Energy,εκπροσώπου του Κοpelouzos group και του Θανάση Λαβίδα της Lavipharm με τη θεσμική ιδιότητα του επικεφαλής διεθνών σχέσεων του ΣΕΒ.
«ΒΛΕΠΟΥΝ» ΜΕΓΑΛΑ ΠΑΡΑΘΕΡΙΣΤΙΚΑ ΣΥΓΚΡΟΤΗΜΑΤΑ
Μαρίνα Λαυρίου και τουρισμός στο στόχαστρο των Καταριανών
Οι μαρίνες, με πρώτη αυτή του Λαυρίου, συγκεντρώνουν το έντονο ενδιαφέρον της Qatar Holding.
Οι Καταριανοί ρώτησαν λεπτομέρειες για το project του Λαυρίου, όπου σύμφωνα με τα σχέδια του ΤΑΙΠΕΔ θα δημιουργηθεί η μοναδική μαρίνα για τη φιλοξενία mega-yachts.
Το λιμάνι του Λαυρίου οδεύει προς πλήρη ανακατασκευή και αναβάθμιση και ένα σημαντικό τμήμα του προορίζεται για τη φιλοξενία μεγάλων πολυτελών θαλαμηγών. Το ενδιαφέρον του Κατάρ αναμένεται να εκδηλωθεί και για άλλες από τις 48 μαρίνες που θα βγουν το επόμενο διάστημα σε 9 clusters, το οποίο αρκετοί συνδέουν και με ευρύτερο σχέδιο της Qatar Holding για συνέργειες σε επίπεδο τουριστικών επενδύσεων που θέλει να κάνει στην Ελλάδα, όχι μόνο στο πλαίσιο των αποκρατικοποιήσεων, αλλά μαζί με Έλληνες επιχειρηματίες που δραστηριοποιούνται στο χώρο.
Αρμόδιες κυβερνητικές πηγές έλεγαν μάλιστα ότι το ενδιαφέρον του Κατάρ αφορά από μικρά τουριστικά έργα μέχρι παραθεριστικά συγκροτήματα 300 εκ. ευρώ. Σύμφωνα με πληροφορίες, εκπρόσωποι του εμιράτου έχουν ήδη επισκεφθεί συγκεκριμένες περιοχές.